Welke olie voor mijn motor...

Stevie-G

Rookie
3 feb 2006
25
0
Amersfoort
Goedendag MF leden (en niet leden...)

Ik heb vandaag mijn motor opgehaald..
Het betreft een Kawasaki GPX 750R uit 1987.

Nu heeft deze een tijdje stil gestaan, en wil de olie van het blok preventief gaan vervangen.
Nu hoor ik verschillende verhalen over de verschillende soorten olie..
Mij is verteld dat ik een minerale olie moet gebruiken, omdat bij half- of vol synthetische oliën het motorblok zou kunnen gaan "zweten"...

Heeft iemand misschien advies of ervaring?

Welke olie zou ik het beste kunnen gebruiken, evt merk erbij als het kan?
alles is welkom...

Stevie-G
 
Heeft idd een natte koppeling (is mij verteld)..
daarom schijnt een goede keuze van olie essentieel te zijn, ivm slippende koppelingsplaten...

En is het alleen niet zo dat het synthetische deel van de olie zorgt voor reiniging, en dat daardoor het blok zou kunnen gaan zweten? omdat door vuil gedichte lekkagepunten dan gereinigd zouden worden...?
Zo is het mij uitgelegd in ieder geval...
Heb er zelf geen ervaring mee, heb dus advies nodig...
 
He Stevie,

Gewoon half-syntheet 10W40(Castrol, Motul, Shell)Castrol koop je bij de Halfords.(opletten dat je geen 2-takt-olie pakt per ongeluk!

In ieder geval:GEEN FULL-SYNTHEET.!!!!! :( :(

Minerale olie is ook goed hoor Stevie, zolang die maar niet van de HEMA komt!

Persoonlijk zou ik gaan voor de half-syntheet. de Castrol is mij altijd zeer goed bevallen.(kost 8,95 per liter Halfords) Half-syntheet is gewoon zuiverder en gaat iets langer mee.

En als je blok zweet, is er iets mis met de pakkingen, niet met de olie.

Nou Suc6 :]

Toedeledokie,

Yoan
 
Laatst bewerkt:
En als je blok zweet, is er iets mis met de pakkingen, niet met de olie.
Spijker op de kop. Er is geen reden om angst te hebben voor (half)synthetische olie. Ik zou gewoon voor fatsoenlijke minerale of half-synthetische motorfiets-olie gaan met de juist viscositeit (hoogstwaarschijnlijk 10W40). Behalve als je nieuwe snelheidsrecords wilt gaan vestigen met je motor, dan is volsynthetische olie aan te raden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan