welke olie voor onze VF motoren...?

cale

Die hard MF'er
7 aug 2003
464
0
Groningen
Aangezien ik nog een newbie ben wat betreft de motorfietsen ben ik zo snugger geweest om olie te kopen, dit is op zich niet zo gek maar wel als je auto olie in het blok laat lopen...

Een vriend heeft mij dus vertelt dat dit niet goed is voor de koppeling, hij wist alleen niet pcies te vertellen waarom! wie weet het wel?

De vraag is dus eigenlijk welke olie wel geschikt is om in mijn vf-blok te laten lopen?

Je ziet veel soorten: 0w40 5w40 10w40 en achter de w staat ook wel 50 en 60 wat zijn de verschillen en waar moet ik op letten als ik nieuwe olie ga kopen 8-)

Ik wil ook direct het olie-filter vervangen, zijn daar ook nog verschillende merken of types in?

SHOOT

(edit)
P.S. wat voor open lucht filters raden jullie mij aan of af?

ik zal wel weer vage vragen stellen maar wil het graag weten
 
Aangezien ik nog een newbie ben wat betreft de motorfietsen ben ik zo snugger geweest om olie te kopen, dit is op zich niet zo gek maar wel als je auto olie in het blok laat lopen...

Een vriend heeft mij dus vertelt dat dit niet goed is voor de koppeling, hij wist alleen niet pcies te vertellen waarom! wie weet het wel?

De vraag is dus eigenlijk welke olie wel geschikt is om in mijn vf-blok te laten lopen?

Je ziet veel soorten: 0w40 5w40 10w40 en achter de w staat ook wel 50 en 60 wat zijn de verschillen en waar moet ik op letten als ik nieuwe olie ga kopen 8-)

Ik wil ook direct het olie-filter vervangen, zijn daar ook nog verschillende merken of types in?

SHOOT

(edit)
P.S. wat voor open lucht filters raden jullie mij aan of af?

ik zal wel weer vage vragen stellen maar wil het graag weten

Olie is SAE 10(15)W40 SE of SF 2,9 liter
Ik haal mijn olie altijd bij een bevriende motorboer, en de oliefilter ook.
Er zijn er veel die rijden met automotorolie, en heb nog niet veel schade gevallen gehoord.
Het verhaal over de koppeling die slipt, is wanneer je full-synthetische olie erin gooit, ik gebruik half-synth.

Luchtfilter is een normale bij mij.
 
Hier is er al een levendige discussie over bezig over de olie voor onze geliefde V4's.

Auto-olie bevat (teveel) frictieverlagende aditieven. bij een autokoppeling maakt dat niet uit omdat deze niet in de olie meedraait. Bij motoren (er zijn ook motoren met droge koppeling) draait de koppeling echter wel in de olie mee, en dan wil je dus geen "gladheidverhogende" dingetjes in je olie. Veel gebruikers (en monteurs) zijn ook van mening dat onze V4's ook niet zo van shell olie houden(ook slippende koppeling). Ik heb hier zelf geen ervaring mee (nooit shell gebruikt) maar ik neem het risico niet, een setje nieuwe platen is mij te duur. De aanbevolen merken zijn: Motul en Mobil 10W40 Halfsynthetische olie (geen "race" olie gebruiken!!!!)
 
Kennis heeft het wel eens meegemaakt dat ipv slippen de platen gingen plakken, daardoor niet meer lekker schakelen en moeilijk vrijloop als ie in z'n versnelling staat. :9
 
Kennis heeft het wel eens meegemaakt dat ipv slippen de platen gingen plakken, daardoor niet meer lekker schakelen en moeilijk vrijloop als ie in z'n versnelling staat. :9

weet je nu dat je het zegt had ik vlak na die olie gekocht te hebben en er in heb gegoten is hij echt anders gaan schakelen. als dat al zo is kan je er iets aan doen?
 
weet je nu dat je het zegt had ik vlak na die olie gekocht te hebben en er in heb gegoten is hij echt anders gaan schakelen. als dat al zo is kan je er iets aan doen?
Nee weet zo niet hoe dit op te lossen is. Als het inderdaad de frictieplaten heeft aangetast ben je volgens mij zo wie zo de lul. Maar misschien dat het al goed komt als je je koppelingsplaten een keer goed ontvet met wasbenzine en weer monteren, waarna je de juiste olie gebruikt. Oliefilter niet vergeten he. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan