welke olie

gjvz

MF'er
20 okt 2014
76
7
welke motor olie kan je het best gebruiken voor een motor met hydraulische koppelling?
 
Het is inderdaad cb650, bouwjaar 1985. En ik heb hier Bel Ray 10 W 40 EXP in gedaan. En nu merkte ik dat mijn koppeling wat ging slippen.
Mijn vraag is; is deze olie wel geschikt voor mijn motor?
 
Het is inderdaad cb650, bouwjaar 1985. En ik heb hier Bel Ray 10 W 40 EXP in gedaan. En nu merkte ik dat mijn koppeling wat ging slippen.
Mijn vraag is; is deze olie wel geschikt voor mijn motor?
Dat lijkt me prima olie voor je motor.

Heb je wel speling op de koppelingshendel?
Je mag niet alle speling wegdraaien.
De koppelingshendel moet speling hebben.
Als je de koppeling niet intrekt dan moet de binnenkabel slap hangen.
 
Dat lijkt me prima olie voor je motor.

Heb je wel speling op de koppelingshendel?
Je mag niet alle speling wegdraaien.
De koppelingshendel moet speling hebben.
Als je de koppeling niet intrekt dan moet de binnenkabel slap hangen.
het is een vloeistof koppeling en er is geen speling op
 
Waarschijnlijk is er iets aan slijtage onderhevig bij de motor en merk je dit mogelijk pas na het vervangen van de olie.
Koppelingsplaten of zelfs alleen maar de (makkelijk en goedkoop te vervangen) koppelingsveren.
Die laatste heb ik wel vervangen in het verleden van koppelingslip en het probleem verdween als boter onder de zon. 8-)

Ik gebruik de volsyntheet Valvoline 5W40 in heel veel motorfietsen op het circuit zonder enige koppelingslip.
Goeiekoop bij de Action.
Maar geen garantie op dit verhaal. :P
De 10W40 gaf ook geen slip trouwens, maar die heeft het certificaat JASO MA nooit gehad.
Bij de 5W40 is die na een rebranding verdwenen van het etiket.
Maar ik kan aan de kleur van de olie ook niet zien of die dat nog wel is. :+
Alleen tevreden gebruiken.
 
Ik denk dat ik het euvel heb gevonden. Ik heb er een nieuwe koppeling en remhendel op gezet, die zouden moeten
passen en geschikt zijn voor deze motor. De pushrod (zie foto) dat is de pen die uit de koppelingshandel komt waarmee je de
remcillinder indrukt die is naar mijn idee te lang. Waardoor er een constante druk ontstaat op de koppeling.
Ik ga deze nu dus inkorten. De 38mm die je op de foto kunt zien moet naar mijn idee ongeveer 33mm zijn.
foto.jpg
2.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan