welke oliesoort na revisie?

mucked

MF veteraan
17 jan 2002
1.559
4
Boxtel-city
De revisie van m'n cb400f uit '75 begint aan z'n einde te komen. Da's dan eindelijk goed nieuws! Maar om te rijden moet er ook olie in. Nu hoor ik verschillende verhalen over de te gebruiken olie. De een zegt synthetisch bij een totale motorrevisie, kan het beter op inlopen. En de ander zegt "gooi er maar hema-olie in" omdat je het toch snel moet verversen.

Er is voor beiden wat te zeggen. Maar wat is waar? Er is waarschijnlijk wel verschil in een nieuwe motor uit 1975 en die uit 2004, vandaar dat ik denk dat organisch of half-syntheet op z'n hoogst noodzakelijk is.

Heeft iemand ervaring? Ik ben benieuwd...
 
Ik tap de eerste olie altijd af na de eerste keer heet worden. +/-30 km.

De reden is dat er altijd vuil in je blok komt als ie open is. Die rommel ben je dan voor 99% kwijt. Daarna bij 1000 km een 1000 beurt en klaar.
 
Ha Paul,

Da's weer lang geleden... Ben blij dat je je er ook mee bemoeid! 8-) Je bent het eens met het niet kopen van zut-olie. Dus iets betere olie is wel aan te raden, daar ben ik het dan ook mee eens. Maar de toegevoegde waarde van synthetische olie is bij een blok uit 1975 (wel totaal gereviseerd, intern alles nieuw) zo goed als nihil?

De volsyntheet smeert hier 'te goed' hoe vreemd het ook moge klinken, om je motor in te kunnen rijden kun je deze dus beter niet gebruiken, anders duurt 't inrijden wel heel errug lang.........
Als het mijn motor was, ging er motul 5100 10/w40 halfsyntheet in, en zou dit ook aanhouden voor de aankomende 100.000 km *D
 
Het probleem met olie is dat dat de koolstofketens een bepaalde stuctuur moeten hebben om een goede smerende werking te hebben. Bij minerale olie zit er naast deze benodigde structuur ook een hoop "rotzooi" structuren welke geen goede smerende eigenschappen hebben.
Bij volsynthetische olie zijn de "rotzooi" ketens gekraakt totdat deze de ideale smerende structuur hebben. Daarom dat volsyntheet ook zoveel kost.
Procentueel gezien zit er bij minerale olie veel minder goede ketens dan bij volsynthetische olie.

Maar wat nu bij het inrijden? Volsynthetische olie zou ik niet gebruiken bij het inrijden omdat deze te veel smeert daar juist sommige onderdelen in elkaar moeten slijten. Minerale olie zou ik niet doen omdat deze erg veel slechte structuren heeft daar nu vooral moet worden ingesleten en worden afgevoerd. Ik zou halfsynthetische olie gebruiken welke meer smerende ketens heeft dan mineraal maar minder dan volsynthetisch. Maar de hoeveelheid smerende ketens welke er in halfsynthetische zit is voldoende voor zowel inrijden als gewoon rijden.

Dus moraal v/h verhaal -> goede halfsyntheet gebruiken.
 
De lucht in de werkplaats is ongefilterd bij mij. Sta jij in een steriele ruimte te werken?
Tuurlijk. Wel altijd je motor door NASA laten reviseren, natuurlijk :+

Dat van die 30 km is nieuw voor mij maar lijkt heel logisch plan eigenlijk.

Verder: Het lijkt er op dat over het onderwerp "olie" nog steeds meer meningen bestaan dan er merken en soorten zijn. Aangezien er nog nauwelijks slechte olie bestaat zou ik zeggen: Lettend op de voorschriften van de fabrikant (viscositeit en intervallen), gebruik gewoon het soort en merk waar je jezelf goed bij voelt, wees alleen bezorgd dat er altijd genoeg van in je motor zit.
 
Inderdaad, gewoon goede half-synhteet of minerale olie, na 1000 km aftappen, filter vernieuwen en kopbouten natrekken. En dan volgens normale wijze olie verversen. Ik zou ook nooit hema auto olie in mijn opgeknapt blokje doen. Die zut is niet gemaakt tegen de vermalende tandwielen in je versnellingsbak en het tegennatuurlijke karakter van niet slippende koppelingsplaten.

zo zou ik het ook doen dus :^
 
Ik tap de eerste olie altijd af na de eerste keer heet worden. +/-30 km.

De reden is dat er altijd vuil in je blok komt als ie open is. Die rommel ben je dan voor 99% kwijt. Daarna bij 1000 km een 1000 beurt en klaar.

Eigenlijk vind ik dit geen stom idee sinds ik binnenkort mijn cilinder en krukas terug krijg van de KLR. Vervang jij na die 30km ook de oliefilter?
 
De lucht in de werkplaats is ongefilterd bij mij. Sta jij in een steriele ruimte te werken?
Heb je een steriele lucht inlaat op de motor? oke, het wordt gefilterd, maar dat wordt de olie ook. Na de eerste rit de olie vervangen vinnik overbodig. Gewoon een kwestie van 'schoon' sleutelen en na 1000 km de olie + filter vervangen. :)

Mijn filter moet eigenlijk ook vervangen worden (paar duizend km na topend rev.) maar ik ben bang dat de reeds halfverwoeste schroefdraad van de dekselboutjes er dan helemaal aangaan :X
 
Heb je een steriele lucht inlaat op de motor? oke, het wordt gefilterd, maar dat wordt de olie ook.

Wat moet je hier op zeggen? de speling welke je hebt met een glijlager is zo fijn dat je er olie doorheen moet persen, daar wil je geen rotzooi in hebben en dan wissel ik toch wel liever mijn olie een keer meer. Zeker bij het inrijden wanneer er juist veel ijzerdelen in de olie zitten. Je filter ziet er voor een reden grijs uit bij de 1000km beurt. En bij de eerste 30km gebeurd het meeste (grove) inslijten van de zuigerveren is me verteld door de docenten op school.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een steriele lucht inlaat op de motor? oke, het wordt gefilterd, maar dat wordt de olie ook. Na de eerste rit de olie vervangen vinnik overbodig. Gewoon een kwestie van 'schoon' sleutelen en na 1000 km de olie + filter vervangen. :)

Mijn filter moet eigenlijk ook vervangen worden (paar duizend km na topend rev.) maar ik ben bang dat de reeds halfverwoeste schroefdraad van de dekselboutjes er dan helemaal aangaan :X

Helicoils doen wonderen. Olie met shit erin ook, maar de verkeerde kant op. Waarom zou je het niet doen? Voor die 35 euro? Terwijl je net 1,5 dag bezig bent geweest om het beessie weer op en top te maken? Zoals mijn bovenbuurman al schrijft, de eerste paar km rij je de ergste bramen eraf. Die wil ik graag uit mijn olie hebben.
 
Heej Zot, doe jij dan geen mondkapje voor bij het in elkaar zetten v/h motorblok :?
En is er bij jou geen steriel washok alvorens aan de operatie te beginnen :?
We kunnen er nu tenminste nog om lachen, maar over pakweg 20 jaar zal dit weleens de waarheid kunnen zijn.........
 
Bij een motor uit '75 is steriel al buiten werken als het niet regent denk ik hoor, tis wel techniek, maar nog met de botte bijl. Natuurlijk heb ik uitgekeken niet zo heel veel zand in het blok te strooien. :P

Maar een stofdeeltje zal er best wel inzitten. Voor de grote groffe korrel metaalslijpsel zal dalijk m'n primaire filter z'n best gaan doen en blijft het grootste gedeelte wel in het carter hangen. Daarnaast is het fijne filter ook druk bezig om de rotzooi te stoppen. Gaat goed komen.

Maar 30 km inrijden lijkt me erg weinig. Ik zou meer aan 200-250 km denken, en dan bij 1000 weer een keer. Heb ik bij m'n bol d'or ook gedaan, en die rijdt nu ook nog uitstekend, nauwelijks olieverbruik na zo'n 40.000 km verder.
 
Zo, heb ut filter vervangen. Gelukkig begaf het schroefdraad het (nog) niet. Kheb het ff nagekeken; revisie (honen, nwe. zuiger + veren en p.pen)was bij 2900km
Nu; 334900 km en heb filter goed bekeken.....was opzich vuil, maar zag geen significante stukjes metaal. Leek eerder op 'sleutel' vuil (kan ook wat anders wezen), en ik zag een klein stukje vloeibare pakking ('t leek wel een autopsie :+ ). Foto zou te onduidelijk worden helaas.
Wat gevaarlijk kan zijn is dat wanneer het filter verstopt raakt, hij gaat overstorten '(

 
Zo, heb ut filter vervangen. Gelukkig begaf het schroefdraad het (nog) niet. Kheb het ff nagekeken; revisie (honen, nwe. zuiger + veren en p.pen)was bij 2900km
Nu; 334900 km en heb filter goed bekeken.....was opzich vuil, maar zag geen significante stukjes metaal. Leek eerder op 'sleutel' vuil (kan ook wat anders wezen), en ik zag een klein stukje vloeibare pakking ('t leek wel een autopsie :+ ). Foto zou te onduidelijk worden helaas.
Wat gevaarlijk kan zijn is dat wanneer het filter verstopt raakt, hij gaat overstorten '(
Ik had wel meer vuil verwacht in een filter wat vervangen is na 334.900 - 2.900 = 332.000 km :? Ik hoop dat ik het helemaal verkeerd begrepen heb wat ik zojuist gelezen heb en...., mozes kriebel, waar doet die roze olifant hier opeens in kantoor? :P
 
Ik had wel meer vuil verwacht in een filter wat vervangen is na 334.900 - 2.900 = 332.000 km :? Ik hoop dat ik het helemaal verkeerd begrepen heb wat ik zojuist gelezen heb en...., mozes kriebel, waar doet die roze olifant hier opeens in kantoor? :P
Alle torsiestaafjes nog aan toe! eeeeeeehhhhhhh, 33490-29000=4490 bedoelde ik naturlich, solly, foutjeh bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Inrijden, ik heb het idee dat inrijden toch snel 5000 km duurt. Van rustig aan tot voluit. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ,bij de nieuwe motoren die ik in heb gereden, pas bij 10000 km de zaak pas lekker begon te lopen.
Wat voor olie daar bij gebruikt is weet ik niet. Ik heb weleens gehoord dat de olie om in te lopen iets dunner is maar dat is op dit ogenblik slechts een gerucht. Ik zou niet weten waarom de olie dunner moet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan