welke oliesoort na revisie?

mucked

MF veteraan
17 jan 2002
1.559
4
Boxtel-city
De revisie van m'n cb400f uit '75 begint aan z'n einde te komen. Da's dan eindelijk goed nieuws! Maar om te rijden moet er ook olie in. Nu hoor ik verschillende verhalen over de te gebruiken olie. De een zegt synthetisch bij een totale motorrevisie, kan het beter op inlopen. En de ander zegt "gooi er maar hema-olie in" omdat je het toch snel moet verversen.

Er is voor beiden wat te zeggen. Maar wat is waar? Er is waarschijnlijk wel verschil in een nieuwe motor uit 1975 en die uit 2004, vandaar dat ik denk dat organisch of half-syntheet op z'n hoogst noodzakelijk is.

Heeft iemand ervaring? Ik ben benieuwd...
 
Een gewone goede minerale olie, alles wat je tegenwoordig kunt kopen is 500 % beter dan de olie die er destijds te koop was.
Ik zou ook gewoon minerale olie blijven gebruiken, alle maatvoeringen en toerentallen van die motor hebben niet meer nodig.
 
Bedankt voor het advies :}

Is er ook nog verschil voor de eerste kilometers qua olie? Ik bedoel, zou het iets uitmaken of er van goedkoop spul in gaat, of is een merk olie beter? Wel of geen hema, bresan spul dus...

Want waarom dure olie als het toch maar een paar honderd km mee hoeft...
 
Ik doe er van in het beginnie de olie in die ik altijd zou gebruiken om hommeles te voorkomen. Iets halfsynth van de orde 10w40 bijvoorbeeld, en ik blijf bij m'n merk. Je wil je revisie nu toch niet verkl*ten door te gaan neuten op een een litertje olie? Zou zonde zijn, nie dan?
 
Inderdaad, gewoon goede half-synhteet of minerale olie, na 1000 km aftappen, filter vernieuwen en kopbouten natrekken. En dan volgens normale wijze olie verversen. Ik zou ook nooit hema auto olie in mijn opgeknapt blokje doen. Die zut is niet gemaakt tegen de vermalende tandwielen in je versnellingsbak en het tegennatuurlijke karakter van niet slippende koppelingsplaten.
 
Yep, gewoon Castrol GP 10W40 of soortgelijks er in, niet al te duur en prima kwaliteit. Hema-olie ken ik niet, vast ook geen slechte olie maar als dat auto-olie is kun je misschien een probleem met slippende koppeling krijgen dus maar liever niet (behalve als iemand hier goede ervaring mee heeft op een natte-plaat koppeling). Als je motor grondig gereviseerd is moet-ie opnieuw inlopen, dus je moet toch vrij snel weer olie wisselen: Dure vol-synthetisch olie is dan wat zonde en draagt niets toe (het hardnekkige gerucht dat een synthetische olie zoveel beter smeert dat een blok "nooit" ingelopen raakt kun je trouwens naar het rijk der fabelen verwijzen, maar het helpt inderdaad niet om het inloop-proces te verbeteren / versnellen).
Tof trouwens dat je een 400F weer een nieuw leven hebt gegeven :}
 
Yep, gewoon Castrol GP 10W40 of soortgelijks er in, niet al te duur en prima kwaliteit. Hema-olie ken ik niet, vast ook geen slechte olie maar als dat auto-olie is kun je misschien een probleem met slippende koppeling krijgen dus maar liever niet (behalve als iemand hier goede ervaring mee heeft op een natte-plaat koppeling). Als je motor grondig gereviseerd is moet-ie opnieuw inlopen, dus je moet toch vrij snel weer olie wisselen: Dure vol-synthetisch olie is dan wat zonde en draagt niets toe (het hardnekkige gerucht dat een synthetische olie zoveel beter smeert dat een blok "nooit" ingelopen raakt kun je trouwens naar het rijk der fabelen verwijzen, maar het helpt inderdaad niet om het inloop-proces te verbeteren / versnellen).
Tof trouwens dat je een 400F weer een nieuw leven hebt gegeven :}

Dus dan geef je een motor die nog in moet lopen maar olie die zwaar boven de vereiste liggen van die motor (half-syntheet)... daar gaat ie vast lekker van inslijten.... .. Maargoed heb het er al over gehad met Mucked, mijn advies is gewoon minerale olie van een goed merk erin, bijv catsrol en die na 500 km aftappen en oliefilter vernieuwen daarna half-syntheet erin.
 
Laatst bewerkt:
Da's toch wat! Leuke reacties. Ik hou wel van verschillende meningen, kijken waar theorie en praktijk samen komen. Ik was wel benieuwd naar de verschillende ervaringen.

Griffen, je weet toch dat ik niet over 1 nacht ijs ga? ;)

En ja, ik ga denk ik toch mooi een potje castrol kopen. Ben nog een klein beetje aan het twijfelen om half syntheet aan te schaffen, maar waarschijnlijk helpt het prijsverschil me wel over de streep... :P
 
Inderdaad, gewoon goede half-synhteet of minerale olie, na 1000 km aftappen, filter vernieuwen en kopbouten natrekken. En dan volgens normale wijze olie verversen. Ik zou ook nooit hema auto olie in mijn opgeknapt blokje doen. Die zut is niet gemaakt tegen de vermalende tandwielen in je versnellingsbak en het tegennatuurlijke karakter van niet slippende koppelingsplaten.

Hier ben ik het iig wel mee eens.
 
Ha Paul,

Da's weer lang geleden... Ben blij dat je je er ook mee bemoeid! 8-) Je bent het eens met het niet kopen van zut-olie. Dus iets betere olie is wel aan te raden, daar ben ik het dan ook mee eens. Maar de toegevoegde waarde van synthetische olie is bij een blok uit 1975 (wel totaal gereviseerd, intern alles nieuw) zo goed als nihil?
 
Dus dan geef je een motor die nog in moet lopen maar olie die zwaar boven de vereiste liggen van die motor (half-syntheet)... daar gaat ie vast lekker van inslijten.... ..

Gaan we weer, olie-fabel numero zoveel: minerale olie hoeft per definitie niet slechter te smeren (minder "slipperig") dan een vol-of half syntheet, het voordeel van syntetische olie is alleen dat het langer zijn viscositeits-bereik behoudt en is beter bestand tegen extreme belastingen (temperatuur / druk). Als minerale olie inslijten zou bevorderen, hoe kan het dan dat sommige motoren ettelijke honderduizenden km's rijden op mineraal? :?

Voor inrijden is mineraal de logische keus omdat het er toch weer snel uitmoet (dus waarom extra betalen?) en je ook niet geacht wordt extreem tekeer te gaan op je pas gereviseerde motor. Nieuwe of pas gereviseerde motoren worden wel wat warmer (meer frictie) maar dat kan de gemiddelde fatsoenlijke mineraal prima aan.
 
Laatst bewerkt:
Ha Paul,

Da's weer lang geleden... Ben blij dat je je er ook mee bemoeid! 8-) Je bent het eens met het niet kopen van zut-olie. Dus iets betere olie is wel aan te raden, daar ben ik het dan ook mee eens. Maar de toegevoegde waarde van synthetische olie is bij een blok uit 1975 (wel totaal gereviseerd, intern alles nieuw) zo goed als nihil?

Het probleem met olie is dat dat de koolstofketens een bepaalde stuctuur moeten hebben om een goede smerende werking te hebben. Bij minerale olie zit er naast deze benodigde structuur ook een hoop "rotzooi" structuren welke geen goede smerende eigenschappen hebben.
Bij volsynthetische olie zijn de "rotzooi" ketens gekraakt totdat deze de ideale smerende structuur hebben. Daarom dat volsyntheet ook zoveel kost.
Procentueel gezien zit er bij minerale olie veel minder goede ketens dan bij volsynthetische olie.

Maar wat nu bij het inrijden? Volsynthetische olie zou ik niet gebruiken bij het inrijden omdat deze te veel smeert daar juist sommige onderdelen in elkaar moeten slijten. Minerale olie zou ik niet doen omdat deze erg veel slechte structuren heeft daar nu vooral moet worden ingesleten en worden afgevoerd. Ik zou halfsynthetische olie gebruiken welke meer smerende ketens heeft dan mineraal maar minder dan volsynthetisch. Maar de hoeveelheid smerende ketens welke er in halfsynthetische zit is voldoende voor zowel inrijden als gewoon rijden.
 
Bij volsynthetische olie zijn de "rotzooi" ketens gekraakt totdat deze de ideale smerende structuur hebben. Daarom dat volsyntheet ook zoveel kost.

:? :?
Synthetische olie wordt niet "gekraakt" omdat het niet van fossiele olie wordt gemaakt in een raffineringsproces. Kijk maar es rond op olie-websites onder de noemer "veel gestelde vragen" en "zin en onzin over olie".
 
Ja:
-----------------
True synthetic lubricants were defined as those which do not rely on petro-chemicals to be produced. General characteristics are that far greater loads and temperatures can be withstood than the equivalent mineral or vegetable based lubricant. These lubricants have been developed specifically as lubricating oils for extreme conditions, for instance: turbine engines and extreme pressure gear trains.
The description 'synthetic oil' does not therefore necessarily indicate that it is better than a mineral equivalent.
-----------------

Ik zocht eigenlijk een andere link waarvan ik "mijn wijsheid" vandaan had (zelf weet ik hoegenaamd niets namelijk ;) ), maar kan niet meer vinden. Afijn, zelfde strekking iig.

Ik las trouwens op de Synlube site dat sommige fijn-geraffineerde olie OOK soms onterecht verkocht wordt als "synthetisch". Vandaar misschien het misverstand?
 
Ik zocht eigenlijk een andere link waarvan ik "mijn wijsheid" vandaan had (zelf weet ik hoegenaamd niets namelijk ;) ), maar kan niet meer vinden.

Hebbes: http://www.quakerstate.com/pages/carcare/whattoknow.asp


Ik vond deze nogal opvallend bijvoorbeeld:

Myth #6: Engines have to be “broken in” before using synthetic oil.
I need to break in my engine with non-detergent oil.
If I use regular oil or synthetic oil in a new engine, my engine will take longer to break in.

Fact
It was common years ago for engine manufacturers to recommend non-detergent oils for engine break-in. This was when the pistons used cast-iron “square-faced” rings and the rings needed to wear some to “seat” into the engine. With today’s technology of oils and engine manufacturing, engine manufacturers no longer recommend the use of non-detergent oils for the break-in period. In fact, engines today are factory-filled with high quality API SL performance motor oil, which contains high levels of detergents and dispersant additives.
 
Gaan we weer, olie-fabel numero zoveel: minerale olie hoeft per definitie niet slechter te smeren (minder "slipperig") dan een vol-of half syntheet, het voordeel van syntetische olie is alleen dat het langer zijn viscositeits-bereik behoudt en is beter bestand tegen extreme belastingen (temperatuur / druk). Als minerale olie inslijten zou bevorderen, hoe kan het dan dat sommige motoren ettelijke honderduizenden km's rijden op mineraal? :?

Voor inrijden is mineraal de logische keus omdat het er toch weer snel uitmoet (dus waarom extra betalen?) en je ook niet geacht wordt extreem tekeer te gaan op je pas gereviseerde motor. Nieuwe of pas gereviseerde motoren worden wel wat warmer (meer frictie) maar dat kan de gemiddelde fatsoenlijke mineraal prima aan.
Hier is niet veel aan toe tevoegen :}
 
"Motorrad" heeft olie getest, zowel mineraal als Full-Syntheet.
Voor normaal gebruik op de openbare weg is ELKE minerale olie goed genoeg, alleen bij circuitgebruik heeft een (full-)syntheet voordelen.
De handel is natuurlijk wel blij met al die full-syntheet kopers: Kassa !!
Groeten,
Sebo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan