Welke onderdelen bewaren Honda Sabre V45 - Honda VF750S

erikv2

MF'er
16 aug 2016
106
0
Utrecht
Mannen, bij een vriend staat een VF750S (Sabre V45) voor onderdelen. Maar nu is de tijd gekomen dat die daar weg moet. Zelf heb ik geen plaats om deze donor-motor te stallen. Dus ik haal er wat onderdelen af en dan gaat de rest weg. Ondertussen heb ik hem een half jaar. Toen ik hem kocht had hij al meer dan 5 jaar niet gelopen. Wel aan de praat proberen te krijgen, maar verder dan wat knallen uit de uitlaat zijn we niet gekomen. Ook niet heel vele tijd aan besteed, want hij was voor onderdelen bedoeld.

Wat ik er sowieso afhaal zijn:
- de de tank (mooier dan de mijne)
- de uitlaten (beter dan de mijne)
- de zijpaneeltjes
- knipperlichten
- misschien de cdi?
- misschien de remschijven?

Het hele blok is te groot en te zwaar.
Hebben jullie nog tips over dingen die ik sowieso ook af moet halen?

Alle tips zijn welkom.
 
dat hangt natuurlijk nogal van de staat af van de onderdelen die er op zitten en hoeveel ruimte je hebt om dingen op te slaan. als de vork poten roest vrij zijn en niet versleten zou ik die bewaren net als de spanningsregelaar bobine en eventueel de dynamo.
maar bij al die onderdelen geld als de staat niet goed is zou ik het niet bewaren. als er al roest op de connector van de spanningsregelaar zit is hij tegen de tijd dat je hem nodig hebt waarschijnlijk onbruikbaar geworden. en dat geld eigenlijk voor alle genoemde onderdelen. het zijn allemaal onderdelen die "regelmatig" voor problemen zorgen maar problemen met problemen vervangen heeft weinig zin.
eventueel zou je de carbs nog kunnen bewaren en schoongemaakt opslaan dan kan je ze uitwisselen als je huidige carbs problemen geven. dan kan je er aan sleutelen als het uitkomt niet als het nodig is.
 
Dank je wel!
Slopen is begonnen.
Schurgers kuip in kleur van de motor is eraf. Zowaar alles netjes los weten te krijgen. Ruitje is helaas bovenaan een rand vanaf. Zou iemand daar nog blij van worden?
 
Reserve blok op een dolly, kan mooi onder de werkbank staan. Staat hij in de weg kun je hem makkelijk even verplaatsen:t

Had ik die ruimte maar..... Een fietsenschuurtje dat tot de nok toe vol staat. Daarom staat de donor ook bij een vriend van mij.

als ik straks klaar ben met slopen. Wat doe je met het restant? Mototsloperij? Oud ijzer? ....?
 
Ja klopt, die oostblokkers hebben 10 jaar geleden alle sloopdelen al opgekocht.

Nu hebben wij bijna niets meer. Kunne we weer vet betalen omdat er een gebrek is.

Ja het is droevig, wanneer je wat nodig hebt is het bijna altijd de hoofdprijs dokken. En wanneer je wat verkoopt wil niemand er wat voor geven_O-
 
Iemand bekend met demonteren van de uitlaat bij de VF750? Heb de dempers eraf.
Bij de voorste/onderste en achterste cilinders de uitlaat los.
Bij de achterste cilinders de klemmen los.

Voor zover ik kan zien, zijn alle bevestigingen nu los. De pijpen van de voorste cilinders lijken niet los te kunnen van de collector.
Maar hoe krijg je nu netjes met beleid die voorste pijpen en de collector onder de motor vandaan?
 
Zal wel vastgeroest zitten.

De collector is meestal al doorgerot ?

Kocht motor eigenlijk vanwege de collector. Die op mijn eigen motor heeft gaten. Deze is verroest maar voor zover ik het nu kan zien, geen gaten.

Zitten de pijpen naar de voorste cilinders vast aan de collector?
De 2 klemmen op de pijpen nar boven (achterste cilinders) zijn los.

Blokje hout op de pijpen (om en om) rubbren hamer rustig tikken?
 
Kocht motor eigenlijk vanwege de collector. Die op mijn eigen motor heeft gaten. Deze is verroest maar voor zover ik het nu kan zien, geen gaten.

Zitten de pijpen naar de voorste cilinders vast aan de collector?
De 2 klemmen op de pijpen nar boven (achterste cilinders) zijn los.

Blokje hout op de pijpen (om en om) rubbren hamer rustig tikken?
Weet ik niet. Ik had het model uit 88. Geen collector en 4 uitlaten.
 
Kocht motor eigenlijk vanwege de collector. Die op mijn eigen motor heeft gaten. Deze is verroest maar voor zover ik het nu kan zien, geen gaten.

Zitten de pijpen naar de voorste cilinders vast aan de collector?
De 2 klemmen op de pijpen nar boven (achterste cilinders) zijn los.

Blokje hout op de pijpen (om en om) rubbren hamer rustig tikken?
Eventueel kun je op cmsnl of bikebandit oid de onderdelen tekening erbij zoeken. Kun je zien wat losse delen horen te zijn en wat af fabriek al uit één stuk is.
 
Alle originele boutjes en moertjes (ook in het blok) bewaren. Die dingen zijn klein en het is zo makkelijk om borst boutjes, M8 moeren met sleutel 12, M10 x 1.25 bouten en moeren etc. gewoon in je grabbelton te hebben. Verder startrelais en dat soort zaken en natuurlijk de kabelboom, zodat je de juiste kleurcodes voor honda in huis hebt.
 
Het is al tig keer gezegd, maar maak ruimte en bewaar het blok, gedemonteerd of niet. Straks heb je iets nodig en betaal je er niets voor.

Ik heb zelf een blok van een zzr1100 liggen voor onderdelen.
 
Een paar onderdelen zijn bijna net zo duur als een compleet 2de hands blok.

De mijne deed in 2008 al 900 euro. En dat was denk ik al zo'n €300 onder de normale prijs.
En nu heeft het Oostblok alles opgekocht.

Hej, dan mot je daar heen voor onderdelen!?
 
Yup, goed de tijd nemen van een paar dagen. Goed kijken, inspuiten met kruipolie, en als het echt niet wil, een brander op dat boutje (niet op de uitlaat zelf).
Pffff.... hij is los. Boutje was geen probleem. Maar bij 1 van de voorste cilinders wilde hij niet over de draadeinden schuiven.... Inspuiten, tikken, wrikken, rommelen, inspuiten, koffie, en weer door. En een paar uur later zowaar kwam er wat meer ruimte.en opeens, daar was ie.

Collector is niet doorgerot, maar wel een roestbak. Er ligt ook iets in te rammelen. Er kwam ook een stukje rooster enigszins rond gebogen uit.
1 aansluiting naar de achterdemper is met gaten. Die demper zelf is ook met gaten.
andere aansluiting is wel roest, maar geen gaten en die demper is ook heel aan de buitenkant.
In beide dempershoor je dingen los / rammelen.
 
Pffff.... hij is los. Boutje was geen probleem. Maar bij 1 van de voorste cilinders wilde hij niet over de draadeinden schuiven.... Inspuiten, tikken, wrikken, rommelen, inspuiten, koffie, en weer door. En een paar uur later zowaar kwam er wat meer ruimte.en opeens, daar was ie.

Collector is niet doorgerot, maar wel een roestbak. Er ligt ook iets in te rammelen. Er kwam ook een stukje rooster enigszins rond gebogen uit.
1 aansluiting naar de achterdemper is met gaten. Die demper zelf is ook met gaten.
andere aansluiting is wel roest, maar geen gaten en die demper is ook heel aan de buitenkant.
In beide dempershoor je dingen los / rammelen.
Zijn toch niet echt rare dingen voor een uitlaatsysteem van 30+.

De collector valt mee, maar dat zei je eerder al.
Waarschijnlijk ligt er een tussenschot te rammelen.
Een schotje om er stevigheid in te maken, of om de gassen te geleiden.

Dempers met gaten.
Meestal zit er wel een 1 afwateringsgaatje in zodat ie niet doorroest.
Gerammel, dat zijn de dempers van geperforeerde plaat.
Daarom heten die pijpen dempers.
Tegenwoordig zitten er db-killers in en/of steenwol.

Maarrr, steenwol verbrand ook, en word weggeblazen na een jaar of 5, tot alles verdwenen is.
Misschien hadden dempers toendertijd al isolerende steenwol, dat weet ik eigenlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan