Welke papieren op weg meenemen?

NielsBaloe

Rookie
15 okt 2009
3
0
Utrecht
Ik heb net een motor en vraag me af welke papieren ik officieel onderweg mee moet nemen. Dingen die ik kan meenemen zijn:
* rijbewijs,
* (groene) verzekeringsbewijs,
* kentekenbewijs deel 1B (tenaamstellingsbewijs),
* kentekenbewijs deel 1(A)
* vrijstelling wegenbelasting

Het kentekenbewijs deel 3 moet je nooit meenemen, dat snap ik, anders is ie op een andere naam te zetten door de dief.

Anyway, ik neem nu mee:
* rijbewijs
* (groene) verzekeringsbewijs
* copien van kentekenbewijs 1(A) en 1B, vrijstelling wegenbelasting
+ een schadeformulier

Is dat legaal en prima zo? Vooral die kentekenbewijzen?
Of, kan ik ook van het verzekeringsbewijs een copie meenemen?!?
Of mag ik juist geen copiën mee?
 
Laatst bewerkt:
Wettelijk ben je alleen verplicht het rijbewijs en kentekenbewijs (muv deel III) op eerste vordering te tonen.

Verzekeringsbewijs hoef je in NL niet bij je te hebben. Wel handig bij een aanrijding, dat dan weer wel.
 
Wettelijk ben je alleen verplicht het rijbewijs en kentekenbewijs (muv deel III) op eerste vordering te tonen.

Verzekeringsbewijs hoef je in NL niet bij je te hebben. Wel handig bij een aanrijding, dat dan weer wel.

Wat weet jij er nou van? ;)

Identiteitsbewijs?

Of geldt een rbw wel als identiteitsbewijs en niet enkel als legitimatie?
 
Neem condoms mee... Je weet nooit!

Als je toch onderweg geen genade krijgt, krijg je ook geen ziekte erbij...
 
Wat weet jij er nou van? ;)

Identiteitsbewijs?

Of geldt een rbw wel als identiteitsbewijs en niet enkel als legitimatie?
De politie neemt, itt bijvoorbeeld verschillende banken of instellingen, genoegen met een RBW ter identsificatie en ook ter legitimatie.
Voor de rest moet je de ORIGINELE papieren kunnen overhandigen waar Jan het al over had.
Zoals gemeld, een kopie van iets is niet geldig en daar kun je dus een bekeuring voor krijgen. Bij lease auto's zie je nog wel eens dat het kentekenbewijs niet wordt meegegeven. Dit is echter niet zoals het zou moeten.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je je theorie hebt gehaald als je nu een motor hebt. En dan zou je moeten weten dat je geen copies mee mag nemen...
 
De politie neemt, itt bijvoorbeeld verschillende banken of instellingen, genoegen met een RBW ter identsificatie en ook ter legitimatie.
Voor de rest moet je de ORIGINELE papieren kunnen overhandigen waar Jan het al over had.
Zoals gemeld, een kopie van iets is niet geldig en daar kun je dus een bekeuring voor krijgen. Bij lease auto's zie je nog wel eens dat het kentekenbewijs niet wordt meegegeven. Dit is echter niet zoals het zou moeten.

Dat is iets anders.

Dat ze er genoegen mee nemen, dat zal wel. Maar identificatieplicht is identificatieplicht.
 
Ik neem aan dat je je theorie hebt gehaald als je nu een motor hebt. En dan zou je moeten weten dat je geen copies mee mag nemen...

Mag best hoor. Als je maar de originelen bij je hebt, van de documenten die je bij je moet hebben.

Dan is het meenemen van kopietjes van wat dan ook geen probleem hoor.

:+
 
De politie neemt, itt bijvoorbeeld verschillende banken of instellingen, genoegen met een RBW ter identsificatie en ook ter legitimatie.
Voor de rest moet je de ORIGINELE papieren kunnen overhandigen waar Jan het al over had.
Zoals gemeld, een kopie van iets is niet geldig en daar kun je dus een bekeuring voor krijgen. Bij lease auto's zie je nog wel eens dat het kentekenbewijs niet wordt meegegeven. Dit is echter niet zoals het zou moeten.

Ook bij de bank is mijn RBW gewoon geldig als legitimatie (pas nog gedaan). Sterker mijn RBW is nog nooit ergens geweigerd in NL wanneer ik mezelf moest identificeren. Zou ook wel belachelijk zijn als je een boete kreeg omdat je je RBW bij hebt en niet je paspoort.

Zelfs tijdens mijn vakantie in de states gebruikte ik overal mijn RBW als photo ID en ook dat vonden ze overal prima :+
 
Rijbewijs is een wettelijk Identificatiemiddel :Y

Volgens mij is de wet een aantal jaren terug aangepast naar: rbw is legitimatiebewijs, geen identificatiebewijs.

Ik zou het moeten opzoeken, om er zeker van te zijn.

Overigens zijn er zat bedrijven / instellingen waarbij je met een rbw je zelf niet kunt identificeren. Dat doen ze niet om klanten te plagen, maar omdat het voorgeschreven is.

Nu nog even het voorschrift opzoeken...
 
Volgens mij is de wet een aantal jaren terug aangepast naar: rbw is legitimatiebewijs, geen identificatiebewijs.

Ik zou het moeten opzoeken, om er zeker van te zijn.

Overigens zijn er zat bedrijven / instellingen waarbij je met een rbw je zelf niet kunt identificeren. Dat doen ze niet om klanten te plagen, maar omdat het voorgeschreven is.

Nu nog even het voorschrift opzoeken...

Ok, kan best zijn dat ik er naast zit:
Artikel 1
1.
Als documenten waarmee in bij de wet aangewezen gevallen de identiteit van personen kan worden vastgesteld, worden aangewezen:
1°. een geldig reisdocument als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, b, c, d, e en g, of tweede lid, van de Paspoortwet;
2°. de documenten waarover een vreemdeling ingevolge de Vreemdelingenwet 2000 moet beschikken ter vaststelling van zijn identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke positie;
3°. een geldig nationaal, diplomatiek of dienstpaspoort dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, voor zover de houder de nationaliteit van die andere lidstaat bezit;
4°. een geldig rijbewijs dat is afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet, een geldig rijbewijs als bedoeld in artikel 107 van de Wegenverkeerswet 1994 of een rijbewijs dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waarvan de houder in Nederland woonachtig is, zolang de bij de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde termijn van geldigheid in Nederland niet is verstreken, aan de houder geen administratieve maatregel bedoeld in paragraaf 9 van hoofdstuk VI van de Wegenverkeerswet 1994 is opgelegd of aan hem niet de bijkomende straf bedoeld in artikel 179 van die wet is opgelegd en mits het rijbewijs is voorzien van een pasfoto van de houder

Maar ja, dan vind ik het volgende weer op de site van UWV, bij het aanvragen van een uitkering:
Neem bij uw eerste bezoek aan het WERKbedrijf een geldig paspoort of geldige identiteitskaart (geen rijbewijs) mee en een officieel document met uw burgerservicenummer (BSN), bijvoorbeeld een belastingaanslag.

~[edit]
De wet op identificatieplicht is in 2005 aangepast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan