Welke pittige lichtgewicht 4takt enduro/SM?

Chevy454

MF veteraan
6 jul 2002
2.814
1
België
Ja hoor, mijn oom wilt een 2 takt 500cc motor hebben. Nu is de vraag welke is een goede motor? Prijs welke hij wilt uitgeven 1500 (met wat werk) tot 2000 Euro (in goede staat).

Een KTM 500cc 2 takt en een Kawasaki KX500 heb ik mijn hoofd. Hoe zijn deze motoren? (andere merken mogen ook maar moet wel goed wezen) Ze moeten wel op kenteken wezen. (ze moeten tegen lange ritten kunnen)


We gaan bij naderinzien toch maar voor een 4 takt. Zo veel mogelijk vermogen en zo licht mogelijk. Vereiste: kenteken en genoeg power om zonder koppelinggebruik een wheelie te maken
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is een Kx500 niet of nauwelijks op kenteken te verkrijgen,er zit nml. geen typegoedkeuring op deze motor.

Ik zou dan eerder voor een Honda CR500 gaan, die zijn er nog redelijk veel.

Maar waarom eigenlijk een 2-takt en geen 4-takt ??
Voor op de openbare weg is een 4-takt wat gebruiksvriendelijker
 
Op zondag 28 september 2003 22:22 schreef Mahna Mahna het volgende:
en chéf, ik zei toch dat het een cr500 zou worden, krijg je er toch 1 in de familie ;)

meteen 2 :X
Als mijn oom er één heeft dan kan ik niet achterblijven hé ;)

Op zondag 28 september 2003 22:12 schreef Jasper van Dijk het volgende:
'ze moeten tegen lange ritten kunnen'
zou je dan wel een tweepitter kopen?

Het ding open maken voor nieuwe zuigerveren enzo vind ik HELEMAAL niet erg. Sleutelen moet ook van tijd tot tijd ;)

Maar ik bedoel dat hij ook tegen dezelfde snelheden moet kunnen zonder dat de boel vastloopt. Dus snelweg, lange provinciale wegen en uiteraard de nodige binnenwegen (maar daar is het de hele tijd gas open en gas toe, het gaat me erom dat de motor niet vastloopt na 60km snelweg met continu snelheid ofzo)

En lange ritten: ik rijd soms 800km op een dag met mijn 4 takt KLR650. Dus dat bedoel ik met lange ritten ;) Maar normaal denk ik niet dat ik hem er voor ga gebruiken, vooral voor stunten maar een ritje naar de Ardennen om daar te crossen sluit ik niet uit.

Wat ik doe: naar de ardennen via de A2 (snelweg gedeelte), in Visé van de snelweg en dan door naar Malmedy (baraque michel :} ), en dan naar Wiltz (prachtige bochten :9 ) en dan naar Vianden (wat drinken) en dan via dezelfde weg terug
 
Laatst bewerkt:
Op zondag 28 september 2003 22:28 schreef Chevy454 het volgende:meteen 2 :X
Als mijn oom er één heeft dan kan ik niet achterblijven hé ;)Het ding open maken voor nieuwe zuigerveren enzo vind ik HELEMAAL niet erg. Sleutelen moet ook van tijd tot tijd ;)

Maar ik bedoel dat hij ook tegen dezelfde snelheden moet kunnen zonder dat de boel vastloopt. Dus snelweg, lange provinciale wegen en uiteraard de nodige binnenwegen (maar daar is het de hele tijd gas open en gas toe, het gaat me erom dat de motor niet vastloopt na 60km snelweg met continu snelheid ofzo) En lange ritten: ik rijd soms 800km op een dag met mijn 4 takt KLR650. Dus dat bedoel ik met lange ritten ;)
ik verwacht dat je niet lang met je tweetakt zal doen onder deze omstandigheden. als een tweetakt ergens niet tegen kan is het wel lang dezelfde snelheid blijven rijden, ik denk dat een 4 takt een beter keus is
 
ik verwacht dat je niet lang met je tweetakt zal doen onder deze omstandigheden. als een tweetakt ergens niet tegen kan is het wel lang dezelfde snelheid blijven rijden, ik denk dat een 4 takt een beter keus is

Maar als je dan wat gaat spelen met de gashandel? Dus even een flinke dot gas of terug schakelen en dan weer rustig?

Deze 2 takt moet vooral stunten maar ook een lange rit mag geen probleem wezen. Ik wil ook wel eens crossen in de Ardennen (er naar toe rijden dus) en mooie bochten nemen in het bos van wiltz (sommige in de 3, sommige in 1, anderen weer in zijn 4,... prachtig :9~ )

Maar ik ga kijken voor een CR500, veel meer keus in dan een KX500. Al zou ik het liefst een KX500 hebben
 
Laatst bewerkt:
ik verwacht dat je niet lang met je tweetakt zal doen onder deze omstandigheden. als een tweetakt ergens niet tegen kan is het wel lang dezelfde snelheid blijven rijden, ik denk dat een 4 takt een beter keus is


sorry hoor, maar dat vind ik redelijke onzin.
Hoe verklaar je dan dat bromfietsen echt jaaaaaaren blijven rijden met hetzelfde zuigertje? is toch ook 2-takt?
 
sorry hoor, maar dat vind ik redelijke onzin.
Hoe verklaar je dan dat bromfietsen echt jaaaaaaren blijven rijden met hetzelfde zuigertje? is toch ook 2-takt?
en hoe verklaar jij dat bij een crosser ieder 10 a 20 uur een nieuwe zuiger in moet?
een brommer leverd aanzienlijk minder pk's dan een crosser.
een 500 leverd ongeveer 65pk. een crosser rijd ook verschrikkelijk iritant als je dezelfde snelheid wil blijven rijden. zo'n ding wil of sneller of langszamer.dezelfde snelheid is niet te doen. ik heb zelf een paar 250's gehad, ook een als supermotard en die hadden dit euvel ook. om mee te crossen geeft dit echter niks, omdat je bijna nooit dezelfde snelheid blijft rijden.
ook is het zo dat als je gas geeft de motor meer benzine gaat gebruiken en daardoor ook meer olie krijgt.bij dezelfde snelheid blijven rijden loopt de motor te zuinig en dus te schraal wat olie betrefd. met een brommer rijdt je meestal vol gas waardoor deze ook meteen goed gesmeerd wordt
 
en hoe verklaar jij dat bij een crosser ieder 10 a 20 uur een nieuwe zuiger in moet?
een brommer leverd aanzienlijk minder pk's dan een crosser.
een 500 leverd ongeveer 65pk. een crosser rijd ook verschrikkelijk iritant als je dezelfde snelheid wil blijven rijden. zo'n ding wil of sneller of langszamer.dezelfde snelheid is niet te doen. ik heb zelf een paar 250's gehad, ook een als supermotard en die hadden dit euvel ook. om mee te crossen geeft dit echter niks, omdat je bijna nooit dezelfde snelheid blijft rijden.
ook is het zo dat als je gas geeft de motor meer benzine gaat gebruiken en daardoor ook meer olie krijgt.bij dezelfde snelheid blijven rijden loopt de motor te zuinig en dus te schraal wat olie betrefd. met een brommer rijdt je meestal vol gas waardoor deze ook meteen goed gesmeerd wordt


je gaat nu dingen vergelijken die niet helemaal in lijn lopen met elkaar.....
een crosser heeft niet elke 10 uur een nieuwe zuiger nodig,is een tikkeltje overdreven,als je zegt 20 uur kom je inderdaad meer in de buurt en zelfs dat is nog best veel.
Ik heb een kart die rond de 17000 rpm maakt, kan wel meer , meesten maken rond de 20/21k rpm , maar dan vind ik het ook niet leuk meer.Ik reviseer nu zo rond de 30 uur en je rijdt daar ook veel mee in hoge toeren.
Een crossr haalt geloof ik geen 20k rpm, ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gemeten maar ik schat dat je eerder op de 15/16 zit , maar dat rijden ze alleen konstant in de cross.
deze jongen vraagt zich af of er met een normaal toerental lang gereden kan worden met een 2-takt en ik denk persoonlijk van wel, de vraag is alleen of je ook rustig kan en wil rijden met een 500cc 2takt :)
 
En lange ritten: ik rijd soms 800km op een dag
Vergeet niet dat je dan ook een keer 5 moet tanken en dat je op mengsmering moet rijden! Je moet dan iedere keer bij de pomp gaan staan rekenen hoeveel benzine je getankt hebt en hoeveel 2-takt olie er dan bij moet!
IS erg onhandig en de kans dat je per ongeluk een keer te weinig olie ering knikkert is aanwezig.
Zo'n fiets is alleen leuk voor bochtige weggetje in de buurt, of je moet hem op een karretje zetten en dan naar de ardennen rijden. Dan wordt het weer wel lekker :]
 
Vergeet niet dat je dan ook een keer 5 moet tanken en dat je op mengsmering moet rijden! Je moet dan iedere keer bij de pomp gaan staan rekenen hoeveel benzine je getankt hebt en hoeveel 2-takt olie er dan bij moet!

Dat tanken vind ik niet erg. Met mijn XT350 was het ook tankstation hoppen.

IS erg onhandig en de kans dat je per ongeluk een keer te weinig olie ering knikkert is aanwezig.

Dan maken we em toch iets rijker? Wat moet hij hebben? 1 op 50? dan kunnen we er toch 1 op 45 van maken ofzo :) een rekenmachine is ook handig ;)

Zo'n fiets is alleen leuk voor bochtige weggetje in de buurt

Gaat hij ook voor gebruikt worden maar ik wil soms ook iets verderop van de bochtjes genieten ;)
Uiteraard ook voor de cross. Het cross terein van Neeroeteren is maar 5km van mij thuis af ;)
Op zondag 28 september 2003 22:56 schreef Mahna Mahna het volgende:
deze jongen vraagt zich af of er met een normaal toerental lang gereden kan worden met een 2-takt en ik denk persoonlijk van wel, de vraag is alleen of je ook rustig kan en wil rijden met een 500cc 2takt :)

Waarschijnlijk weten jij en ik het antwoord. Het zal heeeeeeeel lastig worden om niet te gaan gekken met zo'n heerlijk motortje. Maar ik wil gewoon zeker zijn dat ik em niet naar de klote help wanneer ik even een stuk snelweg neem (60km ofzo)
 
Laatst bewerkt:
Maar ik zie in jouw verhaaltje nog steeds geen voordelen van een 2-takt naar boven komen, je geeft aan dat je hem wilt gebruiken om mee te spelen.

Dat kan toch ook met een 4-takt, het is niet voor niks dat je in de crosswereld steeds minder 2-takten tegenkomt en steeds meer 4-takten.

Heb je al eens op een 600cc husky of ktm gereden ?? zeker zoveel speelplezier als een Cr500 oid en zeker niet te vergelijken met een KLR of Honda Xl en soortgelijke motoren.

Je zou mischien ook een kunnen kijken naar een KLR als je liever een kawa rijdt.

Veel plezier iig
 
je gaat nu dingen vergelijken die niet helemaal in lijn lopen met elkaar.....
een crosser heeft niet elke 10 uur een nieuwe zuiger nodig,is een tikkeltje overdreven,als je zegt 20 uur kom je inderdaad meer in de buurt en zelfs dat is nog best veel.
Ik heb een kart die rond de 17000 rpm maakt, kan wel meer , meesten maken rond de 20/21k rpm , maar dan vind ik het ook niet leuk meer.Ik reviseer nu zo rond de 30 uur en je rijdt daar ook veel mee in hoge toeren.
Een crossr haalt geloof ik geen 20k rpm, ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gemeten maar ik schat dat je eerder op de 15/16 zit , maar dat rijden ze alleen konstant in de cross.
deze jongen vraagt zich af of er met een normaal toerental lang gereden kan worden met een 2-takt en ik denk persoonlijk van wel, de vraag is alleen of je ook rustig kan en wil rijden met een 500cc 2takt :)

Geen appels met peren vergelijken.

Waarom een crosser meer onderhoud nodig heeft?
Jij springt met je kart vast niet over zandbulten :X
Het blok en de bak krijgen echt enorme klappen te verduren. Doordat er in zand wordt gereden is het extra zwaar voor het apparaat.
 
Ik weet een Honda CR 500 mét kenteken te koop...

Maar of je blij wordt van zo'n ding op de straat, ik weet het niet hoor.

Ik denk dat je tot de 4e versnelling loskomt.

Oke je wordt er blij van :}
 
Heb je al eens op een 600cc husky of ktm gereden ?? zeker zoveel speelplezier als een Cr500 oid en zeker niet te vergelijken met een KLR of Honda Xl en soortgelijke motoren.

Nee nog niet :)

Je zou mischien ook een kunnen kijken naar een KLR als je liever een kawa rijdt.

Je hoopt toch KLX want die KLR van mij stelt ons teleur. een wheelie maken op basis van power gaat niet :(
 
Je hoopt toch KLX want die KLR van mij stelt ons teleur. een wheelie maken op basis van power gaat niet :(

KLX bedoel ik ja, die zijn in de beginperiode ook nog gebruikt op het crossterrein,daarna zijn de andere merken ook begonnen met viertakt crossers.
deze dus:
index.jpg
 
Wat voor pittige lichtgewicht viertakt enduro's heb je voor die prijs?
(kenteken en moet op basis van power een wheelie kunnen trekken)

kawa KLX650R ben ik al opzoek naar.
een KTM LC4 620 (betrouwbaar?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan