Welke producten om motor te kuisen?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi,

Sinds kort eigenaar van een leuke toermotor, Honda Deauville 2013. Nu, hij kan wel eens wat liefde gebruiken op vlak van gepoetst worden. Maar ik vroeg mij nu af welke producten je gebruikt om wat te kuisen en wat je zeker niet mag doen.

Zo zag ik bvb dat mensen 'brake cleaner' gebruiken voor olievlekken? Klopt dit?

-De tank en algemeen kuisen via eender welk autowaszeep?
-Het motorblok zelf, met wat kuisen jullie dit af?
-Uitlaatpijpen?
-Wielen?
-Dashboard + mag ik hier gewoon met de hogedruk over of best niet?

Bedankt alvast!
 
Dat moet die kunnen hebben, maar sommigen zetten ongegeneerd de hogedrukspuit op alles en vervolgens beginnen ze hier een topic over de problemen met electra. Mocht je klaar zijn met wassen, dan hier poetsen.

Oh, en ik ben zelf geen wasser/poetser. Ik laat hem elk jaar professioneel wassen en poetsen. Gaat samen met de jaarlijkse beurt.
 
Laatst bewerkt:
Algemeen gewoon autowas middel
Van een afstandje spuiten met hogedrukspuit en een brede straal kan prima.
Voorzijde met vliegen na eerste sponsbeurt bedekken met nat (met zeep) keukenrolpapier een een uur laten zitten daarna weer wassen.
Hardnekkige plekken met olie en vet doe ik met Dasty. (wel eerst testen of dit geen effect heeft op de lak)
Schuursponsje alleen voor blankmetaal
 
Eerst afspoelen met tuinslang, losse zand en troep er af spoelen, dan afnemen:

2 emmers, 1 warm water en 1 warm water met autoshampoo.

Uitwringen op straat en spoelen in emmer met alleen water.

Naspoelen en drogen met zachte doeken.

Vettige delen: WD40 op een oude doek, dan afnemen. Niet vanuit de spuitbus direct op de motor spuiten.
Uiteraard weg houden van remschijven enzovoort.

Evt lichtjes met de hand polijsten en spoelen en in de wax zetten.

Velgen kan je ook met wd40 op een doek doen. Wel even na wassen en wederom niet in de buurt komen van remmen of banden. Daarom dus op een doek spuiten, niks doorweken en geen lekken.

Kan allemaal veel mooier en professioneler maar dit werkt prima voor mij en ben redelijk kritisch.

Vind je het leuk dan raad ik PoorBoys of autoglym aan, daar kan je je portemonnee wel op legen voordat je alles hebt. Heel veel info te vinden op internet.

Na alles schoon te hebben gemaakt ook de nodige delen weer van het juiste vet voorzien.

Oh ja, voor dit alles ff onderhoud doen, niets is vervelender dan weer opnieuw te moeten beginnen nadat je met je vette klauwen weer overal aan zit haha

Niets op banden smeren, altijd goed naspoelen.

Hogedrukspuit kan maar als je niet weet waar het wel en niet kan raad ik het altijd af.

Lagers, elektronica, stekkers, al dat soort spul kan water onder hoge druk gewoon niet aan. Waarom het risico nemen en gewoon lekker met de lagedruk tuinslang wassen.

Dit is de simpele manier maar ik haal er altijd wel voldoening uit. Uitbesteden is al gauw 100-200 euro bij een goed bedrijf.
 
:t
Eerst afspoelen met tuinslang, losse zand en troep er af spoelen, dan afnemen:

2 emmers, 1 warm water en 1 warm water met autoshampoo.

Uitwringen op straat en spoelen in emmer met alleen water.

Naspoelen en drogen met zachte doeken.

Vettige delen: WD40 op een oude doek, dan afnemen. Niet vanuit de spuitbus direct op de motor spuiten.
Uiteraard weg houden van remschijven enzovoort.

Evt lichtjes met de hand polijsten en spoelen en in de wax zetten.

Velgen kan je ook met wd40 op een doek doen. Wel even na wassen en wederom niet in de buurt komen van remmen of banden. Daarom dus op een doek spuiten, niks doorweken en geen lekken.

Kan allemaal veel mooier en professioneler maar dit werkt prima voor mij en ben redelijk kritisch.

Vind je het leuk dan raad ik PoorBoys of autoglym aan, daar kan je je portemonnee wel op legen voordat je alles hebt. Heel veel info te vinden op internet.

Na alles schoon te hebben gemaakt ook de nodige delen weer van het juiste vet voorzien.

Oh ja, voor dit alles ff onderhoud doen, niets is vervelender dan weer opnieuw te moeten beginnen nadat je met je vette klauwen weer overal aan zit haha

Niets op banden smeren, altijd goed naspoelen.

Hogedrukspuit kan maar als je niet weet waar het wel en niet kan raad ik het altijd af.

Lagers, elektronica, stekkers, al dat soort spul kan water onder hoge druk gewoon niet aan. Waarom het risico nemen en gewoon lekker met de lagedruk tuinslang wassen.

Dit is de simpele manier maar ik haal er altijd wel voldoening uit. Uitbesteden is al gauw 100-200 euro bij een goed bedrijf.
Zo doe ik het ook sinds ik mijn Duke heb... had wel al tien jaar ervaring ervoor met mijn auto's te wassen 8-)
 
Totaal reiniger S100 en tuinslang......en af en toe de hogedrukspuit met beleid toepassen. Ergste water met een zeem, en daarna een rondje.

En voor de show: turtle wax oid.

En wil je hem mooi houden gewoon regelmatig doen.


Al die extreme poetsbeurten met ‘love potions’ is mafklapper werk.
 
Da's jouw mening :)

Ik ga ver maar niet tot het gaatje.
Maar demonteer rustig de voorstoelen en achterbank van de auto om hem eens ff grondig te stofzuigen.

Polijsten, met de hand (want machines heb ik niet) demonteer ik rustig de kappen van de motor.

Resultaat is er dan ook naar.

Ik wil wel wat meer spullen hebben en vooral weten hoe daar mee om te gaan maar in al die jaren is dat er niet echt van gekomen (hele lage prio).

Kijk eens wat een volledige beurt kost bij een detailleerder.
 
Precies, dan kan de topicstarter uit de ervaringen van anderen zijn keuze maken.

Ik hou zelf al mijn spullen gewoon netjes schoon, maar wel gebruikt.
 
Ik vind jouw zeem en dan een rondje rijden mafklapper werk ;) Ook de benoemde turtle wax is ouderwetse achterhaalde zooi..

maar dat is mijn mening.
 
Ff met de compressor dasty er over en dan met de hogedrukreiniger goed afspuiten ( op lage druk met veel water) en dat zeker 2 keer per jaar
 
Maar afspoelen met een tuinslang mag wel gewoon right? Anders zou ik in de regen ook die miserie kunnen krijgen en dat is natuurlijk niet de bedoeling?
Regen en een tuinslang zijn natuurlijk niet hetzelfde _O-

Het is beide water ja... dat wel 8)7

Het kan heus spetters hebben, maar lekker sproeien zoals de plantjes lijkt je zelf niet onverstandig??
 
Regen en een tuinslang zijn natuurlijk niet hetzelfde _O-

Het is beide water ja... dat wel 8)7

Het kan heus spetters hebben, maar lekker sproeien zoals de plantjes lijkt je zelf niet onverstandig??

Goh, het lijkt mij wel dat een moto waar met een tuinslang over gespoten wordt wel moet aankunnen. Regen is dan niet hetzelfde, maar ik heb al in harde regenbuien gezeten waar ik overtuigd ben dat het water ook overal op en tussen mijn dashboard kwam. Dus ik zou wel verwachten dat een tuinslang geen schade zou kunnen doen..

Hoe spoel jij je moto af als je hem gewassen hebt (serious question)?
 
565EE027-0A4A-4870-8938-73B32F2E031B.jpeg
Hoe krijg ik dit van de motor schoon? Lijken wel water kringen, maar denk dat het van een bike spray ofzo afkomt?
EBBE0DC5-389C-4E29-B2B0-0C98FC3B0573.jpeg
 
Past dit niet bij t topic over motor poetsen?
Vraag ik me af? :)
 
Het is imo zuur spul geweest, als zij durven te zeggend at het geen dasty is mogen ze ook vertellen wat het wel is ;)
Meeste van die goedekope poets / glim middelen zijn op siliconen basis en geven vettige vlekken
 
De lak op triumph motorblokken is kont, mijne had die rare vlekken ook. Heb een bus zijdeglans cockpit spray er op leeg gespoten en geen aandacht meer aan geschonken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan