Welke professionele groothandelaars kennen jullie?

Alle artikelen op 1 plaats + betere prijzen zijn voor mij toch de 2 grootste voordelen van een groothandel, ja. Ik wil het voor mijn eindklant (die waarschijnlijk vrienden en kennissen worden in het begin) ook financieel interessant houden.
Betere prijzen zijn een aanname. De grote webwinkels zullen dezelfde prijzen hanteren of zelfs goedkoper zijn omdat zij wel in volume afnemen. Je voordeel zit in de 21% btw die je kunt verrekenen.

Niettemin succes met je plan!

PS: al nagedacht over een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven? Misschien wel handig als die reparatie of revisie niet helemaal goed uitpakt
 
Hoi allen,

Ik ga binnenkort aan de slag als zelfstandige (hoofdberoep heeft niets met motoren te maken) maar als nevenactiviteit wil ik mij graag wat bezig houden met onderhoud, herstellingen, revisies, ... van tweewielers (en vierwielers als deze aangeboden worden). Dit houdt natuurlijk ook in dat ik geen particuliere prijzen meer ga betalen voor onderdelen maar wat korting zal kunnen krijgen.

Ik ben dus eens aan het rondkijken naar de mogelijke groothandelaars die professioneel verkopen, en dit gericht op 3 'categorieen':

  1. Wegmotoren (vooral Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki)
    Ik vond zelf:
    1. Nog geen
  2. Crossmotoren en enduro (de 'echte' merken: Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, eventueel KTM/Husqvarna)
    Ik vond zelf:
    1. Promotoparts
    2. Luytenimport --> goede ervaring mee, geen handige site waarop je alles kan zoeken per model bvb (zelf in een catalogus te zoeken)
  3. Chinese crossmotoren/pitbikes/mini 4 takt (Zhenhua, Skyteam, Apollo, ...). Dus de gekende 49cc, 125cc, 140cc, ... YX/Zongshen/Lifan blokjes
    Ik vond zelf:
    1. Nog geen
  4. Algemeen: olie, filters, kettingen, sprays, ...
    Ik vond zelf:
    1. Nog geen
Ik heb het in 3 categorieen opgedeeld omdat ik mij wel kan voorstellen dat sommigen hun focus specifiek daarop ligt.
Ken jij of heb jij goede ervaringen met groothandelaars die in 1 van deze 3 puntjes vallen? Laat ze gerust hier na en dan neem ik een kijkje.

Bedankt!
Voor allerhande slijtage delen zou ik eens contact opnemen met bike design, Erwin is een aardige kerel en kan wel wat leuks voor je betekenen.
 
Snap ik, maar ik begin voorlopig geen 'echte' motorzaak hoor. Ik ga hier en daar wat sleutelen en mij amuseren en mensen uit mijn regio helpen met 'simpele' taken die ze liever toch niet zelf doen. Ik weet niet tot wat dit zal leiden en hoeveel tijd ik hiervoor zal vrijmaken. Ik ga eerlijk en transparant zijn naar eventuele klanten over mijn situatie en dan zijn ze vrij om door te gaan of niet.
Houd er rekening mee dat die kennissen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en vaak met rotzooi aankomen waar amper onderhoud aan gepleegd is of slecht verzorgd.
Ze komen heus niet bij je met een motor die net uit de garanties is en al zijn beurten heeft gehad.
Heb je het dan voor elkaar dan komen ze na een poosje weer terug (garantie) omdat het weer of nog steeds niet goed werkt.
En olie en oliefilter zal je wel kunnen, maar als er daarna iets is komen ze ook weer terug, "want voordat ik hier was deed hij het altijd goed".
Het klinkt negatief, ik ga altijd uit van het slechtste scenario dan valt het meestal wel mee.
Onderschat het niet, succes.
 
Je zal weinig korting krijgen als niet bepaalde hoeveelheden/bedragen afneemt.
En dat zijn flinke hoeveelheden die jij dan op voorraad moet nemen.
Wij sleutelen veel aan Vespa's, dan is het te overzien welke (slijtage) delen je op voorraad moet hebben. (ruimte,3 garages 2 grote schuren )
Over het algemeen 1 soort motorolie, aandrijvingsolie, snaren, rolletjes, remonderdelen en vloeistof, filters, sproeiers, balhoofdlagers, bougies, etc.
Ook dat loopt aardig in de papieren., en veel specifiek gereedschap, (op lucht, dus een flinke compressor,} hogedrukspuit, en een heftafel !

Maar als er verschillende motoren komen voor onderhoud, wat moet je dan op voorraad hebben ?
Dan kan je beter onderdelen bestellen als je weet wat je nodig hebt, dan gaat het om enkele stuks, dan is het vaak alleen voordeliger om voor een bepaald bedrag te bestellen zodat je geen verzendkosten hebt.
 
Als laatste: Mpartz geeft trouwe / herhaalkopers een korting die oploopt hoe vaker je besteld. Kan ook interessant zijn
 
Als laatste: Mpartz geeft trouwe / herhaalkopers een korting die oploopt hoe vaker je besteld. Kan ook interessant zijn
Als we vaak bestellen geven veel webshops korting op bepaalde uren of dagen.
Dan is het samen uitzoeken wat we vaak gebruiken.
 
Zelf je import doen, daar verdien je het op als je marge op onderdelen wilt hebben.
Meeste sleutelaars die ik ken willen daar helemaal geen marge meer op zoeken, teveel werk , die pakken het puur op de uren.
De 2 die het t beste doen en er leuk beleg voor op t brood voor hebben hebben t liefst dat de klant zelf z'n onderdelen besteld.
Die gasten doen alleen nog puur montage en onderhoud.

Gros van de ( nederlandse ) groothandel prijzen is hoger , zelfs met de grootste kortingen , die je zelf onder je eigen naam
kan binnenhalen.
Gewoon een lijstje maken van de grote dozenschuivers en het daar bestellen.

Effe ter voorbeeld, niet specifiek.
Gegarandeerd dat je de remblokken van de gemiddelde kawa goedkoper via louis binnenhaalt of autodoc als
dat je het via Kawasaki nederland doet .

Vaak nog sneller ook trouwens :)


Uit ervaring, de eerste klanten die je gaat krijgen gaan er van uit dat je voor extreme vriendenprijsjes ( lees, zowat voor niks )
een hoop shit op gaat ruimen en er wel zakelijke garantie op geeft.

Als je wat op reparatie wilt verdienen als heel kleintje , koop zelf "slechte" motoren , zet ze netjes, en stoot ze door.
Reparatieservice tenzij gevestigde naam en een bult ervaring word een financiële nachtmerrie.
Autohandel is momenteel helemaal naar de klote , tenzij je veel afnemers al hebt of al in het circuit zit, als buitenstaander..
sterkte ;p
 
Zelf je import doen, daar verdien je het op als je marge op onderdelen wilt hebben.
Meeste sleutelaars die ik ken willen daar helemaal geen marge meer op zoeken, teveel werk , die pakken het puur op de uren.
De 2 die het t beste doen en er leuk beleg voor op t brood voor hebben hebben t liefst dat de klant zelf z'n onderdelen besteld.
Die gasten doen alleen nog puur montage en onderhoud.

Gros van de ( nederlandse ) groothandel prijzen is hoger , zelfs met de grootste kortingen , die je zelf onder je eigen naam
kan binnenhalen.
Gewoon een lijstje maken van de grote dozenschuivers en het daar bestellen.

Effe ter voorbeeld, niet specifiek.
Gegarandeerd dat je de remblokken van de gemiddelde kawa goedkoper via louis binnenhaalt of autodoc als
dat je het via Kawasaki nederland doet .

Vaak nog sneller ook trouwens :)


Uit ervaring, de eerste klanten die je gaat krijgen gaan er van uit dat je voor extreme vriendenprijsjes ( lees, zowat voor niks )
een hoop shit op gaat ruimen en er wel zakelijke garantie op geeft.

Als je wat op reparatie wilt verdienen als heel kleintje , koop zelf "slechte" motoren , zet ze netjes, en stoot ze door.
Reparatieservice tenzij gevestigde naam en een bult ervaring word een financiële nachtmerrie.
Autohandel is momenteel helemaal naar de klote , tenzij je veel afnemers al hebt of al in het circuit zit, als buitenstaander..
sterkte ;p

Toen ik nog voor andere mensen sleutelde heb ik dat ook weleens geprobeerd, toen bleek dat de gemiddelde mens niet zo heel goed is in de juiste onderdelen voor hun motor bestellen, dan krijg je onderdelen die voor het verkeerde type motor zijn, allerlei Ali meuk, tweedehands koppelingsplaten, en remblokjes van een merk waar je je nog nooooit van gehoord heb omdat het wat geld scheelde, dingen die ik niet met een goed geweten op andermans motor wil schroeven.
 
Uit ervaring (ik heb iets soortgelijks opgepakt in het verleden), ga eens langs een groothandel voor automotive parts. Als kleine zelfstandige nam ik bijna niets bij ze af, maar kreeg wel overal 30% korting op. Dus niet alleen auto onderdelen, maar ook vloeistoffen, gereedschap, polijstmiddelen, etc. En die jongens leveren de hele dag door, vaak zelfs met spoed ritjes.

Ik heb die leveranciers zelf benaderd waarna ik bij sommige zelfs een vertegenwoordiger over de vloer kreeg. Duidelijk aangegeven dat ik geen grote afnemer was, maar dat maakte ze niet uit. Immers, wat klein is kon groot worden. En daar wilde ze graag bij helpen, best netjes!

Succes!
 
Toen ik nog voor andere mensen sleutelde heb ik dat ook weleens geprobeerd, toen bleek dat de gemiddelde mens niet zo heel goed is in de juiste onderdelen voor hun motor bestellen, dan krijg je onderdelen die voor het verkeerde type motor zijn, allerlei Ali meuk, tweedehands koppelingsplaten, en remblokjes van een merk waar je je nog nooooit van gehoord heb omdat het wat geld scheelde, dingen die ik niet met een goed geweten op andermans motor wil schroeven.

Ik heb echt géén idee hoe hun dit oplossen / aanpakken.
( andere klantengroep misschien ? deze gasten sleutelen meestal voor crossers )
 
Toen ik nog voor andere mensen sleutelde heb ik dat ook weleens geprobeerd, toen bleek dat de gemiddelde mens niet zo heel goed is in de juiste onderdelen voor hun motor bestellen, dan krijg je onderdelen die voor het verkeerde type motor zijn, allerlei Ali meuk, tweedehands koppelingsplaten, en remblokjes van een merk waar je je nog nooooit van gehoord heb omdat het wat geld scheelde, dingen die ik niet met een goed geweten op andermans motor wil schroeven.

Voor ali meuk moet je bij de mf crasher zijn. Die met die s1000rr rijdt goed hard rond met ali remblokken. Petje af..maar ook debiel.
 
Ik heb echt géén idee hoe hun dit oplossen / aanpakken.
( andere klantengroep misschien ? deze gasten sleutelen meestal voor crossers )
Ligt aan de klantenkring, woon-werk rijders die weinig willen uitgeven, mensen met een motor met een lage dagwaarde.
Daar moet het goedkoop, en nog snel ook want enig vervoer etc. :Y En liever niet komen met slecht nieuws dat er nog meer kapot/versleten is als je één ding heb gefixed. 🤫
 
Voor ali meuk moet je bij de mf crasher zijn. Die met die s1000rr rijdt goed hard rond met ali remblokken. Petje af..maar ook debiel.
Die is geloof ik ook weer op merk remblokken overgestapt. O-)
Maar het is echt prima om dit soort dingen op je eigen motor te proberen hoor, ik bouw alleen bepaalde dingen niet op andersmans motor, te laag slagingspercentage en te hoge kans op gezeur. :Y
 
Ik kom wel regelmatig bij iemand die ook vol goeie moed een motor reparatie zaak was begonnen
Hij was het na een tijd zo moe om troep aan het rijden te houden
Doet nu vooral handel in eigen ontwikkelde onderdelen en is daar blij mee
Iedereen die nu nog belt voor reparaties wordt vriendelijk door verwezen naar een ander nog enthousiast persoon die motorfietsen repareert
 
Vorige week stond een artikel in de krant dat als je van je hobby je beroep maakt dat dikwijls niet mee valt
Dan ben je je hobby kwijt en je werk is ook niet meer zo leuk omdat het voelt als werk 😀
 
Aan de andere kant... als je iets leuk vind om te doen kan je er maar beter voor betaald worden. :9
 
Idd. Helft voor de belastingdienst... helft voor jou.net als tattooshop, oliebollen, viskraam etc etc. Niks aantrekken van mensen die je uit maken voor shit. Want dat zijn meestal de mensen in de sociale verzieningen die hun uitkeringen zien verdampen.
 
Met een kvk inschrijvinkje krijg je niet magisch opeens flinke kortingen…
Een groothandel is ook niet per definitie goedkoper dan een goede partij waar je particulier kan kopen.

Ik hoop dat je niet teleurgesteld gaat raken.
Jawel.

Motorzaak hebben is best een marge.
Ik had drie groothandels in mijn tijd. Twee daarvan zijn inmiddels samen gegaan.

Houdt ze alle te vriend. Elkaar iets gunnen is belangrijk.

Ik deed ook auto dingen, dus daar ook lokale ingangen voor.

Auto shit 5x per dag levering.
Motorshit misschien de volgende werkdag, anders 2 werkdagen.

Moyordanden sowieso niet via de groothandels, want zelfs duurder dan particulier online bestellen. Zakelijk kan een procent of 5 schelen.


Kan anders zijn inmiddels, dit was mijn ervaring.
 
Vorige week stond een artikel in de krant dat als je van je hobby je beroep maakt dat dikwijls niet mee valt
Dan ben je je hobby kwijt en je werk is ook niet meer zo leuk omdat het voelt als werk 😀
Klopt, voor mij iig. Daar heb ik me op verkeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan