welke reismotor voor met 2?

dzow

MF'er
14 apr 2015
181
84
kalmthout
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe motor om mee op reis te gaan met mijn vriendin. We zijn enkele jaren geleden op reis geweest met mijn (toenmalige) triumph sprint st 1050. We hebben toen een rondrit van 3 weken gedaan in Italië welke mij beter is bevallen dan mijn partner 8)7
Wat is er fout gelopen?
- Door slecht weer de volgende dagen de eerste dag 1000 km gereden en eigenlijk daar de zin om te rijden voor haar al de kop ingedrukt.
- Net te weinig comfort voor haar.
- Te weinig bagageruimte (2 zijkoffers en een tanktas)

Dus nieuw plan... ik heb haar overtuigd om het nog eens te proberen. Om het nu niet definitief de laatste keer te laten zijn wil ik het deze keer allemaal wat beter plannen.
Voor de duiding we hebben enkele jaren terug schotland (isle of skye) bezocht met de wagen met mijn motor (toen cagiva raptor 1000) op de aanhanger en dat was wel een succes. Maar enkel de motor is uiteraard leuker omdat je niet moet toeren van op een vaste plek maar echt kan reizen.
Voor het gemak laten we de hele COVID/BREXIT toestanden en bezwaren even buiten beschouwing dat is niet relevant voor dit topic.
De bestemming zal ook deze keer schotland worden, meer bepaald willen we de NC500 rijden (met eventueel nog extra tijd en omwegen ter plaatse).

Dus de motor zelf...
Ik wil een comfortabele reismotor voor met 2 met 'ruime' bagagemogelijkheden (koffers moeten een integraalhelm kunnen slikken) en toch nog een vlotte wendbare rijstijl (niet racen maar geen chopper modellen). Een rugsteun voor de passagier tegen een topkoffer ofzo lijkt me ideaal.
Graag voldoende vermogen (lees overschot) en last but not least een budget van om en bij de 5k (dat rekbaar is voor de juiste motor maar minder mag ook).
De motor zou echt zijn om met 2 te rijden aangezien ik voor mezelf nog een fireblade heb en voor het pure plezier ook een supermotard heb staan.
Zelf dacht ik aan een honda pan european st1300 omdat dit mij de meest comfortabele optie lijkt (tov bijvoorbeeld een fjr1300) en deze nog wendbaar is. Maar ik heb helemaal niet veel ervaring of kennis binnen dit segment en heb er zelf ook nog nooit mee gereden (daar werken we nog aan).
Vandaar dat ik ook zomaar bepaalde modellen zou kunnen vergeten...

Dus adviezen of vergelijkbare modellen zijn welkom...
 
Ik ben het helemaal eens met die Pan European. Maar als je ook daar in één ruk 1000km rijdt, gaat de pret er voor veel passagiers er wel af.
 
Bmw k 1200 rs/gt oude model. Binnen prijs comfi. Binnen budget, genoeg power en ruimte of zijspan
 
Ik zal dan toch voor een gl1500 gaan, dat is toch iets wat je moet proberen zonder vooraf af te schieten.
Ze zijn al op leeftijd maar kunnen ook echt oud worden (300k met gemak)
 
$_86 (2).jpeg

Na 2 ritten Italië bij mij achterop de VX800 zei vrouw bij thuiskomst: dit nooooit meer alleen achterop zo eentje!!
 
Bedankt voor de snelle reacties alvast.
De goldwing heb ik inderdaad al pittige toeren zien uithalen op de baan maar daar voel ik me met mijn 30 jaar gewoon te jong of niet Amerikaans genoeg voor :X Daarom leek de pan european mij the next best thing.

1000km op een dag is in ieder geval niet meer het plan.
Toevallig mensen die ook ervaring hebben als passagier op bijvoorbeeld een pan en een fjr?
De all roads type versys enzo lijken me qua comfort voor de passagier toch nog onder te doen? Ik heb zelf totaal geen ervaring op het 2e zitje...
 
Ik heb een FJR1300 gehad. Meer dan voldoende vermogen voor twee. Ook plek zat voor twee. Mijn vrouw zat prima achterop met haar rug tegen de topkoffer. Ik heb nu een Honda NC750X en dan merk je wel dat een FJR1300 voor de duopassagier een goede optie is. Een Pan European is meer op comfort gericht dan een FJR, dus die optie zou ik ook overwegen. Succes met je zoektocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: dzow
De Goldwing heeft zeer beperkt totaal toelaatbaar gewicht.Met twee volwassenen er op zit je al snel aan de max. Ik zou serieus naar een FJR kijken. Prima reismotor en er zijn er voldoende van om een leuke te kunnen vinden. Ik zou de K-serie van BMW en dan met name de K1200GT/1300GT laten staan. Ik rij al jaren BMW maar daar loop ik toch wel een beetje met een boogje omheen. En ST1300 is ook een prima motor overigens. De 1100 vind ik persoonlijk niet zo sportief rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: dzow
Mijn schoonouders rijden al jaren met z'n tweeën op een motor en rijden nu een Kawasaki Versys 1000 en die zijn daar zeer over te spreken. Ik heb zelf ook met die motor gereden en de zit is fantastisch. Daarbij komt dat je twee zijkoffers en een topkoffer hebt. Tevens kun je als je wil ook nog een tanktas doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: dzow
Bedankt voor de snelle reacties alvast.
De goldwing heb ik inderdaad al pittige toeren zien uithalen op de baan maar daar voel ik me met mijn 30 jaar gewoon te jong of niet Amerikaans genoeg voor :X Daarom leek de pan european mij the next best thing.
Dat d8 ik eerst ook, maar ik rij nu al vanaf mijn 22ste goldwing en nog nooit spijt gehad, ik kan met iedereen mee komen en ruimte zat. Voor 5k kun je er zelfs een aanhanger bij kopen. Vandaar dat ik ook altijd zeg, probeer eens zo'n wing en je zult verbaasd zijn (imo)
 
De keuze is reuze. Als je een TDM 850 of 900 met een givi kofferset erop kom je ook best een eind. Spreek uit eigen ervaring met de 850 met duo en kofferset rondje Ierland gedaan met heen en terugreis en met de 900 met duo rondje Finland en een vakantie naar Andorra/ Spanje. En zelfs nog steeds getrouwd 😁. Ze had geen klachten. Zo zullen er nog wel meer modellen zijn als je en een flinke kofferset op maakt, die geschikt zijn.
 
Dat klopt van die TDM, had er ook een en vriendin zat graag mee achterop. Heb nu een Pan 1300, heeft qua zitcomfort toch net dat ietsje meer.
 
Ik ben met mijn vrouw achterop met een Triumph Tiger 1050 naar Italië geweest. Met een Hepco & Becker kofferset en een Hyperpro achterveer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan