welke reismotor voor met 2?

Niks vrouw/ vriendin/ schoonmoeder achterop..................... :X

Ik weet wat de oplossing is....................
Dat is een Honda CBR500 of een ander licht fietsje. Wat ik eigenlijk wil zeggen dat is dat ze ZELF gaat rijden.:]
Achterop de motor (maakt niet uit welke) is leuk voor een kort ritje.
Ga je lange stukken rijden dan allebei op een EIGEN motor!
 
De keuze is reuze. Als je een TDM 850 of 900 met een givi kofferset erop kom je ook best een eind.
Ik vond de 850 niet zo super geschikt voor 2p, ik kwam echt vermogen te kort (zelfs zonder bagage en in NL). Maar wellicht ben ik zelf al zwaar genoeg om te tellen voor 1 + bagage.
 
Niks vrouw/ vriendin/ schoonmoeder achterop..................... :X

Ik weet wat de oplossing is....................
Dat is een Honda CBR500 of een ander licht fietsje. Wat ik eigenlijk wil zeggen dat is dat ze ZELF gaat rijden.:]
Achterop de motor (maakt niet uit welke) is leuk voor een kort ritje.
Ga je lange stukken rijden dan allebei op een EIGEN motor!
Waarom een licht fietsje? Mijn vriendin reed van alle motoren die je ze gehad heeft het meest lang, het meest vertrouwd en het meest vlot op een relatief zware BMWR1150R Rockster.

Waarmee ik maar wil aangeven dat het een kwestie van vertrouwen/gevoel is of een motor goed bij je past (of niet...).
 
Die heb ik wel, maar de rit was 11 jaar geleden. De foto's vertekenen wat. :P
Nouja, ik ben al weer een tijdje vrijgezel en merk dat ik wat minder kritisch word, vragen staat vrij he.
Je leest dat vanwege corona er ook meer huishoudelijke ...... onvrede is, dat tja.
De Triumph hoef ik niet persee te lenen hoor, maar ben wel benieuwd hoe dat rijd.
Maar niet de complete Streetbox dus begrijp ik ?
 
Nouja, ik ben al weer een tijdje vrijgezel en merk dat ik wat minder kritisch word, vragen staat vrij he.
Je leest dat vanwege corona er ook meer huishoudelijke ...... onvrede is, dat tja.
De Triumph hoef ik niet persee te lenen hoor, maar ben wel benieuwd hoe dat rijd.
Maar niet de complete Streetbox dus begrijp ik ?
Die Triumph heb ik niet meer, ik ben alweer 3 motoren verder. Ik doe lang met mijn vrouw en kort met motoren, bij sommigen is dat andersom. O-)
Alleen het wisselen van de spiraalveer achter transformeerde de wegligging al en maakte de motor sportiever en in staat om met 2 personen en bepakking naar Italië te rijden, zelfs op onverharde wegen.
 
Misschien heeft ie een patent op een cubusveer, weten wij veel
Als ik "achterveer" had geschreven, zouden sommige hele erge domme MF-ers kunnen denken dat het om een schokdemper met veer ging. De term "spiraalveer" sluit dit misverstand bij voorbaat uit.
 
In principe leent elke zware toerfiets zich voor het two-up reizen, met inachtneming van de criteria van TS. Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een FJR, maar dat is vooral omdat ik er zes heb gehad, of een BMW R1150/1200/1250RT of K1600GT/GTL. Al zullen die BMW’s al snel (ruim) buiten het voorgenomen budget vallen; ze zijn moderner, en rijden zonder aanpassingen verreweg het meest comfortabel en sportief, i.v.m. betere vering/demping, remmerij en geraffineerdere geometrie, en ergonomie, etc., maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Pan European 1300 (1100 is op zich prima, maar vind ik qua rijden werkelijk niets sportiefs aan), of Kawa GTR1400 zijn ook nog opties.
In mijn ervaring geldt voor elk van de genoemde Japanners dat je in elk geval de vering/demping wilt laten aanpassen voor sportief reizen met twee opzittenden, want die is imho voor dat doel onderbemeten, al betekent sportief rijden voor iedereen natuurlijk iets anders.

Hou er verder rekening mee dat als je sportief wilt rijden met een groot en zwaar toerhok terwijl je van een Triumph Sprint af komt, je “wellicht“ ook zelf even zult moeten omschakelen. De BMW’s vergen wat dat betreft het minste aanpassingsvermogen, domweg omdat die dingen ontworpen zijn om super gemakkelijk hanteerbaar te zijn, de rest betreft gewoon zware hokken waar je beslist de massa in acht moet nemen, b.v. bij het aanremmen en aansnijden van bochten. Dat is niet erg, als je jezelf maar even de tijd geeft om te wennen.

Belangrijkste tip is imho echter: neem je vrouw mee achterop als je gaat proefrijden, en maak er een lange proefrit van. Uiteindelijk zal zij achterop de tijd doorbrengen, dus dan is het mss handig om haar te laten meebeslissen alvorens je iets koopt. Als ze niets geschikt vind, dan vind ze motorrijden en/of jouw rijstijl wss niets aan, en dan wordt het wss toch gewoon weer een motortje op een aanhangertje zetten (of andere vrouw zoeken natuurlijk :+ )
 
Laatst bewerkt:
Ze vond het rijden enzo wel leuk hoor! En ja ik pas mijn rijstijl uiteraard aan en dat was niet het probleem...
Qua sportiviteit dat houd ik wel voor op het circuit. Maar ik wil niet het gevoel hebben dat ik het rijplezier kwijt ben vanaf het wat begint te kronkelen.

De triumph was mijn motor die alles moest kunnen... Nu heb ik dus mijn fireblade voor het spelen, daarom vind ik het comfort een heel belangrijk aspect nu. De motor zou enkel gebruikt worden om te reizen...

Ik heb eigenlijk het idee dat tussen de gegeven opties het meer afhangt van de staat van de motor als het model...
Beter een goede fjr/pan bijvoorbeeld als een slechte bmw voor hetzelfde geld...
 
Ik heb eigenlijk het idee dat tussen de gegeven opties het meer afhangt van de staat van de motor als het model...
Beter een goede fjr/pan bijvoorbeeld als een slechte bmw voor hetzelfde geld...
Heel scherp. Als je met een budget van 5k op een motor wilt stappen die oorspronkelijk 20-30k kostte, dan komt het daar al gauw op neer.

Persoonlijk zou ik met dit budget met een grote boog om BMW’s heen lopen, alhoewel het in mijn ervaring verreweg de betere motoren zijn, vooropgesteld dat ze helemaal bij zijn qua onderhoud. Maar als je 500-1000 Euro reserveert voor een vering-upgrade, en eventueel wat achterstallig onderhoud, dan heb je iig aan een FJR of Pan een perfecte motor: eenvoudige techniek, bewezen oerbetrouwbaar, snel, redelijk comfortabel, en desgewenst volop tweedehands onderdelen verkrijgbaar.

Keuze tussen FJR en Pan zal neerkomen op persoonlijke voorkeur van de bestuurder, voor de passagier maakt het niet zoveel uit. Een GTR1400 zal naar ik verwacht lastig worden binnen het voorgenomen budget. En oja, er was ook nog de Moto Guzzi Norge 1200: niet zo geraffineerd als een Japanner of BMW qua afwerking, maar stuurt erg verdienstelijk, en persoonlijk vind ik het een leuk en karaktervol ding. Ervaringen qua betrouwbaarheid lopen wat uiteen, maar dat is ook een beetje een “wat de boer niet kent...”-kwestie. Om die reden worden ze soms voor schappelijke bedragen aangeboden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dzow
Die moto guzzi norge kende ik nog niet! Leuk ding :9
Qua techniek is het wel handig als het nog iets of wat gangbaar is dan kan ik de werken zelf doen.

Hebben deze moto's (pan/fjr/norge) eigenlijk iets verstelbaar qua veren?
 
Ik ben met mijn vrouw achterop met een Triumph Tiger 1050 naar Italië geweest. Met een Hepco & Becker kofferset en een Hyperpro achterveer.
Ik ben met mijn vrouw achterop met een Kawasaki KLR250 naar het meer van Malawi geweest. Met een kleine rugzak achterop. Bij een tankstop begonnen de (overal aanwezige) inboorlingen op die rugzak te slaan, bleek in brand te staan. Te dicht op de uitlaat...
 
Die moto guzzi norge kende ik nog niet! Leuk ding :9
Qua techniek is het wel handig als het nog iets of wat gangbaar is dan kan ik de werken zelf doen.

Hebben deze moto's (pan/fjr/norge) eigenlijk iets verstelbaar qua veren?
Veervoorspanning en uitgaande demping achter sowieso, aan de voorzijde verschilt het. Volgens mij heeft de FJR aan voorzijde de meeste afstel mogelijkheden (veervoorspanning, in- en uitgaande demping) en het grootste stelbereik. Zelf nooit klachten gehad mbt de voorpartij van een FJR, al zou ik er bij regelmatig gebruik met passagier wss zwaardere veren ingestoken hebben, maar met het ruime stelbereik van de demping op die fiets kun je een boel compenseren.

Achterschokdemper zou ik bij zowel de Pan als de FJR sowieso laten aanpassen/vervangen, vooral de veervoorspanning schiet daar imho tekort voor two-up I.c.m. bagage, al kan het zijn dat als je gebruikt koopt die aanpassing al gedaan is. De Guzzi is qua veren sowieso beter bemeten, maar veel zeldzamer.

Die aanpassingen aan de vering kosten niet de hele wereld, maar maken wel een wereld van verschil. Maar dat weet en begrijp je - als circuitrijder, begrijp ik inmiddels - zelf ook wel, als het goed is ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dzow
Rij zelf een Honda Varadero, kan het toch niet laten om hem hier te posten O-)

Dit is een SD03 uit 2008 , dus het laatste model, misschien iets te duur, maar wel inclusief de koffers, en de modernere styling.
Dit is een SD02 uit 2006, een model ouder, en maar nog steeds netjes, en ook inclusief de koffers.
(vreemd toeval is dat beide motoren niet het originele zadel meer hebben, maar een aftermarket)
 
Ik ben met mijn vrouw achterop met een Kawasaki KLR250 naar het meer van Malawi geweest. Met een kleine rugzak achterop. Bij een tankstop begonnen de (overal aanwezige) inboorlingen op die rugzak te slaan, bleek in brand te staan. Te dicht op de uitlaat...
De opblaasboot in de rugzak van mijn vrouw was aan de vlammen ontsnapt en in de rugzak op mijn borst zaten de tent en de fles Cointreau. Beste vakantie ooit!

 
Terug
Bovenaan Onderaan