Welke remblokken voor een gemiddelde trackracer ? EBC GPFAX

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.318
1.979
Hallo,

Ik moet mijn remblokken vervangen van mijn triumph street triple 765.
Die gebruik ik enkel voor circuit momenteel.
EBC GPFAX worden mij aangeboden aan 120€ incl btw voor de 2 schijven.

Maar mijn niveau is niet heel hoog.
Bovendien onthou ik geen rondetijden. :Y :X

Ben dit jaar voor de eerste x op Zandvoort geweest en voor de eerste maal op Assen.
Als ik diep nadenk denk ik op Zandvoort 2min 05 of 10 gereden te hebben en Assen 2min 12sec?

Indien dit klopt, zijn die EBC rempads dan goed voor mijn rijstijl?
Ik vraag dit omdat bvb slicks niet geweldig zou werken bij mij, want mijn rijtijd is niet goed genoeg.
Geldt dit ook voor deze bovenstaande EBC GPFAX ? Want als ik niet in de werkingstemperatuur kom van die dingen dan remt het niet goed natuurlijk.
 
Ik denk eerder Assen 2min 20
Zandvoort 2min12
denken, denken....en weinig weten. ;)
 
Ik heb onlangs zelf EBC GPFAX 390HH remblokken gemonteerd op mijn CBR600RR.
Laat werkingstemperatuur of "warmte nodig om te kunnen werken" je alvast niet afschrikken bij deze blokken.
De blokken remden perfect en knijterhard bij me vanaf ronde 1.
 
Ik reed vorig seizoen 1:53.1 op Zandvoort met AliExpress gesinterde blokken.
€18,00 voor drie sets en klauwen.
Vervolgens dat seizoen alles aangepast aan de motor (Lucas CRQ carbon blokken, lichte 520 ketting) (later dat seizoen lichtere Stylema klauwen met OEM blokken, later Lucas CRQ carbon blokken)
Ik moet het dit jaar nog halen. :+
De rijder heeft dus de meeste winst in zich.

Zo lang je blokken er niet blauw uitkomen is elke remblok (bij voorkeur niet organisch) geschikt.
Dus even checken na een circuitdag.
Jaren geleden Lucas Sinter gehad, die werden dus blauw. ;)
Staat ook bij de specs/ temperatuurbereik.

Ergens heb ik die Chinese blokken z.g.a.n. ook nog in de schuur.

Maar wil je nog iets verbeteren aan je rondetijden / winst bij remmen?
 
Bij EBC hebben ze "dubbel gesinterd" met code HH en daarboven zit dat GPFAX spul. Is ook dubbel gesinterd, maar zal waarschijnlijk een nog iets hogere coeffiecient van wrijving hebben. En wellicht nog iets langer stand houden onder zwaare omstandigheden.
Ik rij op circuit altijd met dat HH compound, zowel in de eigenbouw als sinds kort in de GSX-R750 verschil tussen beide motoren op Zolder is 10 tellen en onder beide omstandigheden voelen die HH blokken perfect aan. Voor het snelle groepje op Zolder zijn die blokken dus geen noodzaak. Als je het laatste beetje uit je remmen gaat halen is het vast de moeite waard.
 
Ik heb van EBC zowel de standaard HH als de EPFA en GPFAX remblokken op diverse motoren gereden, recreatief sportief, en heb toch wel vaak wat gezeur gehad met die blokken, misschien lag het aan mijn gebruik, tot twee keer toe een schijf die krom ging of een lichte vibratie ofzo gaf.
Ik ben na dat geëtter overgestapt op brembo z04, echt geweldig spul, maar onbetaalbaar. Ik heb in mn regenmotor nu DP RDP remblokken zitten en dat voelt wel als een geschikte vervanger voor een fractie van de prijs, levensduur weet ik helaas nog even niet. de normale motor heeft nu standaard brembo HH remblokken, die doen het wel oké maar zijn echt een stap of twee terug van de z04.


kleine aanvulling nog, ik heb ook de rood gelakte upgrade remblokken van brembo geprobeerd en ik zie ze vaak op werk wel voorbij komen en daar ben ik niet over te spreken, het sleept (klauwen/zuigers net gereinigd en gesmeerd) en past niet altijd knap.
 
Laatst bewerkt:
Het is voor recreatief plezier op het circuit.
Die rondetijden.....tja, die onthou ik toch niet na 3 weken.

Waarom die EBC dingen?
Omdat ik op een site nog een tegoedbon heb van 50 euro bij aankoop van minimaal 100euro en op die site bieden ze die blokken aan. ( slinkse rakkers) biketeile.de
Ik heb totaal geen voorkeur voor welk merk dan ook. Maar inderdaad geen organisch spul.....
Zo tussen de regels door van de ervaren heren lijkt mij dit dus een goede keuze.
 
Ik rij gewoon met TRW Lucas TRQ.
Eenvoudige sinter blokken, wel gemaakt voor circuit rijden, maar het nieuwe type heeft ook straat goedkeuring, had z’n voorganger zijn.
Kosten ook niet de wereld. 70 a 80 euro voor 2 setjes.
 
Met deze rondetijden zijn denk ik zowat alle gesinterde blokken goed genoeg. Reed vroeger altijd met EBC HH gesinterd, tegenwoordig met blokken gericht op circuit. Ja die geven meer gevoel en meer bijtkracht, maar ze gaan dan ook maar een dag of 4 mee. Die EBC's doe je veel langer mee. Ik vond de EBC's achteraf gezien te weinig gevoel geven en de initiële bijtkracht ontbrak, maar dat kan ook het verschil zijn tussen een oude R1 uit '98 ten opzichte van nieuwere modellen met ook nog eens een Brembo rempomp er op.
 
SBS RS of RST blokken nemen, zoveel beter dan de HH blokken van EBC. De EBC’s bevielen mij prima, totdat ik op aanraden van Mobu (Frank) overstapte op SBS remblokken.

Wereld van verschil, voor mij nooit meer EBC’s 😅
 
Hhhhmm.... toch maar eens proberen dan. Heb tot nu toe altijd met EBC gereden.
 
SBS RS of RST blokken nemen, zoveel beter dan de HH blokken van EBC. De EBC’s bevielen mij prima, totdat ik op aanraden van Mobu (Frank) overstapte op SBS remblokken.

Wereld van verschil, voor mij nooit meer EBC’s 😅
Ik heb de SBS RST besteld om te proberen aankomend jaar... We gaan het zien. Zijn er mensen die nog meer met SBS RST remblokken rijden?
 
Ik heb de SBS RST besteld om te proberen aankomend jaar... We gaan het zien. Zijn er mensen die nog meer met SBS RST remblokken rijden?
Ik rij wel met de SBS DS-1 en DS-2 gecombineerd op aanraden van de winkel. moet zeggen dat ik het net ff wat meer gevoel vind geven dan de brembo Z04. en die remmen natuurlijk ook heel goed.








maar on topic de SBS RST zouden voor de TS een prima remblok zijn.
 
Ik heb de SBS RST besteld om te proberen aankomend jaar... We gaan het zien. Zijn er mensen die nog meer met SBS RST remblokken rijden?
Daar rijd ik mee, mijn ervaring qua remmen gewoon goed (Brembo pomp en Tokico monoblock klauwen) maar slijten wel erg snel. Na 3/4 circuit dagen zijn ze op. Wat me ook opvalt is dat er na een dag dan weer een stuk minder remstof op je velgen zit vergeleken met de Ferodo blokken die ik ervoor had.
 
Daar rijd ik mee, mijn ervaring qua remmen gewoon goed (Brembo pomp en Tokico monoblock klauwen) maar slijten wel erg snel. Na 3/4 circuit dagen zijn ze op. Wat me ook opvalt is dat er na een dag dan weer een stuk minder remstof op je velgen zit vergeleken met de Ferodo blokken die ik ervoor had.
Ik zat ook naar deze blokken te kijken. Welke tijden rijd jij op Assen als ik vragen mag? Want enkel 3 a 4 dagen zegt niet zo veel wel in combinatie met rondetijd.
 
ik gebruik altijd de Brembo RC carbon blokken maar die gaan niet lang mee, ook al rijd ik geen toptijden: max3dagen
prijs is iets van 62€ per set
rondetijd op Mettet gemiddeld rond 1.15 a 1.17
 
Daar rijd ik mee, mijn ervaring qua remmen gewoon goed (Brembo pomp en Tokico monoblock klauwen) maar slijten wel erg snel. Na 3/4 circuit dagen zijn ze op. Wat me ook opvalt is dat er na een dag dan weer een stuk minder remstof op je velgen zit vergeleken met de Ferodo blokken die ik ervoor had.
Klinkt goed, dat is voor mij meer dan voldoende. Ze zijn ook niet duur dus als ze wat sneller op gaan is dat niet zo'n grote ramp. Bedankt voor het delen van je ervaring.
 
Komend seizoen ook maar eens proberen.
Ik had ze al als reserve blokken aangeschaft voor de laatste evenementen dit jaar.
Maar merkloze sinterblokken uit het oosten voldeden ook op Zandvoort met tijden in dezelfde sessie 1.53..1.56..
PSX_20221031_172355.jpg

Slijtage hier is minder dan een halve mm per circuitdag.
Dus grote kans dat ik er een stuk of tien mee kan rijden. :P
 
Ik heb de 901RST dan besteld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verschil niet echt gelijk zie.
 
Ik heb de 901RST dan besteld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verschil niet echt gelijk zie.
Ik weet ook niet of je uiteindelijk ook echt iets gaat halen met de blokken.
Het wordt natuurlijk wel veel gezegd.

Zelf van OEM klauwen met Ali blokken naar Lucas CRQ gegaan en een maand later naar de nieuwe Stylema remklauwen met eerst OEM blokken en al snel om te proberen Lucas CRQ blokken.
Mijn pr is nog van de originele setup, de goedkopere klauwen en blokken.
Dus ik haal het er (nog) niet uit.

Bij betere spullen is het blijkbaar niet zo dat je gelijk zonder zelf te verbeteren in de hemel beland.
Maar rondetijden zitten vooral in de bovenkamer, dus qua vertrouwen zijn goede spullen natuurlijk wel een pré. :+
 
En in Motoplus 21 lees je dat als het op remmen aankomt, je beter een Goldwing 1800 of Rocket III kan hebben. _O-

(Remweg ca 38/39 meter, S1000RR ca. 44 meter 9)7 )

Ik zal later een beter plaatje en meer posten.
Wel interessant, de verschillende remweg van diverse motorfietsen .
Bij een moderne motorfiets met hulpsystemen zijn de remblokken ook niet de achilleshiel zo lijkt het. :) :)
PSX_20221207_144741.jpg

Hier had ik onderling veel meer van verwacht. :Y :)

Alles je zoals veel mensen op het circuit alleen voor remt scheelt het niets. :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan