Welke remvloeistof te gebruiken?

BBX85

Die hard MF'er
24 nov 2006
710
0
Beste mede-forummers!

ik heb zojuist een complete set Hel staalflex remleidingen binnengekregen die ik binnenkort wil gaan monteren op mn CBR1000RR. Nu heb ik een nieuwe fles remvloeistof gekocht, Dot 5.1 en wil die uiteraard ook gaan gebruiken bij deze install. Nu lees ik in het werkplaatshandboek dat er geadviseerd word om Dot 4 remvloeistof te gebruiken. Wat moet ik hier nu mee?

Ik weet dat Dot 3, 4 en 5.1 van dezelfde soort makelij zijn en op zich wel te mengen zijn, in tegenstelling tot Dot 5, maar wat zouden jullie doen? Moet ik een nieuwe fles Dot 4 gaan halen of zal ik gewoon de fles gebruiken die ik al heb?

Evt mensen met ervaringen?

Bedankt!
 
Dot 5.1 gebruiken, kan zonder problemen gemengd worden met dot 4.
Alleen niet aan te raden aangezien die meuk die er nu in zit oud is...

Dot 5 is ander spul en kan niet gemengd worden met dot 4 of 5.1. Zo hebben we die discussie ook weer gehad.

Owh om de pro's voor te zijn: als je alles volgens het wphb doet en niet weet wat erin moet is het dan wel verstandig om zelf aan je remmen te sleutelen :X

next! :P
 
Laatst bewerkt:
Dot 5.1 gebruiken, kan zonder problemen gemengd worden met dot 4.
Alleen niet aan te raden aangezien die meuk die er nu in zit oud is...

Dot 5 is ander spul en kan niet gemengd worden met dot 4 of 5.1. Zo hebben we die discussie ook weer gehad.

Owh om de pro's voor te zijn: als je alles volgens het wphb doet en niet weet wat erin moet is het dan wel verstandig om zelf aan je remmen te sleutelen :X

next! :P


*O*
 
voordeel is ook dat5.1 iets vriendelijker voor je lak is als je er op knoeit

Hij heeft wel gelijk.Gebruik zelf altijd 5.1 en heb het zelf ondervonden.Heeft weleens een hele poos op mijn kunststof ruit gezeten na lekkage reservoir en niets aan het handje.Ook op lak duurt het erg lang voor je iets ziet.Heb het zelf ook al eens iemand aangeraden i.v.m.het amper invreten en oplossen van lak en dergelijke.
 
5.1 is ook nog goedkoper dan 4, tenminste, eergisteren nog wel :Y

DOT 3, DOT4 en DOT5.1 zijn elkaar opvolger, om het maar simpel te zeggen. Telkens een beetje verbeterd, maar dezelfde familie. Net als Windows. En de boel is downwards compatible. Doorgaans een lichte thee-kleur.

DOT5 is de shit, maar erg duur en weinig gebruikt. Vaak paarsig van kleur.
Ik weet alleen even niet hoe DOT5 zich verhoudt tot DOT5.1 bij circuitgebruik (hitte); voordeel waar ik op doel is: niet hygroscopisch en vreet niet aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan een domme vraag van mijn kant :P ( waarom is dot 4 duurder als 5.1 de opvolger is ? )

Kweenie. Scheelde iets van 2 euro per liter. 11 vs 13 (zo even uit mijn hoofd).

Ik denk dat het door de hoeveelheid komt. DOT3 wordt bijna niet meer verkocht, DOT4 wordt ook minder en minder.

Alle fabrikanten stellen zich in op DOT5.1. Dus misschien een schaal-voordeel-iets. Maar das een gokje mijnerzijds.
 
Ik gebruik gewoon DOT4.0 remvloeistof van de Brezan in mijn CBR600RR van 2007 (circuitfiets) en daar is een 1.56,3 mee te rijden op het oude circuit ;) :P . Moet ook nog wel harder kunnen, maar zover ben ik nog niet gekomen :+ .

Verder helemaal geen last van fading of ander ongein gehad. Moet er wel bij zeggen dat ik een Brembo rempomp had/heb ;).
 
de verschillen tussen DOT 4 en 5.1 zijn niet zo heel groot. Er zijn veel vloeistoffen die op alle (behalve 1) eigenschappen de minimum eisen van 5.1 overtreffen en toch als DOT4 verkocht worden. Ze zijn ook prima mengbaar (ook met DOT3).

De belangrijkste maatstaf voor de bruikbaarheid van remvloeistof is het kookpunt.
een nadeel is dat het spul altijd vocht aantrekt, en daarbij een lager kookpunt krijgt.

bij racegebruik ga je toch vaak verversen, en kun je als beste keus zelfs uitkomen op een DOT 3 vloeistof. Het is nog steeds te koop (Ford Heavy duty, dat kost helemaal geen drol, 5-6 eur/l) en als het vers uit de fles komt heeft dat spul een van de hoogste kookpunten op de markt.

voor praktisch straatgebruik wil je een vloeistof die binnen de tijd dat je m blijft gebruiken een minimum kookpunt blijft houden wat ruim boven de daadwerkelijk voorkomende temperaturen blijft. Bij remvloeistof die precies minimum vereisten DOT4 is, zal binnen een serviceperiode van 2 jaar zelfs een zeer sportieve rijstijl geen enkel probleem veroorzaken. Dit is de eerste reden waarom DOT4 gewoon OK is voor veruit de meeste onder ons.

Zoals ik eerder schreef zijn er veel vloeistoffen die op één of meerdere aspecten voldoen aan veel hogere eisen dan zijn gesteld voor de DOT categorie. De classificatie is namelijk volgens het 'zwakste schakel' principe. In praktijk gebruik je niet altijd alle schakels van de ketting:
- De ford heavy duty heeft een droog kookpunt dat zelfs de eisen van DOT5.1 overstijgt. Maar deze prestatie stort totaal in als er vochtopname plaatsvindt. Blijft nog slechts over: DOT3 classificatie
- De eisen van DOT5.1 bevatten ook een strenge check op vloeibaarheid. De vloeistof moet bij strenge vorst dun genoeg blijven zodat ABS / ESP / Traction control etc systemen het goed blijven doen. Veel vloeistoffen met DOT4 halen de temperatuur/kookpunt eisen van DOT5.1 op hun sloffen, maar worden te stroperig bij lage temperaturen. Dus: DOT4 classificatie. Heb je geen ABS, of rijd je niet meer op de motor als het -15 is, zul je hier dus totaal geen last van hebben en is voor jouw toepassing een DOT4 vloeistof met zeer hoge temp.specs, maar slechts DOT4 heeft om viscositeits redenen dus beter dan een DOT5.1 die de temperatuur eisen maar nét haalt.

Er zijn nog wel wat andere verschillen tussen remvloeistoffen, anders dan kookpunt en viscositeit.
de DOT5 waarover gesproken wordt is siliconenbasis. Dit is de enige vloeistof die geen lak aantast en is dan de vloeistof die gebruikt wordt waar een paintjob en mooi chroom 1e prioriteit zijn. (o.a. Harley-Davidsons worden tegenwoordig nieuw geleverd met dit spul erin).
Een ander 'voordeel' zou zijn dat siliconen vloeistof geen water aantrekt. Je zou denken, mooi dan is het onderhoudsvrij. Helaas, elk voordeel heeft ook een nadeel, namelijk dat áls er eenmaal een condens druppeltje in het systeem terecht komt, wordt het niet opgenomen door de rest van de vloeistof. Resultaat, kookpunt gaat van 320 graden in 1 keer naar beneden naar 100 graden..... mini waterdruppeltje wordt een stoombel en de remkracht is weg. DOT3 vloeistof is niet al te best als er wat water in zit... maar nog altijd zeker 180 graden, en dat geeft je bij 20 graden buitentemp. al een dubbel zo grote veiligheidsmarge!

Om het probleem van de verlaagde kookpunten bij vochtopname te bestrijden zijn er tegenwoordig ook vloeistoffen op de markt die 'low moisture activity' hebben. Praktisch gezien is dit ideaal spul. Alleen, alle testen gaan uit van het gegeven 'er zit zo en zoveel procent water in'. Er wordt voor DOT4 of DOT5.1 niet gekeken naar 'hoe lang duurt het voor er zo- en zoveel procent water in de vloeistof getrokken is?'. Omdat de extra aanmaakkosten van deze vloeistoffen niet zo duidelijk terug te zien zijn in hogere classificatie of race gerelateerde prestaties hebben de fabrikanten dit nog niet echt succesvol kunnen verkopen.

een geinig aspect is dat ze die LMA vloeistof in 2 kleuren verkopen. Handig om af te wisselen, want je kunt zo precies zien wanneer je genoeg ververst hebt.
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! En om nog maar even op de reactie van Den The Man te reageren, het nodige onderzoek had ik al wel gedaan, maar ik was toch wel benieuwd waarom er specifiek in het werkplaathandboek met DOT4 remvloeistof wordt gewerkt. Je kunt niet alles weten he :)
 
misschien niet schadelijk, misschien wel. maar rubbers zijn de zwakke schakel in elk remsysteem. Wanneer je een remvloeistof gaat gebruiken die niet is voorgeschreven kan het zijn dat de rubber hierdoor worden aangetast. ook kan de viscositeit anders zijn, wat weer problemen met afdichtingen of ABS pompen kan opleveren.

als er DOT4 op het deksel staat, waarom zou je dan 5.1 gebruiken?
 
misschien niet schadelijk, misschien wel. maar rubbers zijn de zwakke schakel in elk remsysteem. Wanneer je een remvloeistof gaat gebruiken die niet is voorgeschreven kan het zijn dat de rubber hierdoor worden aangetast. ook kan de viscositeit anders zijn, wat weer problemen met afdichtingen of ABS pompen kan opleveren.

als er DOT4 op het deksel staat, waarom zou je dan 5.1 gebruiken?

1 omdat die goedkoper is
2 omdat die op de plank staat en DOT4 net niet
3. omdat 5.1 een verbetering tov DOT4 zou kunnen betekenen
4. gewoon, omdat het kan

en mensen zullen nog wel meer redenen hebben :Y
 
en om het nog makkelijker te maken!
dot 4 van motul rbf heeft een droog kookpunt van 325 graden |(nat 204)

en bv bosch dot 4 super 280 om 180
dot 4 HP 265 om 175
dot 4 265 om 165
en 5.1 265 om 185

Van bosch kan je beter dus de dot 4 super nemen ipv de 5.1

beste is dus die van motul.....alleen voor langdurig straatgebruik zou ik hem weer niet nemen ;)
 
Als je nieuwe klauwen en afdichtings ringen en hoofdremcilinder en leidingen dus werkelijk alles nieuw
kun je dot 5 gebruiken
Anders kun je beter dot 3/4 gebruiken
dot 3/4 en dot 5 is niet met elkaar te gebruiken
Ik doe het nooit ,gebruiken wat er voorgeschreven is
gr Wemalin
 
Terug
Bovenaan Onderaan