Welke remvloeistof te gebruiken?

BBX85

Die hard MF'er
24 nov 2006
710
0
Beste mede-forummers!

ik heb zojuist een complete set Hel staalflex remleidingen binnengekregen die ik binnenkort wil gaan monteren op mn CBR1000RR. Nu heb ik een nieuwe fles remvloeistof gekocht, Dot 5.1 en wil die uiteraard ook gaan gebruiken bij deze install. Nu lees ik in het werkplaatshandboek dat er geadviseerd word om Dot 4 remvloeistof te gebruiken. Wat moet ik hier nu mee?

Ik weet dat Dot 3, 4 en 5.1 van dezelfde soort makelij zijn en op zich wel te mengen zijn, in tegenstelling tot Dot 5, maar wat zouden jullie doen? Moet ik een nieuwe fles Dot 4 gaan halen of zal ik gewoon de fles gebruiken die ik al heb?

Evt mensen met ervaringen?

Bedankt!
 
Als je het samen gebruikt ga je de eigenschapen van Dot 5 verlagen
dan kun je beter Dot 3/4 gebruiken

Als je nieuwe klauwen en afdichtings ringen en hoofdremcilinder en leidingen dus werkelijk alles nieuw
kun je dot 5 gebruiken
Anders kun je beter dot 3/4 gebruiken
dot 3/4 en dot 5 is niet met elkaar te gebruiken
Ik doe het nooit ,gebruiken wat er voorgeschreven is
gr Wemalin

Wat een slechte bijdragen, als ik het mag zeggen.

DOT5 kan prima in een DOT3 / DOT4 of DOT5.1 systeem. Dat het nauwelijks enig nut heeft, snap ik, maar het kan technisch wel, zonder al te veel problemen.

Andersom gaat niet. Een systeem voor DOT5 kan niet tegen DOT3 / DOT4 of DOT5.1. En ik heb nog een factuurtje van revisie liggen ter ondersteuning van mijn relaas :')

Als iemand uitgerekend hier DOT 5 en DOT5.1 door elkaar gaat halen, is het op z'n minst slordig. Was het geen slordigheid, dan is het een kwalijke onwetendheid.
 
en om het nog makkelijker te maken!
dot 4 van motul rbf heeft een droog kookpunt van 325 graden |(nat 204)

en bv bosch dot 4 super 280 om 180
dot 4 HP 265 om 175
dot 4 265 om 165
en 5.1 265 om 185

Van bosch kan je beter dus de dot 4 super nemen ipv de 5.1

beste is dus die van motul.....alleen voor langdurig straatgebruik zou ik hem weer niet nemen ;)
gaat best joh, in combinatie met gietijzeren schijven, cp 9*11 blokken, en een setje SC3 kom je gewoon de winter door hoor :)
 
Wat een slechte bijdragen, als ik het mag zeggen.

DOT5 kan prima in een DOT3 / DOT4 of DOT5.1 systeem. Dat het nauwelijks enig nut heeft, snap ik, maar het kan technisch wel, zonder al te veel problemen.

Andersom gaat niet. Een systeem voor DOT5 kan niet tegen DOT3 / DOT4 of DOT5.1. En ik heb nog een factuurtje van revisie liggen ter ondersteuning van mijn relaas :')

Als iemand uitgerekend hier DOT 5 en DOT5.1 door elkaar gaat halen, is het op z'n minst slordig. Was het geen slordigheid, dan is het een kwalijke onwetendheid.
dit is de eerste keer dat ik hoor dat het echt fout is gegaan.
 
dit is de eerste keer dat ik hoor dat het echt fout is gegaan.

Ik heb er meer gezien.

Maar ik vermoed dat ik meer systemen zie met DOT5 voorgeschreven dan jij :)

En dan gaat men zelf even bijvullen, of de handige buurman 'die ook wel wat van techniek weet', en komt men bij mij nieuwe rubbertjes en blokken bestellen (want het lekt er allemaal onderuit).

Een hele rare: ik heb ooit een Suzuki Vitara gehad, voorgeschreven DOT4 voor alles.

Dus ik remmerij eens controleren, en wat denk je: DOT5 er in :?

Spul is echt 5 x zo duur, mij is nog steeds een raadsel waarom iemand dat zou hebben gedaan....
 
Ik heb het na gezocht Dot 5 en Dot 5.1 is van mij een (niet) kwalijke ontwetendheid
Ik gebruik altijd de voorgeschreven dot versie
Mijn excuses hier voor

Gaat er om dat iemand die het misschien gauw even leest, omdat ie zelf aan de slag gaat, niet per ongeluk op het verkeerde been wordt gezet :)
 
Ik was gisteren bij mn dealer, John van de Bunt in Nijkerk en heb het er met hem ook eens over gehad. Uiteindelijk heeft hij naar Motul en een contactpersoon van Castrol gebeld en die hebben hem uitgelegd dat je 5.1 gewoon bij 4 in mag doen en dat er absoluut geen risico is mbt rubbers, afdichtingen etc etc. Dus ga het gewoon bij deze fles houden, wel is het raadzaam om elke 2 jaar de vloeistof te vervangen.

Niets wat we niet al wisten, maar toch wel even een fijne soort zekerheid :)
 
Beste mede-forummers!

ik heb zojuist een complete set Hel staalflex remleidingen binnengekregen die ik binnenkort wil gaan monteren op mn CBR1000RR. Nu heb ik een nieuwe fles remvloeistof gekocht, Dot 5.1 en wil die uiteraard ook gaan gebruiken bij deze install. Nu lees ik in het werkplaatshandboek dat er geadviseerd word om Dot 4 remvloeistof te gebruiken. Wat moet ik hier nu mee?

Ik weet dat Dot 3, 4 en 5.1 van dezelfde soort makelij zijn en op zich wel te mengen zijn, in tegenstelling tot Dot 5, maar wat zouden jullie doen? Moet ik een nieuwe fles Dot 4 gaan halen of zal ik gewoon de fles gebruiken die ik al heb?

Evt mensen met ervaringen?

Bedankt!
Ik zou als ik jou was het niet wagen ! :N
Als er dot 4 voorgeschreven is heeft dit bertekking op type dichtingen rubber of viton.
Er zijn altijd mensen die andere ellende gunnen dus ga niet op verhalen af.
Dot 5 tast dan je dichtingen aan en dan heb je ook niets meer aan je stalen remleidingen en word hij nog sponziger dan kokende remmen met rubberremslangen en op en duur lek.

De keus is aan jouw, :z
 
Laatst bewerkt:
Ik zou als ik jou was het niet wagen ! :N
Als er dot 4 voorgeschreven is heeft dit bertekking op type dichtingen rubber of viton.
Er zijn altijd mensen die andere ellende gunnen dus ga niet op verhalen af.
Dot 5 tast dan je dichtingen aan en dan heb je ook niets meer aan je stalen remleidingen en word hij nog sponziger dan kokende remmen met rubberremslangen en op en duur lek.

De keus is aan jouw, :z

Serieus... ga eens goed lezen :N _O-
 
Ik zou als ik jou was het niet wagen ! :N
Als er dot 4 voorgeschreven is heeft dit bertekking op type dichtingen rubber of viton.
Er zijn altijd mensen die andere ellende gunnen dus ga niet op verhalen af.
Dot 5 tast dan je dichtingen aan en dan heb je ook niets meer aan je stalen remleidingen en word hij nog sponziger dan kokende remmen met rubberremslangen en op en duur lek.

De keus is aan jouw, :z

Zucht... :')

Wat denk je juist bijtend is: DOT3/DOT4/DOT5.1 of de andere versie DOT5 :?

edit
even wat van wiki:
Not to be confused with DOT 5.1, a polyethylene glycol based fluid.
DOT 5 is one of several designations of automotive hydraulic brake fluid, denoting a particular mixture of chemicals imparting specified ranges of boiling point.
DOT 5 is a silicone-based brake fluid (contains at least 70% by weight of a diorgano polysiloxane[1]).
Unlike polyethylene glycol based fluids, it is hydrophobic. Its chief advantage over other forms of brake fluid is that silicone exhibits a more stable viscosity index in extreme temperatures. It is widely used in the antique automobile arena as well as it does not damage paint.
Using DOT 5 in a DOT 3 or DOT 4 system without proper flushing will cause damage to the seals and cause brake failure. DOT 5 brake fluid is not compatible with anti-lock brake systems. DOT 5 brake fluid absorbs a small amount of air requiring care when bleeding the system of air.

DOT5 kan in een DOT3 en DOT4 systeem (ook DOT5.1 dus), maar zorg voor goed flushen.

Andersom gaat niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan