welke rijschool gebruikt lichte motoren?

xray71

Die hard MF'er
30 mrt 2003
286
7
Amsterdam
Mijn vriendin is bezig met rijlessen. Ze is 26 jaar en mag dus gewoon een 'zwaar' rijbewijs halen.

Ze rijdt momenteel op een ER-5 en het blijkft dat dit met haar 1.68 en nog geen 50 kg niet zo'n succes is. Voor haar is die motor te log en te zwaar. We zijn dus op zoek naar een rijschool (regio Leiden) die gebruik maakt van lichte, kleine motoren.
Dat een gevolg kan zijn dat ze daardoor een 25kw examen moet doen is niet erg. Beter een licht rijbewijs dan geen rijbewijs :)

Alle tips zijn welkom!

(Mods, als dit niet in het juiste forum staat, dan mijn excuses :) )
 
Als ze nou eens een fatsoenlijke rijschool zoekt ?
Zo'n ER5 moet je met dat gewicht en die lengte prima op kunnen rijden...
 
idd, ER5 moet prima kunnen..

en wat een rare rijschool dat ze geen lichte motoren hebben..

:N
 
Dat een ER-5 prima moet kunnen vonden wij ook eerst, maar 8 lessen later blijkt dat geen succes te zijn. Het is een teer poppetje en bv de motor op de bok zetten lukt niet vanwege het ontbreken van gewicht en kracht. Daarnaast is ze geen talent want ondanks zelf oefenen op een parkeerplaats en 8 lessen later kan ze de motor nog niet laten doen wat zij wil (bochtjes e.d.)
Om haar toch wat zelfvertrouwen te geven lijkt mij een motor die lichter hanteerbaar is (lichte shopper of zo) veel geschikter.
 
mijn vriendin heeft de dezelfde maten en gewichten en lest op een cb500, dat gaat prima. Ze heeft ook lessen gehad op een er-5 en dat ging ook goed. Ze heeft wel meer moeite met de verrichtingen omdat ze niet zo zwaar is. maar de aanhouder wint. een 25kw lesmotor is gewoon dezelfde motor maar met minder vermogen, de kiloos zijn hetzelfde. niet doen dus.

gewoon meer lessen nemen en lekker :] kan ze ook gelijk op zwaardere motoren rijden.

suc6 met lessen
 
Dat een ER-5 prima moet kunnen vonden wij ook eerst, maar 8 lessen later blijkt dat geen succes te zijn. Het is een teer poppetje en bv de motor op de bok zetten lukt niet vanwege het ontbreken van gewicht en kracht. Daarnaast is ze geen talent want ondanks zelf oefenen op een parkeerplaats en 8 lessen later kan ze de motor nog niet laten doen wat zij wil (bochtjes e.d.)
Om haar toch wat zelfvertrouwen te geven lijkt mij een motor die lichter hanteerbaar is (lichte shopper of zo) veel geschikter.

zoals eerder al door iemand gezegd is: zoek niet een andere motor, maar een andere instructeur.

verder, bij sommige mensen duurt het nou eenmaal wat langer voor het gevoel/vertrouwen er is. heeft niets met licht/zwaar van motor danwel persoon te makne. ook een beer van 2.00 meter en 100+ kg verliest het op kracht van een motor. een motor opbokken is dus ook duidelijk iets wat meer met techniek dan met kracht te maken heeft. (en als je een er5 niet opgebokt krijgt.... succes met een lichte cb250 - die is veel zwaarder op te bokken)

kortom, niet iedereen heeft deel 1 en 2 binnen 15 lessen. dat is niet vreemd, 40+ lessen is absoluut geen uitzondering (al liegen de meesten wel een paar lesjes van hun eigen opleiding af omdat veel lessen niet stoer zijn) Of ze wel of niet op die er5 kan rijden moet je maar aan de vakkundigheid van de instructeur over laten. heb je daar geen vertrouwen in, zoek dan een andere instructeur.
 
Dat een ER-5 prima moet kunnen vonden wij ook eerst, maar 8 lessen later blijkt dat geen succes te zijn. Het is een teer poppetje en bv de motor op de bok zetten lukt niet vanwege het ontbreken van gewicht en kracht. Daarnaast is ze geen talent want ondanks zelf oefenen op een parkeerplaats en 8 lessen later kan ze de motor nog niet laten doen wat zij wil (bochtjes e.d.)
Om haar toch wat zelfvertrouwen te geven lijkt mij een motor die lichter hanteerbaar is (lichte shopper of zo) veel geschikter.

hahaha Ik krijg die !@#$%^%&motor nooit op de bok!!
of: dat !@#$%%achtje^gaat nooit lukken!!
zo ken ik er nog wel een paar.

Nu bijna 40 lessen verder en ze kan alle proefjes incl. opbokken *O*
nu alleen nog examen......
 
Bij Mimpen in Waddinxveen hebben ze van die Suzuki Gn250jes. Super lichte dingen. Wel redelijk ver vanuit Leiden.... Meestal worden daar de eerste paar lessen op gereden en gaan ze daarna door op een CB500(2004) maar volgens mij als je echt wil afrijden op zo'n ding is dat ook wel te regelen. Johan Mimpen is trouwens een geweldige motorrij-instructeur. www.succes-mimpen.nl

Als ze daar toch besluit te gaan lessen heb ik nog een gratis-eerste-les-bon :P
 
Zodra je met de motor rolt maakt het gewicht van de motor eigenlijk weinig uit, heb ik het idee. Geef niet de motor te snel de schuld. Zoiets als opbokken is ook niet iets waar je de keuze voor de motor door moet laten bepalen, lijkt mij zo.

In het begin (zeg maar gerust 10+ lessen) was iedere bocht een ramp. Ook het gewicht van de motor viel me toch wat tegen (cb500) ondanks mijn eigen (hoge) gewicht (geen enkele motor/brommer ervaring).

Het is iets dat moet wennen, denk ik. Probeer gewoon vol te houden.

Het begin ging bij mij zo moeizaam omdat ik het gevoel mistte, en daardoor het vertrouwen in de motor. Die motor stuurt in het begin jou ipv andersom. Dat gevoel en dus ook het vertrouwen komt van zelf.

Ik hoop mijzelf nu niet belachelijk te maken omdat ik onzin spui ofzo, maar als je dat 'tegensturen' bijv een beetje onder de knie hebt, dan maakt dat gewicht niet zo veel uit. De motor gooit zichzelf dan om.

Ik ben niet zo in gewicht thuis van dames, maar de meeste zullen hoog uit 5-15 kilo zwaarder zijn. Dat is relatief niet echt heel veel.

Ze kan het gerust!

:]
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook rijscholen waar je op je eigen motor rijles mag volgen. Misschien is dat een optie? Uiteindelijk zal ze toch een motor kopen.
 
ook een beer van 2.00 meter en 100+ kg verliest het op kracht van een motor. een motor opbokken is dus ook duidelijk iets wat meer met techniek dan met kracht te maken heeft. (en als je een er5 niet opgebokt krijgt.... succes met een lichte cb250 - die is veel zwaarder op te bokken)
:^
Ik heb een GS 500 E (zelfde als ER-5) en val ongeveer in de categorie als hierboven beschreven ;) .

2 weken terug ging ik em op de bok zetten, had niet goed opgelet en hij ging van me af. Gevolg: precies geland op stuureinde en snel weer rechtop gezet ;) (1 kras op stuuruiteinde.)

Ik zou niet vrijwillig voor een 25 kw rijbewijs gaan, een leuke motor met 25 kw op kenteken is duurder dan een leuke motor zonder :(
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin is bezig met rijlessen. Ze is 26 jaar en mag dus gewoon een 'zwaar' rijbewijs halen.

Ze rijdt momenteel op een ER-5 en het blijkft dat dit met haar 1.68 en nog geen 50 kg niet zo'n succes is. Voor haar is die motor te log en te zwaar. We zijn dus op zoek naar een rijschool (regio Leiden) die gebruik maakt van lichte, kleine motoren.
Dat een gevolg kan zijn dat ze daardoor een 25kw examen moet doen is niet erg. Beter een licht rijbewijs dan geen rijbewijs :)

Alle tips zijn welkom!

(Mods, als dit niet in het juiste forum staat, dan mijn excuses :) )

Beetje vreemd verhaal als je het mij vraagt dat ze een ER-5 niet kan opbokken.
Zoals al gezegd heeft het totaal niks met haar- of het gewicht van de motor te maken, maar met het feit dat je de motor vanuit een bepaalde techniek opbokt, en niet op kracht, want dan zou de helft van de motorrijders zijn/haar motor niet op de bok krijgen.
Tijdens mijn rijlessen mocht ik zo vaak vallen als ik wilde, op een voorwaarde: als de motor op de grond lag moest ik hem wel zelf weer rechtop krijgen, en ik kan je vertellen, dat lukt, mits je het maar op een bepaalde manier doet en er niet als een malle aan gaat trekken, want dan kost het je rug.

Kortom: opbokken is een kwestie van de juiste techniek!
Een goede instructeur zal haar dat ook leren, want dat is het begin, elke rijles zal zij hem zelf van de bok moeten halen en na de rijles er weer op moet zetten.

Veel succes!
 
zoals eerder al door iemand gezegd is: zoek niet een andere motor, maar een andere instructeur.

verder, bij sommige mensen duurt het nou eenmaal wat langer voor het gevoel/vertrouwen er is. heeft niets met licht/zwaar van motor danwel persoon te makne. ook een beer van 2.00 meter en 100+ kg verliest het op kracht van een motor. een motor opbokken is dus ook duidelijk iets wat meer met techniek dan met kracht te maken heeft. (en als je een er5 niet opgebokt krijgt.... succes met een lichte cb250 - die is veel zwaarder op te bokken)

kortom, niet iedereen heeft deel 1 en 2 binnen 15 lessen. dat is niet vreemd, 40+ lessen is absoluut geen uitzondering (al liegen de meesten wel een paar lesjes van hun eigen opleiding af omdat veel lessen niet stoer zijn) Of ze wel of niet op die er5 kan rijden moet je maar aan de vakkundigheid van de instructeur over laten. heb je daar geen vertrouwen in, zoek dan een andere instructeur.

:^ Echt niets meer aan toe te voegen. Als de instructeur ziet dat haar het opbokken niet lukt en vervolgens (bij wijze van spreken) zegt, ' jammer dan' , is hij degene die in gebreke blijft en niet je vriendin omdat ze wat kleiner en lichter is.

Er zit hier in Utrecht een hele goede instructeur, die steekt zoveel energie in z'n leerlingen dat je er moe van wordt, maar hij gaat door tot het " bittere" einde. Is wel even rijden natuurlijk.
 
Dat een ER-5 prima moet kunnen vonden wij ook eerst, maar 8 lessen later blijkt dat geen succes te zijn. Het is een teer poppetje en bv de motor op de bok zetten lukt niet vanwege het ontbreken van gewicht en kracht. Daarnaast is ze geen talent want ondanks zelf oefenen op een parkeerplaats en 8 lessen later kan ze de motor nog niet laten doen wat zij wil (bochtjes e.d.)
Om haar toch wat zelfvertrouwen te geven lijkt mij een motor die lichter hanteerbaar is (lichte shopper of zo) veel geschikter.

Misschien heb ik het verkeerd hoor maar:
lijkt me niet aan het gereedschap te liggen, eerder aan de verwachtingen,
het zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen van de gebruiker


Staart ze zich niet gewoon blind op de stoere verhalen van mensen die binnen 10
lessen hun RBW hadden

Bij les 8 lukte mij ook nog geen ruk
2 lessen voor het BV examen had ik pas de korte slalom onder de knie
en toen was ik al meer dan 25x2 uur BV's verder
Nog mooier:
Ik verklootte tot 2 x toe m'n lopen met de motor omdat ik hem niet stabiel op de
bok kreeg
dan ben ik toch minstens 15kg zwaarder en van het andere geslacht
 
Hallo,

Een aanrader voor een makkelijke motor is de Honda CB250.

Hier les ik op(25KW), hij is niet echt stoer, maar wel goed om alles op te leren.
Hij is niet zwaar van gewicht en doordat je vrij rechtop zit kun je veel sturen met 't stuur ipv met de heupen. Langzame slalom, 8jes etc. kunnen bijna niet mis gaan. :Y

Er zijn vast wel meer rijscholen die gebruik maken van deze motor!
Ik hoop dat je er wat aan hebt, Gr. TvD
 
Hier les ik op(25KW), hij is niet echt stoer, maar wel goed om alles op te leren.
Hij is niet zwaar van gewicht en doordat je vrij rechtop zit kun je veel sturen met 't stuur ipv met de heupen. Langzame slalom, 8jes etc. kunnen bijna niet mis gaan. :Y

En dan heb je uiteindelijk een papiertje maar kun je op een ander merk en type fiets niets.... Kun je dus maar beter wat langer en intensiever lessen op een (desnoods 25kW) machientje als de CB500 of ER5, dan ben je daarna wel stukje vrijer in de keuze voor een eigen fiets....
 
Waar wil ze op gaan rijden dan als ze straks haar papiertje heeft?
Beter nu op een wat zwaardere fiets (van een ander O-) ) in een enigzins gecontroleerde omgeving, dan straks in het echie bang zijn op elke motor die grote r is als een CB500 (bijna alle motoren dus)
 
Mijn vriendin voldoet ook aan het profiel van klein en licht en die had in het begin ook wat problemen met het gewicht van de motor en moeite met bochtjes en 8'jes. Nu is ze echter op een verlaagde motor gaan rijden en dat ging ineens een stuk beter (zwaartepunt ligt lager). Misschien is dat ook een optie, zo kan ze wel zwaar blijven rijden.

Succes!
 
Ik zou zowie zo niet gaan voor de 25kw rijbewijs, je bent direct zo gebonden aan de motor die je mag rijden. Zoals menig ander al gezegd heeft, gaan zoeken naar een andere instructeur of rijschool.

Als je niet kunt opbokken is er een heel handig trukje voor het examen namelijk:
Laat de bok er onderuit halen, als deze er niet op zit hoef je dit ook niet te doen met examen. Het is namelijk niet verplicht dat de motor waar je op examen doet een bok moet hebben.
 
Ik denk dat je vriendin gewoon even moet doorbijten om de handigheid onder de knie te krijgen... Als je eenmaal je rijbewijs hebt, wil je toch ook een eigen motor? Dan blijft er weinig keus over als je al moeite hebt met een ER5.

En wat betreft dat afrijden op een 25kW motor... Je kan gewoon je 'zware' rijbewijs halen op een 25kW motor. Dat maakt niks uit :) . Je rijbewijs is onafhankelijk van je examen motor.

Ik heb zelfs gelest op een 50pk ER5 :P . Voor het examen moest er alleen ergens een 25kW vandaan komen...
 
full


Moet zeker lukken op een verlaagde fiets.
Heb zelf ook op een verlaagde CB500 m'n papiertje bemachtigd, en ik ben met 1.62 en net 50 kilo ook een klein tenger opdondertje.

Zou zonde zijn als ze nu niet voor een zwaar rijbewijs zou gaan. Zolang je rijdt is er niets aan de hand. Een goede instructeur geeft je genoeg zelfvertrouwen om je angst te overwinnen en korte bochtjes te draaien en daar vertrouwd mee te raken. En met stoppen een beetje in de gaten houden of je niet perongelukt met de paar teentjes die normaal de straat raken net in een deuk gaat staan.

Heb m'n rijbewijs met een driedaagse cursus gehaald, en dat is perfect bevallen.
1e dag 4 uur rijden en 2 dagen van 7 uur, dan wordt je echt één met de motor en hoef je niet elke keer voor een uurtje opnieuw te wennen. ( al moesten ze me wel na die lange dagen van de motor aftillen ;)

Heel veel succes
 
Ik heb nu ongeveer 20 lessen gehad (2x10) en ik moet zeggen dat ik ook in het begin niet helemaal tevreden was met mijn eigen motor(Honda CB500). Ik ben 176 maar ik heb niet bepaald lange benen en ik reed eerst met niet verlaagde Honda CB500 en ik kon nog steeds niks na 3de les ofzo. Toen heb ik maar verlaagde Honda CB500 gepakt en het ging meteen stuk beter. Misschien is het een idee om naar verlaagde motor te vragen? Ik wilde eerste instantie ook 25kw gaan rijden maar achteraf ben ik toch blij om. Het lijkt makkelijker rijden doordat ie klein is maar volgens mij heeft het puur met vertrouwen te maken. Als je op een kleinere motor rijdt dan ben je minder bang voor het vallen daardoor lijkt het makkelijker.
 
De een is te groot voor een ER-5 (zoals ik), de ander te licht, de ander te klein amar dat maakt het niet onmogelijk om gewoon normaal met zo'n ding te kunnen rijden. Na 8 lessen kan je naar mijn mening nog niet oordelen want over het algemeen kan niemand nog een motor besturen na 8 lessen.

Dingen als de korte slalom doen zelfs heel veel ervaren motorrijders nog fout, bij mij ging hij op het eindexamen ook maar net goed, zegt meer over de moeilijkheidsgraad van zo'n oefening als je motorrijdkwaliteiten denk ik.

Gewoon doorbijten, veel succes iig!

Edit: Het helpt overigens niet om op een lichtere motor te gaan lessen, de 25kw versie van de ER-5 is nog altijd even zwaar. (cylinderinhoud is hetzelfde)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan