Welke route richting Florence

Moto_Marcel

Die hard MF'er
6 apr 2012
467
74
Beste medemotorrijders,

Aankomende zomer ga ik 3 weken naar Italië op vakantie. De motor gaat mee op de aanhanger zodat we daar mooie rondritten kunnen maken. Echter heb ik nog mijn twijfels over de route die we rijden naar Florence toe. Via google zijn er een aantal mogelijkheden die volgens google allemaal niet teveel van elkaar lijken af te wijken.
De eerste suggestie is Duitsland-Basel-Zwitserland-Milaan en dan richting Florence.
Echter is de route die ik bereken via Duitsland-Innsbruck-Trento-Florence qua afstand en tijd nagenoeg hetzelfde en scheelt deze mij de 80 euro aan vignetten voor (auto+aanhanger)

Hebben jullie suggesties welke route het snelste is en/of het prettigst rijdt.

Groeten Marcel
 
Heel veel tijdsverschil is er niet.
Het is net wat je het prettigst vindt, of het goedkoopste.............

Zelf rijd ik het liefst door Zwitserland.
De Gotthardt-tunnel echter, wil midden zomer nog wel eens een file hebben van 50km. Daarom maakte ik (met auto) planning altijd zo dat ik midden in de nacht door de tunnel ging.

Met de motor 3 jaar terug kwam ik ook (overdag) in zo'n mega-file voor de Gotthardt.
Een stel open-uitlaat brullende Harley's op kop, met op het laatst wel 50 motoren er achter, maakte een prima pad tussen de auto's zodat we snel bij de ingang van de tunnel waren. De auto's hebben er toen wel een uurtje of wat langer over gedaan!

Via Oostenrijk is ook geen pretje. Vaak begint de ellende al in Z Duitsland.
Door de files is de Fernpass daarom zeker geen feestje. Veel 2-baans en erg druk.

Als kosten een issue is dan kan je door Oostenrijk helemaal gratis!
Via Fernpass naar Imst, dan binnendoor naar Landeck en Nauders.
Alles is dan Bundesstrasse en dus gratis. Kost wel de nodige tijd!
Niet dan toch op de snelweg, anders wordt het mss alsnog een dure rit!

Eenmaal in Italië kom je na de Tangeziale Milano op de (vreselijk saaie) weg naar Bologna. Daar rechtsaf gaat het gelijk omhoog en wordt het ook mooier dwars door de Appenijnen naar Fiorentina.
In Florence is een camping die uitkijkt over de stad. 's Avonds kan je op het terras van deze camping, terwijl je een pizza wegwerkt, prachtig, bij het invallen van de avond, de lampjes van de stad zien. (Camping Michelangelo)

Onder Fl. de bergen in zijn prachtige motor-wegen met veel stuurwerk. Super! :]
 
Laatst bewerkt:
IK heb nog een hele mooie route als je via bologna gaat.

Dan de SS64 pakken, dat is een verschikkelijk mooie scheurweg.
 
Je kan bijna zeggen dat voorbij Florence helemaal tot in Reggio di Calabria vrijwel alleen nog maar mooie scheurwegen zijn. Iedereen blijft altijd 'hangen' in de Dolomieten. Ietsje verder zijn de wegen zeker zo mooi, maar vooral VEEL rustiger!

Voor mij was het na Florence 1000km genieten tot aan de Straat van Messina......... :t
 
IK heb nog een hele mooie route als je via bologna gaat.

Dan de SS64 pakken, dat is een verschikkelijk mooie scheurweg.

De motor staat op de aanhanger en we rijden met 1 tussenstop door naar het huisje vlakbij Florence.
Mooie weggetjes rijden met een aanhanger hoeft voor mij niet zo ;)
 
Je kan bijna zeggen dat voorbij Florence helemaal tot in Reggio di Calabria vrijwel alleen nog maar mooie scheurwegen zijn. Iedereen blijft altijd 'hangen' in de Dolomieten. Ietsje verder zijn de wegen zeker zo mooi, maar vooral VEEL rustiger!

Voor mij was het na Florence 1000km genieten tot aan de Straat van Messina......... :t

Ik ben heel benieuwd. Ik vind de wegen waar er in ieder geval een lijn of strepen in het midden zijn het fijnste om te rijden. Als ik via google maps in de regio rondom Florence kijk, zie ik heel veel kronkelige weggetjes maar ze hebben allemaal geen wegbelijning in het midden. Dat vind ik meestal niet de leukste weggetjes omdat je dan zo bezig bent met het tegemoetkomende verkeer.
 
Ik ben heel benieuwd. Ik vind de wegen waar er in ieder geval een lijn of strepen in het midden zijn het fijnste om te rijden. Als ik via google maps in de regio rondom Florence kijk, zie ik heel veel kronkelige weggetjes maar ze hebben allemaal geen wegbelijning in het midden. Dat vind ik meestal niet de leukste weggetjes omdat je dan zo bezig bent met het tegemoetkomende verkeer.
In Italië heb je vaak helemaal geen tegeomoet-komend verkeer. Het is meestal in de Appenijnen heel erg rustig. Umbrië en Toscane hebben nog wel goed wegdek. Verder zuidwaarts willen er nog wel eens (grote)gaten in de weg zitten. Dat is dan weer minder!

En in de zomer een graad of 35-40C :r
Op Sicilië nog erger! Op hoogte in de bergen valt dat meestal wel mee.
Met een doorwaaijack en motor-jeans heel goed te verteren.
 
Ik ben heel benieuwd. Ik vind de wegen waar er in ieder geval een lijn of strepen in het midden zijn het fijnste om te rijden. Als ik via google maps in de regio rondom Florence kijk, zie ik heel veel kronkelige weggetjes maar ze hebben allemaal geen wegbelijning in het midden. Dat vind ik meestal niet de leukste weggetjes omdat je dan zo bezig bent met het tegemoetkomende verkeer.
ik weet niet of je al eens eerder in italie hebt gereden. Het asfalt kan op sommige plaatsen glad zijn, zeker na een regenbui
 
Dank voor de waarschuwing Marcooo.

Graag hoor ik nog meer ervaringen wat betreft de ervaringen mbt de meest gunstige route?
 
Dat gezeur altijd welke route ( lang - kort bla bla gunstig :? :X ) stap in je auto en rij aan per direct begint dan ook ook je vakantie.

Ik ging altijd via Duitsland-Innsbruck-Trento-Florence
 
Laatst bewerkt:
Dat gezeur altijd welke route ( lang - kort bla bla gunstig :? :X ) stap in je auto en rij aan per direct begint dan ook ook je vakantie.

Ik ging altijd via Duitsland-Innsbruck-Trento-Florence

Ik kom er liever niet naderhand achter dat ik een file van 3 a 4 uur had kunnen vermijden door wat beter te plannen...
 
Vanuit het Oosten van Nederland rijdt ik vaak zelfs helemaal Via München, Dus Kassel, Fulda, Neurenberg, München, Kufstein, Innsbruck, Verona, Bologna, Florance.

Op de binnendoorwegen door Oostenrijk en Zwitserland is het aansluiten achter de campers en caravans.
Deze route is op papier om, maar in de praktijk meestal sneller, zeker als je op de autobaan lekker door rijdt (nou zal dat met een aanhanger tegen vallen). Vaak wel ff file voor Verona (Gardameer route) maar verder meestal goed te doen. Belangrijkste tip.... rijdt niet op zaterdag in het hoogseizoen!
 
En let op die Italianen. Die kunnen voor geen meter rijden. De rechter baan is bijvoorbeeld voor de vrachtwagens, auto's die niet harder dan 50 willen rijden of voor als je wilt bellen. En ze voegen rustig met 40 in. En in de binnenstad liggen de strepen er voor de sier.

Gotthard tunnel viel vandaag nog mee als je rekent dat de san bernardino tunnel dicht is. Voor de noord kant stond ongeveer 5 km.
 
En let op die Italianen. Die kunnen voor geen meter rijden. De rechter baan is bijvoorbeeld voor de vrachtwagens, auto's die niet harder dan 50 willen rijden of voor als je wilt bellen. En ze voegen rustig met 40 in. En in de binnenstad liggen de strepen er voor de sier.

Gotthard tunnel viel vandaag nog mee als je rekent dat de san bernardino tunnel dicht is. Voor de noord kant stond ongeveer 5 km.
italie en motorrijders.

Stond een jaar of 7 in Florence op de camping en besloot om een dag Rome aan te doen. 250 enkele reis vanaf de camping. bij het nadere van de stad scheren de motoren op volle snelheid door het verkeer.....een pak kennen ze daar niet en stroef asfalt is schaars.
ook de binnenstad van het oude centrum van Florence heeft op veel plekken oud en versleten asfalt en met een supermoto, die ik destijds had kan je heerlijk glijden😊
 
italie en motorrijders.

Stond een jaar of 7 in Florence op de camping en besloot om een dag Rome aan te doen. 250 enkele reis vanaf de camping. bij het nadere van de stad scheren de motoren op volle snelheid door het verkeer.....een pak kennen ze daar niet en stroef asfalt is schaars.
ook de binnenstad van het oude centrum van Florence heeft op veel plekken oud en versleten asfalt en met een supermoto, die ik destijds had kan je heerlijk glijden😊
Ik ben zeker geen liefhebber van de trein. Maar soms dan toch.......
Was paar jaar terug ook in Florence.
Prima snelle trein-verbinding van Fl. naar Rome-Termini. (ferrovie)
Ben je gelijk in centrum vd stad. Ook geen zorg of je voertuig bij terugkomst er nog staat!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan