Welke rugzak om laptop op motor mee te nemen?

Je kunt werkelijk geen enkele vraag meer stellen of iemand komt je vertellen dat het echt ongelooflijk gevaarlijk is.....
|(

Ik rij al heel erg lang met rugzakken. Ben ook wel eens op mijn bek gegaan met een rugzak om. Een keer waren mijn boodschappen een zooitje :+ , een keer waren mijn netbook (kennen jullie die dingen nog?) en mijn dikke vette oakley de klos. Zelf beetje stram en wat blauwe plekken maar dat was het wel.

Kan iemand me in vredesnaam uitleggen hoe een PLATTE laptop op je rug (die prikt dus niet met een scherpe hoek naar binnen of zo) die strak op je rug zit MEER letsel zou veroorzaken dan een plat stuk asfalt waar je op terecht komt?

Man man man. Ik snap echt wel dat het niet verstandig is een verticuteerhark lid op je rug te knopen, maar een platte laptop? :? Lijkt me een prima backprotector...

:^
 
Wat betreft gevaar, I feed on it, doe mij maar 10 rugtassen tegelijk dan aub.

Bedankt voor jullie advies, ik heb via Marktplaats voor een paar tientjes een Axio Hardtop gekocht, tanktas zat nog voorop de motor, dat kut ding bij de Gamma meteen eraf getyft, ding zat in de weg waardoor ik mijn mooie halve draai eindigde op de grond. Afgezien van een schrammetje op de uitlaat, no probs.

Ik test dit eens een poosje uit, blijkt het niks te zijn ga ik nog wat ander advies uit dit topic opvolgen! :)
 
Kan iemand me in vredesnaam uitleggen hoe een PLATTE laptop op je rug (die prikt dus niet met een scherpe hoek naar binnen of zo) die strak op je rug zit MEER letsel zou veroorzaken dan een plat stuk asfalt waar je op terecht komt?

Als die laptop zo lang is dat hij je ruggegraat van boven tot onder beschermt is het inderdaad geen probleem. Maar zo groot zijn de meeste laptops niet en dan loop je het risico dat je precies op de rand van de laptop valt en je ruggegraat een extra opdonder krijgt. Als je dan weer onder je rugzak een goede rugprotector draagt wordt dat probleem weer enigszins opgevangen, maar die laptop zelf zal te klein zijn om een goede protector te zijn.
 
Kijk, dat is inderdaad alweer een stuk veiliger. :P

Bedenk dat zo'n tas bij een val zal gaan schuiven. De kans is groot dat je een rand van een laptop of iets anders hards ergens in je rug krijgt.

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar ik vind het maar eng, een rugtas op de motor. :)
 
Kijk, dat is inderdaad alweer een stuk veiliger. :P

Bedenk dat zo'n tas bij een val zal gaan schuiven. De kans is groot dat je een rand van een laptop of iets anders hards ergens in je rug krijgt.

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar ik vind het maar eng, een rugtas op de motor. :)

Ik niet. Maar goed. Ik heb een sloot bier op. Dat helpt vaak niet qua risicoinschatting......
 
Als die laptop zo lang is dat hij je ruggegraat van boven tot onder beschermt is het inderdaad geen probleem. Maar zo groot zijn de meeste laptops niet en dan loop je het risico dat je precies op de rand van de laptop valt en je ruggegraat een extra opdonder krijgt. Als je dan weer onder je rugzak een goede rugprotector draagt wordt dat probleem weer enigszins opgevangen, maar die laptop zelf zal te klein zijn om een goede protector te zijn.

Mijn laptop is zo'n 12 mm dik of zo. Denk je echt dat dat zoden aan de dijk zet qua optater geven aan ruggegraten en dat soort inwendige verstevigingen?
Volgens mij valt het allemaal wel mee en lult iedereen elkaar na "rugtas is gevaarlijk".
Anyhow. Ik vind het wel makkelijk om mijn laptop in mijn rugtas mee te nemen, zeker ook wanneer ik NIET meer rijd.
 
OW. En ik heb dus zo'n 17" monsterlaptop. Die is zo ongeveer net zo groot als mijn rug ja.

Maar ben dus ook al een keer op mijn netbookje (wat is zo'n kreng? 10" of zo?) geflikkerd. En ik heb veel klachten, maar geen rugklachten......
 
Ik sleep voor werk ook regelmatig een dikke 17" laptop mee op de motor. Heb na korte zoektocht gekozen voor de OGIO bandit II. Zag er op de foto wel goed uit en had ook erg goede reviews.
Zit wel een stevig prijskaartje aan maar naar mijn mening geld dubbel en dwars waard.
Rugzak zit supercomfortabel en er kan naast een grote laptop onbenullig veel in (zonder dat het direct lijkt dat je gaat parachute springen). Zelf heb ik geen ervaringen met andere vergelijkbare rugzakken maar hier kun je geen buil aan vallen imho.
 
Je kunt werkelijk geen enkele vraag meer stellen of iemand komt je vertellen dat het echt ongelooflijk gevaarlijk is.....
|(

Ik rij al heel erg lang met rugzakken. Ben ook wel eens op mijn bek gegaan met een rugzak om. Een keer waren mijn boodschappen een zooitje :+ , een keer waren mijn netbook (kennen jullie die dingen nog?) en mijn dikke vette oakley de klos. Zelf beetje stram en wat blauwe plekken maar dat was het wel.

Kan iemand me in vredesnaam uitleggen hoe een PLATTE laptop op je rug (die prikt dus niet met een scherpe hoek naar binnen of zo) die strak op je rug zit MEER letsel zou veroorzaken dan een plat stuk asfalt waar je op terecht komt?

Man man man. Ik snap echt wel dat het niet verstandig is een verticuteerhark lid op je rug te knopen, maar een platte laptop? :? Lijkt me een prima backprotector...

Een rugzak beperkt tijdens een val je mogelijkheid om over het asfalt te rollen, of kan er voor zorgen dat je in 1 houding over het asfalt heen gaat, of je rolt lekker keer op keer over je rugzak heen. Al met al kunnen deze 'ragdoll' gedragingen je letsel verergeren.
 
Een rugzak beperkt tijdens een val je mogelijkheid om over het asfalt te rollen, of kan er voor zorgen dat je in 1 houding over het asfalt heen gaat, of je rolt lekker keer op keer over je rugzak heen. Al met al kunnen deze 'ragdoll' gedragingen je letsel verergeren.

Oké. Daar zeg je wat. Hier hecht ik wat meer geloof aan dan al dat gedoe over in de rug prikken.
Maar schuiven lijkt me juist beter dan rollen. Zolang je maar niet over je rugzak heenrolt, zoals je beschrijft, is er niet veel aan de hand lijkt me.
 
Oké. Daar zeg je wat. Hier hecht ik wat meer geloof aan dan al dat gedoe over in de rug prikken.
Maar schuiven lijkt me juist beter dan rollen. Zolang je maar niet over je rugzak heenrolt, zoals je beschrijft, is er niet veel aan de hand lijkt me.


Dit zijn in ieder geval de gevaren, los van in je rug prikken. Dat je nu 2 keer gevallen en opgestaan bent en mede daardoor voor jezelf de risico's weg beredeneert mag je helemaal zelf weten. In de praktijk is elke val/glijpartij anders, en het resultaten/gevolgen ook.

Schuiven hoeft zeker niet beter te zijn dan rollen, van schuiven krijg je als je pech hebt ook 3e graads brandwonden, ondanks een 2 millimeter dik koeienhuidje.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn in ieder geval de gevaren, los van in je rug prikken. Dat je nu 2 keer gevallen en opgestaan bent en mede daardoor voor jezelf de risico's weg beredeneert mag je helemaal zelf weten. In de praktijk is elke val/glijpartij anders, en het resultaten/gevolgen ook.

Schuiven hoeft zeker niet beter te zijn dan rollen, van schuiven krijg je als je pech hebt ook 3e graads brandwonden, ondanks een 2 millimeter dik koeienhuidje.

Hoho. Ik probeer met logica te verklaren waarom wel/niet rugzak gevaarlijker of niet is.
En ik hoorde steeds alleen het prikken. En dat slaat volgens mij nergens op. Jouw overheenroltheorie klinkt redelijk, maar of het echt letselverhogend werkt? Ik durf dat niet zomaar te stellen.......

Vind het allemaal veel napraatgedoe eigenlijk. En veel mensen roepen "rugzak is gevaarlijk" maar vragen zich niet af of dat echt zo is.
 
OW. En ben wel vaker gevallen hoor....

Maar dan zonder rugzak. Vond het niet veel beter aanvoelen eigenlijk...
 
Laatst bewerkt:
Hoho. Ik probeer met logica te verklaren waarom wel/niet rugzak gevaarlijker of niet is.
En ik hoorde steeds alleen het prikken. En dat slaat volgens mij nergens op. Jouw overheenroltheorie klinkt redelijk, maar of het echt letselverhogend werkt? Ik durf dat niet zomaar te stellen.......

Vind het allemaal veel napraatgedoe eigenlijk. En veel mensen roepen "rugzak is gevaarlijk" maar vragen zich niet af of dat echt zo is.

Zoals ik al zei, mag je vinden en helemaal zelf bepalen. Alle genoemde dingen zijn allemaal zaken die letselverhogend kunnen werken. zelfs een sleutel of schroevendraaier in je jaszak kan levensgevaarlijk letsel veroorzaken.

'Kan' is het sleutelwoord, niet 'staat garant tot'. Ik durf niet zomaar te stellen dat prikken 'volgens mij nergens op slaat', die kan ik met geen logica verklaren.
 
Laatst bewerkt:
Rugzak zelf is niet gevaarlijk maar wat je er in stopt kan dat wel zijn. Ik weet dat schoolboeken de val kunnen breken en de rug beschermen (op dat moment dan waren de boeken nog ergens goed voor) maar een stalen slot van paar kilo die geeft niet mee wanneer je daarop terecht komt. Dat is een puntbelasting waar je rug vast niet tegen kan.
Of een laptop hetzelfde doet als een van beide? Stuk zal die in ieder geval zijn, en ik geef het meer kans dan een slot.

Een topkoffer voorzien van veel foam doet goed werk als bescherming tegen de schokken.
 
Hoho. Ik probeer met logica te verklaren waarom wel/niet rugzak gevaarlijker of niet is.
En ik hoorde steeds alleen het prikken. En dat slaat volgens mij nergens op. Jouw overheenroltheorie klinkt redelijk, maar of het echt letselverhogend werkt? Ik durf dat niet zomaar te stellen.......

Vind het allemaal veel napraatgedoe eigenlijk. En veel mensen roepen "rugzak is gevaarlijk" maar vragen zich niet af of dat echt zo is.

Ik ben het wel met je eens. Veel mensen roepen zo maar iets en vinden het meteen 'levensgevaarlijk'. Een kritische blik is juist goed en zaken moet je wel in perspectief blijven zien.

Ikzelf draag af een toe een kleine, platte rugzak met wat mapjes er in, soms wat kleding. Daarbij heb ik altijd een goede backprotector aan. Lijkt me niet veel gevaarlijker dan zonder rugzak.

Heb je een grote rugzak, propvol met vanalles dan wordt dat risico anders. Maar is de rugzak dan veel gevaarlijker of de manier waarop jij als drager er mee om gaat.

Met logisch nadenken kom je een heel eind, zeker met motorrijden. En dat moet je in alle facetten van de hobby ook doen. Ik zie namelijk ook veel motorrijders zonder rugzak vlak voor een kruising inhalen... tja... Dan maakt die rugzak ook niet meer uit :+
 
Ik gebruik zelf deze als alledaagse rugzak

eastpak-GETTER_BACKPACK-black-1.jpg

eastpak-getter-black-achterkant.jpg


Heeft een laptop sleeve. Daar past mijn mackbook pro 15" prima in. Ik heb wel nog een neopreen pouch om m'n macbook heen (2j in bezit, geen enkel krasje en versleep hem dagelijks van huis naar werk).

De rugzak heeft twee straps (borst en buik) en je kan hem op verschillende plekken aansnoeren. Het is echt een compact ding die heel plat kan zijn. Echter als je ook kleding etc er in kwijt wil is hij wat te klein. Het is ook geen echte 'motor' rugtas, maar hij voldoet bij mij al jaren als multifunctionele rugtas. Reizen, motorritjes, woon-werk. Erg fijn ding en niet zo lomp zoals de meeste.

Als je daadwerkelijk ten val komt denk ik trouwens niet dat je laptop het zal overleven.. maar dat lijkt me de laatste van je zorgen :X
 
Laatst bewerkt:
De kriega R25 kan voorzien worden van een soort rugprotector.
Tevens vind ik zelf een rugtas makkelijker om overal mee naartoe te nemen dan een topkoffer.
Vooral bij werk op lokatie.
R25_backprotector_zoom__44070.1353079619.439.539.jpg
 
nomad tahan is ook een prima rug tas.of ie nog gemaakt word ?
en de vaude hebben een paar goede ,maar zijn wel tassen van meer dan 100 piek '(
een op lossing is gewoon de tas achter op het zadel vast zetten als er veel sooi in zit....
 
Terug
Bovenaan Onderaan