Welke scooter is voor mij de beste?

ewolffenbuttel

Die hard MF'er
26 feb 2007
351
0
Rotterdam
Hoi,

Aangezien mijn werkgever per 1 juli gaat verhuizen van Den Haag naar Utrecht heb ik besloten om mijn motorrijbewijs te gaan halen. Ik ben nu aan het lessen en het is de bedoeling om dan op een motorscooter naar mijn werk te gaan.

Dat is dan ca. 95 km. per dag waarvan 85 km. via de A12.

Ik be nu dus op zoek naar de ideale scooter en hoewel ik op dit forum al heel wat gelezen heb heb ik toch wel wat vragen.

De mogelijk kandidaten zijn volgens mij de Burgman 400, Majesty 400, Tmax 500, X8 400, X9 500 en de Beverly 500. Misschien ook wel de Piaggio MP3 (hoewel dat een 250 is)…..of zijn er nog anderen?

Wat zijn nu de voor- en nadelen van deze scooters? Zijn de grote wielen van de Beverly toch comfortabeler? Is de windbescherming van de kuip van de Burgman misschien onovertroffen? Is de techniek van de Tmax zijn hoge prijs echt waard? Etc. etc.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij mijn keuze.

Alvast bedankt,
Ewald
 
Hoi Ewald,
heel verstandig dat je kiest voor een scooter, zeker voor woon/ werk verkeer bestaat er geen handiger en leuker vervoer.

Zoals je op dit forum waarschijnlijk meermalen hebt gelezen is voor de afstand die jij rijdt, en zeker de afstand over de snelweg een 400 cc wel het minimum. Een lichtere kan wel op de snelweg, maar alleen als je niet te vaak of te ver moet....

Voor jouw afstand zou ik zelfs een zwaardere dan 400 overwegen, want dan ben je wendbaarder in het drukke verkeer en dat is toch wel veiliger. Anderzijds zijn de huidige 400 cc modellen ook heel wat mans; wellicht is een proefrit goed om een idee te krijgen.

Er zijn heel veel modellen scooters, als je je wilt beperken tot wat er in dit land te koop is noem ik nog de volgende modellen die je zou kunnen overwegen: Aprilia Atlantic 500, Honda Silverwing (FJ(B)S600) en Kymco Xiting 500.
Let wel; ik beweer niet volledig te zijn.... Er zijn vast nog wel meer modellen.

Wellicht is het verstandig voor jou om jouw scooter niet nieuw aan te schaffen, zeker omdat je veel kilometers gaat rijden en anders relatief veel afschrijft.
Dit is maar een suggestie, je bepaalt het natuurlijk zelf.

Wat ik je nog zou willen aanraden: omdat je veel woon werk verkeer rijdt met drukte en ook bij slecht weer is het heel verstandig te kiezen voor een motor met ABS.
Het remt niet harder maar voorkomt dat je jezelf door een schrikreactie onderuit remt...
 
Laatst bewerkt:
Zoals je op dit forum waarschijnlijk meermalen hebt gelezen is voor de afstand die jij rijdt, en zeker de afstand over de snelweg een 400 cc wel het minimum. Een lichtere kan wel op de snelweg, maar alleen als je niet te vaak of te ver moet....

Wat ik je nog zou willen aanraden: omdat je veel woon werk verkeer rijdt met drukte en ook bij slecht weer is het heel verstandig te kiezen voor een motor met ABS.
Het remt niet harder maar voorkomt dat je jezelf door een schrikreactie onderuit remt...
:^

Gewoon diverse (zware) motorscooters uitproberen welke het beste bij je past :)
 
Gewoon diverse (zware) motorscooters uitproberen welke het beste bij je past :)


Dat ben ik (natuurlijk) ook zeker wel van plan maar aangezien ik dan als compleet nieuwe motorrijder op een scooter stap is het altijd handig als ik weet waar ik bij de verschillende types op moet letten.

Ik ga er namelijk vanuit dat op dit forum echte kenners zitten die goede adviezen kunnen geven. :)

Trouwens: als ik hier in de omgeving (Zoetermeer) verschillende motorzaken binnenloop dan zie ik maar weinig scooters staan.

Ik heb tot op heden 1 keer een nieuwe Burgman 400 zien staan. Soms staat er een 2e-hands Majesty 250 maar daar houdt het eigenlijk wel mee op.
de andere modellen ken ik vooral van de foto's.

Injullie in de randstad motorzaken weten waar meerdere merken en modellen van scooters bij elkaar staan dan hou ik me aanbevolen.
 
Dat ben ik (natuurlijk) ook zeker wel van plan maar aangezien ik dan als compleet nieuwe motorrijder op een scooter stap is het altijd handig als ik weet waar ik bij de verschillende types op moet letten.

Injullie in de randstad motorzaken weten waar meerdere merken en modellen van scooters bij elkaar staan dan hou ik me aanbevolen.

Bij Motoport Rotterdam staat (of stond tot voor kort in ieder geval) een Burgman 650.
Ik heb daar ook een proefrit gemaakt.

Het opperhoofd daar (Toon Sparreboom) is ook een bijzonder aardige man en zal je vast wel willen helpen.
 
Laatst vertelde ik over een Motoport zaak waar ze 12 motorscooters in de showroom hadden staan; dat was in Uithoorn...
Hiervoor is internet natuurlijk ideaal, je ziet zo wélke motor wáár staat.
 
Rij zelf twee dagen in de week150km bijna allemaal snelweg met aardig wat file onderweg. Ik heb een Piaggio x9 500 en ik zou niet minder kracht willen als je voornamelijk snelweg rijdt. Je kan prima 130 als kruissnelheid houden en als de linkerrij wat meer opschiet dan de jouwe heb je voldoende power om hem tussen twee auto's te drukken. Maar het allerleukste van scooterrijden op de snelweg zijn toch de files. Zelfs bij regen en kou fleur ik weer op als ik die remlichten voor me zie. Alarmlichten aan en slingeren maar. Hoewel ik dus geen klagen heb met die 500cc 1cilinder zou ik toch het liefst een burgman 650 hebben. Maar ja, wat een prijsverschil. Het zal het wel waard zijn, maar dat kan je van zoveel dingen zeggen die niet te betalen zijn. Is geld voor jou wat minder een issue, probeer dan die burgman zou ik zeggen en anders een italiaanse 500cc. Niet minder hoor, anders rij je of de hele tijd volgas, of je zit tussen de vrachtauto's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan