Welke slagmoersleutel voor voortandwiel, wielbouten etc. ?

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Hallo allemaal,

Ik ben wat aan het rondkijken voor een slagmoersleutel. Deze zal dan gebruikt worden voor wielbouten, voortandwiel losmaken, voorvorkpoten uit elkaar halen etc.
De compressor is een Airpress, 8 bar, 50 liter, zuigt 275 liter/min aan.



http://www.kijkshop.nl/product/1232...hopping&channel_code=110&product_code=5119911

Een goedkoop dingetje, maar zou dit wielbouten/voorvorkpoten kunnen doen?

Slagmoersleutel set 1/2" Mannesmann

Zelfde verhaal voor deze?



Is het aan te raden om een 1/2 te nemen, of juist een 3/8?
Hoeveel nm slagkracht moet zo'n ding minimaal hebben voor bovenstaande doelen?
Ik lees ook wel eens dat mensen met hun slagmoersleutel wielbouten etc niet eens los krijgen?

En ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt... *D


Kajotan
 
Op dit moment is je compressor de zwakste schakel.

Als je bijgeleverde slangen en koppelingen gaat gebruiken, zijn die de zwakste schakel.

Dan maakt het niet uit welke luchttol je pakt :)

Ik heb zelf twee goedkope en een dure. En ik merk absoluut verschil (aan dezelfde slang).

Altijd voor 1/2" gaan; dat is zo ongeveer de maat voor dingen die je met een luchtsleutel los zou willen maken.
 
Ja... als die gelijk loskomt wel. Op mijn werk wel eens de grote jongens erbij moeten halen omdat die simpelweg niet loskomt. En dan sta je dan met 50 liter O-)


Ook die gebruiken een paar klappen om te lossen.

Hoeveel liter gebruiken die per klap dan? Echt geen 50 liter voor die eerste paar tikken :)

En anders is de power in de sleutel onvoldoende.
Dat kan door de sleutel komen, maar ook het teveel 'knijpen' van de luchttoevoer.

Ik ga de komende weken een aparte luchtverbinding maken voor de slagmoersleutel; alles met flinke diameter. De huidige slangen zijn gewoon te dun (maar prima bruikbaar voor mijn overige luchtspullen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gemiddeld 100 tot 150 liter verbruik per minuut. Je bent nooit 30 seconden bezig, maar dat arme compressortje moet wel leveren. Vooral voortandwielen kunnen enorm vast zitten.

Daar heb ik idd al eens 1,5 meter pijp op verbogen :')

Als een bout niet los komt met 10 sec rammelen, dan houdt het eigenlijk op.
 
De z.g "drukval" is het probleem. Er zit een pauze tussen het moment dat je een bak lucht van de compressor vraagt en de compressor aan slaat. Als dat momentje precies verkeerd uitkomt, krijg je alles wel los, maar pas in 2 tot 3 pogingen.

Persoonlijk zou ik TS deze aanraden, omdat hij met een 50 liter keteltje precies de eerste paar klappen hard genoeg gaat om een wielmoer los te rammen.

Nog belangrijker: De sleutel in de link heeft een betere doseerknop, waardoor je de wielmoeren met de sleutel kan terug monteren zonder dat ze gelijk op 500NM staan. Op stand 1 zit hij rond de 40NM, dus dan kan je snel monteren en netjes na draaien met momentsleutel of kruissleutel.
 
Kijken de heren wel een beetje uit met dikke lucht slangen?
Een collega van mij is dood geslagen door een dikke luchtslang die van een dikke luchtsleutel afbrak toen hij de luchtsleutel liet vallen

Er zijn ook slagsleutels op accu's,die zijn ook erg sterk en je bent van de luchtslangen af
 
Ik ben bang dat geen enkele luchtsleutel/slagmoer sleutel erg effectief zal zijn op een 50 liter compressor, ik heb het thuis ook wel eens geprobeerd met een sleutel van 't werk, maar de sleutel zal een paar effectieve klappen geven en dan is de luchtdruk zover terug gezakt dat er geen kracht meer achter zit.
En meestal is dat niet genoeg om een wielmoer los te krijgen.
Ik heb zo de winterbanden onder de auto gezet, maar als de moer niet te vast zit, krijg je er 1 los en dan moet je weer wachten tot de compressor vol is.
En dit was dan met een proffessionele luchtsleutel met een losdraai moment van zo'n 700 Nm

nog een kleine toevoeging, let ook even op de druk die een compressor levert, de meeste luchtsleutels zijn wel een bar of 8/9 nodig om de beloofde slagkracht te halen en veel kleine compressors leveren 6/7 bar
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met ferm is dat het meestal bij de eerste keer gebruiken spontaan uit elkaar dondert.
Dus als je er een koopt, dan die van mannesmann maar.
 
Ik ben bang dat geen enkele luchtsleutel/slagmoer sleutel erg effectief zal zijn op een 50 liter compressor, ik heb het thuis ook wel eens geprobeerd met een sleutel van 't werk, maar de sleutel zal een paar effectieve klappen geven en dan is de luchtdruk zover terug gezakt dat er geen kracht meer achter zit.
En meestal is dat niet genoeg om een wielmoer los te krijgen.
Ik heb zo de winterbanden onder de auto gezet, maar als de moer niet te vast zit, krijg je er 1 los en dan moet je weer wachten tot de compressor vol is.
En dit was dan met een proffessionele luchtsleutel met een losdraai moment van zo'n 700 Nm

nog een kleine toevoeging, let ook even op de druk die een compressor levert, de meeste luchtsleutels zijn wel een bar of 8/9 nodig om de beloofde slagkracht te halen en veel kleine compressors leveren 6/7 bar

Ik kom meerdere malen per week wielbouten van koekblik tegen die door de hulk zelf zijn vastgezet.

Ik heb een lijstje met merken en modellen en aanhaalmomenten. Varieert zo ongeveer van 96 tot 130 newtonmeter.

Volgende keer vastzetten zoals het hoort, dan zijn ze ook zo los.

Bedenk anders voor een grap eens hoe je je wiel gaat wisselen indien lek (in het donker, buitengebied, het waait natuurlijk hard, maar de regen is het irritantste :') )
 
Kijken de heren wel een beetje uit met dikke lucht slangen?
Een collega van mij is dood geslagen door een dikke luchtslang die van een dikke luchtsleutel afbrak toen hij de luchtsleutel liet vallen
Auw :X
Er zijn ook slagsleutels op accu's,die zijn ook erg sterk en je bent van de luchtslangen af

Hebbumzelluf ook.

Mooi ding. Voortandwiel gaat echter ook niet lukken, als die goed vast zit :)
 
Het zo genaamde biggetje is ook een mogelijke oplossing voor je kleine compressor / luchtvat.

Een biggetje is een lucht tankje met een grote aansluiting voor de lucht tol en een kleine voor naar je compressor. De eerste slag komt van je biggetje en die heb je dicht bij je in de buurt met een korte dikke slang naar je lucht tol. En de kleine natuurlijk naar je compressor. Andere manier je volume vergroten.
 
Wat denk je van corrosie? als een wielmoer na een jaar of soms zelfs langer weer los moet, krijg je hem echt niet meer met een +/- 120 Nm los, maar daar gaat het hier ook niet echt om, feit blijft gewoon dat je voor een goede werking van een slagmoersleutel een grote(re) capaciteit moet hebben, met 50 liter lucht is na 2 seconden de fut er gewoon uit ;)

Ik kom meerdere malen per week wielbouten van koekblik tegen die door de hulk zelf zijn vastgezet.

Ik heb een lijstje met merken en modellen en aanhaalmomenten. Varieert zo ongeveer van 96 tot 130 newtonmeter.

Volgende keer vastzetten zoals het hoort, dan zijn ze ook zo los.

Bedenk anders voor een grap eens hoe je je wiel gaat wisselen indien lek (in het donker, buitengebied, het waait natuurlijk hard, maar de regen is het irritantste :') )
 
Wat denk je van corrosie? als een wielmoer na een jaar of soms zelfs langer weer los moet, krijg je hem echt niet meer met een +/- 120 Nm los, maar daar gaat het hier ook niet echt om, feit blijft gewoon dat je voor een goede werking van een slagmoersleutel een grote(re) capaciteit moet hebben, met 50 liter lucht is na 2 seconden de fut er gewoon uit ;)

Na een jaar, zoveel corrosie?

Kan :Y

Meestal is het gewoon hulk :)


Maar een punt: liever meer capaciteit, om prettig te kunnen werken met een ratel :Y
Ander punt: het kán wel met 50 liter.
Kan zelfs met 25 liter :Y
 
@ CB-Sacco: aangezien je erg bekend bent in de winkel waar je naar verwees, kan je mij ook vertellen welke luchtslag je zou aanraden voor die sleutel?

Voor hobbymatig "slagmoersleutelen" iedere slang met een binnendiameter van 7mm.

Aangezien 99% van de hobbyisten (1/4") Euro koppelingen gebruikt, heeft het geen enkel nut om een tuinslang te gebruiken, want de koppelingen hebben nooit een grotere binnendiameter dan 8mm.

Wel oppassen met bouwmarkt spiraal slangetjes, die zijn wel eens 4mm op een nauw punt.
 
@ CB-Sacco: aangezien je erg bekend bent in de winkel waar je naar verwees, kan je mij ook vertellen welke luchtslag je zou aanraden voor die sleutel?

Voor hobbymatig "slagmoersleutelen" iedere slang met een binnendiameter van 7mm.

Aangezien 99% van de hobbyisten (1/4") Euro koppelingen gebruikt, heeft het geen enkel nut om een tuinslang te gebruiken, want de koppelingen hebben nooit een grotere binnendiameter dan 8mm.

Wel oppassen met bouwmarkt spiraal slangetjes, die zijn wel eens 4mm op een nauw punt.

Ik heb een dikke luchtslang van 10m lang. Ding is 14mm dik (buitendiameter), dus ik denk een binnendiameter van 7-8 mm?

Heb hier een heftafel van Datona staan, die koppeling heeft een kleinere doorlaat dan de koppeling van m'n luchtslang.... |(
Hoeveel liter gebruiken die per klap dan? Echt geen 50 liter voor die eerste paar tikken :)
Gemiddeld 100 tot 150 liter verbruik per minuut. Je bent nooit 30 seconden bezig, maar dat arme compressortje moet wel leveren. Vooral voortandwielen kunnen enorm vast zitten.

Mijn compressor heeft een aanzuigvermogen van 275 liter per lucht. Nou is de effectieve luchtopbrengst per minuut wel minder, maar zou dat geen 100 tot 150 l/min zijn?
Ik heb eens begrepen dat dat ongeveer 70% is, in mijn geval zou dat 192 l/min zijn.
Nou is de fabrikant natuurlijk altijd erg optimistisch met hun waardes, maar 150 l/min lukt dan toch wel?

De z.g "drukval" is het probleem. Er zit een pauze tussen het moment dat je een bak lucht van de compressor vraagt en de compressor aan slaat. Als dat momentje precies verkeerd uitkomt, krijg je alles wel los, maar pas in 2 tot 3 pogingen.

Persoonlijk zou ik TS deze aanraden, omdat hij met een 50 liter keteltje precies de eerste paar klappen hard genoeg gaat om een wielmoer los te rammen.

Nog belangrijker: De sleutel in de link heeft een betere doseerknop, waardoor je de wielmoeren met de sleutel kan terug monteren zonder dat ze gelijk op 500NM staan. Op stand 1 zit hij rond de 40NM, dus dan kan je snel monteren en netjes na draaien met momentsleutel of kruissleutel.

Ik heb deze sleutel inderdaad ook gezien....
Nadeel (ondanks dat hij goedkoper is...) vond ik dat er geen doppen + koffertje bij zit.
Wordt zo'n ding gewoon los geleverd? O-)
Hoeveel bar heeft deze sleutel minimaal nodig?

Achja, ik moet ook nog een momentsleutel hebben. Wellicht valt erg wat te regelen wat betreft de doppen? :+

Ik ben bang dat geen enkele luchtsleutel/slagmoer sleutel erg effectief zal zijn op een 50 liter compressor, ik heb het thuis ook wel eens geprobeerd met een sleutel van 't werk, maar de sleutel zal een paar effectieve klappen geven en dan is de luchtdruk zover terug gezakt dat er geen kracht meer achter zit.
En meestal is dat niet genoeg om een wielmoer los te krijgen.
Ik heb zo de winterbanden onder de auto gezet, maar als de moer niet te vast zit, krijg je er 1 los en dan moet je weer wachten tot de compressor vol is.
En dit was dan met een proffessionele luchtsleutel met een losdraai moment van zo'n 700 Nm

nog een kleine toevoeging, let ook even op de druk die een compressor levert, de meeste luchtsleutels zijn wel een bar of 8/9 nodig om de beloofde slagkracht te halen en veel kleine compressors leveren 6/7 bar

Wat betreft het gebruik van de sleutel: het gaat vooral om wielbouten van de auto losdraaien. Als je er binnen (relatief) korte tijd (i.v.m. weer op druk brengen) maar 4/5 bouten mee kan losdraaien......... ben ik al aardig tevreden.
Wielbouten zitten er bij ons nooit langer dan 1 jaar op (ivm wissel zomer/winterbanden)
We doen toch maar 1 wiel per keer :)

Over de bar's heb je wel een punt. Mijn vorige compressortje (25liter) kwam netjes op 8 bar. Het valt me op dat deze tot max 7,5 bar gaat, terwijl de pomp dan uit gaat (reduceerventiel is 100% open gedraaid).
Misschien is de meter op de compressor niet helemaal zuiver? Volgens de specificaties gaat hij tot 8 bar.
 
Ik heb een dikke luchtslang van 10m lang. Ding is 14mm dik (buitendiameter), dus ik denk een binnendiameter van 7-8 mm?

Heb hier een heftafel van Datona staan, die koppeling heeft een kleinere doorlaat dan de koppeling van m'n luchtslang.... |(
Maar daar hoeft ook geen massa doorheen.
Duurt hooguit langer voordat ie gaat staan. Desnoods pak je viagralucht, gaat t sneller :+
Mijn compressor heeft een aanzuigvermogen van 275 liter per lucht. Nou is de effectieve luchtopbrengst per minuut wel minder, maar zou dat geen 100 tot 150 l/min zijn?
Ik heb eens begrepen dat dat ongeveer 70% is, in mijn geval zou dat 192 l/min zijn.
Nou is de fabrikant natuurlijk altijd erg optimistisch met hun waardes, maar 150 l/min lukt dan toch wel?
Daar moet je idd eerder aan denken :Y
Ik heb deze sleutel inderdaad ook gezien....
Nadeel (ondanks dat hij goedkoper is...) vond ik dat er geen doppen + koffertje bij zit.
Wordt zo'n ding gewoon los geleverd? O-)
Hoeveel bar heeft deze sleutel minimaal nodig?

Achja, ik moet ook nog een momentsleutel hebben. Wellicht valt erg wat te regelen wat betreft de doppen? :+Wat betreft het gebruik van de sleutel: het gaat vooral om wielbouten van de auto losdraaien. Als je er binnen (relatief) korte tijd (i.v.m. weer op druk brengen) maar 4/5 bouten mee kan losdraaien......... ben ik al aardig tevreden.
Wielbouten zitten er bij ons nooit langer dan 1 jaar op (ivm wissel zomer/winterbanden)
We doen toch maar 1 wiel per keer :)
Dan zou ik een goed wringijzer kopen. Heb je uiteindelijk meer aan :)
Over de bar's heb je wel een punt. Mijn vorige compressortje (25liter) kwam netjes op 8 bar. Het valt me op dat deze tot max 7,5 bar gaat, terwijl de pomp dan uit gaat (reduceerventiel is 100% open gedraaid).
Misschien is de meter op de compressor niet helemaal zuiver? Volgens de specificaties gaat hij tot 8 bar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wringijzer?? Nee hoor, ben graag lui! :)

Maar nee... Vorig jaar mn rug gebroken met een motorongeluk. Vandaar de wens voor een motorheftafel, en nu een slagmoersleutel!

Als je wringijzer lang genoeg is, kost het losmaken van de meest vastzittende voortandwielmoer minder moeite dan het optillen van een slagmoersleutel O-)

Maar ik snap het; ik pak het ijzer als de sleutel het niet rap genoeg los krijgt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan