Welke SM/Crosser???

Alexxx_the_one

MF veteraan
3 jun 2005
8.932
908
Den Haag
Facebook
Twitter
Ik wil voor de winter graag een SM/Off-road/All-road als pekelbrik gaan rijden. En ik ben nu alvast aan het rondkijken. (XL, XR, KLR, XT en noem alles maar op)

Welke zaken moet ik op letten bij de verschillende modellen? Is er een bepaald model dat duidelijk boven de rest uitsteekt qua betrouwbaarheid (Honda??)?

Kortom, vertel me ALLES wat ik moet weten om de winter ook daadwerkelijk rijdend door te komen!

Oh ja, het moet wel een héél goedkoop motortje zijn, want het wordt buitenslapen voor d'r, want ik heb geen plek meer in de garage naast mijn 2 andere 600cc-tjes...
 
Laatst bewerkt:
Ik wil voor de winter graag een SM/Off-road/All-road als pekelbrik gaan rijden. En ik ben nu alvast aan het rondkijken. (XL, XR, KLR, XT en noem alles maar op)

Welke zaken moet ik op letten bij de verschillende modellen? Is er een bepaald model dat duidelijk boven de rest uitsteekt qua betrouwbaarheid (Honda??)?

Kortom, vertel me ALLES wat ik moet weten om de winter ook daadwerkelijk rijdend door te komen!

Oh ja, het moet wel een héél goedkoop motortje zijn, want het wordt buitenslapen voor d'r, want ik heb geen plek meer in de garage naast mijn 2 andere 600cc-tjes...
De 16 jaar oude CBR 600 heeft waarschijnlijk een lagere dagwaarde dan willekeurig welke enduro. Dus tenzij het een erfstuk is ofzo zou ik die als pekelfiets gebruiken.

Als je er een enduro bijwilt doe je dat denk ik niet vanwege de kosten, want die zijn totaal echt nooit lager dan een eenvoudige wegmotor, maar omdat je het leuk vind om erop te rijden, hoog te zitten en drempels + stukjes onverhard soepel mee te pakken.

Dit soort machines is ook diefstalgevoelig, zelfs de oudere, omdat ze ook voor joyriders enzo aantrekkelijk zijn.

Als je voor weinig een enduro wilt proberen, lijkt een Yamaha XT550 me een logisch begin. Degelijk, technisch zo eenvoudig als ze worden en het is niet voor niets dat een groot deel ervan nu nog rondrijd, hoewel ze al iets van 25 jaar niet meer gemaakt worden.

Als je wel eens aan een brommer gesleuteld hebt begrijp je 80% van de techniek al denk ik. En als dat een 4t brommer was zelfs 95%.

Waarom ze dan toch totaal niet echt goedkoop zijn: onderdelen vervangen, olie verversen en ook tanken moet met een enduro gewoon vaker dan met een wegmotor. En de aanschaf van een probleemloos exemplaar kost ook al vlug richting E1000, de goedkopere moet vaak toch snel iets aan gebeuren.
 
Oh ja, het moet wel een héél goedkoop motortje zijn, want het wordt buitenslapen voor d'r, want ik heb geen plek meer in de garage naast mijn 2 andere 600cc-tjes...

En de aanschaf van een probleemloos exemplaar kost ook al vlug richting E1000, de goedkopere moet vaak toch snel iets aan gebeuren.

Voor een duppie op de eerste rij zitten ;)

Dan kun je beter voor een GS500 gaan kijken (oid). Die vind je nog wel eens voor een paar honderd euro.

Mocht je er toch iets meer voor willen uitgeven > Zie mijn signature ;)
 
De 16 jaar oude CBR 600 heeft waarschijnlijk een lagere dagwaarde dan willekeurig welke enduro. Dus tenzij het een erfstuk is ofzo zou ik die als pekelfiets gebruiken.
Ik wil juisteen heel oud beessie aanschaffen. Mijn CBR is trouwens maar 9 jaar oud (1999) en heeft incl. alle aanpassingen toch nog een redelijke dagwaarde.

Als je er een enduro bijwilt doe je dat denk ik niet vanwege de kosten, want die zijn totaal echt nooit lager dan een eenvoudige wegmotor, maar omdat je het leuk vind om erop te rijden, hoog te zitten en drempels + stukjes onverhard soepel mee te pakken.

Dit soort machines is ook diefstalgevoelig, zelfs de oudere, omdat ze ook voor joyriders enzo aantrekkelijk zijn.
Ze zal ook zeker goed worden vastgeketend aan een fietsenbeugel.

Als je voor weinig een enduro wilt proberen, lijkt een Yamaha XT550 me een logisch begin. Degelijk, technisch zo eenvoudig als ze worden en het is niet voor niets dat een groot deel ervan nu nog rondrijd, hoewel ze al iets van 25 jaar niet meer gemaakt worden.

Als je wel eens aan een brommer gesleuteld hebt begrijp je 80% van de techniek al denk ik. En als dat een 4t brommer was zelfs 95%.

Waarom ze dan toch totaal niet echt goedkoop zijn: onderdelen vervangen, olie verversen en ook tanken moet met een enduro gewoon vaker dan met een wegmotor.
En waarom moet dat vaker gebeuren? Er zullen weinig km's mee gemaakt worden. Het is vooral voor in en om de stad bedoelt.
En de aanschaf van een probleemloos exemplaar kost ook al vlug richting E1000, de goedkopere moet vaak toch snel iets aan gebeuren.
 
Voor een duppie op de eerste rij zitten ;)

Dan kun je beter voor een GS500 gaan kijken (oid). Die vind je nog wel eens voor een paar honderd euro.

Mocht je er toch iets meer voor willen uitgeven > Zie mijn signature ;)

GS500 heb ik al gehad (zie mijn onderschrift).
Ik vind het juist leuk om iets totaal anders te kunnen rijden. En moet ook geschikt zijn om tijdens de nat en kou periode de weg op te gaan zonder dat ik me erg druk moet maken over pekel etc.
 
Voor de rest helemaal niemand die iets zinnigs weet te zeggen? Er zijn zoveel verschillende modellen en types... Of blijft iedereen lekker in z'n eigen topic hangen zonder hier te kijken?
 
ik heb me vorige week een ktm gs350 gekocht.
ding ziet er niet uit maar motorisch helemaal top.
kostte iets over de helft van 1000 .
verzekerd voor 56 euri per jaar.

lach je toch iedereen mee uit in de spitswars :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan