Welke sm

Litox

MF'er
26 mei 2003
49
0
Ik ben van plan om mijn huidige motor in te ruilen voor een sm, ik heb op div. fora al rond gekeken en heb een idee wat er allemaal te koop is. Alleen nu is de vraag welke i9s de juiste voor mij, waar hij in ieder geval aan moet voldoen is:
- niet al te duur in onderhoud
- ik rij 15000 km per jaar

Wat is volgens jullie de beste, of kan ik er toch beter 1 zelf bouwen

p.s. ik ben al wezen kijken voor een KTM en een Yamaha xt660x
 
- niet al te duur in onderhoud
- ik rij 15000 km per jaar

Geen hoog vermogen sm nemen :)
bouw een bmw om ofzo :+
nee, zonder gein.. als je geld heb kan je voor jouw eis denken aan een omgebouwde LC8 ofzo, een modernere motor als XR650 zal ook wel gaan, maar niet een die al veel km op de klok heb met ori blok denk ik..

edit:
leuke wegfiets voor kilometers, goedkoop en evengoed redelijk vermogen: Domminator..
 
Een KTM is niet zo duur in onderhoud, veel kan je zelf doen.
En de meest comfortabele ktm-sm-achtige is de Duke.

veel compromis-fietsen zijn vaak weer relatief tam.
 
Ben dr zelf ook mee bezig:

Als je een pure sm wil vind ik deze helemaal te gek:
SMR450_277.jpg


in andere gavallen is de ktm duke wel erg stoer.
 
is het duur en aan (of af) te raden om bijv. een honda CRF450R om te bouwen tot sm?
 
steven altijd met zn lc8 :+

XR650 niets?

edit:

een CRF450 is een competitiefiets. Pompt er aardig wat vermogen uit. Veel vermogen betekent veel slijtage / onderhoud. Als je daar geen zin in hebt moet je die dus niet nemen.
En....hij heeft normaal geen kenteken. Ze zijn er volgens mij wel met kenteken...

ik zou het iig niet doen. Dan een fiets met wat meer cc, rond de 600 ofzo. Heeft evenveel of misschien iets minder vermogen dan een CRF, maar dat merk je wel in slijtage en onderhoud.
 
Ik ben van plan om mijn huidige motor in te ruilen voor een sm, ik heb op div. fora al rond gekeken en heb een idee wat er allemaal te koop is. Alleen nu is de vraag welke i9s de juiste voor mij, waar hij in ieder geval aan moet voldoen is:
- niet al te duur in onderhoud
- ik rij 15000 km per jaar

Wat is volgens jullie de beste, of kan ik er toch beter 1 zelf bouwen

p.s. ik ben al wezen kijken voor een KTM en een Yamaha xt660x

Heb je d'r al een? Als je voor nieuw gaat en een beetje potente motor wilt dan krijg je volgens mij de beste prijs-design-kwaliteitsverhouding bij KTM. Mooie motoren die kant en klaar supermoto zijn.

Wat je ook kunt doen is een recente Honda XR650R kopen en die (laten) ombouwen. Dat heb ik ook gedaan en het leuke is dan dat er nooit een kopie van jouw fiets naast je bij het stoplicht staat. Met jouw kilometrage zou ik zeker voor een Honda of Yamaha gaan. De blokken van Honda zijn gewoon onverwoestbaar.

Maar let wel: als je geen bikkel bent dan rijd je niet zo even enorme afstanden op een supermoto. Mijn XR650R heeft een loeihard zadel en dat merk je wel na een ritje van 50 of meer kilometers. Voor KTM's geldt het zelfde verhaal. Het is ontberen met plezier zeg maar :]

Wat dat betreft is een wat mildere moto zoals de nieuwe Yamaha wellicht een betere keus. Maar ja het leuke van een pittige supermoto is toch wel om bij het stoplicht een buikschuiver te verrassen. Probeer eens op verschillende modellen te rijden en kijk dan of het überhaupt wat voor je is met je kilometrage. Eerlijk gezegd denk ik dat ik voor 15.000 km per jaar toch voor een motor zou gaan waarop je wat comfortabeler op de snelweg kunt cruisen.

Ten slotte: misschien is de Oryx op basis van een BMW F650 wat voor jou. Wordt gemaakt door Touratech en bij Bert Duursma in Apeldoorn kunnen ze je er vast meer over vertellen:

oryx_supermoto.jpg
 
Ik heb nog eens even zitten rekenen over het aantal kilometers en ik denk dat dit wel naar beneden kan hou het maar even op 10000 per jaar.
 
Ben vandaag bij Safe in Eindhoven geweest en kreeg daar een redelijk bedrag terug op mijn CB als ik deze inruil op een XT660x, ze hebben alleen geen demo model dus dat is wel minder.

Zijn er mensen hier op het forum met een Xt660 r/x en wat zijn jullie ervaringen?
 
1 keer op een x gereden. supergeil.
ik zou als ik jou was effe ergens kijken waar ze een model hebben staan en dan een proefritje maken, zadel zit hetzelfde als gewone xt600 en daar heb je helemaal geen last van met lange ritten.
denk ook niet dat ze snel zullen slijten, het blijft natuurlijk een yamaha xt (staan bekend om niet kapot te krijgen.
bij www.xt6.nl kan je waarschinlijk meer info vinden over deze motor.
later van marvin
 
Jammer dat touratech kits nogal prijzig zijn.

Prijzig? Zeg maar gerust reteduur :( Als hofleverancier van opschmuck voor BMW doen ze de reputatie van "merk voor ouwe lullen met geld" zeker eer aan. Ik heb eens voor de grap uitgerekend wat het me zou kosten om een gebruikte F650 te kopen, te demonteren en van Touratech ombouwsels te voorzien en het duurde zeker 3 uur voor ik weer op mijn stoel gekrabbeld was ;)
 
Bij Motoport Rotterdam hebben ze een KTM Duke II demo staan. een belletje en je kan erop proefrijden. tevens is hij ook te koop geloof ik.

Ben zelf namelijk ook op zoek.
 
Het gaat hier van een SM450R (hardcore-SM) naar een XT660 (wat in mijn ogen niet eens een SM is).

Wat wil je? Een lichte fiets met veel vermogen of een comfortfiets?

PS. Mocht je de review nog niet gelezen hebben:
Motorfreaks: Husqvarna SM450R
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier van een SM450R (hardcore-SM) naar een XT660 (wat in mijn ogen niet eens een SM is).

Wat wil je? Een lichte fiets met veel vermogen of een comfortfiets?

PS. Mocht je de review nog niet gelezen hebben:
Motorfreaks: Husqvarna SM450R

Toch gek dat je met motormerken altijd een beetje kampvorming krijgt: als XR650R-rijder ben ik weliswaar niet echt een "Honda-freak" maar dat eeuwige gedweep met Husqvarna staat me altijd wel een beetje tegen. In dit artikel begint de schetterende loftrompet ook per pagina irritanter te klinken ("Hey Jim, MIJN GOD had ik al gezegd dat ie MAAR 122 KILO WEEGT!!!" :r )maar eerlijk is eerlijk: het lijkt me inderdaad een supermooie fiets en voor de "gewone" gebruiker is die tankinhoud van ruim 11 liter ook een erg verstandige keus. Ik heb zelf een 13 liter op mijn XR gezet en dat is echt niet onhandig bij alledaags gebruik. Tja en qua styling kan ik maar één ding zeggen: die lui van Honda moeten eens hun licht opdoen bij hun Europese concurrenten.

P.S. je wilt ook geen Amerikaanse reviews van de XR650R lezen hoor, dan ga je ook over je nek.
 
Laatst bewerkt:
Toch gek dat je met motormerken altijd een beetje kampvorming krijgt: als XR650R-rijder ben ik weliswaar niet echt een "Honda-freak" maar dat eeuwige gedweep met Husqvarna staat me altijd wel een beetje tegen.

Wees maar blij dat je geen Ducati rijdt dan. ;)
 
Wees maar blij dat je geen Ducati rijdt dan. ;)

Oei, nóg meer zeurpieten dan? Ik krijg altijd de indruk dat mannen van 50+ anders altijd super positief over Ducati en Laverda zijn: al zou zo'n merk een drol op ovale wielen op de markt brengen dan zijn die mannen nog laaaaaiend enthousiast :+ Ik vind Ducati's met zo'n K'nexframe erg mooi trouwens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan