Welke smartphone en welke app voor op de motor ?

rojerasen

MF veteraan
5 feb 2014
1.741
638
almelo
Ik wil een smartphone aanschaffen , met een app, met de bedoeling om deze "op het hart" te dragen en dan de waarschuwing voor flistpalen op de navi uit te zetten. Dit lijkt me handig , bijvoorbeeld ook in Frankrijk.
Bedoeling is dat de smartphone dan trilt bij nadering van een flitser, zodat je het kunt voelen en dan beetje gas terug.

Wie heeft ervaringen , welke smartphone werkt goed, en welke app ?
Met Android of Windows 8, wat is het beste ?

Ben benieuwd wat jullie ervan denken
 
Laatst bewerkt:
Kan hij geen geluidje afspelen? en dan in combinatie met oortjes / een bluetooth setje?
 
Gebruik zelf een Motorola Moto G in combinatie met navfree en flitsmeister. Met de Navfree kan je volgens mij tegen betaling ook flitspalen installeren (kaarten zijn gratis). Heb alleen dan wel mijn oordopjes in omdat je van een trillende telefoon op de motor weinig merkt.

Verder is het handig om misschien nog een mobiele oplader te kopen of USB aansluiting op je motor aangezien de batterij uiterraad sneller leeg gaat.
 
Ik zou zelf eerder kijken naar de smartphone dan naar de perfect phone die je als flits waarschuwing kan gebruiken.

Android zijn de apps veel minder beveiligd dan bij iphones.
dus lijkt het me makkelijker een app zoals jij zoekt te vinden bij een android telefoon.
ook zou ik eens kijken of het niet beter is om een headsetje in je helm te doen en deze aan de telefoon te koppelen?

kan je ook nog een muziekje luisteren!:D
 
Navigator van Mapfactor, op een GS3.
Gratis, gebruit OSM (open streetmap)
op de motor alleen oortje in, niet kijken (gaat redelijk)
in koekblik: op een nexus7 (prima!)

ik gebruik momenteel alleen navi, geen flitsmeister ofzo - dat was me te onrustig.

ik vermoed dat een snelle telefoon helpt, ik vind mijne wat traag/laat reageren.


Benieuwd wat er nog meer is (gratis natuurlijk, we blijven hollanders).
 
Zelf heb ik een Nokia, Symbian, geen Windows.
Ik gebruik Nokia maps welke gewoon super is.
In mijn linkeroor gaat een oortje, waarmee ik muziek luister en naar de navigatie luister.
De muziek speelt en zodra de navigatie de route aangeeft, dan verdwijnt de muziek iets naar de achtergrond.

Bij Nokia zijn er heel veel kaarten gratis te downloaden.
De Nederlandse map is erg goed, vrijwel alle vaste flitspalen (rood licht / snelheid) staan er op en de waarschuwing wordt ruim op tijd uitgesproken. Ook kan je nog een losse melding erin zetten, zodat je een pieptoon krijgt zodra je een x-aantal kilometer te hard rijdt. Dit kan je instellen voor zowel onder de 80 alsmede boven de 80 km/u.

Enige wat deze niet heeft, zijn de mobiele flitsers.

Ik verwacht dat je op een (Nokia) Windows smartphone, precies hetzelfde kan en dat er voor Windows wel een app zal zijn.
 
Nokia Drive (Navigatie-app van Nokia op Windows 7.8) heeft niet de mogelijkheid om met uitgeschakeld scherm de navigatie verder te laten lopen. Je moet dus het scherm aan laten staan, met de problemen dat je batterij 10x sneller leeg gaat, en dat je kans hebt dat je touchscreen willekeurig op buttons drukt en de navigatie afsluit. Ik hoop nog steeds dat hier ooit een update voor komt, omdat veel motorrijders hierover geklaagd hebben...
 
Bij flitsnav kan je het scherm uit zetten, dan krijg je alleen een waarschuwing als je een flitser nadert. Ik mik zelf de telefoon in een tanktasje en doe hem aan de oplader, dan zit ik onderweg nooit met een lege accu. De google navigatie doet het redelijk goed en je kan er ook routes in zetten. Voor de mobile flitsers is een internetverbinding noodzakelijk, maar het datagebruik is vrij klein bij flitsnav. En je kan kan via de app ook flitsers melden, of met 1 simpele tik aangeven, dat de flitser er niet meer staat.

Dus als iemand achter mij rijdt en zich afvraagt of ik dronken over de weg zwalk, nee hoor ik geef even de net ontdekte flitser door. O-)

Alles voor de financiële veiligheid. _O-
 
Interessant al die flits appjes waar men positief over is.

Maar rijden jullie nu "blind" rond, vertrouwend op de app??
 
Nokia Drive (Navigatie-app van Nokia op Windows 7.8) heeft niet de mogelijkheid om met uitgeschakeld scherm de navigatie verder te laten lopen. Je moet dus het scherm aan laten staan, met de problemen dat je batterij 10x sneller leeg gaat, en dat je kans hebt dat je touchscreen willekeurig op buttons drukt en de navigatie afsluit. Ik hoop nog steeds dat hier ooit een update voor komt, omdat veel motorrijders hierover geklaagd hebben...

Dat is wel vreemd dat Nokia dat gedaan heeft.
Nokia 700 met Symbian Belle loopt gewoon door als ik het scherm uitschakel en de telefoon daarmee ook op slot zet. Draait ook gewoon in power save mode.
 
Alle smartphone operating systems hebben wel zo'n app.
Ik ben alleen wel bang dat je weinig zal voelen van de trillende telefoon als je op de motor zit. (dit kan je natuurlijk testen).

Mogelijk kan je beter kijken naar een houder om je telefoon aan je stuur te fabrieken en eventueel met een hoofdtelefoon instructies door laat komen.

Kan je hem ook meteen als navigatie gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Interessant al die flits appjes waar men positief over is.

Maar rijden jullie nu "blind" rond, vertrouwend op de app??
Nee, Rij zelfs niet met zo'n ding.
Kijk meestal wel naar de bestuurders rijden ze er netjes dan weet je wel hoe laat het is.
8/10 keer dan :+
 
Interessant al die flits appjes waar men positief over is.

Maar rijden jullie nu "blind" rond, vertrouwend op de app??


Ik rij zeker niet blind rond, maar heb wel de ervaring, dat flitsnav zelden een mobiele controle mist. In de auto heb ik hem standaard aan staan, zodat ik niet in een moment van onoplettendheid net te hard langs een controle rij. Met het bestelblik rij ik rustig, scheelt me zo 150 km actieradius op een tank. Met name op de binnenwegen loop ik risico net te hard te rijden.
 
Interessant. Dank voor je reactie.

Ik ga het eens downloaden. })
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf Flitsers.mobi (vind ik persoonlijk erg betrouwbaar). Als aanvulling zet ik Flitsmeister aan op achtergrond. Ik vind dat Flitsmeister veel "false positives" geeft, maarja, liever teveel flits apps en meldingen en een paar keer teveel afremmen, dan overvallen worden door een struikrover of een overschrijvingsformulier krijgen door middel van een bermkassa.

Flitsnav heeft wel een nieuwe feature dat ie bij trajectcontroles ook de tussenpunten aangeeft en je gemiddelde snelheid. Dat is dan wel handig en werkt zover ik het getest heb prima. :)
 
Flitsnav vraagt standaard na elke mobiele controle, of die ook aangetroffen is. 1 x stond hij er laatst niet meer op de dijk Enkhuizen - Lelystad. Dus Nee getoetst. Stond de rukker inmiddels een kilometer verder op. Even de juiste hectometerpaal doorgegeven en even later remden mijn medeweggebruikers op de juiste plek.
 
Ik zit de hele dag langs de weg en erger me dood aan al die automobilisten die ; naar hun/haar kruis kijken,
Die mij inhalen en dan voor mij langzamer gaan rijden, die ontdekken dat de kans om op de afrit te komen nog maar 200 meter is, en dat is best kort bij 130 km/h.
Daarom dan maar al remmend 3 of meer banen naar rechts moeten om de afrit te halen en daarbij de remweg van vrachtwagens beperken, die mogen daar niet inhalen en blijven dus, netjes, in colonne rechts rijden.
Tja zo'n afrit zie je niet aankomen, als je zit te bellen.
Beetje zwabberen, zonder richting aan te geven van rijbaan veranderen, een rotonde verlaten of er gewoon oprijden.
TOOOOOEEET, hé leuk een bekende, zwaaizwaai, met de andere hand, "wie is dat nou?"


Geniet van het motorrijden en ga niet zitten kloten op een motor met een Smartphone, er zijn al verkeershufters genoeg op de weg.

En niet boos worden als dit antwoord niet voldoet aan je vraag.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit de hele dag langs de weg en erger me dood aan al die automobilisten die ; naar hun/haar kruis kijken,
Die mij inhalen en dan voor mij langzamer gaan rijden, die ontdekken dat de kans om op de afrit te komen nog maar 200 meter is, en dat is best kort bij 130 km/h.
Daarom dan maar al remmend 3 of meer banen naar rechts moeten om de afrit te halen en daarbij de remweg van vrachtwagens beperken, die mogen daar niet inhalen en blijven dus, netjes, in colonne rechts rijden.
Tja zo'n afrit zie je niet aankomen, als je zit te bellen.
Beetje zwabberen, zonder richting aan te geven van rijbaan veranderen, een rotonde verlaten of er gewoon oprijden.
TOOOOOEEET, hé leuk een bekende, zwaaizwaai, met de andere hand, "wie is dat nou?"


Geniet van het motorrijden en ga niet zitten kloten op een motor met een Smartphone, er zijn al verkeershufters genoeg op de weg.

En niet boos worden als dit antwoord niet voldoet aan je vraag.

Zal altijd nog aan de persoon liggen hoe deze er mee omgaat, niet zo zeer aan de spulletjes.
 
Nokia Drive (Navigatie-app van Nokia op Windows 7.8) heeft niet de mogelijkheid om met uitgeschakeld scherm de navigatie verder te laten lopen. Je moet dus het scherm aan laten staan, met de problemen dat je batterij 10x sneller leeg gaat, en dat je kans hebt dat je touchscreen willekeurig op buttons drukt en de navigatie afsluit. Ik hoop nog steeds dat hier ooit een update voor komt, omdat veel motorrijders hierover geklaagd hebben...


Ik heb een Nokia met Windows 8 en die navigeert gewoon door met scherm uit, dus ff naar 8 upgraden als je die mogelijkheid hebt.
 
Ik zit de hele dag langs de weg en erger me dood aan al die automobilisten die ; naar hun/haar kruis kijken,
Die mij inhalen en dan voor mij langzamer gaan rijden, die ontdekken dat de kans om op de afrit te komen nog maar 200 meter is, en dat is best kort bij 130 km/h.
Daarom dan maar al remmend 3 of meer banen naar rechts moeten om de afrit te halen en daarbij de remweg van vrachtwagens beperken, die mogen daar niet inhalen en blijven dus, netjes, in colonne rechts rijden.
Tja zo'n afrit zie je niet aankomen, als je zit te bellen.
Beetje zwabberen, zonder richting aan te geven van rijbaan veranderen, een rotonde verlaten of er gewoon oprijden.
TOOOOOEEET, hé leuk een bekende, zwaaizwaai, met de andere hand, "wie is dat nou?"


Geniet van het motorrijden en ga niet zitten kloten op een motor met een Smartphone, er zijn al verkeershufters genoeg op de weg.

En niet boos worden als dit antwoord niet voldoet aan je vraag.

Volgens mij heeft driekwart van je gemopper niets met smartphones en hun gebruik te maken, maar met gewoon alledaags stompzinnig gedrag, dat ook al bestond, voordat iedereen met een smartphone liep te zwaaien.

Het ding van mij gaat gewoon in een houder en piept vanzelf wel als ik een flitser nader. En ook nog eens ruim op tijd, zodat ik niet in de remmen hoef. Bellen in de auto doe ik kort en handsfree en de muziek komt gewoon uit een ouderwetse radio, met stuurbediening, dus als ik wordt afgeleid, komt dat in de zomer gewoon, doordat er zoveel moois in korte rokjes is te zien. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan