Welke sport-tour motor?

Gooi alles eens om en ga eens test rijden met de nieuwe suzuki gsx s 750 en de kawasaki z900, je zet daar een heel klein windschermpje op en je gaat versteld staan hoe geweldig deze motoren zijn.
Ook al denk je, mmmm ik weet het niet, altijd gaan testen
 
Kosten natuurlijk wel al iets, misschien boven budget,
Bandit 1250 zou ik niet direct aanraden, heeft heel veel koppel onderin, geweldig, maar je moet dan zeker de vering veranderen en een uitlaat.
Heb zelf al bandit 650, bandit 1250, gsxr 1000, gsr 750, tussendoor even vreemdgegaan met een triumph tiger 800, bandit 1200 en nu weer bandit 1250 gehad en van al deze motoren was de gsr 750, heet nu gsx s 750 een echt speeltuig.
Ben toen zelfs testrijder voor hyperpro geweest, dus de hyperpro veren van de gsr 750 heb ik mede ontwikkeld.
mijn huidige bandit 1250 is wat aangepast: hyperpro voor en achter, volledige uitlaatlijn arrows, k&n luchtfilter en fijngetuned met woolich tuning; heeft nu 133.25 pk aan het achterwiel en 129 nm koppel. Is een echte wolf in schapenvacht.
Ja hoe je een foto post weet ik zo direct niet aan liet ik ze zien mijn motoren die ik gehad heb
even tussendoor, heb wel 20 jaar aan motorcross gedaan, kan je natuurlijk al een beetje sturen
 
Laatst bewerkt:
thnx iedereen voor het reageren. Heb iedere fiets die is genoemd bekeken. Sommigen zie ik alleen naked of is er voor mij geen genoeg kuip. Die vallen dus af.
het is niet alleen de naam maar wel een stuk. voordeel is wel dat de meesten zeer rijk uitgerust zijn met allerlei elektrische opties zoals handvatverwarming, ABS, navi, kofferset, bandenspanningscontrole en ga zo maar door. en het 2 cilinder blok is ook een stuk smaller in de bouw als de 4 cilinder japanners en dat merk je als je de voeten aan de grond moet zetten. die hoeven minder ver uit elkaar waardoor je makkelijker bij de grond komt en ze zijn ook lekker waardevast dus als je over een paar jaar weer inruilt is de afschrijving niet groter als de jappen alleen de investering wel.
Dat is wel wat ik zoek, een smalle motor! Maar dan nog wel even doorsparen B|
Waarom zou een 1000 te zwaar zijn? Je rijd al van 2011 dus ik veronderstel dat je best al wat ervaring hebt. Ik heb ook pas mijn bandit 650 ingeruild voor een 1000cc omdat ik de bandit na een jaartje toch wat power vond missen. Ik had ervoor 5 jaar niet gereden. Als je toch besluit om voor een zwaardere te gaan kan ik je de bandit 1200 of 1250 aanbevelen.
de Bandit vind ik te naked... dus ik kies dan toch liever voor de gsx. Dank je wel voor het meedenken! :t
Suzuki sv650?

Mooi,snel,dik geluid.
Volgens mij heeft het al je wensen.
Er zijn naked types, types met kort kuipwerk en volle kuipen.
Mag ik eerlijk zijn? Ik vind de CBR mooier :$ maar ik hou hem in mijn gedachte mocht de CBR of een andere die ik op het oog heb als een dweil rijdt.
De Suzuki GSF uit jouw lijstje is ook niet bepaald de lichtste hoor: weegt rijklaar met gemak net zoveel (of meer) als een moderne sportieve 800 of 1000 (etc.) toerfiets, zelfs de 1250 van hetzelfde type is maar een klein beetje zwaarder. Mijn KTM is óók een sport-toer motor, en dat ding is - inclusief koffers en een wagonlading electronica - bijna 30 kg lichter dan zo'n GSF.

Hoewel de motoren die je zelf opnoemt op een afstandje veel gemeen lijken te hebben, zit er qua eigenschappen nog best wat verschil tussen.

Ander puntje: afhankelijk van hoeveel je voornemens bent te gaan rijden zou je het onderhoudsinterval mee kunnen nemen in je afwegingen. Van een beetje meer of minder massa merk je na gewenning namelijk weinig meer, het heeft beide voor- en nadelen. Maar er is imo niets zo vervelend als iedere maand bij een werkplaats aan te moeten kloppen, omdat de fabrikant een onderhoudsinterval uit de jaren tachtig van de vorige eeuw voorschrijft.

Voor de Suzuki (en de meeste Kawasaki's) is dat interval bijvoorbeeld 6000 km. In mijn ervaring kost dat niet alleen tijd, maar het maakt bijvoorbeeld ook dat de Bandit van vriendinlief tot dusver met afstand kostbaarder in gebruik is dan mijn Yamaha (interval 10.000 km), Triumph (12.000 km) en de KTM (15.000 km). Daarbij, iedere keer als er een reisje gepland wordt moet er voor die Bandit steevast eerst een beurt geregeld worden. Dat komt altijd ongelegen, dus vind ik maar gedoe. Gevolg: vriendin rijdt alleen nog maar met de Triumph, ook al omdat die gemakkelijker te hanteren is, en een stuk vermakelijker bovendien.

Aldus, de eerder genoemde VFR 800 vind ik een goede suggestie, dus zou ik zonder aarzeling aan je lijstje toevoegen.

Daarnaast zou je nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Yamaha Fazer 800 of 1000, want die verschillen niet wezenlijk van elkaar (of van de Diversion in jouw lijstje) qua massa en formaat.

En als mijn epistel over onderhoudsintervallen er voor jou niet toe doet, dan is er nog de Kawasaki Ninja 650 :9
Zo, en nu heb je zoveel keuze, hoogste tijd voor het enig juiste antwoord op dit soort vragen: proefrijden, en rap een beetje :+ ;)
Kijk, fijne terugkoppeling! Die Kawa is een knappe fiets!
Zodra de pekel weg is ga ik proefrijden, hahahah komt goed. Ik ben niet iemand die met pekel gaat rijden. En daarnaast.. zon en +15 graden zou ook fijn zijn :P

@onderhoud: die van mij krijgt ieder jaar een beurt voor het seizoen. Better safe than sorry. Ik rij veel woon-werk kilometers, 1 motorvakantie en hier en daar nog wat plezierritjes. Mss een 5000 per jaar.

Maar eeh, die Kawa taat op mijn lijstje :}
Ik heb nu naar alle fietsen gekeken die zijn voorgesteld, moet eerlijk bekennen dat ik toch eerst naar het uiterlijk kijk })
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn "vrouwen" al gevonden:

1 voor het avontuurlijke

full


en 1 voor in de keuken

full



:+ :+
 
thnx iedereen voor het reagerendie Kawa taat op mijn lijstje :}
No thnx, nu ook nog even zorgen dat de VFR erbij (s)taat, als je toch bezig bent :+

En toch... ik worstel om jouw oorspronkelijke lijstje te begrijpen. Je rijdt nu een CBR 600 F, en die fietsen ken ik als heul vermakelijk, scherp sturend, fijn blok: sportief, wolf in schaapskleertjes, en dat soort dingen. Ik veronderstel dat die CBR bevalt, en slechts vanwege ouderdom het veld mag ruimen. Gelet op de restwaarde zou ik hem erbij houden, als circuitfiets, als dat een keuze is, maar soit.

Hoedanook, als die veronderstelling klopt, dan zou ik de GSX-F en de Diversion subiet van de lijst schrappen: t.o.v. de huidige CBR zou je flink inleveren op speelsheid en prestaties, zowel motorisch als qua stuurgedrag. Of is er iets dat niet aan de CBR bevalt? Als ja: wat?

Sowieso handig om een voorgenomen budget te vermelden bij dit soort vragen.

Mijn glazen bol zegt dat de Hayabusa ook voorbij gaat komen.
U roept, wij draaien:

full


Hayabusa is wel laag idd, en lichter dan een GSX-F, kuip zit er ook op, check: goede suggestie.
Hopla, op de lijst ermee, lekker bezig zo _O-
 
Wat dacht je van een Yamaha XJR? De oude versie 1200cc of 1300cc Ik heb al 19 jaar eentje,(Kenny Roberts replica)het is een zware jongen dat wel..... Maar berekoppel, een soepel blok en best te hanteren hoor! Ik ben 1.62 en weeg 57kg dus klein is geen excuus om af te haken...
Voorpoten 20mm doorgestoken en de vering achter 20 mm in laten draaien, kom nu met de voorste helft v/d voeten aan de grond en dat gaat prima.
 
Heb ook een Honsa transalp 600. Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat ik daar meer mee rijd... De transalp is trouwens niet makkelijker te hanteren dan de XJR gek genoeg...
 
No thnx, nu ook nog even zorgen dat de VFR erbij (s)taat, als je toch bezig bent :+

En toch... ik worstel om jouw oorspronkelijke lijstje te begrijpen. Je rijdt nu een CBR 600 F, en die fietsen ken ik als heul vermakelijk, scherp sturend, fijn blok: sportief, wolf in schaapskleertjes, en dat soort dingen. Ik veronderstel dat die CBR bevalt, en slechts vanwege ouderdom het veld mag ruimen. Gelet op de restwaarde zou ik hem erbij houden, als circuitfiets, als dat een keuze is, maar soit.

Hoedanook, als die veronderstelling klopt, dan zou ik de GSX-F en de Diversion subiet van de lijst schrappen: t.o.v. de huidige CBR zou je flink inleveren op speelsheid en prestaties, zowel motorisch als qua stuurgedrag. Of is er iets dat niet aan de CBR bevalt? Als ja: wat?
Je veronderstelling is juist. Ik heb voor nu alleen motoren geselecteerd die ik qua uiterlijk interessant vind. Hier ga ik op testrijden en zal jouw ervaring dan ook delen of tegenspreken. Voor nu hou ik ze op mijn lijst :)
Sowieso handig om een voorgenomen budget te vermelden bij dit soort vragen.

Hayabusa is wel laag idd, en lichter dan een GSX-F, kuip zit er ook op, check: goede suggestie.
Hopla, op de lijst ermee, lekker bezig zo _O-
Hayabusa is TE laag ;)
Budget doe ik nooit. Ik ga zoeken waar ik hem het goedkoopste kan vinden (zoek ook in Duitsland). Komt het budget niet uit, dan zoek ik naar eerdere modellen.

Wat dacht je van een Yamaha XJR? De oude versie 1200cc of 1300cc Ik heb al 19 jaar eentje,(Kenny Roberts replica)het is een zware jongen dat wel..... Maar berekoppel, een soepel blok en best te hanteren hoor! Ik ben 1.62 en weeg 57kg dus klein is geen excuus om af te haken...
Voorpoten 20mm doorgestoken en de vering achter 20 mm in laten draaien, kom nu met de voorste helft v/d voeten aan de grond en dat gaat prima.
te naked. Zie mijn eisenpakket in de eerste post.
Dit geldt ook voor de Transalp ;)

Ik hou écht van de looks van de CBR en die anderen op de lijst. In die modellen zoek ik de fijnst stuurbare fiets. De naked / half naked fietsen kunnen ongetwijfeld lekker sturen, maar vind ze niet mooi genoeg. Sorry :$

Mijn persoonlijke lijstje is nu:
- Honda CBR 600f
- Yamaha XJ6F Diversion
- Suzuki GSX-r/s 650 / 1000 f (hier is het altijd even zoeken naar de letters.. r of s.. en zowel de 650 als de 1000 hoop ik te mogen proefrijden)
- Kawa Ninja 650
- BMW f800gt
- Honda VFR 800f

:) dank jullie wel voor al jullie hulp en adviezen. Heb ik zeker wat aan! Nu wachten op het mooie weer om eens lekker te gaan sturen! #zinin !!

Mochten jullie nog een motor weten die op mijn (persoonlijke) lijstje kan, dan hoor ik het graag! :}
 
Laatst bewerkt:
Je veronderstelling is juist. Ik heb voor nu alleen motoren geselecteerd die ik qua uiterlijk interessant vind. Hier ga ik op testrijden en zal jouw ervaring dan ook delen of tegenspreken. Voor nu hou ik ze op mijn lijst :)Hayabusa is TE laag ;)
Budget doe ik nooit. Ik ga zoeken waar ik hem het goedkoopste kan vinden (zoek ook in Duitsland). Komt het budget niet uit, dan zoek ik naar eerdere modellen.te naked. Zie mijn eisenpakket in de eerste post.
Dit geldt ook voor de Transalp ;)

Ik hou écht van de looks van de CBR en die anderen op de lijst. In die modellen zoek ik de fijnst stuurbare fiets. De naked / half naked fietsen kunnen ongetwijfeld lekker sturen, maar vind ze niet mooi genoeg. Sorry :$

Mijn persoonlijke lijstje is nu:
- Honda CBR 600f
- Yamaha XJ6F Diversion
- Suzuki GSX-r/s 650 / 1000 f (hier is het altijd even zoeken naar de letters.. r of s.. en zowel de 650 als de 1000 hoop ik te mogen proefrijden)
- Kawa Ninja 650
- BMW f800gt
- Honda VFR 800f

:) dank jullie wel voor al jullie hulp en adviezen. Heb ik zeker wat aan! Nu wachten op het mooie weer om eens lekker te gaan sturen! #zinin !!

Mochten jullie nog een motor weten die op mijn (persoonlijke) lijstje kan, dan hoor ik het graag! :}
prima, je moet echt gaan voor wat je mooi vind! De yamaha xj6 vind ik bv een echt mooi ding *D
 
- Suzuki GSX-r/s 650 / 1000 f (hier is het altijd even zoeken naar de letters.. r of s.. en zowel de 650 als de 1000 hoop ik te mogen proefrijden)
Niet moeilijk, wel een boel letters:

  • GSX-R is supersport: 600, 750 of 1000 (en in den beginne een 1100, en voor sommige markten ook 400). Ik dacht begrepen te hebben dat je dat niet zocht, maar maakt mij verder niet uit.
  • GSX kan van alles zijn, want was van oudsher bij Suzuki niets meer of minder dan de aanduiding dat het ding 4 kleppen per cilinder heeft. De motor die jij bedoelt (plaatje) is de GSX-F, en die is er als 650 en 1250. Technisch is het ding niet wezenlijk anders dan een Bandit (zie hierna). De toevoeging F wil zeggen dat er een kuip op zit, een A erbij betekent ABS erop.
  • GSF is als 600, 650, 1200 en 1250 te vinden (sommige markten ook 400), en ook wel bekend als Bandit. Zijn trouwens ook gewoon 16-kleppers, want voorzien van terug getunede GSX-R blokken van enkele modelreeksen eerder. Toevoeging S wil zeggen dat er een (tophalf) kuip op zit. Toevoeging A betekent dat het ding ABS heeft. Maakt niet uit, want je gaf eerder aan dit niet te zoeken.
[*]Tegenwoordig is er ook een GSX 1000, een S (naked) of F (met kuip), maar dat is een hele andere motor, waar je overigens wel naar zou kunnen kijken.

Hoedanook: terechte keuze om zelf te bepalen wat er op je lijstje staat. Veel plezier met proefrijden straks, en succes met kiezen :W
 
Laatst bewerkt:
Niet moeilijk, wel een boel letters:

~
  • GSF is als 600, 650, 1200 en 1250 te vinden (sommige markten ook 400), en ook wel bekend als Bandit. Zijn trouwens ook gewoon 16-kleppers, want voorzien van terug getunede GSX-R blokken van enkele modelreeksen eerder.



  • De huidige bandits 650/1250 zijn niet afgeleid van GSX-R blokken maar een eigen ontwikkeling.
    Kijk naar het blok en je ziet dat de opbouw heel anders is. Dit ter zijde.
 
Mijn wensen:

looks: sportief met kuipen
zit: zit liever wat rechterop dan supersport
comfort: zachte zitting, benzinemeter, ABS is fijn, handvatverwarming mag

Ga (serieus) eens kijken bij (en rijden met) de Africa Twin.. Ik heb al vanalles gereden in mijn carriere: nakeds, tour, supersport, maar ik ben toch 't meeste blij met de nieuwe AT. Hij vinkt voor mij alles aan: Fun, Comfortabel, Praktisch :t

full
 
Thnx DucBMW voor je uitleg. Ok, dus de Suzuki GSX-650f(a) of de GSX-1000f(a) dus. Na ja, ik weet ze te vinden via het internet :P

Ga (serieus) eens kijken bij (en rijden met) de Africa Twin.. Ik heb al vanalles gereden in mijn carriere: nakeds, tour, supersport, maar ik ben toch 't meeste blij met de nieuwe AT. Hij vinkt voor mij alles aan: Fun, Comfortabel, Praktisch :t

[afbeelding]
Sorry inSaNo, hoop dat ik eerlijk mag zijn (?). Maar vind ze niet echt heel mooi :$ Hij zal ongetwijfeld lekker rijden, maar mijn oog wil ook wat.

En die Kawasaki Z1000SX is zeker een mooie fiets! Ook voor manlief. Die was al voor een kawa 1400 aan het kijken. Die heeft nu een Ninja zx9r maar das meneer iets te sportief nu die wat ouder is ghehe.
Dus zeker een mooie om naar te kijken. Thnx!!

Mijn persoonlijke lijstje is nu:
- Honda CBR 600f
- Yamaha XJ6F Diversion
- Suzuki GSX-650f / 1000 f
- Kawa Ninja 650
- Kawa Z1000SX
- BMW f800gt
- Honda VFR 800f

Super bedankt voor de toevoegingen dames en heren! Mijn lijstje begon met 3 motoren en bestaat nu al uit 7 sportieve maar toch leuke toermotoren! Echt fijn.
 
Laatst bewerkt:
Of juist niet fijn, nu moet je er 6 weg gaan strepen die ook allemaal iets hebben wat je doet twijfelen 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan