Welke sproeier?

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Ik heb een maand geleden een zx6r uit 1999 gekocht.
Hier zit een Laser hotcam uitlaat op.
Vandaag is naar de bougies gekeken en, die waren wit.
Hoofdsproeiers zijn 137,5 en 140 ( nog standaard) die zijn dus nooit aangepast op de uitlaat.
Hoeveel maten grotere hoofdsproeier is gebruikelijk bij een open uitlaat?
 
Omdat na het plaatsen van een andere uitlaat dit wel de beste optie is.

Helaas zijn sproeiers lastig in die zin dat je zult moeten experimenteren. Die 4 stuks die je nu besteld hebt zijn mogelijk goed, maar als de motor al tegen arm aan liep dan heb je nog groter nodig. Er is geen rekensom waarmee je jouw gemaakte wijziging tot op de komma kan berekenen voor zover ik weet.

Met FI kan je simpelweg digitaal de map aanpassen, sommige tools kan je al heel goedkoop zelf maken en anders zit je aan of een dealer die kan remappen of een powercommander o.i.d.
 
Weet je uberhaupt wel HOE je bougie's moet aflezen...
Dat kan alleen als je de motor op een constant toerental houdt onder belasting, en dan je ontsteking uitschakeld....
Zelfs naar een parkeerplaats rijden, of binnen de stad naar je werkplaats/schuur geeft al een vertekend beeld...
draai er een nieuwe in, en start een koud , dan zul je zien dat ze na 20 sec zwart zijn...

Dus zoals eerder al gemeld, bougie's aflezen is een vak appart
 
Omdat na het plaatsen van een andere uitlaat dit wel de beste optie is.

Helaas zijn sproeiers lastig in die zin dat je zult moeten experimenteren. Die 4 stuks die je nu besteld hebt zijn mogelijk goed, maar als de motor al tegen arm aan liep dan heb je nog groter nodig. Er is geen rekensom waarmee je jouw gemaakte wijziging tot op de komma kan berekenen voor zover ik weet.

Dat weet ik, ga zo en zo nog een keer me bougies bekijken met de nieuwe sproeiers.

Ik ging er vanuit dat wel meer mensen een andere uitlaat op hun zx6r zetten, met hun advies had ik een richtlijn waar ik kon beginnen met sproeiers.
 
Laatst bewerkt:
Wat een feest topic weer. Hij rijd prima zeg je, wat is het probleem dan ?

Boek een testrun bij een dyno met a/f meting als je je zo zorgen maakt. Waarschijnlijk hoef je überhaupt niks aan te passen en zit je je halve motor voor niks uit elkaar te schroeven en kosten te maken :? |( Echt.. Maar aan je opmerkingen te lezen weet je alles al :+
 
Laatst bewerkt:
"goed" is subjectief, net zoals "mooi".
Dus meten is weten.

Maar een dergelijke aanpassing waarbij men vaak naar een open (sport) uitlaat gaat staat volgens mij garant voor een armere loop.
 
Wat een feest topic weer. Hij rijd prima zeg je, wat is het probleem dan ?

Boek een testrun bij een dyno met a/f meting als je je zo zorgen maakt. Waarschijnlijk hoef je überhaupt niks aan te passen en zit je je halve motor voor niks uit elkaar te schroeven en kosten te maken :? |( Echt.. Maar aan je opmerkingen te lezen weet je alles al :+

Dat die prima rijd wil niet zeggen dat het mengsel prima is.

Weet jij wel wat een witte bougie betekent?
Aan jou opmerking te lezen doe jij graag of dat je het weet :N

Dyno run komt daarna
 
Weet je uberhaupt wel HOE je bougie's moet aflezen...
Dat kan alleen als je de motor op een constant toerental houdt onder belasting, en dan je ontsteking uitschakeld....
Zelfs naar een parkeerplaats rijden, of binnen de stad naar je werkplaats/schuur geeft al een vertekend beeld...
draai er een nieuwe in, en start een koud , dan zul je zien dat ze na 20 sec zwart zijn...

Dus zoals eerder al gemeld, bougie's aflezen is een vak appart

Dit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan