Welke (SS) motor om mee te beginnen?

NielsVR

MF veteraan
25 jul 2002
3.171
0
Zoetermeer
Over ongeveer een week moet ik afrijden en ben (natuurlijk) al maanden op zoek naar de motor. Toen ik er nog helemaal geen verstand van had wilde ik een Yamaha Thundercat, daarna een CBR600F en nu ben ik er eigenlijk achter dat ik een R6 (1999/2000 model) in het blauw toch eigenlijk wel het allermooist vind.

Het probleem is alleen dat ik bang ben dat de motor iets teveel vermogen heeft voor een beginnende motorrijder. Natuurlijk heb je het allemaal in eigen hand, maar toch... Door veel te praten, lezen en internetten merk ik toch dat men vindt dat de fiets foutjes snel afstraft (vergeleken bij bijvoorbeeld een CBR600F). Of dit nou door het vermogen of de rijeigenschappen komt weet ik nog niet precies.

Nou vroeg ik me af of het mogelijk is om iets van dat vermogen in te leveren, zodat ik wellicht iets meer de grenzen kan opzoeken zonder dat ik de controle over de fiets verlies. (Natuurlijk moet ik dit later weer kunnen terug zetten ;) )

-edit: topic titel was: R6 'begrenzen', maar blijkbaar worden de quotes niet omgezet/begrepen door de code. Zou iemand de titel kunnen aanpassen?
 
Topictitel aangepast

Mijn bescheiden mening: koop eerst een andere fiets (die droomfiets kan altijd nog), bijvoorbeeld een CBR600, die is veel minder extreem dan een R6 en daar leer je het IMO veel sneller op dan op een R6. Als je wat ervaring hebt opgedaan kun je altijd nog die R6 kopen.

Omdat ik denk dat dit op een discussie uitloopt over wel of geen R6.. ook verplaatst naar Sport.
 
Bedankt voor het aanpassen van de titel.

Maar maakt dat nou echt zo veel uit - een CBR600 of een R6?

M'n verstand zegt dat het inderdaad slimmer is om een CBR600 (of zelfs iets van een CB600 ofzo) te kopen, alleen gaat 7500 EURO uitgeven voor iets waar ik eigenlijk niet helemaal achter sta nogal tegen mijn gevoel in.
 
Maar maakt dat nou echt zo veel uit - een CBR600 of een R6?

M'n verstand zegt dat het inderdaad slimmer is om een CBR600 (of zelfs iets van een CB600 ofzo) te kopen, alleen gaat 7500 EURO uitgeven voor iets waar ik eigenlijk niet helemaal achter sta nogal tegen mijn gevoel in.
Ik vergelijk het ff met mijn eigen motor, een GSX-R. Qua sportiefheid en racehouding ongeveer vergelijkbaar met een R6. Ze zijn beide in ieder geval VEEL sportiever dan een CBR600, waar ik ook wel op gereden heb.

Neem alleen al de karakteristiek van het vermogen, zowel mijn GSX-R als de R6 hebben echt een vrij aggressief eindschot boven de 8000 toeren, daarboven is het een kanon. Een CBR bijvoorbeeld is dan veel gemoedelijker, het vermogen verloopt voor je gevoel veel meer lineair op, misschien iets saaier maar met weinig ervaring ook wel zo veilig denk ik, hij zal je in ieder geval niet snel verrassen.

Ik ben en blijf van mening dat een GSX-R of R6 geen goeie beginnersfiets is. Het KAN natuurlijk wel goedgaan maar het is IMO verstandiger om op een lichtere of minder extreme fiets te starten. Een CBR600 is hier een goed voorbeeld van, maar je zou zelfs aan een 400 SS kunnen denken, niet al te veel vermogen maar wel heel veel plezier.

Ik denk gewoon dat als je nu al nadenkt om een R6 te begrenzen je nog niet toe bent aan zo'n fiets, vergis je niet in zo'n extreme 600SS!

En je hoeft niet gelijk 7500 euro uit te geven, koop eerst anders een wat oudere! Van 1995 ofzo, die zijn lang zo duur niet en kun je het mooi op leren.

Succes met je keuze! :)
 
Koop voor de winter een gebruikte en wat oudere cbr 600 of zo. Leer hierop rijden, dat moet zeker lukken in de winter. En ruil deze motor tegen het voorjaar in voor een nieuwe(re). Dan hoef je je in de winter ook niet druk te maken over pekel op je nieuwe fiets. :) Sim-pel

edit: Rev was me voor met een dergelijk verhaal
 
Ik denk gewoon dat als je nu al nadenkt om een R6 te begrenzen je nog niet toe bent aan zo'n fiets, vergis je niet in zo'n extreme 600SS!

En je hoeft niet gelijk 7500 euro uit te geven, koop eerst anders een wat oudere! Van 1995 ofzo, die zijn lang zo duur niet en kun je het mooi op leren.

Succes met je keuze! :)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord - ik kan alle 'hulp' gebruiken ;)

Maar een motor van voor 1999 is bijna geen optie, want ik ben er echt nog geen één tegen gekomen die ik mooi vind. En ik ben niet van plan iets te kopen dat ik niet mooi vind. Al die oude vierkante bakken kosten vaak nog rond de 4000 á 5000 euro en dan leg ik liever 2 of 3000 bij voor iets dat ik wel mooi vind.

Ik had er zelf ook al aan gedacht om een CB500'tje te kopen, maar zelfs m'n rij-instructeur raadt me dat af omdat ik dat 'na een half jaar' al zat zou zijn. Dan kun je natuurlijk na een half jaar weer een nieuwe kopen, maar dat lijkt me een duur / vervelend geintje.

Ik weet dat dit soort topics al vaker voorbij zijn gekomen, maar toch probeer ik het nog een keer }) Wat zijn nou goede 'beginners motoren'? Het moge duidelijk zijn dat ik het liefst een SS heb, dus choppers en ander puin vallen voor mij bij voorbaat al af. Een Ducati Monster of een CB600F vind ik bijvoorbeeld ook erg mooi, maar die hebben geen kuip en dat lijkt (ik weet niet beter) me wat minder.
 
Wat zijn nou goede 'beginners motoren'? Het moge duidelijk zijn dat ik het liefst een SS heb, dus choppers en ander puin vallen voor mij bij voorbaat al af. Een Ducati Monster of een CB600F vind ik bijvoorbeeld ook erg mooi, maar die hebben geen kuip en dat lijkt (ik weet niet beter) me wat minder.
Als we het bij SS houden... mijns inziens goeie beginnersmotoren:

ZXR400
FZR400
CBR400RR
RVF400
ZZR600
CBR600
Thundercat

Zo ff uit m'n hoofd... uiteraard niet volledig.

Is zo'n Thundercat niks voor jou? Stuk minder extreem dan een R6 en toch ook hele mooie fiets! Je noemt hem zelf al in je verhaal. :)
 
- Kawasaki zxr 400?

beetje rare mening van die instructeur. alsof iedereen na een half jaar op een cb 500 is uitgekeken... mn pa rijd al 2/3 jaar op een er-5. met veel plezier.
 
beetje rare mening van die instructeur. alsof iedereen na een half jaar op een cb 500 is uitgekeken... mn pa rijd al 2/3 jaar op een er-5. met veel plezier.
Valt wel mee, hij kent de mensen met wie ik veel zal rijden en die rijden bijna allemaal supersport (of in iedergeval flink door ;) ). Hij denkt - en ik geef hem daar wel gelijk in - dat ik het vermogen na een tijdje zat ben. Hij raadt me aan om bijv. een CBR600 of Fazer 600 (UGH!) te kopen.

Ik heb net nog eens rond zitten kijken op motoroccasion en bikenet, maar ik heb gewoon een te goede smaak geloof ik ;) Ik kom toch elke keer uit op een CBR600, R6 of iets soortgelijks. Ik zou het niet erg vinden hoor, om op een ER-5 / CB500 / ZZR600 (en noem ze maar op) te rijden, alleen ben ik niet van plan om er zo'n 4 á 5000 euro aan te besteden (want dat kosten die dingen toch nog). Zeker niet als ik dan gelijk al van plan ben om binnen een X aantal maanden een nieuwe te kopen.

ZXR400 heb ik ook een tijdje naar gekeken, alleen vind ik die in veel gevallen ook verhoudingsgewijs te duur.

Volgens mij ben ik niet meer te redden ;)
 
Ik heb een Thundercat gehad en heb nu een R6...
En R6 is een, zeg maar iets minder gepolijste Thundercat.
Volgens mij even ongeschikt voor de term "beginnersfiets"
Een term die nu eigenlijk alleen maar rondvliegt als "minder dan 120 pk" oid

- laat of de term beginners fiets weg en koop wat je wilt
- of som de echte beginners fietsen op nl:

ER5
CB500
GS500
NTV650
 
ik zou gewoon de R6 nemen. er vanuitgaand dat je zelf zo verstandig bent dat je niet meteen de genzen op gaat zoeken. je moet gewoon langzaam opbouwen. dan is er niks aan de hand. de cbr is gewoon ronduit saai. je zal hier dan ook al snel op uitgeken zijn.
 
ik snap trouwens dat hele "uitgekeken" niet...

Een automobilist die begint met een, pak 'm beet Peugeot 206 raakt toch ook niet uitgekeken na een jaar.

denk dat ik moet lezen: "niet meer onder de indruk van het vermogen" :P
 
Als je een andere motor koopt zit je toch altijd met je gedachten van ik wil een r6. Als je maar een beetje verstandig rijd, en niet denkt dat ongelukken alleen bij anderen gebeuren.(en er zijn mensen die met meer vermogen zijn begonnen)
Begrenzen kan volgens mij ook wel. Kijk maar naar al die duitse motoren.
 
Ik heb ongeveer het zelfde probleem,
alleen heb ik 2 jaar 25kw erop zitten.
Je heb gelijk al die oudere motoren
vind ik :r en veel te duur.
Jij moet je eigen keuze maken
maar ik denk dat ik er maar 2000
pleuro's meer uit ga geven dan weer
2 jaar op een motor te moeten rijden
die ik eigelijk niet mooi vind (lees:lelijk).
Dan maar even rustig rijden,alles
went vanzelf wel weer en dan wil je
waarschijnlijk weer sneller }) .

succes met je keuze,

MZZL'Z Spank
 
de cbr is gewoon ronduit saai. je zal hier dan ook al snel op uitgeken zijn.
Voor JOU en MIJ issie saai ja... maar niet voor een beginnende motorrijder denk ik. Ik lees hier al verhalen van mensen die met 34PK starten en onder de indruk zijn van de acceleratie...een CBR600 heeft rond de 100PK, gaat ook als de brandweer als je gas geeft. :)

Maar motorrijders zijn vaak wel mensen die niet op basis van rationele gedachten een motor kopen maar op basis van emotionele... mooi en flitsend krijgt dan de voorkeur.

Ben benieuwd wat je kiest, maar ik weet zeker dat je op zowel een 400SS, CBR of R6 veel lol zult hebben. :)
 
Ik denk dat ik het hele 'motor kopen' idee maar even moet vergeten (hoe moeilijk dat ook is), totdat ik daadwerkelijk mijn rijbewijs heb. Dan kan ik proefritten maken en makkelijker beslissen of een motor wel of niet bij me hoort.

Toch allemaal bedankt voor de tips.

Nog even over dat vermogen. Op de CB500 waar ik op les dacht ik de eerste paar keer dat ik 'm opentrok en boven de 6000 toeren kwam 'wauw'. Nu rij ik (op de terugweg, dan mag het allemaal wat sneller ;) ) veel hoog in de toeren en heb ik nog maar zelden dat ik dat 'wauw' gevoel. Als ik binnen een aantal lessen al begin te wennen aan het vermogen, kan ik me inderdaad voorstellen dat dit na een aantal maanden echt rijden een stuk erger is.

Kan iemand me trouwens vertellen wat dan precies het verschil is tussen een CBR600F en een R6? Zithouding is wat sportiever bij de R6, de R6 heeft iets meer vermogen, maar wat maakt de R6 nou precies zo extreem? Reageert ie anders dan een CBR600 en zo ja, waardoor komt dat dan?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik het hele 'motor kopen' idee maar even moet vergeten (hoe moeilijk dat ook is), totdat ik daadwerkelijk mijn rijbewijs heb. Dan kan ik proefritten maken en makkelijker beslissen of een motor wel of niet bij me hoort.

Toch allemaal bedankt voor de tips.

Bedenk ook dat het met een broek vol poep niet lekker motorrijden is. De lol gaat er dan al snel af.
 
Als je bang bent dat je jezelf niet onder controle hebt, dan zou ik NOOIT aan een SS beginnen. Denk je wel gecontroleerd met het gas om te kunnen gaan dan maakt het geen reet uit of het een R6 of iets anders is. Onder de zeg 6000 toeren hebben die 4 cilinder dingen toch weinig koppel. Een R6 heeft op 2Nm na precies zoveel als een Thundercat. Dus ook dat maakt niet uit.
Waar je naar moet kijken is dus de koppelcurve welke niet aggressief is bij 600cc SS en de zithouding. Dit laatste is wel even wennen als je een lesmotor gewend bent.
Kortom: Ga gewoon eens wat huren (zal wel geen R6 worden dan) en kijk dan wat je wel wat lijkt. Met elke motor kun je jezelf gemakkelijk de dood in rijden als je niet controleerd net het gas kunt omgaan. Op een motor met een sportieve zit en veel koppel zal dit alleen wat eerder gebeuren. Ken jezelf.
 
priiiiima beginnersfiets die R6! Kijk maar naar mij!!

Rijd prima, maar je moet weten waarmee je speelt. Als je jezelf niet vertrouwt met zo'n ding dan moet je er niet opstappen. Ik heb er nooit last van gehad, maar mijn vriendin durft er niet op te rijden. Ze vind hem te fel en kan er niet soepel mee rijden. Daar heb ik geen problemen mee, maar ik houd wel van een katterige motor.

Huur hem anders voor een dag en denk daar dan over na.
 
de R6 heeft iets meer vermogen, maar wat maakt de R6 nou precies zo extreem? Reageert ie anders dan een CBR600

De R6 is volledig gemaakt voor het snelle bochtenwerk.

Langzaam de bocht om voelt daardoor direct "verkeerd".
Je stuur kantelt naar binnen en je moet in de bocht corigeren.
Ik ga pas mooie bochten maken op 80% van mijn kunnen.

Het vermogen komt er niet lineair uit.
Bij 10.000 krijg je bijv. een schop extra.
De CBR schijnt een voorspelbaarder te zijn.
 
Ik ben op een CBR600 begonnen, en heb nu een R6. Het verschil is gewoon extreem. De R6 vindt ik absoluut geen geschikte beginnersfiets. Deze geeft voor iemand met weinig ervaring gewoon niet aan wat mogelijk is. De eerste keer dat ik er op reed had ik het gevoel dat hij gewoon de bocht in viel. En de eindspurt is vele malen heftiger dan de CBR600.

CBR600 is ook niet echt een geschikte beginners motorfiets. Achteraf gezien voor mij dus niet. Ik had al mijn spaargeld in dat ding gestoken en niet All-Risk verzekert. Dus doodsbang om op mijn bek te gaan en al dat plastic te bederven. Rijdt je in je achterhoofd bang voor schade, dan houd je altijd te veel in, waardoor te snel en te veel voor een bocht op de rem gaat en het echte lekkere bochtenwerk gevoel wegblijft. (Terwijl wat inhouden altijd zeer verstandig is, maar niet te veel)

Heb je genoeg geld (om om te donderen), ga dan maar gerust voor de CBR600, en je zal er echt heel veel plezier aan beleven.

Is geld een probleem, ga dan voor een wat oudere naked bike, die gerust een krasje mag hebben.

Ga je wel voor de R6, dan kan ik je verzekeren (of je moet een natuurtalent zijn) dat je minder snel goed motorrijden leert (BOCHTENWERK) dan dat je voor de CBR600(of een nog betere beginnersmotor) gaat.

[edit] wat verduidelijkingen[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat je van plan bent (waar je je fiets voor gaat gebruiken), maar als je vaak korte ritten wilt maken kun je ook voor een RS250 gaan. Deze is ook niet zo zwaar, vergevingsgezind en niet teveel vermogen. En je hebt ook niet het probleem dat ie lelijk is :) .
Ik had dezelfde situatie als jou (oude bakken vind ik ook lelijk) en dacht een jaartje op deze fiets te rijden. Nou, ik wil hem nog lang niet kwijt echt een superfietsje...
 
Koop de motor die je wil hebben en rijd ermee naar je eigen kunnen.
Waarom zou je een motor kopen die je eigenlijk niet wilt :?
 
Kheb zelf een R6 gehad als beginnersfiets... Hele fijne fiets maar je moet ontzettend goed oppassen waar je mee bezig bent... Hij rijdt zo gaaf dat je blijft accelereren en in sommige bochten kan dat niet ben ik achter gekomen |( |( .

Gelukkig wel heel gehouden, maar soms scheelde het echt niet veel.
R6 is echt een fiets die vraagt om: "harder, harder, HARDER!!!!".(De Mille vraagt daar veel minder om).
Daar moet je ontzettend mee oppassen.

Ook moet je er rekening mee houden dat een fiets waar je bang voor bent, niet lekker rijdt.
Dus gewoon het advies opvolgen wat hier gegeven wordt: Keer een dagje huren, voor zover ik weet zijn er 3 winkels in NL waar ze ze verhuren... Maar een proefrit maken zegt ook al wel veel...
Maar als je die rit dan maakt, wel (als ie warm is) goed doortrekken naar zeg 12k RPM, probeer eerst maar op een recht stukkie... Dan weet je tenminste wat je onder je kont hebt, Oh ja, NIET volgas naar die 12k toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan