Welke systeemhelm ?

Heb enorm veel reviews gezien van de Sportmodular, Neotec II, C4 Pro, RPHA90, etc. Ook vergelijkende testen.
Blijkbaar dan toch niet zo betrouwbaar...


Tuurlijk zijn die testen niet betrouwbaar, het is toch niet met jouw hoofd dat ze die testen doen...


Als er iets is wat heel persoonlijk is dan zijn het helmen wel.
 
Dus eigenlijk is de enige manier om niet teleurgesteld te worden een helm kopen in een winkel die zo'n windtunnel heeft. Of een winkel die van elke helm een 'demo' model heeft om eens uit proberen...
Want zelfs wanneer een helm je in de winkel perfect past, en mooi overal aansluit, dan nóg ben je niet zeker...

Wellicht ga ik best eens op zoek naar een winkel die niet té ver van mijn huis gelegen is waar je een Shoei Personal Fitting kan doen. Als het dan nóg niet goed zit, dan kijk ik beter uit naar een ander merk... of een ander hoofd :+
 
Wellicht ga ik best eens op zoek naar een winkel die niet té ver van mijn huis gelegen is waar je een Shoei Personal Fitting kan doen.

De dichtstbijgelegen winkel is MKC Moto in Tilburg, is een uurtje of twee rijden. In België zijn er blijkbaar slechts enkele dagen per jaar waar een personal fitting kan.
Dus afspraakje maken in Tilburg dan maar... van zodra de lockdown opgeheven is, natuurlijk. Intussentijd de oortjes flink dicht maken :)
 
Zoals gezegd in mijn vorige post, de helm ademt kwaliteit, voelt toch zo aan, en zit inderdaad als gegoten...
Maar man man man, wat is hij luid ! En dit is kritiek die ik al van andere mensen gehoord heb.
Ofwel heb ik geen Shoei hoofd, of ik heb dikkere padding nodig omdat dat in de meeste gevallen wel zou helpen. Heb deze ondertussen besteld, eens plaatsen wanneer ik tijd heb, maar als het niet helpt dan gaat hij weg.

Is mijn derde helm, na de AGV X3000 en de Scorpion ADX-1 maar deze Shoei is veruit de luidste van de 3. En nu draag ik nog een Balaclava tegen de koude, en oordoppen en nóg hoor ik vanaf 70 km/u enkel nog het harde windgeruis. En ik dacht dat mijn Scorpion luid was...
Een personal fitting is waar ik woon niet mogelijk dus is het behelpen. Ofwel heeft het Sena communicatiesysteem er iets mee te maken en is de helm effectief stiller zonder dat systeem. Wat dus ook vrijwel onbruikbaar is.

Had beter mijn eerste gevoel gevolgd en een AGV Sportsmodular of een Schuberth C4 Pro gekocht. Hoewel, de meeste reviewers zijn er ook niet uit of de Sportsmodular nu een stille helm is of niet.
Mja...
Kan je helmen ook proefrijden ? Zou verdomd makkelijk zijn.

Ik kan vrijwel met zekerheid zeggen dat jouw persoonlijke verwachtingen vèèl te hoog zijn....

Even een simpele stelling;
Ècht stille helmen bestaan gewoonweg helemaal niet !
 
Ik kan vrijwel met zekerheid zeggen dat jouw persoonlijke verwachtingen vèèl te hoog zijn....

Even een simpele stelling;
Ècht stille helmen bestaan gewoonweg helemaal niet !
Volledig stil, weet ik ook wel, dat kan gewoon niet.
Maar mijn vorige helmen, de AGV X3000 was stiller dan deze Neotec II ; mijn Scorpion ADX1, die nochtans de reputatie heeft van een hele luidruchtige helm te zijn, is ook stiller dan mijn Neotec II...
 
Volledig stil, weet ik ook wel, dat kan gewoon niet.
Maar mijn vorige helmen, de AGV X3000 was stiller dan deze Neotec II ; mijn Scorpion ADX1, die nochtans de reputatie heeft van een hele luidruchtige helm te zijn, is ook stiller dan mijn Neotec II...

Is die ervaring wel met dezelfde motor?
 
Is die ervaring wel met dezelfde motor?
De AGV X3000 gedragen op een Royal Enfield 650 GT en een Kawasaki Z900RS, geen verschil.
De Scorpion ADX1 gedragen op een Suzuki V-Strom 650 en ook een paar keer op de Z900RS, geen verschil hoewel de V-Strom een windscherm had (hoge of lage instelling maakte niks uit).
De Neotec II alleen gedragen op mijn Superduke GT (windscherm hoog of laag, maakt niks uit.)

Wat de windschermen betreft : geen enkele instelling maakte verschil uit, noch op de Suzuki, noch op de KTM. Ik ben nochtans niet uitzonderlijk groot/lang (1m86).
 
Wellicht kun je je neotec eens goed nakijken of zowel het scherm als de aansluitingen goed zijn.
Het scherm moet rondom goed aanliggen op het rubber, zonder dat je het scherm dicht moet forceren.
Als het scherm niet perfect aanligt, maakt dat inderdaad veel extra lawaai.
Het stellen staat goed omschreven in de gebruiksaanwijzing, maar het is wel effe een klusje waar je de tijd voor moet nemen.
Je kunt ook langs een dealer gaan, bij mij hebben ze het onder service uitgevoerd.
Personal fitting zou ik zeker laten doen, of het de helm stiller maakt bij jouw weet ik niet, het draag comfort neemt wel enorm toe.
 
ADX1 stiller dan een Neotec II evaren is heel bijzonder. Ik zou inderdaad even goed kijken naar de aansluiting van je vizier. Stel je vizier en zorg dat je rubbertjes van het vizier ingevet zijn met het meegeleverde flesje en inderdaad een Sena aan de zijkant hangen doet geen wonderen voor de stilheid van een helm.

Voor de rest, setje oordopjes zou ik ook zeker adviseren. Een HJC RPHA90S is op het moment geloof ik de meest stille helm, maar bij 130 kilometer per uur torpedeer je je hoofd nog altijd met 97db wat niet 'stil' is in wat voor vorm dan ook.
 
Sena aan de zijkant hangen doet geen wonderen voor de stilheid van een helm.
In de neotec heeft hij een srl 2 van senna, de neotec is hiervoor helemaal voorbereid je verwijderd de originele klepjes, deze zijn indentiek aan de senna en dan valt deze volledig in de helm, deze is dan volledig geintergreerd in de helm en heeft geen uitstekende delen.
 
ADX1 stiller dan een Neotec II evaren is heel bijzonder. Ik zou inderdaad even goed kijken naar de aansluiting van je vizier. Stel je vizier en zorg dat je rubbertjes van het vizier ingevet zijn met het meegeleverde flesje en inderdaad een Sena aan de zijkant hangen doet geen wonderen voor de stilheid van een helm.

Voor de rest, setje oordopjes zou ik ook zeker adviseren. Een HJC RPHA90S is op het moment geloof ik de meest stille helm, maar bij 130 kilometer per uur torpedeer je je hoofd nog altijd met 97db wat niet 'stil' is in wat voor vorm dan ook.
Ga ik eens doen. Heb de helm gekocht in oktober vorig jaar dus misschien beter langsgaan bij de winkel.

In de neotec heeft hij een srl 2 van senna, de neotec is hiervoor helemaal voorbereid je verwijderd de originele klepjes, deze zijn indentiek aan de senna en dan valt deze volledig in de helm, deze is dan volledig geintergreerd in de helm en heeft geen uitstekende delen.
Klopt, en hebben ze voor mij bij aankoop gemonteerd.
 
Ga ik eens doen. Heb de helm gekocht in oktober vorig jaar dus misschien beter langsgaan bij de winkel
De neotec II is zeker geen goedkope helm, je mag daar een een stukje service op verwachten.
Een goede dealer zal dit probleemloos doen.
Ik spreek nu voor mezelf natuurlijk maar ik vind shoei kwa comfort als ik kijk naar als ik hem lang opheb, met kop en schouders boven taloze andere merken uitsteken,.
Ik heb in mijn motorrij leven al heel wat helmen versleten, maar mijn eerste shoei ergens in 1985 gekocht was een verademing, eindelijk een helm die je de hele dag op kon hebben zonder drukpunten en toch stevig zat.
Sinds die tijd kom ik iedere keer bij het passen weer uit op dit merk.
Laatst via personal fitting aan laten passen, begon wat los te zitten, en zit weer perfect.
 
Ik kan vrijwel met zekerheid zeggen dat jouw persoonlijke verwachtingen vèèl te hoog zijn....

Even een simpele stelling;
Ècht stille helmen bestaan gewoonweg helemaal niet !
Echt stil niet maar mn shoei nxr2 is toch wel akelig stil met de kinflap gemonteerd.
Dat was voor mij de eerste keer dat ik eens om te proberen zonder gehoorbescherming reed en het geluid heel goed meeviel. (ik heb een gevoelig gehoor en draag normaal altijd gehoorbescherming bij het motorrijden)
 
Wellicht kun je je neotec eens goed nakijken of zowel het scherm als de aansluitingen goed zijn.
Het scherm moet rondom goed aanliggen op het rubber, zonder dat je het scherm dicht moet forceren.
Als het scherm niet perfect aanligt, maakt dat inderdaad veel extra lawaai.
Het stellen staat goed omschreven in de gebruiksaanwijzing, maar het is wel effe een klusje waar je de tijd voor moet nemen.
Je kunt ook langs een dealer gaan, bij mij hebben ze het onder service uitgevoerd.
Personal fitting zou ik zeker laten doen, of het de helm stiller maakt bij jouw weet ik niet, het draag comfort neemt wel enorm toe.
Idd, kijk even de aansluiting van het vizier op je helm na.
Het zelfde probleem heb ik ook meermaals gehad na het grondig schoonmaken van mijn helm.
Dacht ik het vizier goed gemonteerd te hebben, bleek dit toch niet zo te zijn. En dan krijg je een beste bak lawaai.
 
Wellicht ga ik best eens op zoek naar een winkel die niet té ver van mijn huis gelegen is waar je een Shoei Personal Fitting kan doen. Als het dan nóg niet goed zit, dan kijk ik beter uit naar een ander merk... of een ander hoofd :+


Je bent van België? Motoport in Veldhoven doet aan Personal fitting..

Maar of je daarmee van dat extra geluid verlost gaat zijn? Je vergelijkt het geluid op verschillende motoren...
Mijn ervaring zegt dat het vooral die schermpjes op de motorfietsen zijn die voor turbulentie en extra geluid zorgen.
 
Je bent van België? Motoport in Veldhoven doet aan Personal fitting..

Maar of je daarmee van dat extra geluid verlost gaat zijn? Je vergelijkt het geluid op verschillende motoren...
Mijn ervaring zegt dat het vooral die schermpjes op de motorfietsen zijn die voor turbulentie en extra geluid zorgen.

Volgens Google Maps is Veldhoven 2u37 rijden voor mij, Tilburg 2u...

Van die schermpjes, mja, weet ik niet.
Royal Enfield zonder windscherm en X3000 zelfde geluid als Z900RS met laag windscherm. Scorpion op V-Strom 650 met hoog windscherm zelfde geluid als op Z900RS met laag windscherm. Waar is de gemene deler...

Domme vraag maar... Als je met een door de overgrote meerderheid als 'stil' beschouwde helm rijdt, zoals de Neotec II, of de C4 Pro, moet je dan je motorgeluid nog duidelijk kunnen horen bij snelheden boven de 70 km/u ?
En wat is stil, of luid ? Heel subjectief ook. Moeilijk om nu daadwerkelijk te bepalen wat aanvaardbaar is of niet. En misschien ben ik wel te veeleisend.
 
Laatst bewerkt:
Van die schermpjes, mja, weet ik niet.


Ga eens rechtstaan op je motor tijdens het rijden.. Met de helm volop in de wind, zonder invloed van schermpjes, hoe klein ook, in welke stand ook.

Ik kan mis zijn, maar zelfs het kleinste schermpje kan voor de nodige turbulentie en extra geluid zorgen..
 
Domme vraag maar... Als je met een door de overgrote meerderheid als 'stil' beschouwde helm rijdt, zoals de Neotec II, of de C4 Pro, moet je dan je motorgeluid nog duidelijk kunnen horen bij snelheden boven de 70 km/u ?
En wat is stil, of luid ? Heel subjectief ook. Moeilijk om nu daadwerkelijk te bepalen wat aanvaardbaar is of niet. En misschien ben ik wel te veeleisend

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

Om te beginnen, geluidswaarneming is een subjectief iets.
Iedereen ervaart geluid anders.
Wat de een als muziek in de oren klinkt kan voor iemand anders een rotgeluid zijn.

bij helmtesten wordt vaak ten opzichte van andere helmen vergeleken en dan komen er bepaalde uit die toch van de anderen stiller zijn.
Feit is dat je met een helm op nog steeds met grote snelheid voortbeweegt en dus een niet te verwaarlozen hoeveelheid wind om de helm hebt.
Geen enkele helm is nu echt aerodynamisch gevormd, het is en blijft een balvormig ding op je hoofd, waar ook nog een schermpjes die hoe minimaal ook uitsteken en dus voor turbulentie zorgen.
Een helm maakt dus geluid tijdens het rijden.
Zelf rij ik een tracer met hoge ruit.
Hoewel ik met m'n scherm open kan rijden, maakt het windgeruis best wel lawaai.
Het is algemeen bekend dat het verstandig is om gehoor bescherming te dragen, om gehoorschade te voorkomen.
Dit is al een aanwijzing dat helmen niet echt stil zijn.

Het beste advies wat ik je kan geven is laat jezelf gehoor bescherming op maat aanmeten, met filters voor motor rijders.
Kosten wel wat, maar op de lange termijn scheelt het je gehoor
 
Ik had dikkere lining besteld voor m'n Neotec II, 39mm ipv de standaard 35 mm. Daarnet geplaatst. Helm zit strakker maar niet oncomfortabel en het voelt aan alsof hij beter aansluit. Eens testen van zodra ik kan.

Qua hoorbescherming heb ik oordopjes van Alpine. Is wel een degelijk merk maar op maat zal effectief wel beter zijn. Nu, eerst eens de nieuwe lining testen, zoniet wachten tot MKC Moto in Tilburg weer toegankelijk is en eens een Personal Fitting laten doen. Dan verder kijken.
Maar als Personal Fitting en oordopjes op maat nog steeds weinig uithalen, dan zal ik effectief op zoek moeten naar een ander hoofd, denk ik :)
 
Ik mis hier de Nolan N100-5 wel een beetje in dit topic.
Welliswaar heeft @Hilco61 een poging gedaan, maar dit werd afgewimpeld omdat het geen "premium" model zou zijn.
Voor degene die nog op zoek is naar een (andere) systeemhelm zou ik deze toch meenemen in mijn keuze.
Een zeer comfortabele helm waar ook een communicatie systeem ingebouwd kan worden. En bovendien redelijk aangenaam geprijsd.
De politie rijdt er ook mee, dus zo slecht zullen ze wel niet zijn.
 
Ik had dikkere lining besteld voor m'n Neotec II, 39mm ipv de standaard 35 mm. Daarnet geplaatst. Helm zit strakker maar niet oncomfortabel en het voelt aan alsof hij beter aansluit. Eens testen van zodra ik kan.

Qua hoorbescherming heb ik oordopjes van Alpine. Is wel een degelijk merk maar op maat zal effectief wel beter zijn. Nu, eerst eens de nieuwe lining testen, zoniet wachten tot MKC Moto in Tilburg weer toegankelijk is en eens een Personal Fitting laten doen. Dan verder kijken.
Maar als Personal Fitting en oordopjes op maat nog steeds weinig uithalen, dan zal ik effectief op zoek moeten naar een ander hoofd, denk ik :)
De standaard oordopjes van Alpine zijn niet slecht.
Het verschil met op maat gemaakt alpine oordoppen voor motorrijden is echter een wereld van verschil.
Hier zit een speciaal filter in dat effectief het windgeruis onderdrukt, maar bijv spraak en muziek goed doorlaat.
Verder sluiten deze oordoppen vele malen beter af als de universele waardoor de effectieve demping veel hoger is.
Zelf heb ik een voorkeur voor de zachte siliconen otoplastieken maar ook dat is persoongebonden en wellicht afhankelijk van de vorm van je gehoorgang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan