Welke systeemhelm ?

Superduke GT, ruit in de hoogste of laagste positie, maakt geen verschil uit...
Op mijn Tracer 900 maakt het ook niet uit of ik het ruitje op de hoogste of laagste stand zet,het windgebulder blijft.
Maar een kleiner ruitje op de laagste stand helpt wel,en een hogere ruit ook volgens anderen.
Heb je al eens geprobeerd om zonder ruitje te rijden,gewoon als test?
Ik ken persoonlijk 3 man met een Neotec2,en die zijn er zeer tevreden over.
 
Ben langsgeweest bij MKC Moto voor een personal fitting. 60 euro weggegooid als je 't mij vraagt want de helm blijft even luid. Heb de helm op dat moment ook laten nakijken, controleren of alles goed aansloot enz., maar was allemaal ok.
Ofwel heb ik gewoon te groot gekocht. Ik had zelf al dikkere lining gekocht, en dan met de personal fitting sluit hij nu perfect aan. Maar hij is nog steeds even lawaaierig. Ik had bij aankoop ook een L geprobeerd, maar die zat wel heel strak ; ik weet niet hoe ik mijn bril daar nog had tussengewrongen.

Ik had ervoor een AGV X3000, pastte goed bij mjin retromotor die ik toen had, en die vond ik perfect passen en ook veel stiller dan de Neotec 2. Die AGV was natuurlijk een integraalhelm, dus misschien moet ik die kant op gaan. Ben een beetje wantrouwig tegenover Shoei nu, maar misschien had ik beter de GT-Air 2 gekozen.
Het hoeft niet echt een systeemhelm te zijn, maar het is natuurlijk handig. Ben ook aan 't kijken naar de AGV Sportmodular en de HJC RPHA 90S Carbon ; deze laatste schijnt de beste geluidsisolatie te hebben van alle systeemhelmen maar in reviews heb ik nu ook al geen vertrouwen meer omdat ook de Neotec 2 als eerder 'stil' werd gezien...

Moeilijk, hoor. Passen is ook niet altijd evident omdat de meeste winkels lang niet alle maten in voorraad hebben...

Zelf heb ik de nieuwe Schubert C5, m’n 3e Schubert systeemhelm. Ik ben zeer tevreden met dit merk, m.n. omdat deze voor mij zeer stil zijn, ik gebruik daardoor geen oordoppen.

Wellicht een helm voor jou?
 
Drie weken geleden bij Hans Anders geweest voor Alpine oordoppen op maat. Nog niet geleverd, maar vandaag een ritje gedaan en het probleem bij mijn Neotec 2 zit in de nek : wanneer ik mijn hand plaats achter op m'n hoofd net onder de helm, dan heb ik vrijwel geen windgeluid meer. Momenteel gebruik ik nog mijn universele Alpine oordoppen maar die helpen geen reet. Een extra 'nekgordijn' zou moeten helpen dus...

Een officieel 'neck curtain' van Shoei zou wellicht de oplossing voor mijn problemen kunnen zijn, maar ik kan die niet vinden. Als mijn gepersonaliseerde oordoppen oog geen soelaas bieden dan zal ik noodgedwongen toch op zoek moeten naar een andere helm...
Misschien een idee om te kijken of er in de batterij houder achter in de helm ook vulling zit zo niet met iets op vullen dit zou als een geluidskamer kunnen werken.
 
Een hogere ruit wil ik zeker niet, lijkt nergens op, en een kleiner ruitje heb ik voor de GT nog niet gevonden.
Sowieso moet er een probleem zijn met de aansluiting aan de nek achteraan : wanneer ik tijdens het rijden gewoon mijn hand tegen mijn nek en onder de helm hou, dan is het 'windgebulder ' weg.
Er is natuurlijk nog altijd wat windgeruis, maar het lijkt niet meer op een opstijgende jet.

Nochtans heeft de persoon die mijn personal fitting gedaan heeft de helm nagekeken en bevestigd dat alles ermee in orde is.
 
Ik zou eens aanraden, als je het niet al gebruikt, om een buff of balaklava te proberen. Ik ben ook behoorlijk gevoelig voor (wind)geluid en heb in de Shoei Neotec de stilste helm tot nog toe gevonden. Maar het verschil met of zonder balaklava is enorm.

Mocht je de warmte van zo'n ding niet kunnen waarderen (ik niet in ieder geval) kun je kijken naar zo'n uitvoering: Balaclava Fresh | macna.com. Ik kan niet zeggen dat het koeler is dan zonder, maar het is in ieder geval niet heel veel warmer.
 
Een hogere ruit wil ik zeker niet, lijkt nergens op, en een kleiner ruitje heb ik voor de GT nog niet gevonden.
Sowieso moet er een probleem zijn met de aansluiting aan de nek achteraan : wanneer ik tijdens het rijden gewoon mijn hand tegen mijn nek en onder de helm hou, dan is het 'windgebulder ' weg.
Er is natuurlijk nog altijd wat windgeruis, maar het lijkt niet meer op een opstijgende jet.

Nochtans heeft de persoon die mijn personal fitting gedaan heeft de helm nagekeken en bevestigd dat alles ermee in orde is.
Daarom denk ik dat het met het ruitje te maken heeft.
De wind kan net op of achter je hoofd terug neerslaan.
Ik heb ook al wel gehoord dat de duo enorm wind gebulder hoort, en de rijder niet.
Al eens op een cabrio gelet waar ze een gaas achter voorste rij stoelen zetten?
Dat is ook voor windgebulder,net als bij jou.
Probeer nu gewoon eens zonder ruitje te rijden, dan ga je direct ondervinden of dat verschilt.
Of het moet zijn dat je liever nog een paar helmen wil kopen?
Zelf heb ik mijn ruitje ingekort ipv een nieuw te kopen.
 
Misschien is dit een oplossing :

Edit : zal niet passen, is voor superduke gt 2016-2018...

De test zonder ruit kan ik effectief doen, maar wat als blijkt dat het wel degelijk beter is zonder ruit ? Een klein sportruitje is er niet voor mijn model GT en zonder ruit blijven rijden is al helemaal van de pot gerukt. Ik ga wel kijken wat het geeft eens ik mijn op maat gemaakte oordoppen heb (al drie weken aan 't wachten, wegens interne fout met mijn bestelling bij Hans Anders mag ik nu nog een extra 2 weken wachten...).
Anders, liever een nieuwe helm dan een nieuwe motor...
 
Laatst bewerkt:
Als het effectief aan het ruitje ligt,mag je ervan uit gaan dat een andere helm niet gaat helpen.
Bij de Tracer 900 is dat ook bekend,bijna niemand rijdt met een originele ruit.
Bijna iedereen plaatst grotere/kleinere ruitjes of zo'n opzet spoilertje.
Het is niet altijd even mooi,maar het enige dat helpt.
Heb je al eens gehoord of andere Superduke GT rijders dezelfde ervaringen hebben?
En waarom zou je wachten op oordoppen?
Zonder ga je het verschil nog veel beter merken.
Je wat bukken of rechtstaan kan ook al verschil geven,dan weet je direct of het aan je helm ligt,maar ik ben er vrij zeker van dat dat niet zo is.
 
Ik zelf rij sinds kort ook op een 1290 GT en ik moet mijn ruitje in de laagste stand zetten en goed recht op zitten anders is de werveling niet te houden, inclusief het extra geluid dat dat produceert. Jaren lang nakeds gereden waarbij ik nergens last van heb gehad doordat de druk egaal verdeeld wordt over je lichaam. Je wordt er wel vermoeider van zeker als je alleen maar snelweg pak met 130+ dus een kuipje werkt goed, maar die afstelling is echt belangrijk. Ik heb 1 ritje gereden zonder scherm op de GT, wereld van verschil ook al ziet het er niet uit. Ben zelf ook opzoek naar een wat minimalistischer scherm zodat de wind alleen komt op de bovenkant torso en hoger. Als ik hem heb gevonden laat ik je weten of het wat is en hoe het staat.

En rij altijd met oordoppen, scherm of niet je wilt het alternatief nooit ervaren, eenmaal tinnitus is er nooit meer vanaf komen.
 
Ben zelf ook opzoek naar een wat minimalistischer scherm zodat de wind alleen komt op de bovenkant torso en hoger. Als ik hem heb gevonden laat ik je weten of het wat is en hoe het staat.


Deze ziet er goed uit maar past jammer genoeg niet voor de nieuwere modellen GT...
 
Ik gebruik al meer dan een paar jaar een Nolan N104. De laatste tijd rammelt en kraakt het vizier als het open staat, behoorlijk veel en hard. Onlangs gesmeerd met afwasmiddel, en nu is dat kraken vrijwel weg. Wat een stilte weer.. Nooit smeren met olie of vet, dat trekt op den duur in het materiaal, en tast het kunststof dan aan.
Toen de Schuberth C4 net uit was, had ik die aangeschaft. Spijt! De stilte in de rijwind was erg welkom, maar de pasvorm was voor mij toch niet fijn. Na een drie kwartier MOEST ik die helm altijd af doen, vanwege hoofdpijn, veroorzaakt door teveel druk op bepaalde punten op mijn schedel. Nu draagt mijn lieftallige die helm met veel genoegen. Er waren best wel wat issues met dat ding. Zoals het klepje voor luchtinlaat op het kinstuk. Bij verschillende personen is dat weggewaaid. Daarnaast de inferieure pinlock, want eigen ontwikkeling. Het verbaasde me daarom ook niet dat er vrij rap na de introductie van de dure helm, een 'verbeterde' versie C4 Pro werd uitgebracht. Dat zegt iets over de gewone C4.

Momenteel ben ik aan het wachten op de fluor-gele versie van de Schuberth C5, in maat 57. Die wordt al bijna een jaar aangekondigd, en steeds wordt de verwachte leverdatum een week of 6 naar achter bijgesteld. Het is nu 26 juli 2022, en gisteren een berichtje ontvangen dat het 'eind september 2022' geleverd zou gaan worden. Eerst nog maar eens zien dan.

Ik heb ook de HJC RPHA90S geprobeerd in verschillende winkels. Diverse keren had ik een probleempje met het vizier open of dicht doen. Dat gaat 'm dus niet worden voor mij.
En de Shoei Neotech II is er dan weer niet in volledig fluor-geel.

Hoop dat dit een beetje helpt.
 
Top helm bij een top motor....
 

Bijlagen

  • 8471B774-7AE9-45DC-8991-A918774C51B6.jpeg
    8471B774-7AE9-45DC-8991-A918774C51B6.jpeg
    288,6 KB · Weergaven: 26
  • 3B319AD0-DA65-4B7A-A8F6-45519593A826.jpeg
    3B319AD0-DA65-4B7A-A8F6-45519593A826.jpeg
    275,7 KB · Weergaven: 25
Heb een HJC RPHA 90s besteld, pasvorm is goed alleen voel wat druk op mijn slapen.. iemand toevallig zelfde probleem gehad? Overweeg anders bijvoorbeeld een Schuberth C4 pro
 
Terug
Bovenaan Onderaan