Welke tandwielen zelfbouw kartje?

Appie Staartje

Die hard MF'er
22 jan 2004
695
1
amstenrade
Best MFers,

komende maand gaat mijn zelfbouw crosskartje van start. Heb al een boel leuke spulletjes verzameld, maar ik moet nog de tandwielen kopen. Echter twijfel ik nog over de juiste verhouding. Ik wil op zijn minst 100 kunnen rijden, maar snel optrekken vind ik belangrijker. Bij de originele tandwiel verhouding (39t achter- 15 voor) kom ik met mijn 10" bandjes (155cm omtrek) net op 100 uit. Reken ff met me mee:

Gegevens:
125 cc twee cilinder 4 tact
17 pk bij 11.500 toeren

Primary reduction ratio: 3,833/1
Gear ratios; 1st= 2,77/1 ; 2nd= 1,88/1 ; 3rd= 1,45/1 ; 4th= 1,22/1 ; 5th=1,083/1
Final reduction ratio: 2,6/1 (39 tanden achter - 15 tanden voor)


Som:
11.500/3,833= 3000
3000/1,083= 2770
2770/2,6= 1065,38
1065,38 x 1,55 m = 1651,35 meter per minuut = 99 km p h

Als ik meer topsnelheid wil, gaat de accelleratie dan hard achteruit? Wat zouden jullie doen, als je toch nieuwe tandwielen moet kopen (oude versleten)?

elk nuttig advies welkom,
groeten @ppie
 
heb eens zitten rekenen:
met 17t voor - 38tanden achter komt de topsnelheid op ongeveer 125 kph
met de originele (15-39) is het 99 kph.

Op zich lijkt met de eerste verhouding wel wat, alleen blijft er dan nog genoeg accelleratie over? hoe weet/meet ik dat?
 
Met een 17 pk viertak daar kom je niet echt ver mee op de kartbaan. Ik heb zelf een 125cc 2T met 30pk en dat gaat als de brandweer. De crossblokken die op de kartbaan rondrijden hebben allemaal rond de 35 à 40 pk. Het ligt trouwens ook heel erg aan het circuit wat voor verhouding je moet rijden. Elke circuit heeft weer een eigenverhouding. Ik rij zelf meestal 12x84 bij 14.000 rpm. De verhouding bochten rechte stukken bepaald de verhouding. De viertakjes die bdw rondrijden zijn meestaal 2x 250cc blokjes. Topsnelheid ca. 90km per uur. Die van mij haalt 120 tot 130 op dezelfde baan.

Succes

Dominique

Voor meer kartvragen kun je beter je vraag stellen op het prikbord van karting.pagina.nl
 
Met een 17 pk viertak daar kom je niet echt ver mee op de kartbaan. Ik heb zelf een 125cc 2T met 30pk en dat gaat als de brandweer. De crossblokken die op de kartbaan rondrijden hebben allemaal rond de 35 à 40 pk. Het ligt trouwens ook heel erg aan het circuit wat voor verhouding je moet rijden. Elke circuit heeft weer een eigenverhouding. Ik rij zelf meestal 12x84 bij 14.000 rpm. De verhouding bochten rechte stukken bepaald de verhouding. De viertakjes die bdw rondrijden zijn meestaal 2x 250cc blokjes. Topsnelheid ca. 90km per uur. Die van mij haalt 120 tot 130 op dezelfde baan.

Succes

Dominique

Voor meer kartvragen kun je beter je vraag stellen op het prikbord van karting.pagina.nl
 
Met een 17 pk viertak daar kom je niet echt ver mee op de kartbaan. Ik heb zelf een 125cc 2T met 30pk en dat gaat als de brandweer. De crossblokken die op de kartbaan rondrijden hebben allemaal rond de 35 à 40 pk. Het ligt trouwens ook heel erg aan het circuit wat voor verhouding je moet rijden. Elke circuit heeft weer een eigenverhouding. Ik rij zelf meestal 12x84 bij 14.000 rpm. De verhouding bochten rechte stukken bepaald de verhouding. De viertakjes die bdw rondrijden zijn meestaal 2x 250cc blokjes. Topsnelheid ca. 90km per uur. Die van mij haalt 120 tot 130 op dezelfde baan.

Succes

Dominique

Voor meer kartvragen kun je beter je vraag stellen op het prikbord van karting.pagina.nl
 
heb eens zitten rekenen:
met 17t voor - 38tanden achter komt de topsnelheid op ongeveer 125 kph
met de originele (15-39) is het 99 kph.

Op zich lijkt met de eerste verhouding wel wat, alleen blijft er dan nog genoeg accelleratie over? hoe weet/meet ik dat?

Met de set waarmee je 125km/u haalt op top, zal de 2e vesnelling aanvoelen zoals de 3e versnelling nu aanvoelt.


Waarom?:
2nd= 1,88/1 ; 3rd= 1,45/1

125km/u : 99km/u = 1,26 staat tot 1

3e versnelling = 1,45 * 1,26 (verhouding nieuw : oud) = 1,83 Dit komt behoorlijk overeen met de verhouding van de 2e versnelling 1,88.
 
Terug
Bovenaan Onderaan