Welke tap moet ik hebben?

Gtenhave

Rookie
2 jul 2022
1
0
Hallo allemaal,

Ik ben Gavin, en nieuw op deze forum, ik heb een vraag waardoor ik op deze site terecht ben gekomen. Ik heb een project gekregen van mijn broer waar een bout in gedraaid moet kunnen worden, het boutje heeft een schroefdraad van 24G 3/16. Nou heb ik ook zo'n tap besteld, maar die tap is veel te klein. Heeft iemand toevallig enig idee welke tap ik voor deze bout moet bestellen? Ik werk zelf in een metaalbedrijf, maar zij hebben mij hier niet mee kunnen helpen.

De bout heeft een diameter van 9,3mm
En een schroefdraad van 24G 3/16
 

Bijlagen

  • 20220628_214034.jpg
    20220628_214034.jpg
    124,5 KB · Weergaven: 107
  • 20220628_214049.jpg
    20220628_214049.jpg
    72,3 KB · Weergaven: 109
Desperados Tap.


maare. Waarom een engelse draadbout..?
waarschijnlijk heb je metrische tappen en dan gaat t niet werken..

kun je er niet gewoon een metrisch draadeindje scoren en dat erin zetten?
 
Het wordt wel een beetje een flauw welkom voor een nieuw forumlid.

Die engelsen zijn heel vreemd met hun maatvoering, maar ik denk dat jij een 3/8 bout zoekt met 24 tpi en dat betekent treads per inch.
3/16 is 5 mm en heeft standaard kennelijk 24 gangen per inch en dat zal bsw zijn, dus jij zoekt een bout van rond 10 mm en dat is drie achtste, maar met een fijne draad.

Het is om dol van te worden want 5/16 is 8 mm en die heb je geloof ik met 26 tpi maar ook met 27 tpi en dan denk je dat het past, maar net niet dus.

Succes, google maar eens op die engelse maten.
 
Laatst bewerkt:
Zoals @halflive al schrijft hebben diameter in inch en spoed in tpi geen onlosmakelijk verband. Net als metrisch en metrisch fijn in vaak 2 verschillende versies.
En dan zijn er nog uitzonderingen mogelijk natuurlijk met een andere tophoek, conisch of niet. Dat soort meuk:/ ofwel, als je totaal onbekende draad hebt kan het best lastig zijn om het juiste te vinden.
Spoed, buitendiameter en kerndiameter helpen al enorm
 
Hallo allemaal,

Ik ben Gavin, en nieuw op deze forum, ik heb een vraag waardoor ik op deze site terecht ben gekomen. Ik heb een project gekregen van mijn broer waar een bout in gedraaid moet kunnen worden, het boutje heeft een schroefdraad van 24G 3/16. Nou heb ik ook zo'n tap besteld, maar die tap is veel te klein. Heeft iemand toevallig enig idee welke tap ik voor deze bout moet bestellen? Ik werk zelf in een metaalbedrijf, maar zij hebben mij hier niet mee kunnen helpen.

De bout heeft een diameter van 9,3mm
En een schroefdraad van 24G 3/16
Je meet niet goed.

Op je meetding 24g 3/16.
24g gaat over de spoed.
3/16 is de dikte vd bout.

En dat laatste klopt zeker niet.

Het gaat hier wss om een engelse, of een amerikaanse maat. Houdt daar rekening mee.
 
Welkom op dit geweldige forum , dat was raar trouwens, ik zag een hele tijd alleen maar jouw openingspost en pas nadat ik mijn onderstaande reactie had gebreid kreeg ik alle reacties te zien, dus alvast mijn verontschuldigingen voor het kinderlijke begin.

1 inch is 25,4mm en word opgedeeld in 16 stukjes van 1,6mm
3/16 is dus ongeveer 3x1,6=4,8 mm

Lang niet alle schroefdraad word aangeduid met de buitenmaat.
Er zijn zeer veel verschillende soorten (standaarden) schroedraad dus het kan belangrijk zijn om te weten uit welk land en periode iets komt en wat voor soort apparaat het is.
Kijk eens op Gewindenormen Startseite
Het wordt erg gewaardeerd als je de afloop ook even hier meldt.
 
Laatst bewerkt:
Het draadprofielmetertje op de foto is voor gebruik bij BSF/BSW schroefdraad (dat is Engelse draad) met een tophoek van 55 graden.
De 24 G 3/16 kaliber die je gebruikt hebt om te meten komt overeen met BSW 3/16 en 24 gangen per inch, die draad heeft buitendiameter van 4,76mm.
Jij hebt het echter over een buitendiameter van 9,3mm - dat is nogal een verschil.
Dat zou duiden op 3/8 UNF draad (dat is Amerikaanse draad), die heeft ook 24 gangen per inch, het grote verschil is dat UNF een tophoek heeft van 60 graden (net als metrische draad).
Op de foto kan ik het slecht zien, maar feitelijk zou het kalibertje niet helemaal lekker in de draad moeten passen, gezien de 5 graden verschil in tophoek.
 
Laatst bewerkt:
Het draadprofielmetertje op de foto is voor gebruik bij BSF/BSW schroefdraad (dat is Engelse draad) met een tophoek van 55 graden.
De 24 G 3/16 kaliber die je gebruikt hebt om te meten komt overeen met BSW 3/16 en 24 gangen per inch, echter die draad heeft buitendiameter van 4,76mm.
Jij hebt het echter over een buitendiameter van 9,3mm - dat is nogal een verschil.
Dat zou duiden op 3/8 UNF draad (dat is Amerikaanse draad), die heeft ook 24 gangen per inch, het grote verschil is echter dat UNF een tophoek heeft van 60 graden.
Op de foto kan ik het slecht zien, maar feitelijk zou het kalibertje niet helemaal lekker in de draad moeten passen, gezien de 5 graden verschil in tophoek.
UNF-Gewinde ANSI/ASME B1.1
3/8 UNF komt inderdaad dichtbij de afwijking in buitendiameter kan gewoon productietolerantie zijn.
Ik las gisteren hier op het forum dat alle stuurpennen (van Kawasaki dacht ik) altijd aan de onderkant van het tolerantieveld liggen bijvoorbeeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan