Welke temperatuur bandenwarmer voorband

Heuveltje

MF veteraan
29 nov 2005
1.327
290
Beegden
Aangezien er een groot verschil in temperatuur van de voorband tov de achterband is vraag ik me af of het niet beter is om de bandenwarmer lager te zetten voor de voorband.

Is iemand die de bandenwarmer voor lager zet
Zo ja op welke temperatuur
Hoe ga je om met het drukverschil met het afkoelen van de band
 
Ik houd gewoon 80C aan. En dan een extra deken om de warmer heen om de hitte ook goed in de velg te krijgen.
 
90 graden adviseerd Dunlop en Pirelli voor de slicks. Afgelopen tijd met de kou vertrek ik dan wel met een warme druk van 2.5 - 2.6 en als ik terug kom meet ik meestel 2.2 dus deze hoge druk is wel echt nodig met een koude baan en de bandenwarmer op 90 graden + hoes. Advies is 2.3 - 2.5. Veel rijders rijden met een te lage druk in de voorband wat met name op koude dagen voor een val kan zorgen. Je voorband vervormt dan teveel en is er meer warmte overdracht van de warme band naar de koude baan.
Rij je minder snel dan ik, dan zou je bij 90 graden dus echt met 2.6 moeten vertrekken.
Kan je warmer maar tot 80 graden dan is 2.6 nog steeds een goede druk voor veel rijders als het koud is. Meet altijd direct achteraf en creëer je eigen bandenspanning. Het blijft persoonlijk.

Succes!
 
nu kan ik niet rijden dus pin me er niet op vast, maar hoe zinvol is het om je warmers op 90 graden te zetten als je ze niet op temperatuur kunt houden? Ik zou denken dat je dan a: een extra heatcycle krijgt en b: naarmate de sessie vordert je grip wisselt, omdat je start met warme, maar te hard opgepompte banden, en eindigt met koude banden (al dan niet op de juiste druk).

Is het niet logischer om gewoon met pak 'm beet 60 graden te starten in die condities zodat je in ieder geval zowel aan het begin als aan het einde van de sessie ongeveer met de juiste druk rijd? Als je die op ongeveer de juiste druk zet zit je in ieder geval nog ongeveer in het juiste spectrum qua druk gedurende de hele sessie.

Dus om de vraag van de TS te beantwoorden, ik zou ze in dat geval lager zetten zodat je grip/druk/temperatuur zoveel mogelijk constant is gedurende de sessie. Maar zoals vermeld, ik kan niet rijden.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het met druk en temperatuurverschil nadat je binnenkomt?
Als ik binnen kom en direct meet, dan meet ik nagenoeg hetzelfde als dat ze net uit de warmer komen. Fast forward heeft het over een bandenspanning van 2.6Bar, maar zelf rij ik altijd met 2.3Bar.
En dat met metzeller racetec slicks. Uitzonderlijke gevallen zoals 12 april ( 5-7C ) dan rij ik wel met een wat hoger spanning, 2.5Bar. Maar dan hou ik mn bandje ook niet warm met als gevolg geen vertrouwen met als gevolg nog minder temperatuur met als gevolg.... you get the idea😁 negatieve spiraal.

Ik ben alleen maar een ervaringsexpert, en geen bandengoeroe, maar mijn bandjes tekenen mooi, de grip is prima en de temp blijft mooi.

Met wat voor bandjes rij jij?
 
nu kan ik niet rijden dus pin me er niet op vast, maar hoe zinvol is het om je warmers op 90 graden te zetten als je ze niet op temperatuur kunt houden? Ik zou denken dat je dan a: een extra heatcycle krijgt en b: naarmate de sessie vordert je grip wisselt, omdat je start met warme, maar te hard opgepompte banden, en eindigt met koude banden (al dan niet op de juiste druk).

Is het niet logischer om gewoon met pak 'm beet 60 graden te starten in die condities zodat je in ieder geval zowel aan het begin als aan het einde van de sessie ongeveer met de juiste druk rijd? Als je die op ongeveer de juiste druk zet zit je in ieder geval nog ongeveer in het juiste spectrum qua druk gedurende de hele sessie.

Dus om de vraag van de TS te beantwoorden, ik zou ze in dat geval lager zetten zodat je grip/druk/temperatuur zoveel mogelijk constant is gedurende de sessie. Maar zoals vermeld, ik kan niet rijden.
De compound slick hebben veel minder grip bij 60 graden. Ik stook de voorband daarom op tot 90 en hou dus het advies aan. Heb je gelijk wat warmte in de velg hoewel je bij wind dan ook de hoezen moet gebruiken.
De bandendruk gelijk houden ben ik ook een voorstander van. Daarom pas ik de druk aan. De temperatuur verlagen zou ik niet doen. Ik ga met warme banden de baan op en rij desnoods een paar rondes minder als ik bang ben dan de banden teveel afkoelen.
Advies fabrikant zou ik echt in acht houden en daar niet teveel van afwijken. Of je moet een hele goede rede hebben en precies weten wat je doet.
 
Als ik binnen kom en direct meet, dan meet ik nagenoeg hetzelfde als dat ze net uit de warmer komen. Fast forward heeft het over een bandenspanning van 2.6Bar, maar zelf rij ik altijd met 2.3Bar.
En dat met metzeller racetec slicks. Uitzonderlijke gevallen zoals 12 april ( 5-7C ) dan rij ik wel met een wat hoger spanning, 2.5Bar. Maar dan hou ik mn bandje ook niet warm met als gevolg geen vertrouwen met als gevolg nog minder temperatuur met als gevolg.... you get the idea😁 negatieve spiraal.

Ik ben alleen maar een ervaringsexpert, en geen bandengoeroe, maar mijn bandjes tekenen mooi, de grip is prima en de temp blijft mooi.

Met wat voor bandjes rij jij?
Ik rij met Bridgestone V02 soft en ga met 2.3 naar buiten. Eerlijk gezegd meet ik zelden tot nooit de spanning als ik terug kom. Deze discussie is ontstaan omdat ik nieuwe warmers wil en twijfel tussen een vaste temperatuur of instelbaar (behoorlijk prijsverschil).
De zoon van een vriend van mij rijdt in IDM en die gaf aan dat het beter was om de temperatuur in te stellen op de warmte zoals je tijdens het rijden hebt waardoor je geen drukverschil krijgt.
 
nu kan ik niet rijden dus pin me er niet op vast, maar hoe zinvol is het om je warmers op 90 graden te zetten als je ze niet op temperatuur kunt houden? Ik zou denken dat je dan a: een extra heatcycle krijgt en b: naarmate de sessie vordert je grip wisselt, omdat je start met warme, maar te hard opgepompte banden, en eindigt met koude banden (al dan niet op de juiste druk).

Is het niet logischer om gewoon met pak 'm beet 60 graden te starten in die condities zodat je in ieder geval zowel aan het begin als aan het einde van de sessie ongeveer met de juiste druk rijd? Als je die op ongeveer de juiste druk zet zit je in ieder geval nog ongeveer in het juiste spectrum qua druk gedurende de hele sessie.

Dus om de vraag van de TS te beantwoorden, ik zou ze in dat geval lager zetten zodat je grip/druk/temperatuur zoveel mogelijk constant is gedurende de sessie. Maar zoals vermeld, ik kan niet rijden.
Lijkt me ook logischer
 
Op zich eens, maar met de genoemde methode heb je juist geen constante druk. Lucht gedraagt zicht ongeveer als een ideaal gas in een band (ervan uitgaande dat je niet heel veel vocht oid in je band hebt die condenseert dan wel verdampt), je volume is bij benadering constant gedurende een sessie, dus je kunt bij benadering stellen dat p1*V1/T1 = p2*V2/T2, V1=V2, dus T2 = T1*p2/p1; als je stelt dat je voor je sessie op 90 graden staat en 2.5 bar in de band hebt en na terugkomst 2.2 meet, is de temperatuur van de lucht in je band (273+90)*2.2/2.5 = 307K = 34 graden; Nu zal de uitloopronde/inrijden pitstraat niet helpen, maar die 60 graden is hoog als je zo'n groot drukverschil meet.

Ik kan me wel voorstellen dat starten met zo'n hoge temperatuur voordelen heeft omdat de kans dan groter is dat je nog een noemenswaardig opgewarmde band hebt na opstellen/pitlane uitrijden etc. Maar druk zetten is verdomd lastig bij dat soort condities, of je moet kunnen putten uit ervaring. Druk bij terugkomst meten is dan wel een uitkomst.

Ik zal eens kijken of ik een dataset kan vinden van bandentemperatuur.

edit: Even nagevraagd, advies van de ex-ten kate engineer was gewoon niet rijden in die condities :p. Was overigens wel op basis van ervaringen met pirelli's, dat zijn heel andere banden dan de bridgestone's. Meten bij terugkomst is ook geen oplossing want je bandentemperatuur daalt enorm hard bij die condities. Effectief was zijn suggestie ze op gevoel zetten. Bandenwarmers maakt ook niet veel uit op welke temperatuur ze staan, als je zoals ons moet opstellen in de pit en dan nog de pit uitrijden zijn ze redelijk koud voor je de baan op bent.
 
Laatst bewerkt:
Volgens GP503 site zou de standaard voorband van Bridgestone op 2.2 moeten staan en de nieuwe voorband zelfs 2.0. Moet ik zelf nog even gaan kijken welke ik er onder heb liggen.
1621507540600.png
 
Klopt Bastard wat Ten Kate zegt. Onder die koude omstandigheden kan je eigenlijk niet rijden met de echte racebanden. Enorm lastig om de temperatuur vast te houden. Als ik 2.2 meet als ik terug kom dan is de band tijdens het rijden wel 2.3 in mijn geval dus zit ik goed. Ik weet zeker dat een hoop rijders lager zitten in druk en temperatuur en daardoor nog meer risico's nemen.
Gister op Zolder vertrok ik ook met 2.5 en de druk was bij terugkomst 2.2. Na 14 jaar Zolder reed ik 38,6. Niet slecht in 3 sessies al zeg ik het zelf 😄
 
Als het te koud is reed ik altijd gewoon met profielbanden.
 
Ik rij met Bridgestone V02 soft en ga met 2.3 naar buiten. Eerlijk gezegd meet ik zelden tot nooit de spanning als ik terug kom. Deze discussie is ontstaan omdat ik nieuwe warmers wil en twijfel tussen een vaste temperatuur of instelbaar (behoorlijk prijsverschil).
De zoon van een vriend van mij rijdt in IDM en die gaf aan dat het beter was om de temperatuur in te stellen op de warmte zoals je tijdens het rijden hebt waardoor je geen drukverschil krijgt.
2.3?.? Heb je over voor of achter?
Uit de bandenwarmer is voor 2.2 en achter 1.5/1.6 het advies van Bridgestone
 
2.3?.? Heb je over voor of achter?
Uit de bandenwarmer is voor 2.2 en achter 1.5/1.6 het advies van Bridgestone
Dan moet ik voor 0,1 laten zakken. Uit de warmers is 85 graden en uit de wind?

Dan kom je terug met 2.0 voor en dat is 2,1 op de baan aangezien mijn voorband echt geen 85 graden is als ik terug kom.
 
Klopt Bastard wat Ten Kate zegt. Onder die koude omstandigheden kan je eigenlijk niet rijden met de echte racebanden. Enorm lastig om de temperatuur vast te houden. Als ik 2.2 meet als ik terug kom dan is de band tijdens het rijden wel 2.3 in mijn geval dus zit ik goed. Ik weet zeker dat een hoop rijders lager zitten in druk en temperatuur en daardoor nog meer risico's nemen.
Gister op Zolder vertrok ik ook met 2.5 en de druk was bij terugkomst 2.2. Na 14 jaar Zolder reed ik 38,6. Niet slecht in 3 sessies al zeg ik het zelf 😄
Da's vlotjes inderdaad. En met die methode weet je in ieder geval zeker dat je niet te laag zit qua druk.

Hij gaf ook een indicatie hoe snel zo'n slick eigenlijk afkoelt (ordergrootte 1 graad oppervlaktetemperatuur per seconde, druk zal langzamer gaan, geen dataset zoals je leest;)) als je niet doorrijd in koude condities. Plus dat asfalt/rubber gewoon anders reageert in die omstandigheden. Kort samengevat, er is geen methode die objectief 'juist' is, gezien de banden gewoon niet voor dit soort condities gemaakt zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan