Welke toer motor ?

KJD

Rookie
16 nov 2013
13
0
Hallo,

Ik ben op zoek naar een toer motor waar ik samen met mijn vrouw goed op kan zitten.
Ik ben zelf 1.86m en mijn vrouw 1.80m.

Ik heb helaas niet zo'n groot budget en dat is ongeveer 3000 euro.

Ik heb zelf zitten denken aan een Deauville of een K 1200, Fjr 1300 of iets in die trend.

Wie kan mij advies geven of een andere motor adviseren?

Groet,
KlaasJan
 
Voor die prijs kan je best iets vinden hoor.
Toer is wel een ruim begrip. Sommige mensen toeren heerlijk op hun chopper of racer. Dat kan dus eigenlijk op elke motor.
En zo groot zijn jij en je vrouw niet, ik denk dat vrijwel elk model wel moet passen. De enige goede tip die ik kan geven is ga kijken wat prettig zit en maak een goede proefrit voor je iets koopt.

Slechte motoren worden niet meer gemaakt.
 
Ik zit zelf ook aan Bmw R 1100/1150 rt te denken, maar afgezonderd van de hogere cilinderinhoud zijn er verder nog veel verschillen?

Hebben jullie aankoop tips waar specifiek op te letten bij deze motoren ?

En bij normaal onderhoud, wat is ongeveer een km stand dat jullie zeggen: liever niet....
 
Ik zoek echt een motor met een volle kuip zodat ik zelf ook uit de wind zit.
 
FJR is een perfecte toermotor en voor jou lengte ook prima geschikt. Voor een duopassagier ook perfect. Ik weet alleen niet of je voor die prijs een knappe kunt vinden.
 
Triumph Sprint 955i ST ;-)
Een kuip die groot genoeg is, met je lengte ga je er goed op passen. Goeie buddy, en als je geluk hebt vind je er een met zijkoffers. In deze koffers past zelfs een integraalhelm.
De motor staat bekend als superbetrouwbaar en bijzonder slijtvast. EN het is een driecilinder. Door de meeste kenners veel hoger geschat als de BMW boxer die iedereen wil hebben, maar wat meer een "statussymbool" is als de superieure motor waar veel mensen hem voor houden. Ik zou zeggen, zeker een een Troimph proberen.
 
Voor het budget wat je voor ogen hebt denk ik dat ik Bendevanmarx moet gelijk geven.
Triumph Sprint. volledig kuip, je zit uit de wind, ruime koffers. Ze zijn zelfs een stuk onder 3000 euro te vinden, helemaal in orde dus zonder directe kosten (Als ik hier in Belgie rondkijk). Ze kunnen ook hoge km-standen aan trouwens.

grtz
 
Voor motoren van die prijs (en bijhorende leeftijd) heb je volgens mij met een RT de meeste opties...

Mijne is van 96 en heeft elektrisch verstelbare ruit, handvatverwarming, verstelbaar zadel, aanpasbare vering en koffers. Niet te vergeten een cardan.

Ik heb lange benen en de RT is een moto waar ik zeer fijn op zit (ook gekocht omwille van mijn beenlengte). Ik heb al vaak met passagier gereden. Die voel je gewoon niet tijdens het rijden en zit zelf ook zeer goed en uit de wind.

Als het motorkarakter je aanspreekt kan je hier volgens mij geen miskoop mee doen. Wat een te hoge kilometerstand is durf ik niet zeggen. Denk dat die blokken wel veel km's aankunnen...

Dat gezegd zijnde zijn de alternatieven uiteraard ook niet slecht. Blijft een geval van proefrijden en testen...Ik zie dat de Honda Pan European 1100 en de Kawasaki GTR 1000 op je lijstje ontbreken om maar iets te zeggen.
 
Voor de prijs waa je een RT van '96 koopt, koopt je een Triumph Sprint van een eind na 2000. Ik ben 1.91, heb heel lange benen en de Sprint zit mij als gegoten. Kardan vind ik niet echt een voordeel, of laat het me zo zeggen, na drie kardanfietsen heb ik nu een ketting en ik vind dat geen nadeel. Nadeel van de BMW kardan vind ik het rare opzetten van de motor o.a. bij gasgeven.
De GTR, wat mijn vorige motor was, is hel fijn, maar, wanneer ik de vergelijking met en Sprint maak, toch een log en veel zwaarder beest
 
Ik kom van drie moto's met ketting. Vind cardan voorlopig wel fijn. Aan het rijgedrag niks aan te merken.

En 96 gaf ik maar als voorbeeld. Heb de mijne een tweetal jaar geleden gekocht. Vandaag zal je wel een recentere kunnen kopen, daarom dat ik verwees naar een 1150.

Veel pro's en contra's aan een moto zijn subjectief. Benieuwd naar de ervaringen en keuze van topicstarter.
 
Laatst bewerkt:
Staat jouw triumpf te koop of zo?

Duid in t zakje: k 1100lt word je in de dikste regenbui nog niet nat achter die kuip. De mijn met 218 duzend km weg gedaan, niet dat er iets mis mee was maar wou wat anders. K1200rs ook leuk. Vol opties als alle bmws. Cardan is heerlijk. Vermogen en koppel fijn erg fijn... Boxers ook leuk. Wel compleet anders rijden.

Kortom ga proberen:)
 
Ik zeg fjr omdat ik sinds kort te trotse eigenaar ben van een 2008 model :+ - bij de fjr is de smering van het linksysteem fabrieksaf erg dunnetjes geweest, dit is voor wat ik weet het enige extra aandachtspuntje bij aanschaf van een 2de hands.

Maar zoals altijd, ga ze gewoon proberen, proefritjes maken want wat goed rijd voor de één zegt niets of een ander het ook lekker vindt rijden.
 
Te koop? neen hoor. Voor geen goud. Eerlijk en zonder overdrijven; na achtereenvolgens met Suzuki, Honda, Yamaha, BMW en Gawasaki gereden te hebben, de fijnste motor die ik al bereden heb. Met uitzondering misschien van de MZ 1000S. Maar die is toch niet meer te koop.
 
Deze vraag over wat de beste toermotor is, wordt vaak gesteld.

De BMW K serie en de nieuwere RT's zijn gewoon hele goede motoren.

Pan's zijn ook goede motoren.
De oudere Honda PC800 is ook een hele fijne motor, tenzij je door smalle straatjes wilt naar de schuur, ze zijn enorm groot maar zitten enorm super.

Ik zelf ben ben gek op Honda en Bmw. Gewoon omdat je overal aan onderdelen kan komen en omdat ik de bouwkwaliteit erg goed vind. Met andere merken heb ik vaak problemen gehad. Ik heb wel een brug en kan sleutelen, toch wil ik er liever op rijden.

Proberen is denk ik ook een goed advies. Probeer een aantal modellen, huur een BMW of een Triumph, dan weet je wat je kan verwachten.
Nieuwere motoren zijn vaak wel beter doorontwikkeld en hebben een betere bescherming tegen weersinvloeden.
 
Iedereen bedankt voor zijn reacties !

Ik denk dat et toch een Fjr gaat worden.

Ik zie ook diverse ex.overheid motoren te koop aangeboden, wat is er behalve de ontbrekende duo zit anders aan een ex. motor en is het aan te bevelen om zo'n motor te kopen ?
 
Iedereen bedankt voor zijn reacties !

Ik denk dat et toch een Fjr gaat worden.

Ik zie ook diverse ex.overheid motoren te koop aangeboden, wat is er behalve de ontbrekende duo zit anders aan een ex. motor en is het aan te bevelen om zo'n motor te kopen ?

De ene zegt van wel de andere weer van niet......

Maat van mij heeft er een (pan 1300) ex politie met 90.000 op de teller en is zeer tevreden.
Ik zelf heb een ex ambulance FJR en pas geleden mijn blok met 150.000 stuk gelopen. Maar meer mijn eigen schuld, door veel te ver terug te schakelen en dus zwaar door het rode gebied te gaan.

Maar onderhoud is goed en tref je er een met lage km dan zit je snel al goed. In Putten bouwen ze ze terug naar straat uitvoering.
 
Ik had laatst een potentiele koper voor mijn Bandit 1200 en die vond zichzelf met zijn 1.93 te groot voor de Bandit 1200 ....kan ook door zwakke knieen komen uiteraard maar de Bandit zit wel sportief :] dus ik zou gaan voor een BMW als je wat groter bent (ik ben slechts 179)
 
Keus is gemaakt en de motor is aangeschaft !

Het is een Fjr uit 2006 geworden, wel boven mijn budget maar heb nu wel graag wat ik wou hebben.

De motor heb ik gekocht van een mede forum lid hier en mechanisch perfect onderhouden, met alle rekeningen van alle onderhouds beurten.

Motor heeft een kleine 90.000 gelopen en zoals gezegd met een goede ondehouds geschiedenis.

Iedereen bedankt voor zijn adviezen en hulp !

Groet,
KlaasJan
 
Keus is gemaakt en de motor is aangeschaft !

Het is een Fjr uit 2006 geworden, wel boven mijn budget maar heb nu wel graag wat ik wou hebben.

De motor heb ik gekocht van een mede forum lid hier en mechanisch perfect onderhouden, met alle rekeningen van alle onderhouds beurten.

Motor heeft een kleine 90.000 gelopen en zoals gezegd met een goede ondehouds geschiedenis.

Iedereen bedankt voor zijn adviezen en hulp !

Groet,
KlaasJan

Mooi!

Is het link systeem gesmeerd? (Een bekend kwaaltje van de FRJ. Nu oplossen is simpel, straks oplossen is duur)
 
Mooi!

Is het link systeem gesmeerd? (Een bekend kwaaltje van de FRJ. Nu oplossen is simpel, straks oplossen is duur)


Ja, het link systeem is bij elke beurt gesmeerd (Gebben motoren).
Ook is de complete achter shock compleet al vervangen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan