Welke toermotor?

HarmvdOever

Die hard MF'er
8 jul 2007
370
0
Omg. Den Bosch
MF'ers,

Momenteel rijd ik een Kawasaki ZZR 1100 uit '91. Motor bevalt mij goed maar ik ben toch een beetje aan het oriënteren op een motor met een rechte zithouding en een fatsoenlijke kuipruit erop.

Het probleem zit in het feit dat ik een motor zoek met minimaal 125pk en een maximum budget heb van €4000,-. De zithouding moet zodanig zijn dat ik er bij wijze van de wereld mee rond kan zonder moe te worden.

Ik heb al rondgekeken op internet maar ik kan geen motor vinden die aan de eisen voldoet.

Ik ben ongeveer 1.75m lang.
 
waarom 125pk?

probeer voor de lol eens een GTR1000 (waar wat aan gesleuteld is zoals vering remmerij en carburatie/uitlaat)

slordige 100pk met 90/100 Nm
gaat ook RAP van zn plek :) en is nog relatief goedkoop ook

of je moet even wachten op de nieuwe vfr1200, maar die kost wat meer dan die 4 rooitjes
 
Minimaal 125PK ?
Ga je een met een oplegger achter je fiets rijden dan?
Probeer eens een twin met 80 / 90 pk, lijkt me sterk dat je daaraan tekort komt.

En een fijne toerfiets met rechte zit is heel persoonlijk.

BMW GS, Yamaha TDM, Ducati Multistrada er zijn er zoveel dat het wel wat specifieker mag.
 
Nou ik zal het even toelichten...

Wat mij juist bevalt aan die ZZR is het vermogen en de het flinke koppel, maar de zitpositie bevalt mij minder. Superbikestuur is voor mij geen optie, vind het geen gezicht op die motor.

Mijn pa heeft een BMW K1100RT waar ik regelmatig op rij. Super zithouding alleen vind ik het vermogen tegenvallen en moet je teveel toeren maken als je wat harder rijdt op de snelweg.

Nu begrijp ik goed dat een pk of 90 meer dan voldoende is maar ik vroeg mij gewoon af of er voor mij die "ideale" combinatie is. Zolang ik dit niet kan vinden doe ik het met de ZZR want deze bevalt mij goed en wanneer ik echt wil toeren pak ik de BMW wel.
 
Nou ik zal het even toelichten...

Wat mij juist bevalt aan die ZZR is het vermogen en de het flinke koppel, maar de zitpositie bevalt mij minder. Superbikestuur is voor mij geen optie, vind het geen gezicht op die motor.

Mijn pa heeft een BMW K1100RT waar ik regelmatig op rij. Super zithouding alleen vind ik het vermogen tegenvallen en moet je teveel toeren maken als je wat harder rijdt op de snelweg.

Nu begrijp ik goed dat een pk of 90 meer dan voldoende is maar ik vroeg mij gewoon af of er voor mij die "ideale" combinatie is. Zolang ik dit niet kan vinden doe ik het met de ZZR want deze bevalt mij goed en wanneer ik echt wil toeren pak ik de BMW wel.

ik zou kijken of je een keer kan proefrijden op een v-strom 1000... rij ik nu bijna een jaartje op en die bevalt mij erg goed! veel vermogen, veel koppel, relaxte houding en sturen dat t ding doet!!!
En ik denk dat je voor 4000 euro er ondertussen wel 1 moet kunnen krijgen al zal dat net aan zijn.
 
FJ 1200 ? pk weliswaar soms iets onder de "vereiste" 125 , soms ook meer (vraag me niet waarom) , maar wel goed binnen budget te krijgen, vanaf '91 ook met ABS verkrijgbaar :Y
 
Laatst bewerkt:
wellicht is de Vstrom 1000 iets voor je

deze heeft welliswaar 100 pk maar de trekkracht is behoorlijk (3.4 seconde op de 100) als je het om de acceleratie te doen is. boven de 100 trekt ie ook gewoon goed door.

Verder is het een mooie bike om te zien! je zit ideaal rechtop. Is al eens motorfiets van het jaar geworden en zijn kleine broertje vstrom 650 is de populairste verkoop motor geweest.

de vstrom is de ideale stuurfiets, ik zou zeggen neem een proefrit!
2de hands moet je denken vanaf de 5000 euro (afhankelijk van het bouwjaar uiteraard)
 
Nou ik zal het even toelichten...

Wat mij juist bevalt aan die ZZR is het vermogen en de het flinke koppel, maar de zitpositie bevalt mij minder. Superbikestuur is voor mij geen optie, vind het geen gezicht op die motor.

Mijn pa heeft een BMW K1100RT waar ik regelmatig op rij. Super zithouding alleen vind ik het vermogen tegenvallen en moet je teveel toeren maken als je wat harder rijdt op de snelweg.

Nu begrijp ik goed dat een pk of 90 meer dan voldoende is maar ik vroeg mij gewoon af of er voor mij die "ideale" combinatie is. Zolang ik dit niet kan vinden doe ik het met de ZZR want deze bevalt mij goed en wanneer ik echt wil toeren pak ik de BMW wel.

Probeer de F800ST eens, of de F800GS, zit nog rechter op.
Als je dat te weinig vindt: De R1200 serie: zeker het uitproberen waard!!

Oh, wacht even, je had een budget-limiet -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb idd een budget limiet anders had ik wat meer keus gehad. Wat mij wel bevalt maar buiten budget is:

Kawasaki GTR 1400
Yamaha FJR 1300
BMW 1200

Eventuele andere opties die mij ook trekken, minder vermogen maar iets meer all road:

Suzuki V-Strom 1000
BMW R 1150 GS
 
ik heb overigens de vstrom 650 gehad maar vaak genoeg op de 1000 gereden maar dat terzijde.

Ik rij nu op de BMW R1200R. Stuurt nog beter dan de vstrom je zit ook genoeg rechtop maar ik weet niet of dit je stijl is en laat staan het budget.

Maar als je power wilt...dan is de R1200R als urban/tourmodel ideaal.
1200cc
109pk
115nm

Heeft dus meer power dan een 1200GS + hij is ook nog eens veeel lichter. :)

(ik heb nu 112 pk met 123 nm met rapid bikemodule)

kwa looks misschien retro en naked (kun je aankleden)
je zou ook eens naar de R1150R rockster versie kunnen kijken. die is kwa look super.
zet er een tourschermpje op en je bent klaar ;)

ik zie er overigens verschillende op marktplaats van staan rond de 5000!! :o :o eentje van bouwjaar 2003 met 20.000km das niks voor een beemertje

R1150RocksterBlack-Citrus.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik weet hoe de V-Strom's rijden en ik weet hoe een R1200R rijdt. Ik mocht ooit voor Motoplus een R1200R testen. Het rijdt leuk, maar als ik mag kiezen dan stond er voor mijn deur een V-Strom. Na 150km karren op de BMW heb je gegarandeerd een houten kont, wat een hork van een zadel zit erop. Dan nog dat eigenwijze systeem van de richtingaanwijzers, een brandstofmeter die de eerste 150km heel erg positief is, nee.... niet echt. Wat wel echt goed aan de R1200R is zijn de remmen en de vering, echt goed spul.

Met de V-strom ben je zo snel vertrouwd dat je binnen 5 kilometer met de stepjes aan de grond zit. Ook zit je bovenlijf en hoofd helemaal uit de wind met de V-storm, zelfs op meest illegale snelheid.
 
Ik weet hoe de V-Strom's rijden en ik weet hoe een R1200R rijdt. Ik mocht ooit voor Motoplus een R1200R testen. Het rijdt leuk, maar als ik mag kiezen dan stond er voor mijn deur een V-Strom. Na 150km karren op de BMW heb je gegarandeerd een houten kont, wat een hork van een zadel zit erop. Dan nog dat eigenwijze systeem van de richtingaanwijzers, een brandstofmeter die de eerste 150km heel erg positief is, nee.... niet echt. Wat wel echt goed aan de R1200R is zijn de remmen en de vering, echt goed spul.

Met de V-strom ben je zo snel vertrouwd dat je binnen 5 kilometer met de stepjes aan de grond zit. Ook zit je bovenlijf en hoofd helemaal uit de wind met de V-storm, zelfs op meest illegale snelheid.

wat betreft de zadel...helemaal mee eens. dat is een grote min van deze RR.
gelukkig zit je er niet aan vast en kun je altijd een ander (eventueel samgensteld) zadel erop zetten :) vanaf 2009 is ook de comfortzadel te bestellen bij bmw voor de R1200R.
hopelijk een verbetering. De brandstof meter vond ik juist bij de Vstrom 650 de eerste 150 km postief daarna begon ie pas te zakken.
Bij de RR gaat ie bij mij alleen in de middensection vrijrap naar beneden. Maar ik kijk daar niet naar aangezien je op de boardcomputer kan zien wat je resterende aantal km is voordat de tank op is *D
Richtingaanwijzers is idd even wennen maar weet nu niet beter.
maargoed wat betreft acceleratievermogen komt de R1200R echt boven de vstrom uit.
als je comfort uit de wind wilt zitten raad ik je ook de vstrom aan.
 
Laatst bewerkt:
Nou.... acceleratievermogen komt de R1200R boven de V-strom uit... dat durf ik niet zo hard te roepen. Op papier zijn de cijfers beter, maar de 1000 maakt het de R1200R echt, echt lastig. De eerste 3 versnellingen van de R1200R zijn leuk en fun, maar daarna mis je toch wat vermogen. De V-strom buldert gewoon door in de hogere versnellingen.

Brandstofmeter van de R1200R geeft de eerste 150km vol aan, dan begint die als een jekko te zakken. Richtingaanwijzers kan je niet 300 meter van tevoren aandoen op de snelweg, want bij 200 meter gaan de lampjes al weer uit. Ja... kan de dealer instellen in het systeem, maar toch. Nogmaals: ik vind de R1200R absoluut geen slechte motor, maar de V-strom wint het in mijn geval.
 
Nou.... acceleratievermogen komt de R1200R boven de V-strom uit... dat durf ik niet zo hard te roepen. Op papier zijn de cijfers beter, maar de 1000 maakt het de R1200R echt, echt lastig. De eerste 3 versnellingen van de R1200R zijn leuk en fun, maar daarna mis je toch wat vermogen. De V-strom buldert gewoon door in de hogere versnellingen.

Brandstofmeter van de R1200R geeft de eerste 150km vol aan, dan begint die als een jekko te zakken. Richtingaanwijzers kan je niet 300 meter van tevoren aandoen op de snelweg, want bij 200 meter gaan de lampjes al weer uit. Ja... kan de dealer instellen in het systeem, maar toch. Nogmaals: ik vind de R1200R absoluut geen slechte motor, maar de V-strom wint het in mijn geval.

het probleem bij de R1200R is het middensegment tussen de 4000 en 6000 toeren waar ie even een dipje heeft. (wellicht mileueisen?!) maar bij de 6000 geeft ie nog een "kickacceleratie" tot 8000 in alle versnellingen. en daar zit het verschil met de vstrom; die kan veel langer doortrekken naar 12.000 toeren zonder deze dip.
vandaar dat het "missen van vermogen" relatief is; trek je lang genoeg door dan krijg je nog een acceleratiestoot die je ook gevoelgewijs ervaart als je van 50 naar 100 in bv. z'n 3 gaat.

overigens heb ik met RB deze dip eruit willen halen maar dat lukt niet. De curve is wel iets verbetert maar dip blijft voelbaar. toch nog 3 pk en 5nm winst erdoor gemaakt O-) :X
 
Laatst bewerkt:
100+ pk?!

Ik zeg

KOPPEL!!!! Veel belangrijker! wat heb je aan al die pk's hier in nl?

bijv bmw 1150gs
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan