Welke Tomtom kiezen?

Lucasfalt

MF veteraan
16 jan 2006
2.887
890
Een vriend zoekt een niet te dure gebruikte motor GPS.
Hij is niet handig met computers en heeft ook geen smartphone.
Hij gaat geen routes downloaden/maken/inladen.
Toestel moet simpel zijn in bediening,maar kronkelroutes kunnen maken lijkt mij wel handig,dus zal een Tomtom de beste keuze zijn.
Werkt kronkelroutes op alle type's even goed?
Welk type is aan te raden in dit geval?
 
Die kan ik dan wel voor hem doen.
Belangrijk is dat ik weet welk type hij best koopt.
 
Ik heb zelf een oude Garmin Zumo 550. Deze is echt debiele proof. Echt heel simpel, maar geen TomTom.
Eisen : simpel te bedienen en KRONKELROUTES.
Dus geen Garmin want die heeft dat niet,zo moeilijk is dat toch niet? 8)7
 
Dat je GPS zelf een kronkelige (en dus leukere) route maakt tussen 2 punten i.p.v. gewoon de kortste of snelste weg.
Leuk voor luie en minder handige mensen,en het schijnt goed te werken,daarom vraag ik er in dit geval ook naar.
Ik maak mijn routes altijd zelf voor mijn Garmin,en daarom vraag ik hiervoor dus hulp van TT kenners.
 
Dat je GPS zelf een kronkelige (en dus leukere) route maakt tussen 2 punten i.p.v. gewoon de kortste of snelste weg.
Leuk voor luie en minder handige mensen,en het schijnt goed te werken,daarom vraag ik er in dit geval ook naar.
Ik maak mijn routes altijd zelf voor mijn Garmin,en daarom vraag ik hiervoor dus hulp van TT kenners.
Precies werkt uitstekend bij de TT, alleen moet je grote plaatsen zelf met een grote boog omheen. Ik ga meetmoment TT hier de grens over richting Teutoburgerwoud en kom ik elke keer andere wegen tegen. Ook omdat ik van de route afwijk en dan zoekt hij een nieuwe kronkelroute uit….

kortom, tweedehandse TT550 is een prima apparaat.

en die routes vooraf zijn bij mij echt niet nodig, geen geknoei vooraf op de laptop…gewoon opklikken-doel instellen-en gaan.

En ik ben lui, bovendien vroeger met de streetpilot/Zumo vaak genoeg routes gemaakt en uitgewisseld, nu niet meer. Heb ik ook geen gezeik meer met computer NoNo’s tijdens het uitwisselen van routes…want er mankeerde altijd wat aan…helemaal van dat gezeik als de routering anders was dan je jouwe.
 
Laatst bewerkt:
Neem een TomTom Rider uit de 400 of 500 reeks; hoe hoger het nummer, hoe nieuwer en beter (maar ook duurder).
Daarnaast heb je ook de 40 of 50 reeks, vergelijkbaar met die met een nulletje meer, maar hebben een kaart die een kleiner gebied bestrijkt en geen gratis flitspalen. Wel goedkoper.
 
Dat je GPS zelf een kronkelige (en dus leukere) route maakt tussen 2 punten i.p.v. gewoon de kortste of snelste weg.
Leuk voor luie en minder handige mensen,en het schijnt goed te werken,daarom vraag ik er in dit geval ook naar.
Ik maak mijn routes altijd zelf voor mijn Garmin,en daarom vraag ik hiervoor dus hulp van TT kenners.
Nu heb ik weer wat geleerd, ik wist dat niet.
 
Ik zou niet meer voor een 4-serie tomtom kiezen. een 5-serie is voor het geld ZO veel sneller in alles...
 
Ik heb zelf een oude Garmin Zumo 550. Deze is echt debiele proof. Echt heel simpel, maar het is geen TomTom en dat was de vraag.
Idd geen kronkelroutes, maar ik heb de mijn weggegeven hij deed het idd nog, maar bij een herberekening was je 5 km verder voor hij weer bij was en dan begon het weer opnieuw omdat je alweer een afslag had gemist.
En gedoe om de kaarten in te laden, paste allemaal niet meer.

Kortom die is echt wel aan vervanging toe ;)
De mijne leeft voort in het museum van @JaVaWa daar hoort hij nu ook, heeft het idd wel jaren goed gedaan. :t

Ik heb nu ook een 550 en moet zeggen dat het eigenlijk wel erg fijn werkt. :Y
 
Idd geen kronkelroutes, maar ik heb de mijn weggegeven hij deed het idd nog, maar bij een herberekening was je 5 km verder voor hij weer bij was en dan begon het weer opnieuw omdat je alweer een afslag had gemist.
En gedoe om de kaarten in te laden, paste allemaal niet meer.

Kortom die is echt wel aan vervanging toe ;)
De mijne leeft voort in het museum van @JaVaWa daar hoort hij nu ook, heeft het idd wel jaren goed gedaan. :t

Ik heb nu ook een 550 en moet zeggen dat het eigenlijk wel erg fijn werkt. :Y
Inderdaad de Tomtom 400 of 500. Waarvan de 500 wel de voorkeur heeft. In ieder geval sneller. Ik heb de 400 nu 4 of 5 jaar maar kronkelroutes vind ik fantastisch (in gebieden met minder steden)
 
Oh, eigenlijk ook geen probleem…ding is voor mijn gebruik een prima apparaat. Beetje gammele WiFi maar verder…..:?
 
Met een beetje mazzel komt er dit voorjaar een nieuw model uit. Hoewel de kans dat TomTom stopt met motornavigatie waarschijnlijk net zo groot is.
Denk eerder dat laatste. Volgens RTL-Z richten ze zich vooral op software voor auto’s. Ook de laatste BMW-App is van hen.
 
Ze hebben al een nieuwe generatie voor in de auto. Die aanpassen voor de motor zal niet extreem veel werk zijn.
Ze maken toch nog best veel reclame voor de huidige Rider 550. Het is blijkbaar toch een aardige niche markt.

Ik hoop dus dat TomTom in deze markt blijft en een nieuw model uitbrengt met groter scherm en de nieuwe NDS kaarten.
 
Veel automobielbedrijven en zelfs Apple hebben een probleem als TomTom er mee stopt.
Dan blijft alleen Here nog over als kaartenmaker.
Google heeft ook kaarten maar houden dat zoveel mogelijk gesloten en verhogen telkens hun prijzen.
Voor opensource OSM kaarten is geen goede centrale ondersteuning wet lastig is voor bedrijven.

Niet zo gek dus dat Volkswagen pas nog met TomTom in zee is gegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan