Welke Tomtom kiezen?

Wanneer ik nu een TT rider 550 zou aanschaffen, wordt ie toch hopelijk nog een paar jaar ondersteunt ?
Ook waneer Tomtom zou stoppen met alleen de Rider .
 
Natuurlijk word hij dan nog ondersteunt.
Alleen voor de TomTom Navigatiesystemen die maar 2GB geheugen hebben op kaarten top te slaan is de ondersteuning gestopt. En zelfs dan krijgen de modellen met Lifetime updates nog gewoon kaart updates.

Voor de Rider houd dat in dat niet model dat voor de Rider 400 uitkwam nog gewoon wordt ondersteunt.
Met de aanbieding van marktplaats die hierboven staat is hij ook een stuk goedkoper dan een nieuw model. Nieuwe modellen zijn de eerste tijd nooit onder de adviesprijs te vinden en die is voor de Rider 550 499 euro.
 
... maar Garmin heeft de optie Adventure routes, wat een equivalent van de Kronkelroute is.
Verder is updaten van (oudere) Garmins vaak garantie voor gezeik heb ik ervaren dus is in geval van TS een TomTom wel de beste optie.
Welk model weet ik zo niet maar hou er wel rekening mee dat de accu's van die apparaten ouder dan ~5 jaar snel slecht worden, mocht je voor 2e hands kiezen.
 
De accu’s worden voornamelijk slecht van diepte ontladingen. Zowel Garmin als TomTom hebben de vervelende eigenschap dat ze eenvoudig in stand-by gaan en lastiger uit te zetten zijn. Te lang in stand-by veroorzaakt een diepte ontlading. Doe je dat te vaak dan heb je een rotte accu.
Van de Rider 400 weet ik dat goed behandelde exemplaren echt nog geen accu problemen hebben. De oudere exemplaren komen uit 2015.

Adventure routes van Garmin zoekt alleen de kronkelige doorgaande wegen. In Nederland zijn dat voornamelijk N wegen. TomTom zoekt juist de kleine wegen zoals b wegen en smalle dijkjes. Jammer genoeg ook iets meer bebouwdekom wat in de Randstad lastig kan zijn.
 
Veel automobielbedrijven en zelfs Apple hebben een probleem als TomTom er mee stopt.
Dan blijft alleen Here nog over als kaartenmaker.
Google heeft ook kaarten maar houden dat zoveel mogelijk gesloten en verhogen telkens hun prijzen.
Voor opensource OSM kaarten is geen goede centrale ondersteuning wet lastig is voor bedrijven.

Niet zo gek dus dat Volkswagen pas nog met TomTom in zee is gegaan.
Als kaartenmaker en als leverancier naar grote bedrijven zal TomTom zeker blijven bestaan, maar het maken van automotive apparaten voor de consumentenmarkt is duidelijk een aflopende zaak. Heeft Garmin evengoed last van, maar zij zitten ook in markten die het wel goed doen.
Echter, als TomTom de automotive divisie zou afstoten dan is de kans groot dat ondersteuning ook komt te vervallen...
Verder is updaten van (oudere) Garmins vaak garantie voor gezeik heb ik ervaren dus is in geval van TS een TomTom wel de beste optie
Gezeik zou ik het niet willen noemen, het is wel iets omslachtiger. Aan de andere kant, ik kan mijn zumo 550 van ca. 15 jaar oud nog steeds van de nieuwste kaarten voorzien...
Welk model weet ik zo niet maar hou er wel rekening mee dat de accu's van die apparaten ouder dan ~5 jaar snel slecht worden, mocht je voor 2e hands kiezen.
... en de accu van die zumo doet 't ook nog steeds prima. Al zou ik zo'n toestel altijd aansluiten op het boordnet van de motor, waardoor je niet afhankelijk bent van de kwaliteit van de in het toestel ingebouwde accu.
 
Eisen : simpel te bedienen en KRONKELROUTES.
Dus geen Garmin want die heeft dat niet,zo moeilijk is dat toch niet? 8)7


Garmin heeft met de XT toch ook de "adventurous routing"


Los daarvan... De TomTom Rider 550 is simpel in gebruik en heeft kronkelroutes. Alles wat ouder is dan de 550 zou ik niet kopen...

Dus weinig eisen, plug and play ... doe dan die 550 maar.



Langs de andere kant.. wij hebben hier de Rider 550 en de Zumo XT in gebruik en de Garmin is toch wel heel wat anders dan die TomTom hoor...
Groter scherm, mooier beeld, ...
 
Garmin heeft met de XT toch ook de "adventurous routing"
Dat is in de Benelux gewoon een lachertje. Werkt nog steeds voor geen meter. De Tomtom (550) doet dit veel beter, maar stuurt je wel gewoon door stadscentra. Ik heb daarom de OnRoute Motorkaart erbij genomen. Die werkt prima, maar het blijft jammer dat je die überhaupt nodig hebt bij de relatief dure Zumo XT. De adventures routing zou gewoon op die manier moeten werken😉
 
Scherm vd TT vind ik groot zat, als je moderne motor hebt met reeds een tft cockpit dan kan ik we wat bij voorstellen.

Gelukkig woon ik niet in het westen waar TT me er dwars doorheen zou sturen…..;)
 
Dat is in de Benelux gewoon een lachertje. Werkt nog steeds voor geen meter. De Tomtom (550) doet dit veel beter, maar stuurt je wel gewoon door stadscentra. Ik heb daarom de OnRoute Motorkaart erbij genomen. Die werkt prima, maar het blijft jammer dat je die überhaupt nodig hebt bij de relatief dure Zumo XT. De adventures routing zou gewoon op die manier moeten werken😉


Ik vind de kronkelroutes van TomTom anders ook niet zo geweldig...

Zelf gebruik ik die dingen niet, niet op de XT, niet op de TomTom..
Maar als anderen het belangrijk vinden... het bestaat dus ook op de Garmin...


Voor mij is een GPS niet meer dan een geheugen.. ik maak mijn routes liefst zelf, geen nood aan apps of onroute kaarten.
 
Als kaartenmaker en als leverancier naar grote bedrijven zal TomTom zeker blijven bestaan, maar het maken van automotive apparaten voor de consumentenmarkt is duidelijk een aflopende zaak. Heeft Garmin evengoed last van, maar zij zitten ook in markten die het wel goed doen.
Echter, als TomTom de automotive divisie zou afstoten dan is de kans groot dat ondersteuning ook komt te vervallen...

Gezeik zou ik het niet willen noemen, het is wel iets omslachtiger. Aan de andere kant, ik kan mijn zumo 550 van ca. 15 jaar oud nog steeds van de nieuwste kaarten voorzien...

... en de accu van die zumo doet 't ook nog steeds prima. Al zou ik zo'n toestel altijd aansluiten op het boordnet van de motor, waardoor je niet afhankelijk bent van de kwaliteit van de in het toestel ingebouwde accu.

Zou je zeggen dat de Zumo 550 in het jaar des Heren 2022 een hele slechte koop is als je voor weinig geld een GPS op de kop probeert te tikken? 60-70e doen ze op marktplaats als je een beetje rondzoekt.
 
Niet echt, ik rijd er zelf nog steeds mee rond... Hij mist zaken die een moderne wel heeft (max. toegestane snelheid, lane assist, draadloos overzetten van routes doet ie allemaal niet), maar doet wat ie moet doen prima.
Wel een paar aandachtspuntjes: de rubberen knopjes links en rechts zijn gevoelig voor veroudering, ze scheuren langs het randje en kunnen er uiteindelijk uit vallen. Niet goed voor de waterdichtheid... Opletten bij het kopen dus (er zijn overigens wel vervangingsknoppen te koop).
Daarnaast vereist het overzetten van de kaarten iets meer computerhandigheid dan gebruikelijk. De hele kaart overzetten kan namelijk niet, je zult dus een selectie moeten maken. Is niet bijzonder moeilijk, maar ik heb ervaren dat het toch niet voor iedereen is weggelegd.
 
Niet echt, ik rijd er zelf nog steeds mee rond... Hij mist zaken die een moderne wel heeft (max. toegestane snelheid, lane assist, draadloos overzetten van routes doet ie allemaal niet), maar doet wat ie moet doen prima.
Wel een paar aandachtspuntjes: de rubberen knopjes links en rechts zijn gevoelig voor veroudering, ze scheuren langs het randje en kunnen er uiteindelijk uit vallen. Niet goed voor de waterdichtheid... Opletten bij het kopen dus (er zijn overigens wel vervangingsknoppen te koop).
Daarnaast vereist het overzetten van de kaarten iets meer computerhandigheid dan gebruikelijk. De hele kaart overzetten kan namelijk niet, je zult dus een selectie moeten maken. Is niet bijzonder moeilijk, maar ik heb ervaren dat het toch niet voor iedereen is weggelegd.

Dat klinkt wel prima voor mijn doeleinden maar als er een goedkope 350lm ofzoiets langkomt is dat misschien toch wat interessanter. Bedankt voor de info en de tips!
 
Laatst bewerkt:
@JaVaWa ik ben toe aan een nieuwe tomtom. Nu rij ik de hele wereld rond met een start 40, die is natuurlijk niet meer verkrijgbaar en zo. Degene die ik nu heb valt uit, batterij laait ie meer bij. Is de Start 42 nog recent of zijn die ook al gedateerd? En vergelijkbaar met de start 40?
 
@Roadrider is de TomTom kenner, ik ben meer van de Garmins. Van de TomTom Rider weet ik nog wel het een en ander, maar van de andere TT-modellen weet ik niets...
 
@Rob RD ik houd alleen de Rider serie van TomTom bij. De Rider 550 is het huidige model met wereldkaarten die te koop is via de motorbranche. De Rider 500 is gelijk maar heeft alleen de Europa kaart. De Rider 50 heeft alleen westeuropa en slechts drie maanden flitsers. Met een autohouder kun je deze ook in de auto gebruiken.

Al deze modellen zijn NAV5 net als de meeste auto navigatie kastjes. Ook is er voor de auto inmiddels een TomTom Go Discover als opvolger van NAV5 met de nieuwe NDS kaarten die ook in de huidige Apps voor iOS en Android wordt gebruikt.
 
De autohouder voor de TT Rider moet je meestal apart aanschaffen…
Ik neem aan dat @Rob RD er eentje voor in zijn bus zoekt, dan is een automodel goedkoper.
 
Nou, toch even gezocht dan:
De Start 40 is vanaf 2014 gemaakt; deze wordt niet meer ondersteund. De Start 42 wordt nog wel ondersteund, maar is slechts 2 jaar jonger dan de 40. De kans is dus groot dat die ook vrij snel niet meer ondersteund wordt.

Wat heb je allemaal aan Garmin spul? Ik zag dat je een StreetPilot 2610 had gekregen. Bij deze worden de kaarten opgeslagen op CompactFlash; die mogen max. 2 GB groot zijn. Recente kaarten van Garmin kunnen er niet meer op, de laatste was van 2009. Je kunt er wel Openstreetmap-kaarten op zetten. Die zijn altijd actueel, maar wel relatief groot.
Op nieuwere StreetPilots kunnen wel moderne Garmin-kaarten, maar ook daar max. 2 GB op het vast ingebouwde geheugen (zonder uitbreidingsmogelijkheid).
 
Ik gebruik de tomtom voor het laatste stukje navigatie, ofwel de stad in. Als ik bijvoorbeeld op de meeraner strasse in berlijn moet zijn bepaal ik zelf dat ik de A10 tot Blumberg of Vogelsdorf neem, net waar ik zin in heb, en dan tomtom ga volgen. Tot ik naar tomtom ga luisteren voor het laatste stukje navigeren, nooit meer dan 10km, gebruik ik 'm als snelheidsmeter met waarschuwing en op de zijbalk tankstations en parkeerplaatsen. Als ik echt twijfel aan de juistheid van de bestemming die tom tom me aanwijst pak ik voor de laatste paarhonderd meter Maps erbij.
Blindelings een navi volgen vertik ik. Flitsservice is niet nodig, het is geen TimTom-Coronel.
 
Laatst bewerkt:
Toppie, die classic wordt het 🥰
🥰 🥰 🥰 🥰 😘😘😍

thanks
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan