welke tourmotor

Dutch Steph

MF veteraan
18 mrt 2003
3.258
2
Momenteel kachel ik op een Honda CB500 (1995) rond. Rijdt best lekker, maar met mijn vriendin achterop willen we voor de lange afstanden toch een tourbuffeltje aanschaffen. Gedacht wordt aan bijvoorbeeld een Yamaha FJ 1200 - FJ 1100, Honda PC800 (Pacific Coast), Kawasaki GTR 1000 etc... Kortom een motor met cardan, kuip, koffers etc... Natuurlijk passen de BMW en Guzzi's ook in dit rijtje, maar ik wil eigenlijk niet meer uitgeven dan ongeveer 4000 Euro. Wat ik verder ook belangrijk vind, is dat de techniek erg eenvoudig moet blijven. Dit om het een aantal werkzaamheden zelf te kunnen blijven doen. Welke motor adviseren jullie, waar moet ik specifiek op letten en van welke motor moet ik misschien absoluut afblijven? Kortom wat is jullie ervaring? A.u.b. geen motoren aanbieden, want we willen pas begin volgend jaar iets aanschaffen. :]
 
Laatst bewerkt:
Als ik dit zo lees zou vooral de Yamaha Diversion900 in aanmerking komen.

Ook de Soes VX800 is misschien een optie, of de NTV of Deauville.

Kortom nog genoeg keuze.
 
Hè da's balen. De FJ 1100 en 1200 hebben inderdaad geen cardan |( ... Beetje vreemd eigenlijk voor zo'n zware tourmotor :? .

De Deauville is inderdaad een prachtige motor. Maar ik heb deze bewust niet genoemd, omdat je die voor een budget van maximaal 4000€ nog niet kunt vinden. Bovendien heb ik momenteel een Honda CB500 (m'n derde Honda) en ik ben een beetje geschrokken van de prijzen van de onderdelen van dit merk. Voorbeeldje; onlangs heb ik 400€ betaald voor een remklauw ;( ... Nieuw zou ik dus gerust een Honda kopen, maar tweedehands zou ik toch even kijken of er geen grote en dus dure kosten aan zitten te komen.

Hoe zit eigenlijk met de prijzen van onderdelen voor Guzzi's en BMW's?
 
Bericht van Soldaat:
Ik heb de PC 800 al vanaf 1996. Bij aankoop van zo'n machine moet je letten op de bevestigingspunten van het plastic. Zijn die allemaal aanwezig en zit het geheel op de originele manier vast. De kleur wil ook nog wel eens dof worden. Iemand die zijn machine goed onderhoudt, zal hem regelmatig in de was hebben gezet. De kleur is dan echt top. Verder vind ik dit een hele fijne motor, die mij veel plezier maar vooral zitcomfort heeft gegeven en nog. Geen slechte keuze van je als je van rustig touren houdt. Succes verder en veel plezier.
Hans.
 
Hè da's balen. De FJ 1100 en 1200 hebben inderdaad geen cardan |( ... Beetje vreemd eigenlijk voor zo'n zware tourmotor :? .

De Deauville is inderdaad een prachtige motor. Maar ik heb deze bewust niet genoemd, omdat je die voor een budget van maximaal 4000€ nog niet kunt vinden. Bovendien heb ik momenteel een Honda CB500 (m'n derde Honda) en ik ben een beetje geschrokken van de prijzen van de onderdelen van dit merk. Voorbeeldje; onlangs heb ik 400€ betaald voor een remklauw ;( ... Nieuw zou ik dus gerust een Honda kopen, maar tweedehands zou ik toch even kijken of er geen grote en dus dure kosten aan zitten te komen.

Hoe zit eigenlijk met de prijzen van onderdelen voor Guzzi's en BMW's?

Prijzen van BMW vallen wel mee als ik uit mijn ervaring bekijk.
Enkele voorbeelden tussen Yamaha YZF750R en BMW K100LT

Bougie yam 9.98 bmw 2.54
luchtfilter yam 45.00 bmw 22.00 in euro's .
Zo zijn er nog meer prijsverschillen.Over het algemeen is BMW bekend dat deze goedkoop is in onderhoud, als er iets kapot gaat kost het bij a,b,c etc altijd veel geld, maar voor er iets kapot gaat staan bmw en honda hoog aangeschreven.

Ik zou eens op mijn gemak gaan rond neuzen en eventueel SAMEN een proefrit maken, dan kan de vriendin ook zeggen hoe zij het comfort vind achterop de motor.

Suc-6 met je zoektocht naar je ware motor en motorplezier :]


P.S.
Ben zelf van YZF naar k100lt ( 16 jaar oud aanschafprijs 3150 euro bij particulier) gedwongen overgestapt en er nog geen spijt van gehad.
 
Laatst bewerkt:
Guzzi zijn mooie motoren voor liefhebbers en in jouw prijsklasse moet je ook van sleutelen houden. (Uitspraak van een Guzzi dealer) De XJ900, PC800 of een BMW lijkt wel wat voor jou. Op marktplaats staan er een hele stoet aangeboden voor jouw prijs. Neem wel bij voorkeur iemand mee met verstand van de fiets die jij wil kopen.
 
Onlangs gezien dat de VX 800 aan veel van onze eisen voldoet. Bovendien moet de motor ook nog achterom kunnen... dus kuip en kofferset kan er helaas niet op. De VX is een smalle fiets, maar ik heb begrepen, dat de wielbasis vrij lang is. ...slechte stuureigenschappen? Iemand ervaring met de VX 800 van Soez?
 
Kijk eens of je nog een goede suzuki GS850(G) kunt vinden. Toerbuffel bij uitstek, met cardan. En simpele techniek :) Als je een FJ1100 overweegt: de GS is ongeveer net zo oud (in '88 opnieuw gevoerd door suzuki). Ik heb er zelf heel veel tevreden km's mee afgelegd. Sommigen zijn wel wat verbouwd of als custom uitgevoerd; ik vond 'm zelf als naked bike het mooiste hoewel ik er zelf een dogger (vetter-windjammer imitatie) op had zitten+een enorm bagagerek.
Een GS zal je niet zo recent vinden als je CB waar je nu op rijdt.

Nadeel van de VX schijnt te zijn de slappe vering. Maar daar valt wel wat aan te doen :)
Als de motor niet te groot moet zijn valt de GTR af ivm grote kuip+standaard koffers. Maar daar heb je wel een toerbuffel aan! Volgens mij is het niet voor niets dat je die krengen - behalve de BMW's - zo overdadig bij de Tour de France in beeld ziet.

De diversion 900 is ook een goede optie. Als je dat te duur is, kan je ook eens kijken naar de voorganger, de Yamaha XJ900 (ook als 750, maar die zijn zeldzaam!). Ook een heerlijke no-nonsense reismotor.
 
Laatst bewerkt:
Tja, wil je eenvoudig, beproefd en niet te duur dan zou ik zeker die Diversion 900 overwegen. Qua rijkosten zeker een van de goedkopere. Veel verkocht dus ook makkelijk onderdelen te krijgen.
 
Tja ik zou zeggen: NTV

De pluspunten lijken me wel duidelijk, voldoet voor ver onder je budget aan al je eisen. Duorijders roemen het comfort ook altijd bij mij. Het is net een VX, maar dan wat gangbaarder en het is dan nog een Honda ook i.p.v. een Suzuki.

Ik heb er nu ook nog één te koop toevallig, maar dat wil je niet weten geloof ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan