Welke van deze 2 motoren zouden jullie voorkeur hebben en waarom?

andyv1979

Rookie
7 aug 2020
7
6
Beste mensen,

Ik ben op het moment bezig mijn A motor rijbewijs te halen.

Natuurlijk ben ik al weken internet af aan het surfen opzoek naar een mooie motor voor mij.

Ik heb er inmiddels 2 gevonden die mij heel erg aanspreken namelijk:

de Aprilia SL 750 Shiver 2008. en de Honda CB600F Hornet 2010.

Welke zou jullie voorkeur hebben en waarom?

De Aprilia is een 2 cilinder en de Honda is een 4 cilinder.

Misschien heeft iemand wel ervaring met beide of een van deze motoren?

Ik weet nog niet precies wat ik voor type rijder ga worden, of ik juist veel stadsverkeer ga rijden of juist veel snelweg.

Ik zelf vind kwa uiterlijk de Aprilia iets stoerder uitzien kwa uiterlijk, en de Honda heeft weer als voordeel dat het een 4 cilinder is en dat er volgens mij ook makkelijk aan te sleutelen is omdat je overal goed bij komt, bij de Aprilia is dat volgens mij weer wat lastiger omdat het blok tussen een subframe zit.

Maar misschien dat jullie nog meningen over beide merken hebben zoals betrouwbaarheid etc.

Ik hoor jullie meningen graag!

Een vriendelijke groet uit het zuiden ;)

Andy
 
Na in december mijn rijbewijs te hebben gehaald heb ik een maand geleden een Honda CB600F uit 2006 gekocht na ook een 2 cilinder te hebben proef gereden.
De hoofd reden voor mij om voor een 4 cilinder te gaan is vooral omdat ik een 2 cilinder erg onrustig vond rijden, meer trillingen dan een 4 cilinder.

Ik zelf vond dat minder prettig. Wellicht wanneer ik meer ervaring heb op gedaan, dat een 2 cilinder interessanter wordt, voor nu was het niet aan mij besteed.
 
Ik heb zo’n Honda gehad als eerste motor.
Betrouwbaar, simpele techniek.
Gaat lomp hard als je goed doortrekt.
Voelt wel gammel aan met dat kauwgom frame.
maar ik heb me er prima op vermaakt, ook omdat het een lichte fiets is, je kan er alles mee uitvreten zonder dat je een probleem krijgt met sommige natuurwetten.
als je niet te zwaar bent, anders moet je gelijk aan andere veren, zoals ik.
 
Bedankt alvast voor de reacties! Dat zijn dus al 2 punten voor de Honda haha.
 
1355656.jpg

1370911.jpg

Het gaat trouwens om deze 2 motoren.
 
Ligt er ook aan waarvoor je de motor wil gebruiken. Gewoon zoals velen 3x per jaar de schuur uit rollen en dan even flink het mannetje uithangen of dagelijks vervoer.
Shiver viel me niet tegen met rijden maar een 4 cilinder van Honda is natuurlijk niet te evenaren, zeker qua betrouwbaarheid.
 
Weet niet wat het prijsverschil is of de km standen. Op basis van de foto en het feit dat ik een 2 cilinder juist mooier vind rijden dan een 4 cilinder zeg ik de Aprilia.
Ook zie ik een Hyperpro schokbreker, waarbij waarschijnlijk de voorvering ook is aangepast. En wat subtiele opsmuk.

De Honda daarentegen ziet er gewoon uit als een woonwerk motor met zijn kofferrekje achterop... voor mij zou die het niet worden.
 
Weet niet wat het prijsverschil is of de km standen. Op basis van de foto en het feit dat ik een 2 cilinder juist mooier vind rijden dan een 4 cilinder zeg ik de Aprilia.
Ook zie ik een Hyperpro schokbreker, waarbij waarschijnlijk de voorvering ook is aangepast. En wat subtiele opsmuk.

De Honda daarentegen ziet er gewoon uit als een woonwerk motor met zijn kofferrekje achterop... voor mij zou die het niet worden.

De Honda heeft een KM stand van 42402 Km en kost € 3890.
De Aprilia heeft een KM stand van 44098 Km en kost € 4290.
 
Ik zie vooral goedkoop aftermarket spul (Dominator uitlaat, China stepjes/boutjes) en een hoge km stand voor een Aprilia.
De km stand bij een Honda maakt geen bal uit.
 
De Dominator dempers op die Aprillia hebben geen e-keur.. dus mocht je ooit naar duitsland gaan.. (denk meld het ff)

Zou qua kwaliteit / betrouwbaarheid voor de Honda gaan.. kan eigenlijk niet mis.
Kijk ook eens naar de CBF600 CB650F

En zorgen dat; als je een van deze motoren koopt.. de complete onderhoudshistorie aanwezig is. Anders gewoon niet kopen. (i.v.m. de toch wel hogere km standen). Dus geen onzin van ; "Ja, die hebben we niet gekregen van de vorige eigenaar, maar hij is netjes hoor!"
 
De slechste raadgever is eigenlijk t uiterlijk van de motor,ga ermee rijden dat zegt meer👍

Dit.

Proefrijden en kijk waar jij blij van wordt. Een ander kan dat niet voor je invullen.

Rijden en dan niet een rondje van 1 minuut om de dealer heen, er loopt al een topic met goede tips enz.
 
Ik zou ook voor de Honda gaan. Simpelweg rijd een 4 cilinder gewoon makkelijker dan een 2 cilinder. Het vermogen komt geleidelijker dus zal je minder snel verrast worden. 95 PK met een 2 cilinder is niet super ala de hogere Aprilia of KTM modellen maar instap zou ik het niet noemen.

Leer lekker rijden op een makkelijke 4 cilinder en dan kan je altijd nog overstappen naar een leuke 2 cilinder.
 
Ik zie vooral goedkoop aftermarket spul (Dominator uitlaat, China stepjes/boutjes) en een hoge km stand voor een Aprilia.
De km stand bij een Honda maakt geen bal uit.

Je weet helemaal niet of het goedkoop chinees spul is..
en de uitlaat, tja das gewoon smaak. setje kost 500,-. redelijk gemiddeld voor simpele vervangingsdempers zonder e-keur.

Maar wat ook al is gezegd -> proefrijden. voor hetzelfde geld zitten ze beide voor geen meter.
Ikzelf pas niet op een Hornet, ben gewoon te lang voor die motor.

Ikzelf heb overigens prima ervaringen bij Barbier, verschillende motoren proefgereden. Allemaal op 1 dag, Hornet 600, 2x Z750, Z1000. Was het me toch allemaal niet. Was ook geen probleem. Uiteindelijk iets later daar een KTM 690 SMCR gekocht van 1e eigenaar. Alle documentatie en bonnen er bij incl originele klapper/boekjes/sleutels en onderdelen.
 
De Honda heeft een KM stand van 42402 Km en kost € 3890.
De Aprilia heeft een KM stand van 44098 Km en kost € 4290.

Ik moet wel zeggen dat ik de motoren aardig aan de prijs vindt voor zo'n kilometerstand.
Particuliere aanschaf overwogen?
 
Je weet helemaal niet of het goedkoop chinees spul is..
en de uitlaat, tja das gewoon smaak. setje kost 500,-. redelijk gemiddeld voor simpele vervangingsdempers zonder e-keur.

Maar wat ook al is gezegd -> proefrijden. voor hetzelfde geld zitten ze beide voor geen meter.
Ikzelf pas niet op een Hornet, ben gewoon te lang voor die motor.

Ikzelf heb overigens prima ervaringen bij Barbier, verschillende motoren proefgereden. Allemaal op 1 dag, Hornet 600, 2x Z750, Z1000. Was het me toch allemaal niet. Was ook geen probleem. Uiteindelijk iets later daar een KTM 690 SMCR gekocht van 1e eigenaar. Alle documentatie en bonnen er bij incl originele klapper/boekjes/sleutels en onderdelen.

Mag ik vragen hoe lang jij bent?
 
Shiver heeft mappings, inclusief een regenmapping. Als het dan nog moeilijk rijden is moet je je afvragen of je rijbewijs nog mag gebruiken. Dus laat je je daardoor niet afschrikken.

Maar verder is het allemaal al gezegd: van welke motor wordt je blijer, zowel qua rijden als qua uiterlijk
 
Mag ik vragen hoe lang jij bent?

Ik ben 1,95. Probleem was dat bij de Honda mijn bovenbenen dus niet in de uitsparing van de tank pasten en er dus naast zitten tegen de tank. Zat echt heel vervelend. Daar kom je alleen maar achter als je gaat proefrijden.
 
Maar verder is het allemaal al gezegd: van welke motor wordt je blijer, zowel qua rijden als qua uiterlijk


Ff nog t rijden vindt ik wel belangrijker,ik had t "goede" plan om als laatste motor ,de motor te kopen waarmee ik was begonnen,
Dus een Z1000 bj 78 gekocht ,helemaal netjes gemaakt en rijden met dat ding,nou ja ff dan ,want was mijn oude held een aanfluiting qua rijden geworden, en wat was ik blij dat ik de ZRX nog niet verkocht had👍rijden met t ding wat je wil kopen,rijden👍
 
De Honda is gewoon een goede fiets , 13 in een dozijn bijna iedereen heeft er een of gehad.
De Aprilia is anders.
Zeker geschikt voor langere mensen.
Heeft 3 verschillende mappings.
Lust iets meer benzine als de honda.
Lust ook alleen E5 dus een premium benzine.

Maar 300 keer meer plezier als elke willekeurige 4 cilinder, tenminste als je van een beetje karakter houd.

Kortom ga proef rijden, wie weet hou je juist van het smeuige karakter van de 4 cilinder.
Of ga je juist voor het hogere koppel bij lagere toeren.
Bij dijktochtjes waar niet eens hard gereden wordt , moet mijn collega zich rot schakelen om de 2 cilinder bij te houden .

Oja . met dit weer wordt je kont nogal warm door de uitlaat.
In de winter is dit wel lekker.
 
Met die kilometerstand zou ik beide laten staan en even verder zoeken, genoeg motoren met minder km op de teller, al dan niet teruggedraaid. :+
En welke motor je wil kopen is geheel persoonlijk, in ieder geval altijd een proefrit maken en iemand meenemen voor een nuchtere kijk erop mocht je verliefd worden.
Je kunt ook een dagje een 2 cyl en 4cyl huren om zo te ontdekken wat je prettig of niet prettig vindt aan een motor. Zelf ik ik altijd 4 cyl gehad, maar mijn voorkeur ligt inmiddels meer bij de 2 cyl.
 
Terug
Bovenaan Onderaan