Welke van deze 2 motoren zouden jullie voorkeur hebben en waarom?

Juist om de beleving die twin. Heel leuk dat je bij 120 nog een stoot in de rug krijgt, maar ietwat onpraktisch in een land waar je op alle leuke wegen 60 mag.
Ik rijd ook chronisch te hard. Maar met een twin nog redelijk in de buurt van de wet. Met de Gixxer reed ik tussen de 50 en 100 te hard gemiddeld wilde ik er van genieten.

Die 4 cilinder is gewoon sneller, efficiënter enz, einde discussie. Maar daarvoor rij ik geen motor.
Dus het gemekker bij de twin is “karakter” maar voor de 4cil is het ineens onpraktisch? En dan nog, de 4cil is onpraktisch, sneller, efficiënter?

ik denk dat het iets persoonlijks is.
 
Dus het gemekker bij de twin is “karakter” maar voor de 4cil is het ineens onpraktisch? En dan nog, de 4cil is onpraktisch, sneller, efficiënter?

ik denk dat het iets persoonlijks is.

Sowieso iets persoonlijks natuurlijk!
Uiteraard moet de TS kopen wat hij het leukst vindt.

Het verschil in karakter is, zoals ik al aangaf, zit in het moment wanneer het komt. Het jagen op een 4 cilinder kan ik ook echt blij van worden hoor.
Maar als bij 120 (dat merk ik op meerdere 4 cilinders) de lol pas begint komt het gewoon te laat voor een land met zoveel controles als hier.
 
Ik heb een Shiver als eerste motor en dat bevalt super goed.. zoals eerder hier gezegd ook interessant bij lage toeren en snelheden waarbij je je rbw mag behouden (daar zullen vast ook 4-cilinders bij horen).
Voordeel van de Shiver vind ik de zithoogte, het standaard geluid en het koppel bij lage toeren. Ook ik heb getwijfeld over de Hornet maar de zithoogte en het vermogen maakte voor mij het verschil.. Eerder wel 3- en 4-cilinders gereden maar hier was ik vrij snel op uitgekeken.
 
Sowieso iets persoonlijks natuurlijk!
Uiteraard moet de TS kopen wat hij het leukst vindt.

Het verschil in karakter is, zoals ik al aangaf, zit in het moment wanneer het komt. Het jagen op een 4 cilinder kan ik ook echt blij van worden hoor.
Maar als bij 120 (dat merk ik op meerdere 4 cilinders) de lol pas begint komt het gewoon te laat voor een land met zoveel controles als hier.
Ja oké, dat ene puntje waar je dan ook absoluut gelijk in hebt blijven herhalen maakt het nog niet een argument dat een twin een betere optie is. Een trekker geeft dezelfde beleving, van stilstand wegrijden gebeurt met een harde ruk en op het moment dat het adrenaline opgewekt moet worden is het al over. Begrijp me goed, ik heb hier een dikke twin in de schuur staan en het is leuk rijden, spannend op welke manier dan ook is het absoluut niet.
En als je een beetje begrijpt hoe het werkt kom je met de 4cil net zo snel van z’n plek al de 2cil zolang het vermogen maar vergelijkbaar is.
 
Ik vind de schop in mijn rug van mijn ktm geweldig,en die houdt echt niet op bij 120 die gaat gewoon door,tot heel hoge snelheid.
nadeel bij 240 km per uur waait je kop er af en hang je bijna aan het stuur.
Het is net wat jullie zeggen het is allemaal een kwestie van smaak,ik vind het geluid van een 2 cylinder alleen al veel mooier.
Stuur eigenschappen vind ik ook super,je smijt hem letterlijk de bocht in, de motor geeft geen krimp
Dat vind ik motor rijden ,en niet op een rechte weg het gas open draaien,daar is niets aan.
Het is allemaal persoonlijk,maar ik kick op het rijden van mijn ktm zoals ik nooit eerder gehad heb,maar het is persoonlijk
 
Pffff, dat gemijmer over dat geluid, ik hoor zelfs die Harley niet als er dempers onder hangen dus dat hoor je alleen als je er naast staat. Het idee dat je alleen op een recht stuk kan gasgeven ligt dan meer an je eigen rijkunsten, het lijkt er meer op dat er weinig kennis is over hoe je op een 4cil moet rijden.
En als je het niet snapt, kraak het dan niet af.
 
Het is een algemeen denkbeeld, dus niet alleen in dit topic, dat een vier cilinder saai is. Terwijl zelf zo’n mega saai ding als een GSXF600 uit 2006 ofzo bij het aanspreken van de powerband juist gaaf is terwijl de wielbasis voor een kleinere rijder als mijzelf te lang is en er dus een behoorlijke krachtsinspanning geleverd moet worden om hem je wil op te leggen.
Maar ja,
Het is allemaal niet eens belangrijk, het is persoonlijke voorkeur.
 
Maar dat is toch hoe het gaat @Willem ? Stel zo'n vraag op een forum en iedereen zal je zijn of haar eigen waarheid vertellen. Wat dat betreft is het met zoveel meningen maar goed dat we de keuze hebben uit zoveel configuraties. Blikkers zijn tegenwoordig bijna allemaal veroordeeld tot ielige driepittertjes...
 
Maar dat is toch hoe het gaat @Willem ? Stel zo'n vraag op een forum en iedereen zal je zijn of haar eigen waarheid vertellen. Wat dat betreft is het met zoveel meningen maar goed dat we de keuze hebben uit zoveel configuraties. Blikkers zijn tegenwoordig bijna allemaal veroordeeld tot ielige driepittertjes...

Ik heb op de motor dan weer een drie pittertje. En in de auto gelukkig nog 6_O-_O-
 
Maar dat is toch hoe het gaat @Willem ? Stel zo'n vraag op een forum en iedereen zal je zijn of haar eigen waarheid vertellen. Wat dat betreft is het met zoveel meningen maar goed dat we de keuze hebben uit zoveel configuraties. Blikkers zijn tegenwoordig bijna allemaal veroordeeld tot ielige driepittertjes...
Dat is zoals het zou moeten gaan, iedereen ventileert zijn voorkeur en waarom.
Maar als je dan zegt dat je gas moet geven en dan als repliek “mag niet” gegeven word is in mijn ogen een zwaktebod, ten nadele van de tweecilinder trouwens, die reduceer je ineens tot iets dat met geen mogelijkheid de wet kunt overtreden, kijk... nu doe ik het ook..ik maak een lullige ongefundeerde opmerking, ter indicatie dan hè? Ik vind zelfs suffe tweetaktmotoren leuk.
 
Persoonlijk vind ik een sportieve twin veel leuker rijden dan een 4 cilinder.
Hij heeft mss niet meer koppel, maar het komt er doorgaans bij veel minder toeren uit.

Ik heb vooral ervaring met buikschuivers en met een twin hoef je dat hok niet door te trekken om de gang erin te krijgen/houden.
Schakel op straat meestal al bij max 5000/6000 tpm over en dan zit de gang er al aardig in.

Persoonlijk vind ik het schitterend, maar weet dat er ook heel veel mensen zijn, die het knap irritant/asociaal vinden wanneer zo'n krijsende 4 cilinder voorbij komt blazen.
Bovendien is het bulderende geluid van een twin natuurlijk zoveel mooier dan het krijsen van een 4 cilinder ;)


Op het circuit gaat mijn voorkeur overigens wel uit naar een 4 cilinder.
Een 1000cc heeft namelijk bij circa 6000/7000 tpm al zoveel koppel, dat die hem dan gruwelijk de bocht uit sleurt.
 
Misschien dat ik er overheen heb gelezen.
Maar TSer is beginnende bestuurder.
Gaat/moet ervaring op gaan doen.
Vanuit gaande dat TSer ook door weer en wind gaat rijden.

Zou het dan niet de meest logische keuze worden om een allemans vriend te zoeken?
Dus met name de Japanners?

Ook een CB600tje kan een genot zijn voor de beginners, net als voor de ervaren piloten.

Mijn mening gevraagd?
Begin op een Japanner, ga ervaring op doen.
Dan kom je er vanzelf achter wat je rijstijl is (gaat worden).

Zo kan je helemaal weg zijn van de Supersports, puur door het uiterlijk.
Maar vindt je het voor geen meter zitten.
En kies je uiteindelijk voor bv een Versys.
Vanweg zijn comfort en speelse gemak.
*Bovenstaande is een voorbeeld*

Zelf ben ik meer een 4cilinder liefhebber.
Heb dus ook een aantal 2cilinders gehad.

Ervaring, ervaring en ervaring.
Plus een beetje van eigen smaak.

TSer, zoek lekker een grote toko op, en parkeer je achterste op alles wat je leuk lijkt en laat er een foto van maken.
Zodat je je zelf terug kunt zien.
(En dan niet voor het pose gehalte, maar meer hoe je er op zit etc)

Have fun👍
 
🙄🤔
Gottantjes, lijkt wel een boek werk geworden..
In gedachte waren het maar een paar zinnen..
 
Dat je stilstaand op een motor goed zit wil nog niet zeggen dat je de motor prettig vindt rijden. Dat je op een jap moet beginnen om er achter te komen wat je prettig vind is ook niet echt een tip, want totdat je een andere motor hebt gereden weet je het niet en is het slechts giswerk of je de betreffende motor prettig vindt rijden.
 
Als je een aardig budget hebt kun je ook een paar keer wat huren. Bijvoorbeeld via een dealer of motoshare.

Kun je gewoon met een gerust hart er even flink kennis mee maken ipv een half uurtje om een dealerschap rijden.
 
De Shiver is duidelijk de leukere fiets van de twee qua beleving.
Echter of dat ook betekend dat hij voor jou de betere is valt maar te bezien.
Daarnaast is hij een stukje groter dan de Hornet.
Van de 2 rijd de Hornet een stukje makkelijker.

Proefzitten en rijden moet dan uitkomst bieden.

De zaak waar ze staan is wel typisch een zaak waar je terecht komt als je de prijs sorteert op laag naar hoog.
Veel import, en veel zonder historie. Goed opletten dus.
Ben er al meerdere malen geweest om motoren te kijken, en altijd vriendelijk geholpen, maar nog nooit daadwerkelijk iets gekocht.


Maar barbier motorsport geeft wel even mooi 24 maanden garantie op je motorblok etc als je bij kopen een grote beurt erbij laat doen.
Dan durft barbier het wel aan dit te geven.
Welke motorzaak doet dit nog?
Dit zegt mij ook weer dat barbier geen vreemde motorzaak is.
Ik ben er zelf wezen kijken, veel.mooie motoren ,ook nederlands en import.
Dat import zegt mij niks het zou mij niet tegenhouden er 1 te kopen er stonden mooie exemplaren bij.
Ook Nederlandse kunnen verpest zijn met terug gedraaide tellers etc.
En hij durft er nog 24 maanden garantie op,te geven ook .
En ik werd daar vriendelijk ontvangen niet opdringerig.
Verder over jouw keuze qua motoren ,ik zou eerst op alletwee rijden en dan je keus maken.
Het hier vragen is zoals je ziet niet helder.
Ieder komt met zijn eigen gevoel en ervaring.
Een motor koop je om het uiterlijk en hoe hij rijd.
Maar mijn smaak is de aprilia zie je niet vaak en de honda is zo een fiets die je overal ziet en zag,een massaproduct met weinig flitsend uiterlijk vind ik zelf.
De aprilia is uitgerust met luxere vering en remmerij dat ziet er wel gaaf uit.
Succes ermee.
 

Bijlagen

  • IMG_7047.JPG
    IMG_7047.JPG
    117,9 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Maar barbier motorsport geeft wel even mooi 24 maanden garantie op je motorblok etc als je bij kopen een grote beurt erbij laat doen.
Dan durft barbier het wel aan dit te geven.
Welke motorzaak doet dit nog?
Dit zegt mij ook weer dat barbier geen vreemde motorzaak is.
Ik ben er zelf wezen kijken, veel.mooie motoren ,ook nederlands en import.
Dat import zegt mij niks het zou mij niet tegenhouden er 1 te kopen er stonden mooie exemplaren bij.
Ook Nederlandse kunnen verpest zijn met terug gedraaide tellers etc.
En hij durft er nog 24 maanden garantie op,te geven ook .
En ik werd daar vriendelijk ontvangen niet opdringerig.
Verder over jouw keuze qua motoren ,ik zou eerst op alletwee rijden en dan je keus maken.
Het hier vragen is zoals je ziet niet helder.
Ieder komt met zijn eigen gevoel en ervaring.
Een motor koop je om het uiterlijk en hoe hij rijd.
Maar mijn smaak is de aprilia zie je niet vaak en de honda is zo een fiets die je overal ziet en zag,een massaproduct met weinig flitsend uiterlijk vind ik zelf.
De aprilia is uitgerust met luxere vering en remmerij dat ziet er wel gaaf uit.
Succes ermee.
die garantie geeft hij ook bij de Honda
volgens mij zijn de * allemaal opties
 
Maar barbier motorsport geeft wel even mooi 24 maanden garantie op je motorblok etc als je bij kopen een grote beurt erbij laat doen.
Dan durft barbier het wel aan dit te geven.
Welke motorzaak doet dit nog?
Dit zegt mij ook weer dat barbier geen vreemde motorzaak is.
Ik ben er zelf wezen kijken, veel.mooie motoren ,ook nederlands en import.
Dat import zegt mij niks het zou mij niet tegenhouden er 1 te kopen er stonden mooie exemplaren bij.
Ook Nederlandse kunnen verpest zijn met terug gedraaide tellers etc.
En hij durft er nog 24 maanden garantie op,te geven ook .
En ik werd daar vriendelijk ontvangen niet opdringerig.
Verder over jouw keuze qua motoren ,ik zou eerst op alletwee rijden en dan je keus maken.
Het hier vragen is zoals je ziet niet helder.
Ieder komt met zijn eigen gevoel en ervaring.
Een motor koop je om het uiterlijk en hoe hij rijd.
Maar mijn smaak is de aprilia zie je niet vaak en de honda is zo een fiets die je overal ziet en zag,een massaproduct met weinig flitsend uiterlijk vind ik zelf.
De aprilia is uitgerust met luxere vering en remmerij dat ziet er wel gaaf uit.
Succes ermee.
Dat is met een vr ook zo eerst kijk je naar t uiterlijk ,ff later blijkt dat je daar geen zak aan hebt ,t is de buitenkant maar😥
 
Toch eerst proefrijden en dan hier de vraag stellen, antwoorden hier zijn gratis en voor niks...
 
Terug
Bovenaan Onderaan