welke vervangende achterveer past in een YZF 750??

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.062
510
breskens
Ik heb een YZF 750 gekocht om wat te spelen op het circuit, echter de achterveer heeft zijn beste tijd wel gehad na 52000 kilometer. Het knopje om de spanning te veranderen zit ook muurvast. Weet iemand of er ook een achterveer van een ander type motor inpast? Ik denk niet dat ik nog een nieuwe achterveer van een yzf 750 zal vinden. Ik had ergens gehoord dat de veer van een ZX6R zou passen, maar ik weet niet welk bouwjaar :?
 
Ik heb een YZF 750 gekocht om wat te spelen op het circuit, echter de achterveer heeft zijn beste tijd wel gehad na 52000 kilometer. Het knopje om de spanning te veranderen zit ook muurvast. Weet iemand of er ook een achterveer van een ander type motor inpast? Ik denk niet dat ik nog een nieuwe achterveer van een yzf 750 zal vinden. Ik had ergens gehoord dat de veer van een ZX6R zou passen, maar ik weet niet welk bouwjaar :?
Ik neem aan dat je de schokbreker (shock) bedoelt, en niet alleen de veer?
Daar zijn meerdere goede aftermarketfabrikanten voor, die bijna allemaal meer kwaliteit leveren dan een shock die op een standaardmotor geleverd wordt.
Voorbeelden:
- Hyperpro
- WP (voorheen White Power)
- Ohlins
- Wilbers

Sommige shocks zijn trouwens ook nog te reviseren. Vraag dat eerst eens na. Een nieuwe shock van bovenstaande merkan is vanaf ca. 400 tot 1400 Euro leverbaar.
 
Ik neem aan dat je de schokbreker (shock) bedoelt, en niet alleen de veer?
Daar zijn meerdere goede aftermarketfabrikanten voor, die bijna allemaal meer kwaliteit leveren dan een shock die op een standaardmotor geleverd wordt.
Voorbeelden:
- Hyperpro
- WP (voorheen White Power)
- Ohlins
- Wilbers

Sommige shocks zijn trouwens ook nog te reviseren. Vraag dat eerst eens na. Een nieuwe shock van bovenstaande merkan is vanaf ca. 400 tot 1400 Euro leverbaar.

Ik bedoel inderdaad de veer + schokbreker. Ik zoek een tweedehands veer die er in past. Nieuw is nogal prijzig voor die paar circuitdagen per jaar.
 
Zo één die hetzelfde model is als de YZF 750? Hoeveel km's is er met gereden?
Geen idee
Ongeveer 33.000 km
full
 
is die veer niet van de FZR600R (BJ 94/95)?
veel van dat spul past zo op de FZR 750 (sp) ik heb ook spullen van een FZR750 en van de SP op mijn 600R.
let wel op de achterbrug van de 750 is anders, en jij hebt een alu frame maar de maten zijn geloof ik wel gelijk.

het is de moeite waard om dus ff te kijken ;)



GR NEMO
 
Als de vering het ergens voor z'n kiezen krijgt is het wel op het circuit. Voor op straat kan je b.v. door het link systeem aanpassen de motor straffeloos wat hoger zetten. Doordat je dan ook de overbrengsverhoudingen naar de schokdemper toe een klein beetje wijzigt krijg je bij serieus hard gaan problemen. Niet voor niets dat racers de link altijd origineel laten, als de motor omhoog moet dan via lengte-verstelling op de schokdemper.

Je kunt er een emulsiedemper onder zetten, in elk geval beter dan een 15 jaar oud versleten exemplaar. Helemaal mooi maar natuurlijk ook duurder is een exemplaar met apart reservoir en ook ingaande demping instelbaar. Kost wat maar dan heb je ook wat. Maar nog altijd flink goedkoper dan een '07 R1 als circuitfiets ;) En naast genoemde merken is er ook nog Technoflex, dit NL merk bestaat ook nog steeds en maakt prima shocks.

Niet vergeten: je kunt een a-merk schokdemper altijd los verkopen als je de motor wegdoet. Heb je voor niet teveel geld veel rijplezier. Want als de vering op een gegeven moment niet meespeelt (en dat is eigenlijk per definitie juist als het hard gaat) heb je voor meer euri schade dan dan een nieuwe schokdemper kost. En om over dat gebroken sleutelbeen maar te zwijgen.

Prijstechnisch het mooiste is als je zelf een gebruikte race shock van een goed merk op de kop kunt tikken. Eventueel laten reviseren en op jouw afstellen je de vering is beter dan ie ooit is geweest.

Groetjes en suc6, Noud


PS, op youtube staat een film van MSN: GSX-R1000 K6 vs 3 goedkope sportfietsen. Guess what, de '93 YZF doet het nog best ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan