Welke verzekeraar eist NIET dat de motor thuis in de garage op slot staat met een ART4 slot.

Ik was eerder bij Centraal Beheer verzekerd. Die vroegen dat toen ook niet.
(weet niet hoe het nu is; ben met de motor inmiddels elders verzekerd ivm collectiviteitskorting en alles-in-1 polis)
 
Ik heb geen antwoord want volgens mij moet ik bij Unive thuis de motor ook ART4 op slot hebben maar ben wel benieuwd naar wat de reden is dat je dat wil?
Slot koop je voor 30 op de beurs, is minimaal maar goed genoeg voor de verzekering.

Als je dit elke werkdag moet doen en je wilt perse een met alarm.

Verzekering kan zo veel eisen, hoe gaan ze controleren of er een art 4 slot op zat als die gestolen is?

Heel simpel ze vragen het aan me en ik vertel ze of dit wel of niet het geval was.
 
Je moet volgens mij 2 sleutels kunnen overleggen van dat slot... maar wie zegt dat je dat slot niet in de grijze bak hebt gekieperd?
Volgens mij hoef ik 't van bikerpolis niet... voor de zekerheid nog eens checken want ik zet 'm in de garage ook niet op slot.

Edit: Shit... -O-
Ook bij stalling in een afgesloten ruimte moeten de sloten worden gebruikt.

Edit2: Ik zie nu dat dit onder 'met een verzekerde waarde vanaf EUR 20.000,-' staat. Bij 'tot 20.000' staat het er niet expliciet bij (maar ook niet dat 't niet hoeft). Toch eens navragen.
 
Laatst bewerkt:
Verzekering kan zo veel eisen, hoe gaan ze controleren of er een art 4 slot op zat als die gestolen is?

Niet, maar je
Als je dit elke werkdag moet doen en je wilt perse een met alarm.



Heel simpel ze vragen het aan me en ik vertel ze of dit wel of niet het geval was.

Het is ook wel een mega klus? Heb je het stuurslot ook van je fiets verwijderd?

Ik zie het probleem niet maar goed, jouw feestje.

As said, ik zit bij Unive en volgens mij moet ik ook ArT4 thuis hebben.
 
Nou, een mega klus... het is gewoon irritant als je het ding dagelijks voor woon-werk gebruikt.

Ik heb antwoord van bikerpolis:
Voor motoren beneden de € 20.000,-- is een standaard/stuurslot vereist en een
ART 4 slot. (zie bijlage)

De motor hoeft niet binnen te worden gestald maar moet wel altijd op slot staan ook wanneer
hij in de garage staat.

Maw, ik ga m'n motor voortaan thuis ook maar van een slot voorzien. Wat ik wel lastig vind is dat m'n stuur dan gedraaid moet staan want óók het stuurslot is vereist. M'n voorwiel staat meestal tussen motorbrug en het achterwiel van vrouwlief haar oude CBR. Dat wordt opruimen om ruimte te maken want in die stand kan 't stuurslot er niet op. -O-
 
Nou, een mega klus... het is gewoon irritant als je het ding dagelijks voor woon-werk gebruikt.

Ik heb antwoord van bikerpolis:

Maw, ik ga m'n motor voortaan thuis ook maar van een slot voorzien. Wat ik wel lastig vind is dat m'n stuur dan gedraaid moet staan want óók het stuurslot is vereist. M'n voorwiel staat meestal tussen motorbrug en het achterwiel van vrouwlief haar oude CBR. Dat wordt opruimen om ruimte te maken want in die stand kan 't stuurslot er niet op. -O-

Je doet je auto/huis/locker/vrachtwagen/gereedschapswagen/enz toch ook op slot?

Is puur persoonlijk hoor maar ik zie het irritante er niet in.
(Behalve het praktische qua ruimte wat je schetst, dat kan ik me voorstellen)
 
t wordt opruimen om ruimte te maken want in die stand kan 't stuurslot er niet op. -O-


Vrouw opruimen biedt mogelijkheden

PSX_20191107_193504.jpg
 
Zullen we dat maar niet doen? _O-

Maareuh, vanavond even anders de garage ingereden, ding op stuurslot. Dan 't slot erom... en dan komt 't: hij staat rechts dus ik kan er enkel aan de linkerkant naast staan, maar links kan ik er voor niet lekker bij als 'ie op z'n jiffy staat. Ik vind 't maar irritant. Maarja, als 'ie zonder slot onverzekerd staat dan moet 'ie er maar op.
 
Heeft iemand al de factor dagwaarde genoemd? Bij bijna elke verzekeraar wordt er op een gegeven moment de eis gesteld dat de motorfiets snachts op het thuisadres in een afgesloten ruimte moet staan. Alleen de ene verzekeraar eist dat pas vanaf €20.000 dagwaarde, en de ander altijd. Je verzekeraar noemen en vervolgens of je hem wel of niet snachts in een afgesloten ruimte moet stallen geeft dan ook geen representatieve uitslag.
 
Ja, die heb ik hierboven genoemd. Bij bikerpolis móét 'ie in een afgesloten ruimte én op slot staan als 'ie meer dan 20K waard is. En daaronder moet 'ie gewoon op slot staan, maar daar maken ze helaas geen onderscheid tussen wel of niet in een afgesloten ruimte.
 
Er is geen standaardantwoord op deze vraag zonder meer details over de te verzekeren motor en woonplaats. Veel verzekeraars eisen een slot, ook thuis, als de nieuwwaarde van de motor boven een bepaald bedrag is. Dat bedrag verschilt per verzekeraar. Afhankelijk van woonplaats kan er ook nog verschil in de eisen zijn en sowieso in de premie.

Waar je ook op moet letten is een eis als dat de motor binnen een bepaalde afstand van het huisadres binnen moet worden gestald. Dus als je bij iemand in de stad even koffie gaat drinken is je motor bij sommigen dan niet verzekerd voor diefstal.
 
Nou, een mega klus... het is gewoon irritant als je het ding dagelijks voor woon-werk gebruikt.

Ik heb antwoord van bikerpolis:

Maw, ik ga m'n motor voortaan thuis ook maar van een slot voorzien. Wat ik wel lastig vind is dat m'n stuur dan gedraaid moet staan want óók het stuurslot is vereist. M'n voorwiel staat meestal tussen motorbrug en het achterwiel van vrouwlief haar oude CBR. Dat wordt opruimen om ruimte te maken want in die stand kan 't stuurslot er niet op. -O-
Ipv het stuurslot mag een tweede ART4-slot ook, wellicht scheelt dat.
 
Dat lijkt me nog omslachtiger. Maar zoals gezegd is 't me vanavond wel gelukt 'm zo neer te zetten dat 'ie op stuurslot kan. Ik vind 't alleen onhandig om vanaf de linkerkant 't schijfremslot erop te doen.
Even aanzien wat ik ervan vind want tot vandaag was ik ervan overtuigd dat m'n bij lange na geen 20K kostende fiets gewoon verzekerd was in een afgesloten garage. Ik zie dat de eerder genoemde Univé ongeveer hetzelfde kost, en daar soepeler mee omgaat. Is een overweging waard..
 
Let er ook op de ART-goedkeuring kan komen te vervallen (zie bijv. deze, deze of deze). Dan denk je aan de eisen te voldoen en heb je wellicht nog een probleem.

Ik koop tegenwoordig elk jaar een paar nieuwe sloten, de goedkoopste goedgekeurde die ik online kan vinden (50 euro totaal incl verzenden). Dan heb ik de bon in mijn mailbox en is het verklaarbaar waarom de sleutels er nog ongebruikt uitzien. Zonde van het geld, maar ik zie het als extra verzekeringspremie.
 
Let er ook op de ART-goedkeuring kan komen te vervallen (zie bijv. deze, deze of deze). Dan denk je aan de eisen te voldoen en heb je wellicht nog een probleem.

Ik koop tegenwoordig elk jaar een paar nieuwe sloten, de goedkoopste goedgekeurde die ik online kan vinden (50 euro totaal incl verzenden). Dan heb ik de bon in mijn mailbox en is het verklaarbaar waarom de sleutels er nog ongebruikt uitzien. Zonde van het geld, maar ik zie het als extra verzekeringspremie.
SXP Schijfremslot ART4 deze en nog goedkoper nu met de kerstcode korting en gratis verzenden :)
 
Let er ook op de ART-goedkeuring kan komen te vervallen (zie bijv. deze, deze of deze). Dan denk je aan de eisen te voldoen en heb je wellicht nog een probleem.

Ik koop tegenwoordig elk jaar een paar nieuwe sloten, de goedkoopste goedgekeurde die ik online kan vinden (50 euro totaal incl verzenden). Dan heb ik de bon in mijn mailbox en is het verklaarbaar waarom de sleutels er nog ongebruikt uitzien. Zonde van het geld, maar ik zie het als extra verzekeringspremie.

Was het niet (soms) zo dat bij ingaan van de verzekering het slot 4* moest zijn en als je dit met bon kon aantonen dat je goed zat?
 
Ja, die heb ik hierboven genoemd. Bij bikerpolis móét 'ie in een afgesloten ruimte én op slot staan als 'ie meer dan 20K waard is. En daaronder moet 'ie gewoon op slot staan, maar daar maken ze helaas geen onderscheid tussen wel of niet in een afgesloten ruimte.

Bij bikerpolis moet hij inderdaad altijd op slot staan met art4 of 5. Daarnaast moet hij vanaf 20.000€ ook nog binnen staan.
 
Koop je zoon slot, ook al zat die er niet op heb je toch een bewijs dat je zoon slot had
Dus 10-12-2019 word je motor gejat en dan toon je een bonnetje van 11-12-2019.
volgensmij werkt dat niet.
mijn aanhangwagen en steiger op aanhangwagen moeten ook op slot. Heb dus de sloten gekocht en direct factuur en certificaat naar de verzekering gemailed.
 
Dus 10-12-2019 word je motor gejat en dan toon je een bonnetje van 11-12-2019.
volgensmij werkt dat niet.
mijn aanhangwagen en steiger op aanhangwagen moeten ook op slot. Heb dus de sloten gekocht en direct factuur en certificaat naar de verzekering gemailed.

Ik vind dat laatste wel een goeie suggestie.
Eens overleggen met mijn verzekeraar of ik ook zo pro-actief richting hen kan handelen.
 
Bij mij staan ze alle 3 binnen en met een art4 slot er op , vind het een kleine moeite en ga ik ergens naar toe gaat het slot mee .
Of nu een goed gekeurd slot 40 of 100 euro kost daar bespaar ik niet op als ik kan aantonen voor de verzekering dat mijn motoren een goedgekeurd slot hebben .
Als ze willen nemen ze de motoren toch wel mee , ze tillen de motor gewoon op en gaat zo een busje in hier zijn genoeg filmpjes van te zien .
 
Let er ook op de ART-goedkeuring kan komen te vervallen (zie bijv. deze, deze of deze). Dan denk je aan de eisen te voldoen en heb je wellicht nog een probleem.

Ik koop tegenwoordig elk jaar een paar nieuwe sloten, de goedkoopste goedgekeurde die ik online kan vinden (50 euro totaal incl verzenden). Dan heb ik de bon in mijn mailbox en is het verklaarbaar waarom de sleutels er nog ongebruikt uitzien. Zonde van het geld, maar ik zie het als extra verzekeringspremie.
Was het niet (soms) zo dat bij ingaan van de verzekering het slot 4* moest zijn en als je dit met bon kon aantonen dat je goed zat?

Slot moet aan de keuringseiden voldoen op moment van aankoop idd.
Staat ook op de site van stichting Art. Anders is het helemaal niet meer bij de houden, dan moet je iedere dag die website checken om te kijken of je slot nog voldoet.
Van de website:
De lijst met goedgekeurde sloten
Op deze website is het mogelijk om op te zoeken of een slot is goedgekeurd en zo ja, over hoeveel sterren het slot beschikt. Het kan echter zijn dat de goedkeuring is ingetrokken. In dat geval is dit duidelijk bij het slot vermeld, waarbij ook is aangegeven wanneer de goedkeuring is ingetrokken. Dit kan belangrijke informatie zijn voor uw verzekering, want daar geldt dat het door u gebruikte slot op het moment van het afsluiten van de verzekering goedgekeurd moest zijn!
 
De tekst op de site van stichting ART zegt me niet zoveel. Een verzekeraar zal zich altijd beroepen op haar eigen voorwaarden, en daarin zie ik bij mij niets staan over 'op het moment van afsluiten', alleen dat er een ART 4-sterren goedgekeurd slot gebruikt moet worden. Natuurlijk is het niet te doen om dagelijks de ARt-site te checken, maar als een verzekeraar zo 15.000 euro kan besparen zouden ze zo maar moeilijk kunnen doen. Bij afwijzen van je claim kun je dan altijd bewaar maken dat ze niet redelijk/billijk zijn, maar hoe redelijk is de eis dat 'minstens een sleutel gebruikssporen moet hebben'. Ik rij 5x per jaar op mijn oldtimer, dan slijt zo'n sleutel niet echt snel.

Check bij het afsluiten van een nieuwe verzekering in ieder geval altijd of je huidige slot nog goedgekeurd is.
 
Slot moet aan de keuringseiden voldoen op moment van aankoop idd.

Het moet ook aan de eisen voldoen op het moment van ingaan van verzekeringspolis. Dus als je een nieuwe motor koopt of je zet hem over naar een andere verzekering moet je wel even checken of je het slot dat je hebt nog op de lijst van ART staat. Anders alsnog een nieuw kopen.
 
Ik denk dat het slot vooral moet voldoen aan de eisen van je verzekeraar.

Dit dus:
De tekst op de site van stichting ART zegt me niet zoveel. Een verzekeraar zal zich altijd beroepen op haar eigen voorwaarden, en daarin zie ik bij mij niets staan over 'op het moment van afsluiten', alleen dat er een ART 4-sterren goedgekeurd slot gebruikt moet worden. Natuurlijk is het niet te doen om dagelijks de ARt-site te checken, maar als een verzekeraar zo 15.000 euro kan besparen zouden ze zo maar moeilijk kunnen doen. Bij afwijzen van je claim kun je dan altijd bewaar maken dat ze niet redelijk/billijk zijn, maar hoe redelijk is de eis dat 'minstens een sleutel gebruikssporen moet hebben'. Ik rij 5x per jaar op mijn oldtimer, dan slijt zo'n sleutel niet echt snel.

Check bij het afsluiten van een nieuwe verzekering in ieder geval altijd of je huidige slot nog goedgekeurd is.

Ik vind alle ‘nee het zit gewoon zus of zo’ adviezen goedbedoeld, maar als ergens makkelijk over te redeneren valt doen mensen het ook vooral zo, ook al is het fout. In deze situatie stelt elke verzekeraar zijn eigen eisen. En dan is een goed advies weer wel: hoe vager het beschreven staat in de polis, hoe meer mogelijkheden de verzekeraar heeft om je om te oren te slaan met die betreffende eis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan