welke verzekering dekt een ongeval tijdens motortraining in buitend

Krissieke

MF'er
12 mrt 2018
37
16
Rotterdam
Ik wil graag ooit gaan rijden in Noorwegen. Maar na veel beraad en overwegen besloten eerst paar jaar extra ervaring op te doen dmv bepaalde trainingen. Bochten op circuits in nl en door bergen zoals de Eifel en daarna een keer de Alpen.

Nu ging ik eerst alles uitzoeken en voorbereiden en bedacht me hoe zit met de dekking van mijn verzekering.

Nu bel ik met de knmv en een training gegeven in het buitenland valt niet onder de dekking.

Heeft iemand een idee welke motorverzekering dit wel dekt of welke extra reisverzekering dit kan dekken.
 
Die bochten trainingen in de bergen zijn toch gewoon op de openbare weg?
Dan ben je toch gewoon verzekerd, waarom je daar op dat moment rijdt maakt toch niet uit voor de verzekering?
 
Die bochten trainingen in de bergen
Ja, de trainingen van Horizon of Motortours worden op de openbare weg gehouden, dan ben je gewoon verzekerd.
Schijnen ook erg leuke trainingen te zijn.
Op een circuit zal het waarschijnlijk wel anders zijn, zeker in het buitenland. Maar dat kan per verzekering verschillen(navragen).

Bij een VRO van de KNMV is je dekking normaliter wel van toepassing, zeker als je bij de KNMV verzekerd bent (altijd navragen).
En je kunt een dagverzekering afsluiten, loop je ook geen risico om je schadevrije jaren te verliezen.
VRO Bochten vond ik een hele leuke.
 
Om Noorwegen te rijden heb je geen trainingen nodig inzicht wat je wel en niet kan omhoog en omlaag kan iedereen.
Maar als je het doet zoals de foto in de Dolomieten Topic dan heb je inderdaad cursus nodig en veel .

Dus laat je niet gek maken weet wat je kan en niet goed kan en focus je daarop om je te verbeteren en ga .
 
Knmv is toch m van motor...

Maar vaker gehoord idd van die club, ik zit bij NH1816 en ben verzekerd met alles wat jij wil doen. Ook op circuit, mits het een training is zonder wedstrijdelement. Dus voorrijder, niet inhalen, geen tijdwaarnememing. Dus Lelystad wel verzekerd, assen/zandvoort met transponder en inhalen niet.

Ook berg en bochtentrainingen met Horizon motorreizen op openbare weg in Luxenburg was gewoon verzekerd. Kan ik je zeker aanraden.

Edit.
Ik ben begonnen op Lelystad, daarna Assen, Horizon en Zandvoort.

Elke training helpt, meer vertrouwen in jezelf en de motor.
 
Laatst bewerkt:
Een reisbijstand van Europ Assistance dekt dit zeker,zelfs op circuit zolang het geen wedstrijd is.
Het gaat er dan over dat jij persoonlijk gedekt bent en bvb. gerepatrieerd wordt naar huis na een ongeval.
Je kan dat ook uitbreiden met je motor,zowel bij pech als een ongeval.
Schade aan je motor door een crash gaan ze nooit betalen!
 
Een reisbijstand van Europ Assistance dekt dit zeker,zelfs op circuit zolang het geen wedstrijd is.
Het gaat er dan over dat jij persoonlijk gedekt bent en bvb. gerepatrieerd wordt naar huis na een ongeval.
Je kan dat ook uitbreiden met je motor,zowel bij pech als een ongeval.
Schade aan je motor door een crash gaan ze nooit betalen!

Als ik deelneem aan een training op Lelystad ben ik gewoon verzekerd net als op de weg. Dit is bevestigd door tussenpersoon en ook door de verzekeraar. Ze gaan gewoon betalen als ik op mijn smoeltje ga. Er moet geen wedstrijdelement / tijdswaarneming / inhalen (wissel op rechte stuk mag wel want onderdeel van training) zijn, en er moet een instructeur voorrijder zijn.

Deelnemen aan welke training waar dan ook gewoon checken bij je verzekeraar.
 
Ik wil graag ooit gaan rijden in Noorwegen. Maar na veel beraad en overwegen besloten eerst paar jaar extra ervaring op te doen dmv bepaalde trainingen. Bochten op circuits in nl en door bergen zoals de Eifel en daarna een keer de Alpen.
Ik snap dat het deels offtopic is, maar waarom heb je precies een paar jaar ervaring nodig om naar Noorwegen te gaan?

Ik neem aan dat je je rijbewijs hebt. Noorwegen is gewoon een prima land om rond te toeren.
 
Nee, natuurlijk is het niet persé nodig om ervaring op te doen om in Noorwegen te rijden.
Maar als je nooit verder bent geweest dan de Posbank of Holterberg, dan kan iets extra (berg-)rijvaardigheid natuurlijk geen kwaad.

Te vaak zie je hier op MF beginners die ineens de meest wilde plannen hebben om mega-tochten door de bergen te gaan maken.
Waarom niet eerst een weekendje naar de Eiffel, Ardennen of Sauerland, Harz etc om iig al het goede gevoel te krijgen?
 
Nee, natuurlijk is het niet persé nodig om ervaring op te doen om in Noorwegen te rijden.
Maar als je nooit verder bent geweest dan de Posbank of Holterberg, dan kan iets extra (berg-)rijvaardigheid natuurlijk geen kwaad.

Te vaak zie je hier op MF beginners die ineens de meest wilde plannen hebben om mega-tochten door de bergen te gaan maken.
Waarom niet eerst een weekendje naar de Eiffel, Ardennen of Sauerland, Harz etc om iig al het goede gevoel te krijgen?

Idd zelfstandig een beetje in de buurt rijden en niet op het randje van je kunnen rijden in Noorwegen (al is Noorwegen niet zo spannend, wel mooi).

Als je wel besluit op het randje van je kunnen te rijden hoop ik dat je vooraf wel vrede hebt gesloten met eventuele gevolgen.
Een risico nemen is niet perse fout, als het maar bewust is. Al denkt de hedendaagse betuttelige samenleving daar anders over.
 
Idd zelfstandig een beetje in de buurt rijden en niet op het randje van je kunnen rijden in Noorwegen (al is Noorwegen niet zo spannend, wel mooi).

Je komt in de Eifel en Ardennen uitdagendere wegen tegen dan in Noorwegen. Het is een ontzettend mooi land, maar qua stuurwerk niet heel bijzonder.
 
Dat zeker!

Al moet ik zeggen dat de laatste 150 km naar de Noorkaap toch wel 1 lange geweldige stuurmansweg is.
Alleen nog maar in de auto gedaan, maar dat was net een alsof je in een Top Gear aflevering zit.
 
Dat laatste stuk is wel een hele mooie weg inderdaad. Ik stond de dag ervoor op een camping in Kautokeino. Daar brandde ik 's morgens om 4.00 al de tent uit door de zon en het stikte van de muggen, dus buitenzitten was ook geen optie. Om 4.30 dus al gaan rijden, via Karasjok en Lakselv. Toen ik bij Lakselv linksaf wilde slaan moest ik voorrang geven aan de bus naar Kirkenes. Dat gaf al een heel bijzonder gevoel, zo van "wow, echt ver van huis". En toen ik even later het fjord langs de weg zag liggen was dat helemaal een bijzonder moment.

Maar een echt bijzondere stuurmansweg vond ik het dan weer niet.
 
Nee, natuurlijk is het niet persé nodig om ervaring op te doen om in Noorwegen te rijden.
Maar als je nooit verder bent geweest dan de Posbank of Holterberg, dan kan iets extra (berg-)rijvaardigheid natuurlijk geen kwaad.

Te vaak zie je hier op MF beginners die ineens de meest wilde plannen hebben om mega-tochten door de bergen te gaan maken.
Waarom niet eerst een weekendje naar de Eiffel, Ardennen of Sauerland, Harz etc om iig al het goede gevoel te krijgen?
De wilde plannen gaan meestal gepaard met een onrealistische planning. Onder het mom van; we blazen even voor een weekend naar de alpen.

Maar als je de tijd neemt en rustig naar een land toert; lekker doen. Leer je goed van rijden en als je je rijbewijs hebt moet je het kunnen. Vooral als je binnen europa blijft.
Maar wel de tijd nemen. En dan is Noorwegen geen speciaal land betreffende rijden. Wél met betrekking tot de vergezichten en in het noorden de verlatenheid.
 
Ik snap dat het deels offtopic is, maar waarom heb je precies een paar jaar ervaring nodig om naar Noorwegen te gaan?

Ik neem aan dat je je rijbewijs hebt. Noorwegen is gewoon een prima land om rond te toeren.
nou veel mensen reageerden op Noorwegen topic dat je daar niet heen moet gaan als je niet veel ervaring hebt. en dacht gezien de vele haarspeldbochten en zo die je daar hebt, een extra bochtentraining geen kwaad kon.
 
Die bochten trainingen in de bergen zijn toch gewoon op de openbare weg?
Dan ben je toch gewoon verzekerd, waarom je daar op dat moment rijdt maakt toch niet uit voor de verzekering?
nou het staat in de voorwaarden en de medewerker zei dat als een wedstrijdelement of training voor de vaardigheden betreft buitenland rijden niet onder de dekking valt. vond het zelf ook vreemd want als ik op eigen houtje dan daar zou rijden zou ik wel verzekerd zijn. maar als mensen me tips geven om beter te rijden dan niet. maar goed zo werd het mij verteld
 
nou veel mensen reageerden op Noorwegen topic dat je daar niet heen moet gaan als je niet veel ervaring hebt. en dacht gezien de vele haarspeldbochten en zo die je daar hebt, een extra bochtentraining geen kwaad kon.
Beetje zelfvertrouwen kan geen kwaad hoor. Noorwegen, en Zweden ook, zijn super georganiseerd en qua veiligheid , ook bij de aanleg van wegen een topper
 
nou het staat in de voorwaarden en de medewerker zei dat als een wedstrijdelement of training voor de vaardigheden betreft buitenland rijden niet onder de dekking valt. vond het zelf ook vreemd want als ik op eigen houtje dan daar zou rijden zou ik wel verzekerd zijn. maar als mensen me tips geven om beter te rijden dan niet. maar goed zo werd het mij verteld
Verzekeringen hebben soms rare voorwaarden.
In dit geval zou ik (hoe fout het misschien ook mag zijn) als het mis zou gaan gewoon zeggen: ik heb een ongeluk gehad tijdens het rijden in mijn vakantie. Ipv ik heb een ongeluk gehad tijdens mijn bochtentraining in de bergen.
 
nou veel mensen reageerden op Noorwegen topic dat je daar niet heen moet gaan als je niet veel ervaring hebt. en dacht gezien de vele haarspeldbochten en zo die je daar hebt, een extra bochtentraining geen kwaad kon.
Gezien jouw ervaring is het in mijn beleving zeker niet verkeerd om een aanvullende training te doen, maar eerst een paar weekendjes Eifel, Luxemburg en Sauerland zijn ook een goede leerschool. Voor wat betreft de bovengenoemde opmerkingen dat Noorwegen niet zo spannend is, wil ik wel zeggen dat er best uitdagende stukken tussen zitten zoals: Tunnels als kurkentrekkers (zonder verlichting), haarspelden en niet te vergeten de weersomstandigheden.
 
nou veel mensen reageerden op Noorwegen topic dat je daar niet heen moet gaan als je niet veel ervaring hebt. en dacht gezien de vele haarspeldbochten en zo die je daar hebt, een extra bochtentraining geen kwaad kon.
Haarspeldbochten heb je in Limburg ook. Hoef je niet voor naar Noorwegen.
Ik ben in het merendeel van noorwegen geweest en het is net als al het ander buitenland; gewoon wat rustig aan doen.
 
Als je haarspeldbochten wilt trainen is het een kwestie van even naar Kautenbach rijden in Luxemburg en daar aan de noordkant omhoog rijden. Lokaal bekend als de "Petit Stelvio". Als je die bochten kunt rijden kun je overal rijden. Al is de charme er wel een beetje vanaf sinds de weg opnieuw is geasfalteerd.

In heel Noorwegen ben ik geen ingewikkelde haarspeldbochten tegengekomen. Wel enorm dichte mist terwijl ik de Trollstigen opreed dus daar heb ik maar weinig van meegekregen.

Als je in de Alpen of andere hooggebergtes gaat rijden maak je soms ook mee dat je in dichte mist of natte sneeuw rijdt. Maar daar heb je dan alleen op de toppen last van. In Noorwegen heb je op dergelijke dagen er continu last van. Maar ik heb ook dagen meegemaakt eind juni dat het stralend weer en over de 30 graden was. Alleen zijn die tunnels dan wel verrekte koud opeens!
 
In Noorwegen heb je op dergelijke dagen er continu last van. Maar ik heb ook dagen meegemaakt eind juni dat het stralend weer en over de 30 graden was. Alleen zijn die tunnels dan wel verrekte koud opeens!
Nou heeft het noorden / midden van noorwegen het grote voordeel een bergkam aan de grens met zweden. Aan de andere kant van die bergkam is het ineens heel anders weer. Kun je gebruik van maken als het echt ellendig is.
 
Als je haarspeldbochten wilt trainen is het een kwestie van even naar Kautenbach rijden in Luxemburg en daar aan de noordkant omhoog rijden. Lokaal bekend als de "Petit Stelvio". Als je die bochten kunt rijden kun je overal rijden. Al is de charme er wel een beetje vanaf sinds de weg opnieuw is geasfalteerd.
Kautenbach-Alscheid :9~

daar bleef @wickydeviking maar in mijn wiel rijden terwijl ik echt mijn best deed.:z
Nieuw asfalt wist ik niet! :9
 
Als je haarspeldbochten wilt trainen is het een kwestie van even naar Kautenbach rijden in Luxemburg en daar aan de noordkant omhoog rijden. Lokaal bekend als de "Petit Stelvio". Als je die bochten kunt rijden kun je overal rijden. Al is de charme er wel een beetje vanaf sinds de weg opnieuw is geasfalteerd.

In heel Noorwegen ben ik geen ingewikkelde haarspeldbochten tegengekomen. Wel enorm dichte mist terwijl ik de Trollstigen opreed dus daar heb ik maar weinig van meegekregen.

Als je in de Alpen of andere hooggebergtes gaat rijden maak je soms ook mee dat je in dichte mist of natte sneeuw rijdt. Maar daar heb je dan alleen op de toppen last van. In Noorwegen heb je op dergelijke dagen er continu last van. Maar ik heb ook dagen meegemaakt eind juni dat het stralend weer en over de 30 graden was. Alleen zijn die tunnels dan wel verrekte koud opeens!
thx ga ook een x die kant op rijden dan
 
Terug
Bovenaan Onderaan