Welke waterdichte motorhandschoenen?

Ook vaak genoeg gehad. 2 jaar geleden in stromende regen uit München naar huis gereden. Het werd pas droog toen ik bij Venlo de grens overkwam.
In mijn BMW Streetguard pak met de BMW Pro summer handschoenen en Daytona Roadstar GTX laarzen blijft alles droog, ook hier geld dat de motor kuip en ruit wel wat tegenhouden maar dat is alleen bij voldoende snelheid.
Het meeste vocht dat ik wel eens denk te voelen komt uit mijn eigen poriën of is een beetje regen dat ergens rond mijn nek weet binnen te dringen.
Mijn Shoei Neotec (1) helm blijft wel stoeien, harde regen dringt via de ventilatie opening onder het visier naar binnen en weet dan ook wel eens aan de verkeerde kant van de pinlock te komen.
De voorganger Shoei Multitec beviel mij een stuk beter, binnenkort zal er wel een Neotec 2 rond mijn hoofd zitten.
 
Bedankt voor de uitgebreide reacties zeg! Hier heb ik erg veel aan.

Ter illustratie: Ik heb nu een Richa pak met gelamineerd C-Change membraan (even waterdicht als Gore Tex met de eigenschap tot reageren op warmte), TCX gore tex gevoerde laarzen... alleen de handschoenen moesten nog compleet gemaakt worden. Met deze info moet dat lukken.

Ik rij zo even naar de BMW dealer om een paar sets te passen. De pro summer en de pro winter. Even kijken wat het lekkerst zit.
Mocht ik dan niet gelijk verkocht zijn rij ik door naar een grote motor kleding winkel in de stad en daar moet ik haast wel slagen. Overigens heb ik voor de zomerhandschoenen (niet waterdicht) al 13 jaar een paar rev'it handschoenen. Hoewel ze inmiddels wat verkleurd zijn door de zon zijn ze heerlijk soepel en erg robuust. erg te spreken over dat paar. Dus wellicht mocht BMW het niet worden een paar Held GTX of Rev'it gtx.

Alvast bedankt. Ik laat het jullie weten wat het geworden is.
 
Zoals beloofd even een reactie. Ik heb bij de BMW dealer een aantal sets gepast en ben uiteindelijk uit gekomen bij de BMW Atlantis. Erg fijn zittende handschoen die voldoet aan hetgeen ik van een goede set handschoenen verwacht.

En het mag gezegd worden. Zonder jullie advies was ik nooit bij de dealer terecht gekomen voor een paar handschoenen dus dank daarvoor. Hiermee ben ik geheel waterdicht (voor zover dat mogelijk is) dus ik ga er vanuit dat ik er alles aan gedaan heb om droog de vakantie door te komen .
 

Bijlagen

  • IMG_20190510_144847.jpg
    IMG_20190510_144847.jpg
    196 KB · Weergaven: 22
Te weinig knokkelprotectie voor mij persoonlijk, ik ben ondertussen al een paar keer dichterbij het asfalt geweest dan mij lief is, maar het nut van knokkelprotectie wordt dan wel heel duidelijk. Maar goed dat je geslaagd bent!
 
Ik heb al jaren een setje Sympatex handschoenen van Hein Gericke, nog steeds goed.
 
Of plastic handschoenen van het tankstation onder je gewone handschoenen en een setje droge op reserve meenemen.
 
Wat ook een eventuele oplossing is , is een overhandschoen van bijv Hevik.
49765gr.jpg
Deze doe je over je niet waterdichte handschoenen aan of je handschoenen die waterdicht " moeten " zijn.
Maar ,
ze zijn altijd te groot omdat ze over je handschoenen moeten en je misschien een maatje groter moet nemen dan je handschoen zelf of ze zijn te klein .
Het is altijd wel iets.
Te groot dan heb je aan het einde van je vingers wat overschot van materiaal wat niet prettig is om te remmen en te schakelen en ze zitten gewoon te los.
Zijn ze te klein dan gaan ze gewoon niet over je handschoen.
Passen is de boodschap.
Wat ik nu doe met deze temperaturen is mijn zomerhandschoenen met deze overhandschoenen erover en ze klemmen goed maar ok en als het te fris is de handvatverwarming aan.
Je handen blijven wel droog.
 
Een handschoen 3 min in het water onderdompelen is niet hetzelfde als een hele dag in de regen rijden.

Dat hoor je mij ook niet zeggen, gaat om het idee. En wat eerder werd geschreven, bij de juiste GoreTex versie, heb je een waterafstotende laag aan de buitenkant.
Dan blijft het in theorie allemaal droog, gebruik je het membraan als tussenlaag (leer buiten, GTX en dan de binnenlaag) wordt de buitenlaag (textiel of leer) vochtig/zompig. Maar leer is ook waterdicht (maar neemt uiteindelijk vocht op), net als je eigen huid (die ademt nog, net als Gore-Tex).
 
Je wordt altijd nat omdat de waterdichte kleding is voorzien van niet- waterdichte openingen,
Je weet wel: waar je jas over je broek zit, waar je mouwen over of in de handschoenen zitten, waar je broek over je laarzen zit, waar je hoofd uit je jas steekt.
Water kan ook gewoon tegen de zwaartekracht in bewegen door de winddruk. Die wind heeft orkaankracht door de snelheid van de motor.
Denk ook aan capillaire werking.
 
En als je de mouw over de handschoen doet dan waait er er weer bij in.....
Misschien is zo'n lange veearts-handschoen iets?
 
En als je de mouw over de handschoen doet dan waait er er weer bij in.....
Misschien is zo'n lange veearts-handschoen iets?

Sommige jassen zijn voorzien van storm cuffs. Een soort extra manchet binnen de mouw. Je handschoen gaat over dat manchet heen en dan de mouw van je jas weer over de handschoen. Dan waait er geen water naar binnen en loopt toch water van je mouwen niet je handschoenen in.
 
Sommige jassen zijn voorzien van storm cuffs. Een soort extra manchet binnen de mouw. Je handschoen gaat over dat manchet heen en dan de mouw van je jas weer over de handschoen. Dan waait er geen water naar binnen en loopt toch water van je mouwen niet je handschoenen in.

Eigenlijk werkt dat beter andersom
Want daar waar water in je jas cuff verzamelt bestaat de kans dat het terugvalt je handschoenen in
Andersom is de kans klein dat water in een dubbele handschoen cuff, terugvalt in je jas
(Tenzij onder dreiging van een vuurwapen je je motor moet afstaan) :+
 
Te weinig knokkelprotectie voor mij persoonlijk, ik ben ondertussen al een paar keer dichterbij het asfalt geweest dan mij lief is, maar het nut van knokkelprotectie wordt dan wel heel duidelijk. Maar goed dat je geslaagd bent!
Waarom zouden deze handschoenen mijn knokkels onvoldoende beschermen?
Ik heb op mijn zomerhandschoenen wel de harde knokkels zitten, maar deze zijn wat minder bij de all weather varianten en op enig moment moet je keuzes maken.
 
Harde knokkelprotectie werkt bij glijpartijen, hopelijk ook tegen vervelende botbreuken. Mijn winterwanten hebben ook jammer genoeg geen harde knokkelbescherming, al m'n andere handschoenen wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan