welke weerstand waarde

gerlossertje

MF'er
11 mrt 2009
200
1
Goedenavond ik heb een bandit 1200 met veypor computer erop nu zit er ook een veypor oliesensor op voor temperatuur meting 1 led voor lage temp 1 voor hoge temp.echter is deze aansluiting van de leds stukgegaan tijdens demontage, nu staat erin het schema 75 r,maar is dit dan 75 ohm?Hoop dat iemand het weet
 
Ik denk toch dat Motormuis77 meer in de buurt zit van het goede antwoord, met weerstand nr 75. De weerstand is nr 75 en kan dan nog elke waarde hebben .
De weerstand heeft toch een kleurcode , die na te kijken is?

in schema's staat ook wel eens C2, is condensator 2, niet 2uF of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt:
75R betekend 75 ohm !!! :Y

Als er staat R75 betekend dit 0,75 ohm , let op deze waarden staan vaak ook op de weerstand zelf .
Wat ook handig is een digitale multimeter kopen en de waarde af te lezen .

Als er R1,R2,R3, etc in een stroomkringschema is dit een volgorde van nummering en in het onderdelen lijst staat dan wat R1,R2 etc voor een waarde/vermogen/tolerantie heeft.
 
Laatst bewerkt:
Denk toch dat het klopt zit hele print voor de leds in het schema staat ook r14 en dan 75r dus denk toch dat 75 ohm dan klopt, kleur code kan ik niet zien is helaas tijdens opruim drift in vuilnisbak beland
 


? verklaar je nader , zie onderstaande afbeelding, daar staat ook c2 zoals ik al zei, en bij de weerstanden staan ook waardes!!


egv5.jpg
 
Laatst bewerkt:
nee hoor, 75 ohm is een hele mooie waarde voor een coax kabel
Voor de impedantie wel, de weerstand is weer heel anders.
Als er staat 75r zal dat wel 75 ohm zijn, tenzij het op de print staat, dan is het waarschijnlijk het positienummer en niet de weerstandswaarde (al zou er dan r75 staan ipv 75r).
75 ohm is geen standaard waarde, 68 en 82 ohm wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan