Welke weghelft bij zware regen ?

Kingy!

MF'er
27 sep 2002
92
0
Rijswijk
Beste all weather motorrijders... Afgelopen weekeinde reden wij in de buurt van Zevenaar over de snelweg tijdens zware regenval. Ardbeg op de ZX6r, mijn vriendin op een Thundercat en ik op een R6. Wij hebben nog maar weinig ervaring en besloten na een aantal mooie wegen te hebben genomen in de achterhoek over de snelweg richting Arnhem te rijden omdat wij inmiddels al 2 uur in de stromende regen rondreden. 8-)

Op het eerste stuk snelweg lag geen zoab en het zicht was erg slecht. De plassen op het wegdek waren enorm, vooral onder de viaducten en op de rechterbaan. Wij besloten toen om op de linkerbaan te gaan rijden met een gangetje van 120 en naar rechts te gaan als een auto ons wilde inhalen.

De rechterbaan gaf ons niet echt veel vertrouwen met al dat water. Mijn vraag is wat doen jullie als het echt zo hard regent ? links blijven rijden zoals wij deden of toch de rechterbaan nemen ?
 
heee

mij lijkt het verstandig om voor de veiligste baan te gaan
in dit geval de linker baan.................

maarja ik ben nog aan het lessen dus ik weet niet of wat ik nu zeg ook klopt..

mij wordt iig geleerd dat veiligheid 1e prioriteit heeft... auto heeft kreukelzone, jij niet enzovoort iedereen hier kent dat geloof ik wel....

op het examen zou ik iig links gaan rijden

laterzzz
 
Als er rechts niet teveel spoorvorming is -> rechts, de vrachtwagens rijden de baan dan grotendeels droog.
Als er rechts wel spoorvorming/putten zijn -> links.
Zo doe ik het, maar ik zeg niet dat het de beste manier is...
 
ik ga voor de meest veilige oplossing, al moet ik dr voor op de 4e baan rijden, boeit me niks. Liever een bekeuring dan dat je onverhoops iets overkomt wat je niet zou willen.
 
vrachtwagens rijden de rijbaan droog, bij een flinke bui dan heb je slecht zicht en dan lijkt het me niet verstandig om links te blijven rijden omdat daar de auto's harder rijden en je misschien niet zien. Je wegligging is dan ook een stuk minder mocht je op de rem moeten !!!
 
vrachtwagens rijden de rijbaan droog, bij een flinke bui dan heb je slecht zicht en dan lijkt het me niet verstandig om links te blijven rijden omdat daar de auto's harder rijden en je misschien niet zien. Je wegligging is dan ook een stuk minder mocht je op de rem moeten !!!
:?
 
Ik heb regelmatig met zware regenval gereden.
Ik zoek dan de rechterbaan op en rij in het midden van de weghelft met een gangetje wat te doen is.
de ene keer was dat 60 km/p/u, de andere keer 100km/p/u.
Het liefst rij ik op geruime afstand van een vrachtwagen, daar is het het minste druk.
Het ergste vind ik, zware regenval die meestal gepaard gaat met windstoten in de file rond Amsterdam. Dan kan je nog zo'n grote motor met ditto kuip hebben, je wordt dan zijknat!
 
Tja de rechterbaan is bij zware regenval niet echt de beste optie.
Ondanks dat een motor minder snel last heeft van aqua-planning merk je dat je motor vermogen verliest door dat water wat je banden moet weg duwen.
Zelf houd ik meestal rechts, maar vrachtauto's haal ik dus wel snel in omdat je dan korter in die haag van water zit.
Errug irritant dat een hoop weggebruikers van schrik langzamer gaan rijden en daardoor langer in de haag van water blijven.
Hierdoor moet je zelf even je inhaal aktie uitstellen anders zit je er zelf ook veels te lang in en veel helmen hebben nog geen ruitenwisser.

Maar de rechterbaan is dus bij zware regenval niet echt de meest gunstigste plaats om te rijden.
 
Tsja, als er geen ZOAB ligt zoek ik meestal dekking op de rechterbaan ruim achter een vrachtwagen ofzo, meer vanwege de plassen dan vanwege het zicht.

Ligt er wel ZOAB dan pak ik als het verkeer het toelaat, en ik dus de ruimte heb, de linkerbaan, en ga daar rond de 140 rijden, dan waait precies mijn vizier helemaal schoon, en heb ik echt prima zicht. Ik zet er wel mijn grote licht bij op trouwens zodat ik wat beter opval.
 
Ligt er wel ZOAB dan pak ik als het verkeer het toelaat, en ik dus de ruimte heb, de linkerbaan, en ga daar rond de 140 rijden, dan waait precies mijn vizier helemaal schoon, en heb ik echt prima zicht. Ik zet er wel mijn grote licht bij op trouwens zodat ik wat beter opval.

Dus in de regen ga je en te hard rijden en je zet je groot licht op. Lekker snugger. Door het water op op ruiten wordt je grootlicht dus 1 gigalichtvlek. Ze zien je dan mischien wel, maar kunnen absoluut niet meer zien waar je je bevind en hoe hard je dan wel niet rijd.
 
altijd links... desnoods rij ik veel te hard

vrachtwagens die bij zware regen rechts droogrijden? yeah right.
in belgie is het helemaal erg met de spoorvorming...
ben daar 1 keer op de rechterbaan beland tijdens noodweer met de auto.... door de spoorvorming kon ik niet hard wat inhalen bemoeilijkte en werd zelfs door vrachtwagens ingehaald... de vloedgolven die ik toen over me heen kreeg... dat had ik met de motor niet naverteld.

en de meeste mensen gaan rechts lopen trutten waardoor je rechts continu een spray hebt terwijl het allang al droog is...

links dus, meer zicht en rustiger

en NIET met groot licht lopen eikelen!
 
altijd links... desnoods rij ik veel te hard

vrachtwagens die bij zware regen rechts droogrijden? yeah right.
in belgie is het helemaal erg met de spoorvorming...
ben daar 1 keer op de rechterbaan beland tijdens noodweer met de auto.... door de spoorvorming kon ik niet hard wat inhalen bemoeilijkte en werd zelfs door vrachtwagens ingehaald... de vloedgolven die ik toen over me heen kreeg... dat had ik met de motor niet naverteld.

en de meeste mensen gaan rechts lopen trutten waardoor je rechts continu een spray hebt terwijl het allang al droog is...

links dus, meer zicht en rustiger

en NIET met groot licht lopen eikelen!
:^
 
Gewoon lings rijden!
Schoner wegdek (geen olieresten/sporen/aquaplanning).
Linkerwegdek is schoner en overzichtelijker,desnoods iets harder rijden kan geen kwaad!
Je gaat nl. niet zo gauw glijden met een goede band.
Rij zelf met Rennsports en nog nooit geen slechte ervaringen gehad op de openbareweg!
 
Linker baan rijdt idd het fijnste. Hier heb je vaak het beste zicht en geen of nauwlijks last van spoor vorming.
:^
Op de rechterbaan rij je in het algemeen in de spray die door voorliggers wordt opgeworpen en zie je geen zak, op de linkerbaan heb je daar minder last van. Wel probeer ik stevig door te rijden als ik links rij, om geen rijdende chicane te vormen.
 
Nou de meningen lopen weer lekker uiteen. Daar kan de topic starter dus niets mee, net zo min als met de bijdrage van Baksteen |( .
Ikzelf rijd links (beter wegdek, minder verkeer, beter overzicht) houd wel flink afstand en met groot (geel) licht.
;)
 
Ik sluit mij aan bij de meerderheid. Niet omdat ik een meeloper ben :? , maar omdat ik het ook zo doe.

Links rijden dus. Daar is de weg meestal het best berijdbaar. Geen (of iig minder) spoorvorming, schoner en minder plassen. Wel zorgen dat je een behoorlijk tempo blijft rijden, zodat je niet iedere keer naar rechts hoeft uit te wijken voor snellere auto's.
 
Op woensdag 29 oktober 2003 10:44 schreef Omega het volgende:
Nou de meningen lopen weer lekker uiteen. Daar kan de topic starter dus niets mee, net zo min als met de bijdrage van BAKSTEEN |( .

Als de hele wereld een en de zelfde mening had...... :?
En een beetje humor mag best hoor....verkeerde been uit bed? 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan