Welke Yamaha TDM ?

michiel54

MF'er
8 jan 2009
70
11
Oostende
Na enkele jaren motorloos laat de microbe mij niet los . Na tal van vergelijken en wikken en wegen wat er het best bij mij past kom ik onverwijld toch terug bij de TDM ( niet te zwaar en toch sterk genoeg ) en meer bepaald de laatste uitvoering : TDM 900 . De opvolger ( MT en Tracer )kunnen mij , met alle respect , minder bekoren daar ik al wat ouder word en ik een conservatieve kijk heb op modellen .
Ach , om het kort te houden : zijn er bouwjaren ( tdm900) die beter zijn of te mijden zijn ?
 
Ik heb veel last gehad met een TDM 900 ABS van een der laatste bouwjaren.

Omwille van het archaïsche ABS-systeem heb ik 2 bijna-doodervaringen gehad op droge klinkerwegen... de importeur achtte het slechte/niet remmen eigen aan dat systeem.... ik heb die deathtrap na 4 maanden weer verkocht.

De koper was hiervan verwittigd, maar had voorheen reeds 4 TDM’s gehad zonder ABS en dacht dat het wel zou loslopen...een maand later heeft-ie hem ook weer van de hand gedaan.

Live and learn.... ;)
 
Ja , abs ! Ook bij andere merken hoor je wat ongeregeldheden . Toch maar zonder abs dan , heb jaren zonder gereden zonder schuivers te maken..als je uw verstand gebruikt enz...
Gebruik is voorzien voor droogweer en bij een bui rijden we zoals vanouds , bedachtzaam dus .
Ik dacht mijn bericht gepost te hebben in het tdm forum ??
 
Laatst bewerkt:
Neen, ik vind ABS echt een enorm hulpmiddel, dat bij mij de meubelen ettelijke keren heeft gered... maar het moet goed werken...

De B importeur gaf toe dat Yamaha voor een uitlopend model geen investeringen meer wou doen voor een update van de ABS... jammer.
 
'oud' hoeft niet altijd 'afgedaan' te betekenen. mensen hebben nou eenmaal een voorkeur voor een bepaald type of model motor.

TS heeft de voorkeur voor een TRX/TDM, en dat mag. ik had zelf de voorkeur voor een toermotor, en die heb ik nu. ik zie mezelf namelijk niet op een Yamaha R1 of R6 zitten. daar ben ik het type motorrijder niet naar.

:]
 
Laatst bewerkt:
Ik reed al verschillende automerken ,Peug.., Skod.. , For.., Cit.. nooit enig belangrijke storing , zeker niet aan remsysyeem .Ook niet aan de motors die ik had. Een motor kost relatief veel , alsook het onderhoud , als je dan leest wat sommigen meemaken zou ik snel voor een andere hobby kiezen ...enfin , of toch bijna .
 
Laatst bewerkt:
Ik reed al verschillende automerken ,Peug.., Skod.. , For.., Cit.. nooit enig belangrijke storing , zeker niet aan remsysyeem .Ook niet aan de motors die ik had. Een motor kost relatief veel , alsook het onderhoud , als je dan leest wat sommigen meemaken zou ik snel voor een andere hobby kiezen ...enfin , of toch bijna .
Ga eens met Pieter Hessels aan de praat, die van HPS in Hoornsterzwaag. die weet wel wat een TRX/TDM is
 
Je kan echter ook niet ontkennen dat het stilaan een oud concept is..., maar als TS er zijn zinnen op gezet heeft...

Een CR500 is ook een oud concept.... maar ik zou een nieuwe GSX-R of R1 er zonder blikken of blozen op inruilen. O-)


Nu vind ik de TDM echt een absurd stomme motor, maar ik begrijp het principe van topicstarter zeker wel !!





Ga eens met Pieter Hessels aan de praat, die van HPS in Hoornsterzwaag. die weet wel wat een TRX/TDM is

We hebben op M-F een heel topic puur over TDM's en daar posten meerdere mensen die heel erg veel over dat type weten.
 
Laatst bewerkt:
mijn instructeur reed een TRX (wat technisch feitelijk dezelfde motor is) als volgmotor. toen ik bij hem leste, had het ding 5,5ton gedraaid, en hij rijdt er nog steeds mee. dus kwalitatief zal het wel goed zitten.

Motome heeft er een keer een deel van een aflevering aan gewijd:


http://www.motome.nl/afleveringen/2016/motome-aflevering-33

wellicht heb je er wat aan.

een TRX heeft veel gemeen met de TDM850, maar niet met de TDM900.

Ik heb zelf een TDM900 van 2003, met een ton op de klok, probleemloos. Collaga van mij een van 2002 met 140,000, ook probleemloos.

Kortom; als je een net exemplaar koopt zou je normaal gesproken weinig problemen moeten krijgen.
 
mijn instructeur reed een TRX (wat technisch feitelijk dezelfde motor is) als volgmotor. toen ik bij hem leste, had het ding 5,5ton gedraaid, en hij rijdt er nog steeds mee. dus kwalitatief zal het wel goed zitten.

Motome heeft er een keer een deel van een aflevering aan gewijd:


http://www.motome.nl/afleveringen/2016/motome-aflevering-33

wellicht heb je er wat aan.
Dat shot met letterlijk 576.429,6 op de teller (@ 16m44s) is wel knap! ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 4 900's gehad waarvan de laatste met ABS. Jaarrond woon-werk mee gereden, geen problemen mee gehad, eenmaal een kapotte bougiekabel, geen drama dacht ik zo.
ABS werkt doorgaans prima, bij mijn weten is het systeem van de 900 niet onbetrouwbaar of slechter dan die op andere merken. Een ABS systeem is sowieso gevoeliger voor problemen dan een ouderwets systeem zonder.
Een absurd stomme motor zoals iemand zegt vind ik het zeker niet, je kunt er alles mee, goedkoop in onderhoud, netjes afgewerkt en heel betrouwbaar. Daarnaast vind ik ze best mooi, niet zo'n eenheidsworst op wielen 8-)
 
Had een transalp '99 . Manlief had er ook eentje want we hadden ze voor een noordkaaptrip gekocht in 2010 ( duitse import met lage km standen)
Deze zomer de transalp verkocht en een HondaNC750S gekocht, m'n man heeft nu
een transalp 700. (Duits import juweeltje) Maar om even bij het onderwerp te blijven.
Ik heb jaren zitten gluren naar een TDM. Ik vond de de 850 modellen meer 'karakter' hebben en vind ze stoerder van uiterlijk dan de 900. Een vriend van ons die ook mee is geweest naar de noordkaap had ook een 900. Heb als leenmotor ooit een 850 mee gekregen en er 2 dagen mee gereden, als je van ouderwets lekkere twin klappen houdt, denk ik dat de 850 een betere keus is dan de 900......die loopt mij tè mooi.Ook ooit eens met een TRX850 gereden met bridgestone BT56 banden, ooh wat een heerlijk blokje was dat ook...maar dat is mijn mening als twinfreak.
De 850 is natuurlijk al vrij oud, maar als ik die Honda NC niet had
gekocht dan was ik op zoek gegaan naar het laatste type TDM 850 met een lage km stand. Heb de duitse mobile.de site veel afgezocht. Er wordt daar regelmatig wat aangeboden waar ze echter ook nog 'leuk' geld voor vragen. Sommigen lusten wel een slokje olie, opletten!
 
Ja , ik had ooit een tdm850 bj 94 , reed wel lekker , kreeg er een goed bod op en weg was die .
Nu liever de 900 , alhoewel ik ook lonk naar vstrom650 , leuke testverslagen 😋
 
Ja , ik had ooit een tdm850 bj 94 , reed wel lekker , kreeg er een goed bod op en weg was die .
Nu liever de 900 , alhoewel ik ook lonk naar vstrom650 , leuke testverslagen 😋
Nou, ik zou zo'n v strom lekker laten staan. Erg roestgevorlig en loopt naar mijn smaak niet mooi.Dan heeft zo'n Yamaha wel meer uitstraling!
 
Onverwoestbaar de 900. Als abs erop zit dan daarvoor gaan, maar zonder kan ook natuurlijk.
Heb op mijn vorige 900 over de 2ton gereden, probleemloos.
Het inderdaad het is een absurd stomme motor, lijkt wel een blackbird, alsíe zwart is ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan