Welke zekering in welke draad bij Red Alert alarmsysteem?

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.705
2.453
Hoi Techneuten,

Ik heb een twijfelmomentje.
Ik heb een heel eenvoudig red alert alamsysteempje dat ik om mijn SVtje wil zetten.
Er zitten 2 rode +12V draden bij waar permanent spanning op dient te staan.
Eén gaat naar de centrale unit, en één gaat naar de sirene met 9V batterij noodstroomvoorziening.
Elke rode draad heeft een zwevende zekering (één van 1 Amp en één van 15 Amp) en de houders aan de accukant zijn gelabeld '1Amp' en '15Amp' maar zijn uitwisselbaar waardoor ik niet ik weet welke zekering naar welke module moet.

De zekeringen zijn niet opgenomen in het schema.
Het enige dat er staat is dat de energieconsumptie tijdens alarm maximaal 450 mA is (dus 1 Amp klinkt logisch), en dat het relais maximaal 15 Amp kan schakelen (wat weer overeen komt met de zekering van 15 Amp).

Mijn vraag is dus welke zekering hoort waar?
1 Amp in de draad naar de hoofdmodule en 15 Amp in de draad naar de sirene, of andersom?

De sirene heeft drie draden, een plus , een min en een 'stuurdraad' die verbinding maakt met de hoofdmodule.
Ik verwacht zelf dat het relais in de sirenemodule zal zitten, en bekrachtigd zal worden door de blauwe draad waarna de sirene uiteindelijk via de rode draad (met daarin dus de 15 Amp zekering) rechtstreeks gevoed wordt igv alarm geven. De 1 Amp zekering komt in dat geval in de plus-draad naar de hoofdmodule.

Maar wat ik verwacht of wat mij logisch lijkt hoeft niet de waarheid te zijn. Weet iemand het zeker?

Wat een beetje tegen dit spreekt is dat het noodbatterijtje gewoon een 9V blokje is dat nooit 15 Amp zou kunnen leveren, dus trekt die sirene wel 15 A?? 2 knipperlichten bij elkaar zijn 42 Watt, dus ongeveer 3 Amp bij 12V. Die worden gevoed door de hoofdmodule. Moet de 15 Amp zekering toch naar de hoofdmodule??

Ik vind voor beide iets te zeggen, dus ik hoop dat iemand van jullie het weet.

Alvast dank.
full
 
Laatst bewerkt:
de sirene is het apparaat dat de meeste stroom trekt en dus ook de zwaarste zekering nodig heeft. stel even dat je alarmmodule meer stroom zou trekken dan was binnen een paar uur je accu leeg nadat je het alarm er op zette.
en zo'n blokje van 9V kan best 15A leveren alleen niet erg lang. het is dan ook een nood backup.
 
Laatst bewerkt:
lijkt mij ook het meest aannemelijk en was tevens mijn eerste ingeving, maar hoe zit het dan met de knipperlichten als het alarm afgaat?
Die trekken 3 Ampere per 2 knipperlampen en worden aangestuurd via de hoofdmodule.
Als daar maar 1 Amp naar toe kan zou dat toch te weinig zijn en zou de zekering doorbranden?
't Is wel 1 Amp traag, dat dan weer wel...
 
Laatst bewerkt:
dat ze aangestuurd worden wil niet zeggen dat alle stroom er ook door heen gestuurd wordt. alarm kastje stuurt het knipperrelais aan en daar is niet veel stroom voor nodig en het knipperrelais heeft standaard al een voeding die genoeg stroom kan leveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan