welke zithoogte bij welke lengte?

alexAHO47

Rookie
21 dec 2010
1
0
Curacao
hallo allemaal,

sinds kort heb ik mijn motorrijbewijs en nu wil ik een motor kopen.
alleen weet ik niet welke zithoogte bij me past. ik ben 1.62 en heb
vrij korte benen.
heeft iemand een antwoord op deze vraag of hangt het er maar net vanaf
welke zithoogte bij je past?
alvast bedankt. :)
 
Potdomme als jij nou eens een hele grote / hoge motor koopt dan ruilen we met de mijne.
De Kawasaki GPZ 600 is erg laag. Heb ik me in vergist. Voor jou wellicht een prettige fiets.
Als dat te oud is zou een ZZR600 de opvolger zijn volgens mij. Ik weet alleen niet of die ook zo laag is.
Nu ben ik zelf 1.90 meter en ik merk dat mijn keuze voor de Kawa, op zich niet heel slecht is als beginnersfiets, maar een grotere / hogere had toch wel fijn geweest.
Ik kan je weinig toelichten in centimeters, maar raad je aan modellen te gaan proberen.

Rien
 
Het hangt er ook van af wat voor iets je wilt gaan rijden, wordt het een supersport, een chopper, een toerfiets of toch een allroad? (mensen met andere categorieën niet schelden aub) De een heeft gemiddeld al een veel hogere zit dan de ander.
 
Dat is zo niet te zeggen.
Zelfs mensen met dezelfde lengte hebben soms totaal andere lichaamsverhoudingen. Mannen hebben dan meestal naar verhouding weer kortere benen als vrouwen.
Daarnaast zit je ook met persoonlijke voorkeur. Sommige mensen vinden het geen enkel probleem slechts met hun tenen bij de grond te komen, anderen vinden dat erg onprettig.

Overigens kun je bij veel motoren nog wel wat zaken aanpassen, zoals bv. wat materiaal uit het zadel weghalen of de hele motor verlagen. Andere optie is motorlaarzen met dikkere binnenzolen, zoals bv. van Daytona.

Maar regel 1: ga proefzitten, dan kom je er vanzelf achter waar je op past.
 
Laatst bewerkt:
Mmmmmm, de meeste vinden een bepaald type motor mooi /goed en gaan dan kijken/passen.
En voor sommige types zijn er ook weer verlagingssetjes te koop.

Als ik een auto koop dan doe ik dat op "jouw manier", als het maar past :+
 
:o

[url ="http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/291994/Handig-programma-om-je-zithouding-te-bekijken-1.html"]Handig programma om je zithouding te bekijken[/url] super handig :+

maar OT, ik zou gewoon in februari naar de motor-beurs gaan. Heb ik ook gedaan toen voor ik mijn rijbewijs had. Daar staan zoveel 2e hands motoren dat je lekker op alle modellen eens kunt proefzitten, kijken wat je houding is, kijken welke je mooi/minder mooi vind. Ik vond het ideaal. Daarna kan je thuis lekker rustig rond gaan kijken waar je ideale motor te koop staat.

Daarnaast is de motor-beurs natuurlijk gewoon leuk ;)
 
Gewoon naar een dealer gaan en op een aantal zitten, zo heb ik het ook gedaan. Alleen kijken naar technische specificaties zegt niet alles, ligt ook aan de breedte van het zadel. Ik ben zelf ook maar 1.58 maar rij een suzuki gs500, wel verlaagd. Kan goed bij de grond met beide voeten. Maar ik ken het probleem, er zijn maar weinig motoren waarbij je goed bij de grond komt.
Maar ga gewoon langs een dealer en op een aantal even zitten. Het ligt ook aan het zwaartepunt van de motor, ik wilde kijken voor een nieuwe gsf650 maar die voelde veel zwaarder aan dan de gsr600 bijvoorbeeld ;)
 
Laatst bewerkt:
}) })

Op een harley Sportster kom je beslist goed met je voeten aan de grond.
In het algemeen: oudere motoren zijn meestal wat lager.
Ducati Monster is ook niet al te hoog.

Dus nogmaals, welk SOORT motor wil je.

:] :W
 
De zithoogte heeft te maken met de lengte van je benen, niet met je totale lengte.
Iedereen is verschillend kwa lichaamsbouw.
 
Een Thundercat is ook niet al te hoog.. maar idd even gaan passen in motorzaken..erop zittten mag daar alijd

Ik ben 1.70 en heb een thundercat en dat gaat perfect, is ook maar 810 mm hoog.

maar enduro's en crossmotoren zijn te hoog, daar kom ik met mn tenen net aan op de grond, deze zijn meestal 920mm of hoger.

Dus met 1.62 zou ik voor een lage sportmotor gaan, en inderdaad proefzitten, Misschien een leuke bezigheid voor 2e kerst dag :]
 
Daar kan niemand je antwoord op geven.
Ik ken iemand met de bijnaam "smurf" (en dat is niet omdat ie zo lang is) die op een GS1200 rijdt en die is ook niet erg laag (en ook niet verlaagd).
Die laatste opmerking geeft dus meteen aan dat verlagen ook bij de meeste motoren een optie is, dat geeft wat meer keuzevrijheid.
 
Burgman moterscooter zit ook laag is een automaat en heeft handremmen. Bij een motor is beenlengte, breedte van het zadel en hoever zitten de rem en schakelpendaal. Dus gewoon gaan passen is de beste oplossing.
 
Ik durf eigenlijk wel te stellen dat kleinere mensen minder moeite hebben om goed passende comfortabele motorfiets te vinden dan mensen groter dan gemiddeld. Met eventueel een lager zadel of zelfs de motor in zijn geheel iets verlagen is bijna elke motor passend te maken. Maar een motor groter maken dat lukt neit echt.
 
Ik durf eigenlijk wel te stellen dat kleinere mensen minder moeite hebben om goed passende comfortabele motorfiets te vinden dan mensen groter dan gemiddeld. Met eventueel een lager zadel of zelfs de motor in zijn geheel iets verlagen is bijna elke motor passend te maken. Maar een motor groter maken dat lukt neit echt.
Er zijn maar weinig motoren waar lange mensen niet op passen.
Met lang bedoel ik 2 meter, anders ben je zeer lang.
 
Er zijn maar weinig motoren waar lange mensen niet op passen.
Met lang bedoel ik 2 meter, anders ben je zeer lang.

Je kunt er altijd wel op rijden, maar op de meeste motoren is dat niet echt comfortabel. Je benen zitten te ver omhoog, soms tot het niveau dat je met je knieen tegen het stuur zit. Of je zit veel te dicht op het stuur. En steeds meer motoren hebben een soort uitsparingen in kuip/tank maar daar zit je dan net met je knieën tegenaan.

Ik pas niet eens goed op een gedrocht als Goldwing, dat voelt nog steeds als een driewielertje. Uiteindelijk zit ik alleen prettig op sommige allroads (de nieuwe Transalp bijvoorbeeld pas ik dan ook weer niet op vanwege die tankuitsparingen waar mijn knieën net voorbij steken).

full
 
Zithoogte op papier zegt weinig. Hoe makkelijk de motor te rijden is als dwergje, is erg afhankelijk van hoever de motor in de vering zakt wanneer je gaat zitten, hoe breed de motor is, hoe zwaar de motor is en en hoe handig je met motoren bent.

Ik ben ergens rond de 1.65 en rij overal op, met misschien als uitzondering motoren als de KTM 990 Adventure oid, maar daar valt vast ook wel aan te wennen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt er altijd wel op rijden, maar op de meeste motoren is dat niet echt comfortabel. Je benen zitten te ver omhoog, soms tot het niveau dat je met je knieen tegen het stuur zit. Of je zit veel te dicht op het stuur. En steeds meer motoren hebben een soort uitsparingen in kuip/tank maar daar zit je dan net met je knieën tegenaan.

Ik pas niet eens goed op een gedrocht als Goldwing, dat voelt nog steeds als een driewielertje. Uiteindelijk zit ik alleen prettig op sommige allroads (de nieuwe Transalp bijvoorbeeld pas ik dan ook weer niet op vanwege die tankuitsparingen waar mijn knieën net voorbij steken).

[afbeelding]
Misschien kun je eens kijken naar een cruiser/chopper model met forword-controls?
Ik ben zelf 1.78 en in verhouding vrij lange benen maar met sommige modellen zijn die forword-controls voor mij te ver weg dus voor jou misschien net goed?
 
Misschien kun je eens kijken naar een cruiser/chopper model met forword-controls?
Ik ben zelf 1.78 en in verhouding vrij lange benen maar met sommige modellen zijn die forword-controls voor mij te ver weg dus voor jou misschien net goed?

Zou best kunnen, maar dan zou ik waarschijnlijk weer te ver achterover hangen doordat mijn armen te lang zijn (ik heb naar verhouding erg korte benen en een lang bovenlichaam en dito armen). Bovendien is een cruiser/chopper niet het soort motor waarvan ik het idee heb dat je daar uren lang prettig op zit.

Op het moment rij ik met een BMW R1200GSA en een Honda XL600V Transalp. Die zijn beiden goed voor me. Ok, de Transalp ziet eruit alsof er een brommer tussen mijn billen klemt maar het rijdt wel prima. De GSA is voor het eerst dat ik op een motor zat waarvan ik dacht "ja, dit zit lekker". Voorlopig houd ik het dus daarbij.
 
Zou best kunnen, maar dan zou ik waarschijnlijk weer te ver achterover hangen doordat mijn armen te lang zijn (ik heb naar verhouding erg korte benen en een lang bovenlichaam en dito armen). Bovendien is een cruiser/chopper niet het soort motor waarvan ik het idee heb dat je daar uren lang prettig op zit.

Op het moment rij ik met een BMW R1200GSA en een Honda XL600V Transalp. Die zijn beiden goed voor me. Ok, de Transalp ziet eruit alsof er een brommer tussen mijn billen klemt maar het rijdt wel prima. De GSA is voor het eerst dat ik op een motor zat waarvan ik dacht "ja, dit zit lekker". Voorlopig houd ik het dus daarbij.

Ja, als die BMW goed bevalt dan zou ik het er ook lekker bij houden. Kan me ergere dingen voorstellen *D
 
Ja, als die BMW goed bevalt dan zou ik het er ook lekker bij houden. Kan me ergere dingen voorstellen *D

Inderdaad, het is geen straf. Maar terug naar de vraag van de TS. Een vriendin van me is vrij klein (1.60 ofzo) en kan eigenlijk wel op elke motor rijden, rijdt tegenwoordig ook vaak op de RT van haar schoonvader en dat is toch geen kleine motor. Als we ergens op een beurs zijn of iets dergelijks dan zijn het eigenlijk alleen de allroads waarvan zij soms na proefzitten zegt, die zijn voor mij te groot en elke andere motor zit prima. En ik denk dat TS dat ook eens moet doen. Ga naar een dealer die een groot aanbod 2ehands motoren heeft. Dan staan er veel modellen waarop je even kunt gaan zitten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan