Wereldreis en mijn huis verhuren

bramheus

MF'er
31 aug 2011
201
28
Haarlem
Facebook
Hallo!
Ik ben van plan volgend jaar een jaar te gaan reizen op mijn motor, of langer als het bevalt ;-) :]
Ik heb een heel leuk appartement in Haarlem en zou dit dus willen verhuren, zodat ik daar ook wat inkomsten uit haal voor onderweg( heb ook al flink gespaard hoor);)
Heeft iemand dit al eens zo gedaan hier/tips voor het verhuren( ik wil het liefst een makelaar gebruiken oid) , tips voor de belasting hierin( ik las iets over box 3 ipv box 1 inkomsten)?

Alle tips zijn mega welkom! 8-)

Groet,
Bram
 
Box 3 belasting hoeft niet zo een probleem te zijn, het voordeel van Box 3 is dat de netto waarde (WOZ waarde -/- hypotheek) wordt belast met een percentage, afhankelijk van je verdere vermogen van 2 % tot 71.000 vermogen boven de vrijstelling daarboven is het ongeveer 4,5%, daar staat tegenover dat je huurinkomsten belastingvrij zijn. E.e.a is ook afhankelijk van het feit of je je woning nog kan en mag aanmerken als eigen woning, in dat geval zou de eigen woning onder box 1 vallen, en loop je het risico dat je daarmee een stuk renteaftrek kunt verliezen.
 
Indien je er nog een hypotheek op hebt zitten kan het zijn dat de verstrekker daarvan niet akkoord gaat met verhuur.
Controleer dit dus zeer zeker.

Mocht dat niet van toepassing zijn en je gaat het verhuren zorg voor goede contacten. Regel je het zelf kun je via vereniging eigen huis aan deze contracten komen. Mits je daar lid van bent.

Ik heb in 2016 mijn toenmalige huis voor 4 maanden verhuurd en heb dat zelf geregeld (zonder makelaar dus).
Die jij dit ook zelf, regel dan ook een soort van "huismeester" die jou verplichtingen als verhuurder kan vervullen op het moment jij aan de andere kant van de wereld rond rijd.
Beetje zonde als jij terug moet komen voor een lekkende kraan of zo iets.

Check ook je verzekeringen op je huis, opstal en glas. Controleer of die verhuur toestaan. Laat dit zwart op wit zetten als er niets over te vinden is in de voorwaarde.

Ik heb het toen inclusief gas, water, licht, internet, tv verhuurd.
Indien je dat doet spreek daar ook duidelijk iets over af in te voorkomen dat jij opdraait voor excessief energie verbruik o.i.d.
 
@bommes Als het gaat om permanente verhuur heb je een punt, aangezien daar het huurrecht geld, en daarmee de onderliggende waarde van het woonhuis omlaag gaat, je kunt immers een huurder niet laten uitzetten als je de woning moet verkopen, dit gaat om tijdelijke verhuur en daar gelden toch andere regels zeker als dit onder de leegstandswet gebeurt

Welke mogelijkheden voor tijdelijke verhuur zijn er?

Mijn ervaring is dat banken sinds de crisis wat soepeler omgaan met tijdelijke verhuur, dus dat hoeft niet het probleem te zijn

Waar de vereniging van eigenaren wel voor waarschuwen is dat je je nieuwe tijdelijke huurder heel goed doorlicht en goede afspraken maakt het komt namelijke steeds vaker voor dat dergelijke huurconstructies worden gebruikt om een tijdelijk een ruimte te hebben voor een wietplantage, de tip van Bommes wat betreft verzekeringen maar zeker ook die huismeester is een absolute aanrader zonder dat moet je er helemaal niet aan beginnen
 
ik heb een verhaal gehoord van een maat, die had weer een kennis die zijn huis verhuurd had (werk in het buitenland)
verhuur via erkende makelaar geregeld, goed contract opgesteld, werd ook prima voldaan..

TOTDAT:
de huurders persoonlijk een verlening vroegen,
daar ging de verhuurder mee akkoord,
gevolg..
de kleine lettertjes waren niet meer van toepassing en het hele huis werd gesloopt,
keuken weg, van vloerbedekking tot gordijnen en zelfs stopcontacten werden wellicht naar polen geëxporteerd..
en geen poot om op te staan..

wees gewaarschuwd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan