Werk in de motorfietsbranche

lucasarends55

Rookie
21 jan 2019
9
1
Beste MF'ers

Ik zit momenteel in mijn 2e jaar Motorfietstechniek, ik begin het sleutelen een beetje in de vingers te krijgen en vind het erg leuk, maar wat ik wel heb ondervonden is dat ik niet mijn hele carrière in de werkplaats wil staan bij een "gewone"motorzaak die vaak alleen beurten/reparaties uitvoeren. Door opdrachten die mijn ik op stage heb gedaan is mijn interesse vooral gewekt in vering, maar ik vind het werken met computers ook erg mooi dus ik zou iets als ecu/cdi's programmeren ook wel mooi vinden.

Heeft een van jullie ervaringen met deze takken van het vak en zouden jullie advies hebben wat allemaal mogelijk is in deze richtingen?
Met vriendelijke groet,
Lucas Arends
 
dan zou je eens kunnen informeren bij HK suspension of Carmo .

maarre : "Door opdrachten die mijn ik op stage heb gedaan" ?
 
Er zijn heel, heel veel chiptuners, zowel in sport als weggebruik, die zitten te springen om knowhowers. en de computertechnologie is een hele brede tak van sport in de voertuigbranche. Ik denk dat je in de autowereld verder komt dan in de motorwereld.


HK is ook niet de enige in de vering/demping wereld. Maar dat is wel een hele kleine wereld. Als je weet dat je bij mijn specialist twee maanden van tevoren af moet spreken zegt dat wel wat over de voorraad werk die klaarligt...

Vergeet niet dat inzet en inventiviteit het meest gewaardeerd wordt boven loonslaverij.
 
Als je ergens in bent geintreseerd dan komt dat vanzelf naar je toe.
Maar eerst leren lopen alvorens hard te rennen.
Vaak dompel je via werk wel in een specifiek merk met ecu.
 
Als je ergens in bent geintreseerd dan komt dat vanzelf naar je toe.
Maar eerst leren lopen alvorens hard te rennen.
Vaak dompel je via werk wel in een specifiek merk met ecu.
Zo gemakkelijk werkt het meestal niet, is mijn ervaring.
Zeker niet in een specifieke branche als motorvering of chip-/ecutuning.
De ervaring die ik heb is dat je veel moet bellen en/of langs gaan, of een kruiwagen hebben binnen een bedrijf in die specifieke branche.
Of gewoon veel geluk hebben dat je op het juiste moment, op de juiste plaats bent.
 
Er zijn heel, heel veel chiptuners, zowel in sport als weggebruik, die zitten te springen om knowhowers. en de computertechnologie is een hele brede tak van sport in de voertuigbranche. Ik denk dat je in de autowereld verder komt dan in de motorwereld.


HK is ook niet de enige in de vering/demping wereld. Maar dat is wel een hele kleine wereld. Als je weet dat je bij mijn specialist twee maanden van tevoren af moet spreken zegt dat wel wat over de voorraad werk die klaarligt...

Vergeet niet dat inzet en inventiviteit het meest gewaardeerd wordt boven loonslaverij.
Hoe bedoel je de laatste zin?
 
Beste MF'ers

Ik zit momenteel in mijn 2e jaar Motorfietstechniek, ik begin het sleutelen een beetje in de vingers te krijgen en vind het erg leuk, maar wat ik wel heb ondervonden is dat ik niet mijn hele carrière in de werkplaats wil staan bij een "gewone"motorzaak die vaak alleen beurten/reparaties uitvoeren. Door opdrachten die mijn ik op stage heb gedaan is mijn interesse vooral gewekt in vering, maar ik vind het werken met computers ook erg mooi dus ik zou iets als ecu/cdi's programmeren ook wel mooi vinden.

Heeft een van jullie ervaringen met deze takken van het vak en zouden jullie advies hebben wat allemaal mogelijk is in deze richtingen?
Met vriendelijke groet,
Lucas Arends
Even een los vraagje: wat zie jij onder ECU's/CDI's programmeren?

Laat ik nou als werk hebben om ECU's/CDI's te hebben, maar dan wel in het deel voordat het bij de fabriek is geweest. Volgens mij is Motorfietstechniek een MBO opleiding, maar het werk wat ik doe wel echt minimaal HBO is.
Neemt niet weg dat ik veel collega's heb die ooit zijn begonnen als automonteur, maar die hebben allemaal wel nog een studie er achteraan gedaan.
 
Tegenwoordig krijgen steeds meer motoren electronic suspension. Dat pakt beide vakgebieden mooi samen., dat biedt jou een unieke kans.

In welke regio zit je? Zijn er geen veringsspecialisten bekend in de buurt?

Qua dealerschappen:
Wanneer je zo specifiek geinteresseert bent zou ik proberen om contact op te nemen met grotere motordealers met veel werkplaatspersoneel, meer kans dat er een "onderstelspecialist" is die jouw leermeester wil worden?
 
Hoe bedoel je de laatste zin?
Het is heel makkelijk om een filetje vanaf een mapje in een ECU tje te flashen. Kan je er 10 op een dag doen. En om 5 uur naar huis. Maar je bent veel meer waard als je weet wat je flasht, betrokken bent, vooruitgang boekt en een keer of wat pas om 2100 op de fiets naar huis toe trapt nadat je een probleem opgelost hebt....
Dat is trouwens wel een traject, iets dat je moet doorlopen maar ook in kan blijven hangen.
 
Wat is er nou mooier dan vering? Het is hardware met eindeloze variabelen i.c.m. factoren zoals frame geometrie, terrein, rijstijl, rij-technieken enz.
 
Wat is er nou mooier dan vering? Het is hardware met eindeloze variabelen i.c.m. factoren zoals frame geometrie, terrein, rijstijl, rij-technieken enz.
Begrijp-ie??? begrijp je dan ook dat ik daarvoor de specialist inschakel en er lekker niks zelf aan doe???
 
Begrijp-ie??? begrijp je dan ook dat ik daarvoor de specialist inschakel en er lekker niks zelf aan doe???
Het vereist wel spullen, gereedschap en ruimte. Dus doe ik dat ook niet. Afstelling doe ik wel zelf.
 
Ikzelf ben tevreden bij één. Das Hyperpro in Alphen. En dat wil echt niet zeggen dat anderen slechter zijn...
 
En wat voor namen en rugnummers hebben die specialisten? Misschien zijn dat de juiste mensen voor Lucas om eens mee in gesprek te gaan!
Reiger suspension, HK suspension zijn er wel 2 die ik zo kan bedenken. Ze doen veel cross/enduro/offroad en in dat segment is veel uitdaging denk ik. Reiger doet ook rally zoals dakar, en ontwikkelt zelf ook.
 

Moet het perfect aansluiten op je huidige skillset? Wie weet wat je al werkende in deze baan oppikt en wat de doorgroeimogelijkheden zijn... ik denk even hardop, wat als je nou doorstroomt naar R&D voor nieuwe modellen?

KTM / BMW / Ducati / de vier japanners gebruiken allemaal elektronisch instelbare vering die weer langs de ECU gaan op hun topmodellen. Daar zijn vaklui voor nodig.

De Motorbeurs komt eraan en de grote namen in de motorfietsvering zijn altijd aanwezig, dus daar een babbeltje maken is zeker aan te raden. Een open sollicitatie bij de veringspecialisten in NL ook zeker. Met correct Nederlands, wat doorzettingsvermogen en een flinke dosis enthousiasme kom je heel ver in de wereld.
 
Allen bedankt voor de reacties! ben er weer wat wijzer door geworden. Omdat ik zelf race heb ik al redelijk wat contact met bedrijven, vroeg me alleen af of er dan ook echt opleidingen voor tuners of veringsspecialisten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan