Werkelijk snelheid (fietscompu<>meter motor)

Hoomy

Die hard MF'er
1 jun 2004
466
3
Hoesnbroek
Ik vond mezelf een hele vent toen ik laatst mijn gashendel helemaal open trok en ik op een gegeven moment 210km/h reed (Honda CB750F2).

Vorige week heb ik een fietscomputerje op mijn motor gemonteerd en ben nu een beetje de kluts kwijt. Elk omwenteling van mijn voorband is zo'n 183 cm. Na dit ingevoerd te hebben constateer ik toch wel grote afwijkingen tussen de twee verschillende tellers. Ik rijd op de ene klok dik 110 km/h terwijl de ander (fietscompu) netwel/niet 100 km/h aangeeft.

Heeft een mede MFér hier toevallig ook ervaring mee?
 
Afmeten met hectometerpaaltjes zie ik niet als accuraat - die paaltjes worden vaak gewoon uitgezet vanuit een busje, niet met een meetlint langs de vangrail.

De hectometerpaaltjes worden netjes uitgemeten. De kilometrering wordt voor vele doeleinden gebruikt en daarom is een zo nauwkeurig mogelijk systeem vereist.
De plaats wordt reeds op de ontwerpafdeling bepaald aan de hand van de berekende asgegevens van de weg.

EgbertO
 
Tacho-tuning is de goedkoopste manier van opvoeren van een motorfiets. Gewoon de teller een te hoge waarde laten aangeven en de koper denkt dat ie een heel snelle motor heeft. Heeft jaren geod gewerkt.

Zelf rij ik meerdere jaren met een fietscomputer (Sigma 700) op het stuur. Het afstellen heb ik gedaan door op een stuk autoweg aan het begin van een trajekt bij een hectometerpaaltje te stoppen, de teller op nul zetten en dan een stuk gaan rijden. Bij voorkeur een stuk weg zonder bochten en ook niet te veel van baan wisselen. En dan aan het eind weer bij een hectometepaaltje stoppen en daar de waarde af te lezen. Door dan beide waarden te vergelijken kon ik de afstelling steeds iets nauwkeuriger maken.
Vorig jaar ben ik geflitst op een moment dat ik even niet oplette en heb eerst gekeken wat op de teller stond voor ik het gas dicht deed. En die snelheid stond ook op het briefje van het CJIB. Dus rij ik nu met de marge van de politie op de maximale snelheid langs de flitspalen. Maar ga je over naar een ander merk band, dan kan de wielomtrek veranderen, en er is ook verschil tussen een nieuwe band en een versleten band. 3 mm minder profiel is 6 mm minder in diameter en zo'n 18 tot 19 mm minder omtrek en dus 1% verschil in omtrek bij een omtrek van 1,83 m
125 km/u is dan in werkelijkheid iets over de 126 en Flits - betalen !!!
Verder heb ik onlangs de snelheid van de fietscomputer vergeleken met de waarden van de GPS. Er zat minder dan een kilometer tussen. En de fietscomputer is minder gevoelig voor bebouwing en storingen van een satelietsignaal. Want ik ben heel erg goedgelovig, maar ik weiger te geloven, dat een oude dieseltrein een snelheid van ruim mach 4 kan halen en dat heb ik ook al eens uitgelezen.
Verder heb ik bij Polo in Duitsland een lampje gekocht, dat de Sigma ook kan verlichten. Kan ik ook in het duister zien hoe langzaam ik rij.
De pulsgever heb ik op een alu plaatje tussen de spaken van de remschijf gemonteerd. Geen last van te veel ijzer bij de magneet.
EgbertO



Zou je misschien een fotootje kunnen plaatsten over hoe je alles in elkaar hebt gezet. Ik wil Ook zo'n tellertje erop plaatsten, maar ik zit nog een beetje dubben over hoe ik alles moet doen. Kom er niet zo uit...
Alvast bedankt!!!!
 
De hectometerpaaltjes worden netjes uitgemeten. De kilometrering wordt voor vele doeleinden gebruikt en daarom is een zo nauwkeurig mogelijk systeem vereist.
De plaats wordt reeds op de ontwerpafdeling bepaald aan de hand van de berekende asgegevens van de weg.

EgbertO


Daar ben ik niet helemaal zeker van...
Of er heeft iemand niet op zitten letten bij het plaatsen
van die dingen op het "nieuwe" stuk A27 (het Flevoland deel dus)...
 
Kennis van me had vorig jaar op de autobahn z'n GSX-R 1000 in 6 in de begrenzer, snelheids meter gaf al een poosje 299 aan toen en even later zag ie bij de pomp op z'n fietsteller een top van 290 staan.
 
Sinds een paar weken heb ik een nieuwe teller-aandrijving
(dat ding bij het voorwiel): waar eerst 120 op de teller stond,
(zelfde versnelling, zelfde toerental) geeft ie nu 110 aan.

Met dat nieuwe ding geeft ie dus een stuk minder aan
(bij alle snelheden boven de 80) dan voorheen.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd bij een flitser welke teller
er nu gelijk heeft: de cockpitteller, of de sigma...
 
Het kan nog wel gekker.
Mijn teller wijst bij 50KM/U de juiste waarde aan maar als de teller op 100 staat dan rijd ik al 115 echte KM/U.
Daarom heb ik ook maar een fiets computer gemonteerd. :)
 
ik heb gps,
mijn cb-tje teller 165 echt: 153 :)

zelf heb ik gewoon mijn tellerstganden ingeprent bij gps snelheid 124 en 114 en 83 oid,
zo weet ik gewoon hoe hard ik op de teller moet rijden om precies niet geflitst te worden,
werkt tot nog toe en je rijdt toch het meest verkeer voorbij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan